1 464 215 läst · 24 258 svar
1464k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 373 inlägg
Är inte manskapsbodar normalt matade med trefas CEE?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Men drar man verkligen ut stickproppen om man långsamladdar hemma? Hänger man inte kontakten som man pluggar in i bilen på typ väggen? Stickproppen sitter väl alltid kvar i vägguttaget?N Nerre skrev:
När jag hade motor/kupévärmare med sladd i bilarna innan jag fattade att bränslevärmare var grejen, så lossade jag alltid kontakten i bilen, inte den i vägguttaget.
Allvetare
· Östergötland
· 3 986 inlägg
OK! Berlingo och systerbilarna Peugot Rifter och Opel Combo går alla att få 7-sitsiga.N Nerre skrev:Nja, Zafiran köpte jag för att på den tiden var jag scoutledare och vi skjutsade dessutom sonens fotbollslag till diverse matcher och cuper, jag jag ville ha en bil med 7 sittplatser för att kunna klämma in 5-6 ungar i den.
Berlingon har väl inte 7 sittplatser?
Idag (när jag slutat som scoutledare och ungarna är utflugna) är det en vanlig kombi jag har (Skoda Octavia), men campingpackningen går in på samma sätt där.
Det finns säkert nån enstaka elbil idag som rymmer packningen lika bra, men inköpspriset för de modellerna är rejält utanför min budget. Med mina 800 mil om året går det inte att få ihop ekonomin att köpa en bil för över 300 000. Jag fortsätter alltså köra min Octavia några år till, ska jag byta ut den är det stor sannolikhet att det för tillfället skulle bli en några år nyare Octavia. Den jag har nu är årmodell 2015, som jag köpte 2017.
Jo, den sitter i mest hela tiden här hemma.M Markarbetaren skrev:Men drar man verkligen ut stickproppen om man långsamladdar hemma? Hänger man inte kontakten som man pluggar in i bilen på typ väggen? Stickproppen sitter väl alltid kvar i vägguttaget?
När jag hade motor/kupévärmare med sladd i bilarna innan jag fattade att bränslevärmare var grejen, så lossade jag alltid kontakten i bilen, inte den i vägguttaget.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Inte dom på hjul. Matas med CEE-uttag enfas. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/vaggintag-cee-1-fas-2000018083Nötegårdsgubben skrev:
Vanlig bodetablering seriematas med 32.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 373 inlägg
Ok. Men fortfarande med CEE.
Så är det ju. Oftast sitter ju sladden kvar i uttaget.M Markarbetaren skrev:Men drar man verkligen ut stickproppen om man långsamladdar hemma? Hänger man inte kontakten som man pluggar in i bilen på typ väggen? Stickproppen sitter väl alltid kvar i vägguttaget?
När jag hade motor/kupévärmare med sladd i bilarna innan jag fattade att bränslevärmare var grejen, så lossade jag alltid kontakten i bilen, inte den i vägguttaget.
M Markarbetaren skrev:
Ser du inte hur du säger emot dig själv? Du har enligt vad du skriver i inlägg #16021 sett hur stiften blivit brända i dessa kontaktdon. Och då pratar vi det tekniskt mycket bättre CEE-donet. Vad är det du menar skulle vara skillnaden med en elbil? För både elbilen och byggboden fungerar det oftast utan problem. Men ibland gör det inte det. Och då är det en brandrisk även om det oftast inte går så illa att det börjar brinna.M Markarbetaren skrev:
Nu vet jag inte om Tesla har "globala" priser, men som jag förstått annars är att för att få sälja alls i vissa länder så rabatterar man priserna till de länderna. Bilföretagen har med andra ord olika marginaler i Luxenburg och Guatemala. Så absolut tror jag att man "kompenserar" priserna, lite från "fabrik" och lite i marginalerna hos lokala försäljningsled.D djac skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
En manskapsbod på hjul säkras med 16A, den har CEE enfas-matning. Brukar få med en övergångssladd som man kopplar in i närmaste skåp med vanlig 16A förlängningssladd.A Avemo skrev:Ser du inte hur du säger emot dig själv? Du har enligt vad du skriver i inlägg #16021 sett hur stiften blivit brända i dessa kontaktdon. Och då pratar vi det tekniskt mycket bättre CEE-donet. Vad är det du menar skulle vara skillnaden med en elbil? För både elbilen och byggboden fungerar det oftast utan problem. Men ibland gör det inte det. Och då är det en brandrisk även om det oftast inte går så illa att det börjar brinna.
En bodetablering seriematas med 32A, trefas. Ibland hamnar för mycket på samma fas och detta i kombo med gamla kablar, vatteninträngning, kablar som vajar i vinden eller vad det nu må vara har vid några enstaka tillfällen fått stiften brända.
Ser inte hur du menar att jag säger emot mig själv?
Det är det förstås. Fick med en sådan adapter i min nuvarande bil precis som en Schuko, men har aldrig behövt använda dessa.M Markarbetaren skrev:
Laddbox och riktig typ 2-kabel är såklart enklast/bäst. Vi har en 10 m typ2, 3-fas, 20A som vi använder till båda bilarna. Den funkar perfekt både för 3,6 och 11 kW-laddning.
Men vi vet väl inte om de följde följande https://www.elsakerhetsverket.se/pr...kontrollera-och-underhall-din-laddningspunkt/J jocke31 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg