J JohanLun skrev:
Tyvärr befarar jag också att det inte blir tillfälle att köra saab igen, iallafall till vardags...

Jag tror de flesta saab 900 cab med det du är ute efter kallas TurboS. Aero kjolar och Turbo tror jag de har. Men billiga är de nog inte. För ett par år sen gick det att köpa högerstyrda i england billigt och tydligen är det bara att skruva i delar från en vänsterstyrd "vanlig" saab för att bygga om till vänsterstyrd.
Precis, dom kallades Aero i folkmun då dom hade Aero optik. Hade varit kul o ha en men tyvärr lockar andra potentiella sommarbilar lite mer.

Og900 med ett lite öppnare avgassystem har ett riktigt fint ljud tack vare sin otroligt dåliga downpipe.
Man ser ju knappt en äldre saab på vägarna idag vilket är lite synd.


Tack för tipset, ska kolla upp det.
 
En sån här 125mm polerrondell funkade bra på min blåa bosch slip, blev som en liten handhållen polermaskin, bra alternativ till den fullstora polermaskinen. Jag har inte nån excenterslip, tänker de gör ungefär samma jobb.

10-821_xl_1.jpg

Är annars sånt där "cockpit shine" medel för insidan av bilar nåt att ha eller är det bara nonsens?
 
DennisCA DennisCA skrev:
En sån här 125mm polerrondell funkade bra på min blåa bosch slip, blev som en liten handhållen polermaskin, bra alternativ till den fullstora polermaskinen. Jag har inte nån excenterslip, tänker de gör ungefär samma jobb.

[bild]

Är annars sånt där "cockpit shine" medel för insidan av bilar nåt att ha eller är det bara nonsens?
Om man gillar blank kladdig inredning. Själv avskyr jag det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om man gillar blank kladdig inredning. Själv avskyr jag det.
Ja jävlar, köpte nyss bil och bilfirman hade kört med cockshine i hela bilen. Fick reconda hela bilen invändigt för att bli av med skiten.


Ett tips är att köra med vatten/såpa 1:20 o torka med microfiber. Blir kanon, plasten blir fräsch och fin o så luktar det gott. Perfekt
 
L Lutte skrev:
Ja jävlar, köpte nyss bil och bilfirman hade kört med cockshine i hela bilen. Fick reconda hela bilen invändigt för att bli av med skiten.


Ett tips är att köra med vatten/såpa 1:20 o torka med microfiber. Blir kanon, plasten blir fräsch och fin o så luktar det gott. Perfekt
Skulle vinterstäda min firmabil invändigt i april. Mitt vanliga medel var slut, så jag tog såpa. Inte riktigt lika bra på rengöring, och man behövde eftertorka, men det blev okej. Åkte med bilen en vecka, sen stod den en vecka när jag var utomlands, och 2 veckor till då jag blev sjuk. När jag sen klev in efter 3 veckor luktade den fortfarande såpa, så luktmässigt får den en 5a :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nån som handlat från vevor.de?
Skulle behöva en rörnotch för att bygga länkarmar, och de har ju samma som tex verktygsboden säljer, för halva priset typ.. inte ens skumma säljare på Amazon kommer under 1800 spänn för den...
[bild] [bild]
Har bara handlat vevors grejer via amazon, och man får lov att kalla dem prisvärda.

Rörjigg däremot har jag handlat från koneita.

https://koneita.com/sv/rorbockningsmaskiner/1368-nova-pj-12s-putkijigi.html
 
  • Gilla
NalleBjör och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Man ser ju knappt en äldre saab på vägarna idag vilket är lite synd.
Stötte på en riktigt fin en häromveckan

AJFCJaXcogC-JuPmq7ZMQVQdhWjgXbqjac0MyeuV0186xNSnp8dfn8D5C7s8VXMcCf_Kd564Ta_DB_RP936QutKuMBGgDhrH6zVU-YTrabZPAir0COklAtL1lTpVlu0ENrmEA08b3LoSQ8K2IQXjourQXkTWG7nlL68vpjxp12zh2LQtnfwxwrdcu9bqTtLh6wsW5TAOVoED_Hmr-obhNRO03RhhBb-J3H2m9SeK1K1hfgIYTSx5m6rrrNXTPGh1nMz1Fy8wR-RSxD6IRjPUVNje8C5NZxS0m5zQ1WG_NDteB8YAdL74L3mSVdFfT6xyPVlUBGJ2jFfq8uK-aH6HiYU-F8Dm0wl05_FAQspvAVtosIr47LO2hRaS3Y_Rxlh1rTRCu-aY13mkDVXBHvyhEaV50WCvd2CKLfQ68d5wstKVS6q3ACv2PoEH29ZsEDH66jjWvTqSrTKBxF7M1alNmpXXFm-QaEvXdrgrpL34b2XjzRiTabBHC6Ocf0p2WpH5Kl9IV4Rt994Gnd13tyLE6iRCskUH9Z2g74zWh8B4TDP7qTAVsQplK19wvfgbKdxnyukgU_-t00QS-Klba7XCckRUG0P9lHAhbPhGGR0g3MDjlHIaLm8PRlURzh5LjJYY90YH9wNTcsmbyp07bw2UnnoZAWaavHnWGLkwszDjB5uehFr9dznXMiNMTAt8p_JM7akQ_r2zByoc-1A4aarv8Enf0LLYr1lNoD6i51yJy9hUCknaXKVy_vuJPQZpRBtGfb02jTjNDzP3z5exINEdgWQlnZMmvGcEKxENjrRc8QB2jmXeS1JVuUD_Us1qW6liYmYE_SGBVKoe4tfZF659wsbePFqAA1Vj4KPFxk4oyKj4gXfneg_3rZsDWPHbCXEr6UuL9S1S3Si_ifaIJh1N6Hiu2gPUWOHpRHeZg2HDHwVLMrPImUp5cGXLKioT4ZA4zcbWEe9Thk2h2pUAL8OlpOVs5nI4MYuZ1l9PhAw=w1250-h937-s-no
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skulle vinterstäda min firmabil invändigt i april. Mitt vanliga medel var slut, så jag tog såpa. Inte riktigt lika bra på rengöring, och man behövde eftertorka, men det blev okej. Åkte med bilen en vecka, sen stod den en vecka när jag var utomlands, och 2 veckor till då jag blev sjuk. När jag sen klev in efter 3 veckor luktade den fortfarande såpa, så luktmässigt får den en 5a :)
Vad brukar du använda annars? Vad kör proffsen med?

Jag har också funderat hur är det att plocka ut säterna och högtryckstvätta dom? Eller låter det för aggressivt?
 
B
Patrik440 Patrik440 skrev:
1988 eller senare.
:geek:
Ja, förstås, råkade skriva fel, klantigt. Jag har haft en 87:a som jag utrangerade p.g.a. bromsproblem. Kommer inte exakt ihåg vad problemet var men jag kom fram till att båda främre bromsoken behövde renoveras eller bytas ut, jag svor ve och förbannelse över att det var den gamla modellen där utbytesok var svindyra.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har hört om folk som konverterat dom till bakhjuls handbroms.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vad brukar du använda annars? Vad kör proffsen med?

Jag har också funderat hur är det att plocka ut säterna och högtryckstvätta dom? Eller låter det för aggressivt?
Jag har länge kört med Arcticlean, den har levererat varje gång

 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vad brukar du använda annars? Vad kör proffsen med?

Jag har också funderat hur är det att plocka ut säterna och högtryckstvätta dom? Eller låter det för aggressivt?
Skulle kört med en textiltvätt våtdammsugare om det är illa
 
L Lutte skrev:
Ja jävlar, köpte nyss bil och bilfirman hade kört med cockshine i hela bilen. Fick reconda hela bilen invändigt för att bli av med skiten.


Ett tips är att köra med vatten/såpa 1:20 o torka med microfiber. Blir kanon, plasten blir fräsch och fin o så luktar det gott. Perfekt
Lämnade in bilen på rekond i Rumänien för något år sedan och fick sätta mig med en hink och trasa efteråt för att bli av med kladdet... suck. Såpa/diskmedel/skurmedel/handtvål + vatten funkar för mig. Kör väldigt utspätt så mest vatten, funkar ju till 95% med bara vatten
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle kört med en textiltvätt våtdammsugare om det är illa
Sån har jag inte men nog en högtryckstvätt, såg på youtube folk som gjorde så så det lät intressant.

Om jag får den här saaben (tågbiljett köpt, nästa måndag) så tänkte jag börja med att göra en riktigt grundlig rengöring och inspektion. Alla mattor och säten ur bilen och rengöras samt så jag kan inspektera plåten under mattorna. Sen blir det nog motortvätt och grundlig inspektion av undersidan, kanske blästring lackning med 2k epoxi osv. Blir ett mångårigt projekt. Sen blir det säkert grundlig motorservice, säkert lika bra å börja köpa på sig reservdelar till framtiden också.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har tvättat bilsäten med högtryckstvätt. Det fungerar bra. Tar lite tid innan dom torkar bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.