Titta vad jag hittade!

Uppbruten betonggolv visar rör och grus under. Konstruktion, reparation eller underjordsinfrastruktur synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns som att det är första steget mot det nya badrummet som skymtar där i golvet.

Detta är i korridoren i källaren, där det inte var så längesedan jag la Platon och bambugolv, som jag nu fick plocka upp igen. Det var lite fuktigt under Platon, så nu får jag nog konstatera att det behövs mekanisk ventilation. Trist.

Tyvärr innebär det troligen att det är samma situation i sovrummet, men svårt att kolla utan en större insats.
 
  • Wow
PellePeps
  • Laddar…
Åsa Lund
AndersPS AndersPS skrev:
Det är tänkt att det ska växa lite gräsmatta och projektet påbörjades för ett tag sedan. I veckan som gick provmonterade jag popup-vattenspridaren, får väl ändå godkänt, men det gäller att det inte blåser för mycket ;)

[media]
Det blåser 360 dagar om året i Skåne. De sista fem stormar det :rofl:
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det här med att köpa avloppsrör för att gjuta in är lite lurigt. Känner ju till att märkningen ska vara BD, även om jag måste googla och gå in på den där tråden på byggahus varje gång jag behöver kolla upp det.

Men, butikerna är lite luriga. Vissa skriver ut i klartext i produktbeskrivningar på tex hemsidor, om de är eller inte är godkända. Men väl på plats i butik finns ingen information utan man måste kolla efter märkningen, och vissa delarna blandade, en 15 graders böj är godkänd men inte en 30 graders, rören som är godkända är beställningsvara medans det som ligger i hyllan inte är godkända etc.

Efter att ha besökt flera butiker runtom Helsingborg hamnade jag slutligen på Biltema av alla ställen, och alla deras rör och delar var BD märkta.

Självklart är det upp till mig som köpare att ha koll, men här tycker jag nog att butikerna har lite ansvar att utbilda de som inte vet.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tillbaks på jobb denna vecka, och det innebär att det bara blir en kort stund på kvällen att jobba. Men det går framåt, även om det går sakta....

Grå PVC-rör i grusigt utgrävningsschakt med betong och stenar, konstruktion eller rörläggningsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Det var väl därför du la i platonmatta? för att plattan ofta är fuktig vissa tider på året (kallt/varmt).. ventilationen är väl något man lägger till framförallt om man har problem med dofter.. tex mögeldoft (som gärna sätter sig i plattan)..

I normala fall räcker ju platon och ventilerade socklar..golvetmaterialet (i ditt fall bambu då) är ju skyddat av platonmattan..

Har du haft problem med golvet? eller dofter?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har bekymmer med gamla föroreningar i betonggolvet på jobbet. Så nu ska vi lägga ett ventilerat golv från Jape Ventgolv. Tydligen utbrytare från Platon, om jag förstod det hela rätt.
Gillar att det är vanlig sockellist runt rummet och att luften istället fördelas kontrollerat över hela ytan under undergolvet.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har bekymmer med gamla föroreningar i betonggolvet på jobbet. Så nu ska vi lägga ett ventilerat golv från Jape Ventgolv. Tydligen utbrytare från Platon, om jag förstod det hela rätt.
Gillar att det är vanlig sockellist runt rummet och att luften istället fördelas kontrollerat över hela ytan under undergolvet.
I vårt första 70-talshus så hade vi mögelproblematik och förhörde oss / forskade lite i vilka alternativ det fanns.. då var det Platon (eller likvärdig) samt nivell ..mekaniskt ventilerat som gällde.. mögeldoften var ju problemet och beroende på hur länge möglet varit där och hur stort området det var.. så sa de flesta åt oss att doften inte skulle försvinna även om vi tog bort allt organiskt material.. (så de flesta rekommenderade mekantiskt ventilerat golv - just för att få ut doften ur huset).

Tack och lov var mögelsskadan som orsakade doften bara 20 cm ungefär på en träregel (rev 35-40 kvadrat kanske).. men allt sågspån hade med tiden tagit doft.. av mögel.. när allt var utrensat (inkl alla reglar) så försvann doften av sig själv..och vi la Platon.. och de normala ventilerade socklarna :)

Sen får man ju se till att ha bra ventilation, så lyften rör sig och byts ut och inte står stilla :)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jape är ju precis som du säger @Åsa Lund ett direkt alternativ till Platon, kanske till och med lite billigare? Och @Snigla du har ju också rätt i att den befintliga Platon har bidragit med precis det man vill den ska bidra med. Men jag vet inte, det känns inte bra att det är så fuktigt under, även om det såklart är poängen ;)

Det finns ingen mögeldoft och har aldrig varit problem med mögel i källaren, men nu när vi sakta men säkert konverterar större del av källaren till boytor blir det också andra förutsättningar.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dagen bjöd på förvärvsarbete så det blev en väldigt kort stund i källaren ikväll efter jobb. När man har rivit får man ju återställa också, så det var dags att gjuta igen den första delen av det uppbilade golvet - det var ett väldigt dåligt placerat hål precis där man går, så det kändes ganska prioriterat.

Nybetong, reparation, ojämn yta, byggarbetsplats, synliga skor, mörkt område, konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jäklars, denna lilla ytan tog 5 säckar betong! Tur huset kom med en tombola för att blanda ;)

(Ja, det räckte lite riktigt till för hörnet längst bort, jag vet)
 
  • Gilla
  • Wow
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jape är ju precis som du säger @Åsa Lund ett direkt alternativ till Platon, kanske till och med lite billigare? Och @Snigla du har ju också rätt i att den befintliga Platon har bidragit med precis det man vill den ska bidra med. Men jag vet inte, det känns inte bra att det är så fuktigt under, även om det såklart är poängen ;)

Det finns ingen mögeldoft och har aldrig varit problem med mögel i källaren, men nu när vi sakta men säkert konverterar större del av källaren till boytor blir det också andra förutsättningar.
Markfukt kan man ju aldrig bli av med, men så länge den inte får/kan skapa problem så är den ju ingen fara. Men mögeldoft/matkällardoft.. vill man inte ha i sin boendemiljö! (men det verkar du inte ha heller, så det är ju ett tecken på friskt område.. )

Fukt är inte roligt, man blir lite paranoid.. (när man haft problem). Jag hävdade länge att det luktade mögel till o från i köket här.. och jag kunde inte lokalisera det först.. ingen annan kände det.. sen kom en fuktig period och mögeldoften eskalerade lite och jag hittade den direkt.. (bakom skänken i köket var väggen svart längst ner.. den är på "andra sidan" av badrummet.. som vi fick riva.. pga fuktskada/inget tätskikt).

Nu är jag som en supersniffer..(paranoid)..har svårt att justera min sniffer.. och då jag odlar en del blommor (fukt o jord) periodvis inne.. så kan de avge lite "matkällardoft" ibland.. och då kan jag knappt sova förrän jag hittat källan..

Reagerar på vissa sopor, avlopp.. ja.. som sagt.. skulle behöva lite "fine tuning"..

Men är man lite orolig.. och kan stilla oron med relativt "enkla medel" .. så är det ofta värt det :)

(maken blir tokig på mig, jag överdimensionerar allt.. för säkerhetsskull...)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det är lite dammigt när man ska bila för avloppsrör, så när brandlarmet gick igång och det plingade till i mobilen kändes det inte så orimligt.

Eftersom jag precis gått ur från arbetsområdet slängde sig på mig ett par foppatofflor och gick ut för att kolla kolla från utsidan. Där det precis regnat och samlats lite lera/skräp vid garagenedfarten.

Två sekunder senare ser min armbåge ut såhär… det är egentligen inte en byggrelaterad skada, eller hur?!

Ett närbildsfoto av en persons armbåge med röda sår eller skrapsår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är lite dammigt när man ska bila för avloppsrör, så när brandlarmet gick igång och det plingade till i mobilen kändes det inte så orimligt.

Eftersom jag precis gått ur från arbetsområdet slängde sig på mig ett par foppatofflor och gick ut för att kolla kolla från utsidan. Där det precis regnat och samlats lite lera/skräp vid garagenedfarten.

Två sekunder senare ser min armbåge ut såhär… det är egentligen inte en byggrelaterad skada, eller hur?!

[bild]
Ajaj.. ser inte skönt ut.. känns som det vankas blånad o svullnad imorrn :(

Hoppas dock det bättrar på sig fort!
Midsommar för fåglarna ju.. !
 
Snigla Snigla skrev:
Ajaj.. ser inte skönt ut.. känns som det vankas blånad o svullnad imorrn :(

Hoppas dock det bättrar på sig fort!
Midsommar för fåglarna ju.. !
Verkar inte bli så farligt 😄
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Helvete. Jag har ägnat dagarna år att olja bambugolvet i vardagsrummet. Taget en del i taget och idag var det dags för sista delen.

Trätrall med öppen lucka visar underjordiskt utrymme, byggdamm, reparationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade bara den absolut sista delen kvar vid dörren och ställde ut grejorna utanför dörren för att lägga på ett lager olja. Då blåser dörren igen och hela hinden med olja välter ut över trallen.

Under trallen ligger det textilduk, som såklart blev indränkt i olja. För säkerhets skull sågade jag upp ett hål och drog upp duken, för att undvika att den självantänder. Säkert onödigt försiktigt, men bättre säker än ledsen som man säger.

Just detta täcks av trappsteget, men det rann ut en del olja på den delen av trallen som är synlig, tyvärr. Antar att jag får byta de plankorna, eftersom resten är trallen inte är oljad utan såpad. ☹️

Glad midsommar
 
  • Wow
  • Ledsen
john.h och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Helvete. Jag har ägnat dagarna år att olja bambugolvet i vardagsrummet. Taget en del i taget och idag var det dags för sista delen.

[bild]

Hade bara den absolut sista delen kvar vid dörren och ställde ut grejorna utanför dörren för att lägga på ett lager olja. Då blåser dörren igen och hela hinden med olja välter ut över trallen.

Under trallen ligger det textilduk, som såklart blev indränkt i olja. För säkerhets skull sågade jag upp ett hål och drog upp duken, för att undvika att den självantänder. Säkert onödigt försiktigt, men bättre säker än ledsen som man säger.

Just detta täcks av trappsteget, men det rann ut en del olja på den delen av trallen som är synlig, tyvärr. Antar att jag får byta de plankorna, eftersom resten är trallen inte är oljad utan såpad. ☹️

Glad midsommar
Bara att olja resten också!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.