M Myckling skrev:
Både Ingemar Stenmark och Björn Borg körde 900 Turbo. 1983 gick jag i gymnasiet och var på plats när världscupen för första gången kördes i Tärnaby. Hela byn var fullsmetad med SAAB:ar som alla trendkänsliga ville synas i. :)

[bild]
1983 hämtade jag ut en sådan ny 900 och inbytet var också en 900, sedan blev det 9000 -86.
Tidigare hade jag även haft en äldre V4 med en Ford 1700 cc motor som borrats och gav väl runt 90 hk, men byggd för tävling. Den hade 13" ratt och diffbroms monterad, så man blev armstark.😉
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Kjell Bergqvist lär ha mött sin fru (även i denna reklam) under denna inspelning

 
  • Haha
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
1983 hämtade jag ut en sådan ny 900 och inbytet var också en 900, sedan blev det 9000 -86.
Tidigare hade jag även haft en äldre V4 med en Ford 1700 cc motor som borrats och gav väl runt 90 hk, men byggd för tävling. Den hade 13" ratt och diffbroms monterad, så man blev armstark.😉
Ja man fick ordentlig armträning med liten sportratt innan styrservo blev vanligt.
 
N Niq skrev:
Ja man fick ordentlig armträning med liten sportratt innan styrservo blev vanligt.
Och så hade man en vajer med handtag till frihjulsspaken på V4an så man nådde den fastspänd i stolen. Frihjulet var bra om man fegade lite med gasen för man tappade inte mycket fart 😉 Annars var det oftast plattan i botten och bara låta vänsterfoten pumpa lite på bromsen.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
richardtenggren
N Niq skrev:
Jag har tvättat bilsäten med högtryckstvätt. Det fungerar bra. Tar lite tid innan dom torkar bara.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
[media]
Jag plockade ur sätena först😀
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag plockade ur ett baksäte ur yarisen efter ena pojken spydde ner det. Tvättade det i badrummet och eldade upp bastun för att torka ur det. Men nu är det sommar å varmt som fasiken.
 
richardtenggren
Nu bor väl ni i Finland, men troligen har ni något liknande hygglo.se med, där kan man hyra en textiltvätt ganska billigt under en dag/helg :)
 
A AndersS skrev:
Och så hade man en vajer med handtag till frihjulsspaken på V4an så man nådde den fastspänd i stolen. Frihjulet var bra om man fegade lite med gasen för man tappade inte mycket fart 😉 Annars var det oftast plattan i botten och bara låta vänsterfoten pumpa lite på bromsen.
Jag hade Amazon så känner inte till Saabs finesser.

Jag gjorde iordning bromsarna på den så dom tog riktigt bra. Handbromsen fungerade ju så att den bara la an vanliga färdbromsen så det blev nästan tvärnit när man drog ordentligt i handbromsen.( Om jag kommer rätt ihåg så var där ingen bromsservo heller. ) Polisen ville förstås göra flygande besiktning (gammal bil som inte såg så bra ut) . Jag sa åt polisen att handbromsen tar väldigt bra. Jojo sa han och tog fart för att kontrollera. Han var väldigt tyst efter att han nästan slagit huvudet i vindrutan.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu bor väl ni i Finland, men troligen har ni något liknande hygglo.se med, där kan man hyra en textiltvätt ganska billigt under en dag/helg :)
Vi har men tycker priserna oftast är ganska nära vad uthyrningsfirmorna tar.
 
Jag har ingen aning vad hygglo är för nåt men föredrar att äga saker
 
richardtenggren
N Niq skrev:
Vi har men tycker priserna oftast är ganska nära vad uthyrningsfirmorna tar.
Så är det säkert, trodde dock inte man hittade en sådan hos de vanliga uthyrarna. Nu har jag "Läder" i bilen så inte aktuellt för egen del längre, men var rätt billigt här.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag har ingen aning vad hygglo är för nåt men föredrar att äga saker
Jo så är det ju, men 8-10 kkr på en textiltvätt, då har jag högre prioriteringar på villhöver-listan. Då kan jag sänka garden och hyra en maskin för 200-ish för en dag eller så.
 
  • Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Nä men jag har ju högtryckstvätt redan.
 
Högstyckstvätt och grovdammsugare funkar ju också hyffsat
 
N Niq skrev:
Jag hade Amazon så känner inte till Saabs finesser.

Jag gjorde iordning bromsarna på den så dom tog riktigt bra. Handbromsen fungerade ju så att den bara la an vanliga färdbromsen så det blev nästan tvärnit när man drog ordentligt i handbromsen.( Om jag kommer rätt ihåg så var där ingen bromsservo heller. ) Polisen ville förstås göra flygande besiktning (gammal bil som inte såg så bra ut) . Jag sa åt polisen att handbromsen tar väldigt bra. Jojo sa han och tog fart för att kontrollera. Han var väldigt tyst efter att han nästan slagit huvudet i vindrutan.
Fanns ingen ledig kärra hem från en tävling och jag hade bara trasigt avgassystem så det blev en 15 mil landsväg hem. Och runt fyrasnåret på natten är det en poliskontroll någon mil från hemmet. Man fick blåsa och polisen frågade hur tävlingen gått, med avslutande kommentar att så där har bilen inte låtit tidigare när han sett den.
Senare bytte jag till bakhjulsdrivet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.