J JohanLun skrev:
En kompis jobbade på svensk distributör av bla japanska bilar. Det tar ett litet tag att skeppa en bil från Japan, så ingen skulle orka vänta på att beställa bilen och sen få vänta 6-8 månader (eller, nu efter Covid kanske) så man specade helt enkelt bilarna i rätt välutrustade och attraktiva paket som man sen sålde. Så japanerna kan nog välja med och utan dubbla cigaretttändare och svankstöd i baksätet.

Sen brukar man ju välja att tex inte ta in för många motor och växellådsalternativ, då man isåfall måste reservdelshålla prylar för att reparera. Att vänta veckovis på delar från Japan är nog inte så attraktivt.

Sen görs väl troligen några japanska bilar på lite närmare håll än i Japan, men...
På samma tema så tillverkades min motorcykel, en Yamaha Xt660X, av KTM för den europeiska marknaden. Vissa delar (kylaren exempelvis) var till och med stämplade KTM.
 
Det är så skönt med t.ex. Tesla som redan har allt. På begagnade bilar behöver man inte vänta och allt extra känns antingen onödigt eller förväntad standard nu för tiden.

extra options känns lite 80-tal tycker jag.
ACC
Automat
Farthållare
BT stereo (cd är ju ovanligt/option idag)
Ladduttag usb-c/12v
Regnsensor
Backsensor/kamera
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är så skönt med t.ex. Tesla som redan har allt. På begagnade bilar behöver man inte vänta och allt extra känns antingen onödigt eller förväntad standard nu för tiden.

extra options känns lite 80-tal tycker jag.
ACC
Automat
Farthållare
BT stereo (cd är ju ovanligt/option idag)
Ladduttag usb-c/12v
Regnsensor
Backsensor/kamera
Kanske får man även större acceptans att mjukvaruspärra funktioner och få folk betala extra för dem över tid. Men det funkar ju bara på bilar som är hyfsat premium.

Ska man pressa priset rejält så behöver man ju plocka bort saker.

Ofta är det ju även så att man vill prisdifferentiera. Att tillverka en billig modell är nödvändigt för att öka marginalen på den dyrare. Ibland kan faktiskt den billigare varianten vara dyrare att tillverka pga låga volymer, men om man plockar bort den ökas baspriset och därmed måste man sänka priset på billigaste modellen och då samtidigt på den dyrare, iallafall på prispressade marknader.

Dvs om du har 2 varianter på ljudanläggning som skiljer 50kr i tillverkningskostnad så kan du på den dyrare ta ut 5000kr mer. Men om du tar bort den billiga och höjer baspriset på modellen med 5000 så kommer kunder som skiter i ljudet köpa en billigare bil. Och du måste antingen sänka priset på hela bilen med 5000 (och då förlora det på alla som kan tänka sig betala extra) eller förlora ett antal kunder. Givetvis är det så för varje tillval, så fälgar, lampor, sätesklädsel, kromlister, navigation, AC-panel, farthållare, låsfunktioner osv.

Men ju fler bilar som säljs som leasing eller i bilpooler, destå mindre anledning att ha olika val. Om du bara har bilen en begränsad tid känns det nog för många inte lika viktigt att ha alla finesser. När jag hade bil via jobbet valde jag en vettig "grundspec" och nåt av de billigare "paketen" och tog en färg som inte kostade extra. Många andra verkar resonerat lika. Så man kunde se på jobbparkeringen vilka bilar som hade bra erbjudanden. Flera gånger fanns nåt erbjudande så man fick nåt extra, glastak, automat eller nån sportmodell... Jag hade tex en röd golf sportkombi med R-line utseende som var nåt paket. Just denna bil var det väldigt många andra som valde då det inte kostade så mkt extra att välja detta. Det var inte lagerbilar, utan jag fick beställa allt annat precis som jag ville. Jag hade aldrig betalat för just r-line utseendet om det kostat enl listpris. Troligtvis kostar det nästan inget alls extra för tillverkaren att sätta på andra fälgar och spoilers och en sportchassie.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Sportchassie, byta till fjädrar med ett varv mindre, dvs mindre material bör vara billigare eller försummbart. En del av kostnaden ligger i att dom behöver ett extra artikelnummer. Nu för tiden blir sport spec mindre och mindre eftertraktat oavsett.

Tesla har ju extremt bra data collection på vilka funktioner som används eller inte så kan tänka mig at deras kommande superbilliga elbil blir lite som en förfinad Dacia Spring med bättre räckvidd.

Hur ofta används egentligen fönsterhissarna bak, eller justering på stolarna. Skippa glastaket, 4st coaxialhögtalare istället för multi speaker system, endast fwd, bara en batteristorlek etc. Kan man skippa lackering och bara göra ytbehandling och wrap. Det finns mycket som går att skippa om förväntan på nivån är annat en en vardagspremiumbil.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är så skönt med t.ex. Tesla som redan har allt. På begagnade bilar behöver man inte vänta och allt extra känns antingen onödigt eller förväntad standard nu för tiden.

extra options känns lite 80-tal tycker jag.
ACC
Automat
Farthållare
BT stereo (cd är ju ovanligt/option idag)
Ladduttag usb-c/12v
Regnsensor
Backsensor/kamera
På gott och ont. Att just Tesla som inte har ett instrumentkluster framför ratten inte erbjuder HUD känns märkligt med tanke på att det är en bil med enbart mittskärm.
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Kanske får man även större acceptans att mjukvaruspärra funktioner och få folk betala extra för dem över tid. Men det funkar ju bara på bilar som är hyfsat premium.

Ska man pressa priset rejält så behöver man ju plocka bort saker.

Ofta är det ju även så att man vill prisdifferentiera. Att tillverka en billig modell är nödvändigt för att öka marginalen på den dyrare. Ibland kan faktiskt den billigare varianten vara dyrare att tillverka pga låga volymer, men om man plockar bort den ökas baspriset och därmed måste man sänka priset på billigaste modellen och då samtidigt på den dyrare, iallafall på prispressade marknader.

Dvs om du har 2 varianter på ljudanläggning som skiljer 50kr i tillverkningskostnad så kan du på den dyrare ta ut 5000kr mer. Men om du tar bort den billiga och höjer baspriset på modellen med 5000 så kommer kunder som skiter i ljudet köpa en billigare bil. Och du måste antingen sänka priset på hela bilen med 5000 (och då förlora det på alla som kan tänka sig betala extra) eller förlora ett antal kunder. Givetvis är det så för varje tillval, så fälgar, lampor, sätesklädsel, kromlister, navigation, AC-panel, farthållare, låsfunktioner osv.

Men ju fler bilar som säljs som leasing eller i bilpooler, destå mindre anledning att ha olika val. Om du bara har bilen en begränsad tid känns det nog för många inte lika viktigt att ha alla finesser. När jag hade bil via jobbet valde jag en vettig "grundspec" och nåt av de billigare "paketen" och tog en färg som inte kostade extra. Många andra verkar resonerat lika. Så man kunde se på jobbparkeringen vilka bilar som hade bra erbjudanden. Flera gånger fanns nåt erbjudande så man fick nåt extra, glastak, automat eller nån sportmodell... Jag hade tex en röd golf sportkombi med R-line utseende som var nåt paket. Just denna bil var det väldigt många andra som valde då det inte kostade så mkt extra att välja detta. Det var inte lagerbilar, utan jag fick beställa allt annat precis som jag ville. Jag hade aldrig betalat för just r-line utseendet om det kostat enl listpris. Troligtvis kostar det nästan inget alls extra för tillverkaren att sätta på andra fälgar och spoilers och en sportchassie.
Just Tesla är ju mer lönsamma än de andra av bla dessa anledningar, effektivare (nyare) fabriker, många egna komponenter, många komponenter är gemensamma mellan modeller, få val så man bygger inte mot order, man bygger efter vad som kan produceras mest effektivt just då. Vissa innovationer (som det finns åsikter om), tex maxa användningen av kamerorna som redan finns där och ta bort andra komponenter osv. De är verkligen fokuserade på effektivitet och att optimera tillverkningen, det ska ju tilläggas att de inte har något bagage i form av gamla fabriker och återförsäljare att ta hänsyn till.
 
D
Finns ju mer än en nörd här, så detta borde vara intressant :) Tycker denna är rätt talande, Fords CEO talar om bilens mjukvaruplattformar och varför de måste göra som Tesla:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
Just Tesla är ju mer lönsamma än de andra av bla dessa anledningar, effektivare (nyare) fabriker, många egna komponenter, många komponenter är gemensamma mellan modeller, få val så man bygger inte mot order, man bygger efter vad som kan produceras mest effektivt just då. Vissa innovationer (som det finns åsikter om), tex maxa användningen av kamerorna som redan finns där och ta bort andra komponenter osv. De är verkligen fokuserade på effektivitet och att optimera tillverkningen, det ska ju tilläggas att de inte har något bagage i form av gamla fabriker och återförsäljare att ta hänsyn till.
Apple och Tesla vet bättre än konsumenten vad konsumenten vill ha. Det funkar när de är på topp och märket räknas som premium. Givetvis är det mer effektivt att ha få varianter, en färg, en klädseltyp osv. Och inte låta kunden välja. Sovjet hade inte fel på det.

Jag har lite hatkärlek till Apple. För att de "vet bättre" vad jag vill ha. Deras reklam think diffrent ville få oss att tro att det är rebellerna, de som väljer själv som väljer Apple. Men det är ju just det som apple INTE är. Alla blir inlåsta i deras system. Alla måste använda produkterna precis som de tänkt. Då funkar de väldigt bra. Men valfrihet... näe... Utan att veta så tror jag Tesla tänker lite på samma sätt...
images
“Here’s to the crazy ones. The misfits, the rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.”
Elon och Steve Jobs hör absolut till "the crazy ones". Men deras användare... inte lika frekvent?
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Apple och Tesla vet bättre än konsumenten vad konsumenten vill ha. Det funkar när de är på topp och märket räknas som premium. Givetvis är det mer effektivt att ha få varianter, en färg, en klädseltyp osv. Och inte låta kunden välja. Sovjet hade inte fel på det.

Jag har lite hatkärlek till Apple. För att de "vet bättre" vad jag vill ha. Deras reklam think diffrent ville få oss att tro att det är rebellerna, de som väljer själv som väljer Apple. Men det är ju just det som apple INTE är. Alla blir inlåsta i deras system. Alla måste använda produkterna precis som de tänkt. Då funkar de väldigt bra. Men valfrihet... näe... Utan att veta så tror jag Tesla tänker lite på samma sätt...
[bild]

Elon och Steve Jobs hör absolut till "the crazy ones". Men deras användare... inte lika frekvent?
Telefon med Linux för din del? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Trappa och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Telefon med Linux för din del? ;)
Android är väl baserat på linux, så isåfall, ja. :D

Jag funderar nästan på att ta en iPhone som jobbtelefon nästa gång, jag laddar inte ned några appar alls på den annat än de få (typ teams/outlook) man måste ha. Hade en iPhone som jag nästan blev galen på för ett par år sen, då vissa saker bara inte gick att göra. Men batteritiden är bra och den hänger sig aldrig. Det gör nog inte moderna android heller iofs...

Privat kör jag android. Min första dator var en Apple II, jag har ett gäng gamla Mac-datorer sparade. Jag skulle önska jag hade mer tid och ork så skulle jag kanske köra på Linux hemma... Jag har en linuxmaskin stående på som enkel server, men till vardags är det en vanlig windowsburk.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En kompis jobbade på svensk distributör av bla japanska bilar. Det tar ett litet tag att skeppa en bil från Japan, så ingen skulle orka vänta på att beställa bilen och sen få vänta 6-8 månader (eller, nu efter Covid kanske) så man specade helt enkelt bilarna i rätt välutrustade och attraktiva paket som man sen sålde. Så japanerna kan nog välja med och utan dubbla cigaretttändare och svankstöd i baksätet.

Sen brukar man ju välja att tex inte ta in för många motor och växellådsalternativ, då man isåfall måste reservdelshålla prylar för att reparera. Att vänta veckovis på delar från Japan är nog inte så attraktivt.

Sen görs väl troligen några japanska bilar på lite närmare håll än i Japan, men...
Byggs inte de flesta "Japanska" bilar för den europeiska marknaden numera på fabriker i Europa?
 
useless useless skrev:
Byggs inte de flesta "Japanska" bilar för den europeiska marknaden numera på fabriker i Europa?
Detta är kanske 15 år sen. Och var mindre märken. Suzuki, Mitsubishi, Isuzu mfl misstänker jag har färre europeiska fabriker?
 
J JohanLun skrev:
Detta är kanske 15 år sen. Och var mindre märken. Suzuki, Mitsubishi, Isuzu mfl misstänker jag har färre europeiska fabriker?
Vad är 15 år sedan? Det här? Det du skriver nu?

Toyota har iallafall fabriker i Europa.
Turkiet polen osv..
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vad är 15 år sedan? Det här? Det du skriver nu?

Toyota har iallafall fabriker i Europa.
Turkiet polen osv..
Han jobbade där för 15 år sen (kanske 10?) och det var inte Toyota utan mindre märken.

Tex Mitsubishi verkar fortfarande inte ha tillverkning i Europa.

Tesla har väl rätt nyligen börjat tillverka på andra ställen än USA.

Jag tror tex Volvo inte tillverkar bilar i USA.

Så en hel del bilar måste skeppas ganska långt, så jag tror detta fortfarande är tillämpligt.

Så, om Toyota. En kompis köpte en ny Toyota, detta är nog mer än 20 år sen iofs. Han lyckades skada den typ första veckan. Modellen var helt ny i sverige så de hade inte reservdelar hemma och fick ta dem från Japan så det tog en helvets lång tid att laga bilen.

Så jag vill nog ändå hävda att resonemanget nog fortfarande är giltigt. Om du köper en viss bilmodell kan den mycket väl inte göras på din egen kontinent och därav blir leveranstiden orimligt lång och pga det så tar man hem bilar på chans med "färdiga" specar. Om man bor på den kontinent bilen tillverkas så har jag svårt att tro att ett modernt företag inte låter kunden välja nåt alls. Ja. Möjligen då Tesla som gjort en grej av att vara annorlunda.
 
D
J JohanLun skrev:
Han jobbade där för 15 år sen (kanske 10?) och det var inte Toyota utan mindre märken.

Tex Mitsubishi verkar fortfarande inte ha tillverkning i Europa.

Tesla har väl rätt nyligen börjat tillverka på andra ställen än USA.

Jag tror tex Volvo inte tillverkar bilar i USA.

Så en hel del bilar måste skeppas ganska långt, så jag tror detta fortfarande är tillämpligt.

Så, om Toyota. En kompis köpte en ny Toyota, detta är nog mer än 20 år sen iofs. Han lyckades skada den typ första veckan. Modellen var helt ny i sverige så de hade inte reservdelar hemma och fick ta dem från Japan så det tog en helvets lång tid att laga bilen.

Så jag vill nog ändå hävda att resonemanget nog fortfarande är giltigt. Om du köper en viss bilmodell kan den mycket väl inte göras på din egen kontinent och därav blir leveranstiden orimligt lång och pga det så tar man hem bilar på chans med "färdiga" specar. Om man bor på den kontinent bilen tillverkas så har jag svårt att tro att ett modernt företag inte låter kunden välja nåt alls. Ja. Möjligen då Tesla som gjort en grej av att vara annorlunda.
Volvo cars har fabrik i USA sedan 2018 (hade under många år tillverkning i Kanada). Tex. Kia har haft fabrik i Slovakien sedan 2006. Mitsubishi har väl varit osäkra på om de öht ska finnas på europeiska marknaden, så det verkar ju rimligt att inte ha tillverkning här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.