Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Från Volvos sida:
Laddningen av bilen övervakas genom en tvåvägskommunikation mellan bilen och kontrollboxen. När kabeln kopplas in i strömkällan genomförs en självtestande diagnostik som ser till att kabeln är korrekt ansluten och är redo att förse bilen med ström.

Om den sen lämnar/tar 100% effekt framgår inte men gissningsvis rampar den upp.
Gnistor blir det nog främst ifall man drar ur stickproppen mitt i laddningen.
 
K _Fredrik_ skrev:
Ser ut som en N1XV
Ja, låter bekant. har något vagt minne av att det är en N1XV3G2,5.
 
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Ja, låter bekant. har något vagt minne av att det är en N1XV3G2,5.
Låter helt rimligt.
Och det skulle varit mitt val också, sådär på en svart vägg.
 
J jocke31 skrev:
Schukoladdare. Kanske t o m en skarvsladd inblandad?
[länk]

Har postat i någon annan tråd om detta, men hittar inte inlägget.
Använde en originalladdare från Mitsubishi + nytt kvalitetsuttag från Schneider, installerat av behörig elektriker.

JFB:n klarade att undvika eldsvåda den här gången.

Men så här blev det:
[bild] [bild] [bild] [bild]
De flesta elbilar laddas via Schuko med maximalt 8A samt att de har värmeskydd i stickproppen. Mad jag förstått så har åtminstone min Mitsubishi originalladdare 10A och inget värmeskydd. Jag har använt den på pendelparkering där stickproppen, på vintern, blev så varm att jag var tvungen att ta på mig vinterhandsken för att kunna dra ut den. Den fortsatte trots detta att ladda.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta elbilar laddas via Schuko med maximalt 8A samt att de har värmeskydd i stickproppen. Mad jag förstått så har åtminstone min Mitsubishi originalladdare 10A och inget värmeskydd. Jag har använt den på pendelparkering där stickproppen, på vintern, blev så varm att jag var tvungen att ta på mig vinterhandsken för att kunna dra ut den. Den fortsatte trots detta att ladda.
Värmeskydd? Jag har skrivit det innan, min elpatron till värmepumpen tar 13A från vanligt 230-uttag, efter 10 vintrar syns inget på stiften. Varför blir det problem med elbilsladdning? Har man fel säkringar till fel kablar?

Jag har suttit i bodar på jobbet i +35 år som matat med Schuko, elvärme, kaffebryggare mm. med 230v. Inga problem öht.
Några gånger har vi fått byta en 16 eller 32-kabel då ett stift bränt av nån anledning, men dom gångerna kan räknas på ena handens fingrar.
 
A AndersS skrev:
Precis, man tänker inte på alla delar då de för mig är självklara efter sex år med funktionen:D
Eller varför jag vill ha fyrhjulsdrift där man med mycket möda och bara fuktigt gräs på äng i uppförsbacke med släp kan vara problem.
Så alla har vi olika behov;)
Är det unikt, kanske, eller få i forumet som har det behovet:cool:
Jag kan säga såhär. Efter några år med fullutrustad 4WD dieselkombi så bytte vi till en enklare 2WD bensin MPV när vi gjorde oss av med husvagnen. Upplevelsen av bytet är klart övervägande positivt. Av allt det där jag trodde jag behövde saknar jag typ 10%. Det jag saknar minst är 4WD, men så drar vi inte husvagn längre.
 
M Markarbetaren skrev:
Värmeskydd? Jag har skrivit det innan, min elpatron till värmepumpen tar 13A från vanligt 230-uttag, efter 10 vintrar syns inget på stiften. Varför blir det problem med elbilsladdning? Har man fel säkringar till fel kablar?

Jag har suttit i bodar på jobbet i +35 år som matat med Schuko, elvärme, kaffebryggare mm. med 230v. Inga problem öht.
Några gånger har vi fått byta en 16 eller 32-kabel då ett stift bränt av nån anledning, men dom gångerna kan räknas på ena handens fingrar.
Problemet uppkommer om det blir dålig kontakt mellan stift och metallbleck eller i förskruvning av kabeln. Ju högre ström under lång tid, desto större problem. Kaffekokare ger inte hög ström under lång tid.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är billigast, leasa elbil eller leasa bensinare/diesel?

[länk]
Ja, som han är inne på vet man ju inte det eftersom det som påverkar mest inte får sitt svar förrän flera år efter köp, dvs andrahandsvärdet och underhållskostnaderna, drivmedelskostnaderna utgör för normalbilisten inte någon större post med dagens priser, dessa kan såklart också komma att ändras.
 
M Markarbetaren skrev:
Värmeskydd? Jag har skrivit det innan, min elpatron till värmepumpen tar 13A från vanligt 230-uttag, efter 10 vintrar syns inget på stiften. Varför blir det problem med elbilsladdning? Har man fel säkringar till fel kablar?

Jag har suttit i bodar på jobbet i +35 år som matat med Schuko, elvärme, kaffebryggare mm. med 230v. Inga problem öht.
Några gånger har vi fått byta en 16 eller 32-kabel då ett stift bränt av nån anledning, men dom gångerna kan räknas på ena handens fingrar.
För det allra mesta blir det inga problem vare sig det är en elpatron, byggbod eller elbil som är lasten. Men ibland så blir det ett problem. För det mesta när det blir problem så blir det inte värre än de brända stiften som du flera gånger sett själv. Men ibland har man inte den turen. Och då kan det börja brinna. Slitet uttag, feldimensionerad kabel, dåliga anslutningar eller dålig skarvsladd. Orsakerna kan vara många. I det fallet är det ingenting som är speciellt för att en elbil är lasten. Däremot gör elbilarnas intåg att det blir mycket vanligare att man belastar uttag hårt under en lång tid och därmed märker av problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag kan säga såhär. Efter några år med fullutrustad 4WD dieselkombi så bytte vi till en enklare 2WD bensin MPV när vi gjorde oss av med husvagnen. Upplevelsen av bytet är klart övervägande positivt. Av allt det där jag trodde jag behövde saknar jag typ 10%. Det jag saknar minst är 4WD, men så drar vi inte husvagn längre.
Precis det jag skrivit i många inlägg, behovet styr vad man behöver och även vill betala för, men även var man kör. Även om jag inte har nytta av t.ex. fyrhjulsdriften i 99,99 % av körningen, så är de 0,01% procenten fullt motiverbart för mig utifrån var jag är tvungen att ta mig fram och inte kan välja bort. ;)
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Om du är behov av en bil typ Zafira så finns ju Berlingo som elbil.
Nja, Zafiran köpte jag för att på den tiden var jag scoutledare och vi skjutsade dessutom sonens fotbollslag till diverse matcher och cuper, jag jag ville ha en bil med 7 sittplatser för att kunna klämma in 5-6 ungar i den.

Berlingon har väl inte 7 sittplatser?

Idag (när jag slutat som scoutledare och ungarna är utflugna) är det en vanlig kombi jag har (Skoda Octavia), men campingpackningen går in på samma sätt där.

Det finns säkert nån enstaka elbil idag som rymmer packningen lika bra, men inköpspriset för de modellerna är rejält utanför min budget. Med mina 800 mil om året går det inte att få ihop ekonomin att köpa en bil för över 300 000. Jag fortsätter alltså köra min Octavia några år till, ska jag byta ut den är det stor sannolikhet att det för tillfället skulle bli en några år nyare Octavia. Den jag har nu är årmodell 2015, som jag köpte 2017.
 
M Markarbetaren skrev:
Värmeskydd? Jag har skrivit det innan, min elpatron till värmepumpen tar 13A från vanligt 230-uttag, efter 10 vintrar syns inget på stiften.
Hur ofta drar du ur den stickproppen? Det är ju slitaget på uttagets hylsor som oftast är problemet (stiften på stickproppen slits inte märkbart).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta elbilar laddas via Schuko med maximalt 8A samt att de har värmeskydd i stickproppen. Mad jag förstått så har åtminstone min Mitsubishi originalladdare 10A och inget värmeskydd. Jag har använt den på pendelparkering där stickproppen, på vintern, blev så varm att jag var tvungen att ta på mig vinterhandsken för att kunna dra ut den. Den fortsatte trots detta att ladda.
Ja, känner igen det där med att den blev rejält varm. Och resultatet ser du ovan. Det var då jag skaffade en laddbox. Anyway, det där hände för 3 år sedan och nu har jag bytt bort bilen sedan 2 år tillbaka.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet uppkommer om det blir dålig kontakt mellan stift och metallbleck eller i förskruvning av kabeln. Ju högre ström under lång tid, desto större problem. Kaffekokare ger inte hög ström under lång tid.
Nu menade jag inte kaffekokarens sladd, utan manskapsbodens yttre anslutning. En sån bod har både elvärme, vv-beredare och uttag för värmeskåp, micro, kylskåp, bryggare osv. Så lasten kan vara hög under många timmar, speciellt dagtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.