Är inte manskapsbodar normalt matade med trefas CEE?
 
M
N Nerre skrev:
Hur ofta drar du ur den stickproppen? Det är ju slitaget på uttagets hylsor som oftast är problemet (stiften på stickproppen slits inte märkbart).
Men drar man verkligen ut stickproppen om man långsamladdar hemma? Hänger man inte kontakten som man pluggar in i bilen på typ väggen? Stickproppen sitter väl alltid kvar i vägguttaget?

När jag hade motor/kupévärmare med sladd i bilarna innan jag fattade att bränslevärmare var grejen, så lossade jag alltid kontakten i bilen, inte den i vägguttaget.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nja, Zafiran köpte jag för att på den tiden var jag scoutledare och vi skjutsade dessutom sonens fotbollslag till diverse matcher och cuper, jag jag ville ha en bil med 7 sittplatser för att kunna klämma in 5-6 ungar i den.

Berlingon har väl inte 7 sittplatser?

Idag (när jag slutat som scoutledare och ungarna är utflugna) är det en vanlig kombi jag har (Skoda Octavia), men campingpackningen går in på samma sätt där.

Det finns säkert nån enstaka elbil idag som rymmer packningen lika bra, men inköpspriset för de modellerna är rejält utanför min budget. Med mina 800 mil om året går det inte att få ihop ekonomin att köpa en bil för över 300 000. Jag fortsätter alltså köra min Octavia några år till, ska jag byta ut den är det stor sannolikhet att det för tillfället skulle bli en några år nyare Octavia. Den jag har nu är årmodell 2015, som jag köpte 2017.
OK! Berlingo och systerbilarna Peugot Rifter och Opel Combo går alla att få 7-sitsiga.
 
M Markarbetaren skrev:
Men drar man verkligen ut stickproppen om man långsamladdar hemma? Hänger man inte kontakten som man pluggar in i bilen på typ väggen? Stickproppen sitter väl alltid kvar i vägguttaget?

När jag hade motor/kupévärmare med sladd i bilarna innan jag fattade att bränslevärmare var grejen, så lossade jag alltid kontakten i bilen, inte den i vägguttaget.
Jo, den sitter i mest hela tiden här hemma.
 
Ok. Men fortfarande med CEE.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Men fortfarande med CEE.
Ja med en övergångssladd till vanlig 230 och sedan vanlig "förlängningssladd";)
 
M Markarbetaren skrev:
Men drar man verkligen ut stickproppen om man långsamladdar hemma? Hänger man inte kontakten som man pluggar in i bilen på typ väggen? Stickproppen sitter väl alltid kvar i vägguttaget?

När jag hade motor/kupévärmare med sladd i bilarna innan jag fattade att bränslevärmare var grejen, så lossade jag alltid kontakten i bilen, inte den i vägguttaget.
Så är det ju. Oftast sitter ju sladden kvar i uttaget.
 
M Markarbetaren skrev:
Nu menade jag inte kaffekokarens sladd, utan manskapsbodens yttre anslutning. En sån bod har både elvärme, vv-beredare och uttag för värmeskåp, micro, kylskåp, bryggare osv. Så lasten kan vara hög under många timmar, speciellt dagtid.
M Markarbetaren skrev:
Inte dom på hjul. Matas med CEE-uttag enfas. [länk]
Vanlig bodetablering seriematas med 32.
Ser du inte hur du säger emot dig själv? Du har enligt vad du skriver i inlägg #16021 sett hur stiften blivit brända i dessa kontaktdon. Och då pratar vi det tekniskt mycket bättre CEE-donet. Vad är det du menar skulle vara skillnaden med en elbil? För både elbilen och byggboden fungerar det oftast utan problem. Men ibland gör det inte det. Och då är det en brandrisk även om det oftast inte går så illa att det börjar brinna.
 
D djac skrev:
Tesla (som alla företag) tar så mycket de kan, med hänsyn taget till överordnade strategier, de har en fördel med lägre tillverkningskostnader än de andra och hur de väljer att spela detta bestäms sannolikt inte utifrån Sveriges fluktuerande elbilsbonussystem.
Nu vet jag inte om Tesla har "globala" priser, men som jag förstått annars är att för att få sälja alls i vissa länder så rabatterar man priserna till de länderna. Bilföretagen har med andra ord olika marginaler i Luxenburg och Guatemala. Så absolut tror jag att man "kompenserar" priserna, lite från "fabrik" och lite i marginalerna hos lokala försäljningsled.
 
M
A Avemo skrev:
Ser du inte hur du säger emot dig själv? Du har enligt vad du skriver i inlägg #16021 sett hur stiften blivit brända i dessa kontaktdon. Och då pratar vi det tekniskt mycket bättre CEE-donet. Vad är det du menar skulle vara skillnaden med en elbil? För både elbilen och byggboden fungerar det oftast utan problem. Men ibland gör det inte det. Och då är det en brandrisk även om det oftast inte går så illa att det börjar brinna.
En manskapsbod på hjul säkras med 16A, den har CEE enfas-matning. Brukar få med en övergångssladd som man kopplar in i närmaste skåp med vanlig 16A förlängningssladd.

En bodetablering seriematas med 32A, trefas. Ibland hamnar för mycket på samma fas och detta i kombo med gamla kablar, vatteninträngning, kablar som vajar i vinden eller vad det nu må vara har vid några enstaka tillfällen fått stiften brända.

Ser inte hur du menar att jag säger emot mig själv?
 
M
J jocke31 skrev:
Så är det ju. Oftast sitter ju sladden kvar i uttaget.
Vore det inte en bättre lösning med CEE-uttag isf., om man ska ladda med 230V?
 
M Markarbetaren skrev:
Vore det inte en bättre lösning med CEE-uttag isf., om man ska ladda med 230V?
Det är det förstås. Fick med en sådan adapter i min nuvarande bil precis som en Schuko, men har aldrig behövt använda dessa.
Laddbox och riktig typ 2-kabel är såklart enklast/bäst. Vi har en 10 m typ2, 3-fas, 20A som vi använder till båda bilarna. Den funkar perfekt både för 3,6 och 11 kW-laddning.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det är det förstås. Fick med en sådan adapter i min nuvarande bil precis som en Schuko, men har aldrig behövt använda dessa.
Laddbox och riktig typ 2-kabel är såklart enklast/bäst. Vi har en 10 m typ2, 3-fas, 20A som vi använder till båda bilarna. Den funkar perfekt både för 3,6 och 11 kW-laddning.
Men vi vet väl inte om de följde följande https://www.elsakerhetsverket.se/pr...kontrollera-och-underhall-din-laddningspunkt/
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M
I min båthamn finns enbart cee idag. Byggde om min sladdvinda för detta ändamål och kör med adapter om man ska köra med vanligt uttag.
Kabelvinda med CEE-kontakter och eluttag, kablar upprullade, förvarad på vit hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.