P Pin skrev:
[bild]
u mitt närområde. Elbil som fattat eld och ett par hus brinner nu ner :surprised:
Macken farligt nära
Stämmer det att det var en id4?
 
dof dof skrev:
Stämmer det att det var en id4?
Vet inte. Jag åkte förbi på vägen. Allt var dolt i rökmoln.
 
P Pin skrev:
Vet inte. Jag åkte förbi på vägen. Allt var dolt i rökmoln.
Osäker på vilket husnummer som började brinna. Enda elbilen om jag har rätt husnummer på husen som brunnit ner är en Prius. Men bilen som brann kanske inte ägs av de som bor där.
 
S Styrman_jansson skrev:
Haha, nej den typen av teknologi har nog aldrig varit Berlingons paradgren. Det är nog mer ett billig, praktiskt och bekvämt sätt att transportera sig med så mycket grejor som möjligt ;)
Precis, man tänker inte på alla delar då de för mig är självklara efter sex år med funktionen:D
Eller varför jag vill ha fyrhjulsdrift där man med mycket möda och bara fuktigt gräs på äng i uppförsbacke med släp kan vara problem.
Så alla har vi olika behov;)
Är det unikt, kanske, eller få i forumet som har det behovet:cool:
 
P Pin skrev:
[bild]
u mitt närområde. Elbil som fattat eld och ett par hus brinner nu ner :surprised:
Macken farligt nära
OK, ska vi gissa på en ”farmorsladdare” med för stort effekuttag?
 
J jocke31 skrev:
OK, ska vi gissa på en ”farmorsladdare” med för stort effekuttag?
Vad är det, för "i fördigt att..." och ej vet vad som avses?
 
M
Jag gissar på Kia Sorrento eller en id.5.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag gissar på Kia Sorrento eller en id.5.
För vad?
 
M
A AndersS skrev:
För vad?
Branden på Skattegårdsvägen i Vällingby.
 
M Markarbetaren skrev:
Branden på Skattegårdsvägen i Vällingby.
Varför? Bara nyfiken.:D
Gamla klyschan "sägar man a får man säga b".
 
Schukoladdare. Kanske t o m en skarvsladd inblandad?
https://www.byggahus.se/forum/threads/joda-ladda-elbil-med-skarvsladd-kan-vara-farligt.473143/

Har postat i någon annan tråd om detta, men hittar inte inlägget.
Använde en originalladdare från Mitsubishi + nytt kvalitetsuttag från Schneider, installerat av behörig elektriker.

JFB:n klarade att undvika eldsvåda den här gången.

Men så här blev det:
En person håller en bränd elinstallation, synliga skadade kablar och plastskalet smält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med brända komponenter och smält plast, synliga ledningar och skador från elektriskt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en bränd och skadad elektrisk stickkontakt mot asfalterad yta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En utomhus eluttag med en trasig kontakt och en hel. Solbelyst, väggmonterad, skyddslock öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
Det var bara en kvalificerad gissning om möjlig brandorsak, men jag har ju inte facit såklart.
 
M
A AndersS skrev:
Varför? Bara nyfiken.:D
Gamla klyschan "sägar man a får man säga b".
Med tanke på vinkel på fotona på nyheterna, bakgrunder osv. Sedan en kik på vilka fordon som står adresserna. Men jag kan naturligtvis ha helt fel när jag sitter här 50 mil bort och gissar:D
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Radhuslänga, garage, elbil, eldsvåda… Finns lite ledtrådar i informationen. Mer troligt att det beror på en bil som laddats (kanske via motorvärmaruttag?) än ”spontaneus combustion” skulle jag säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Med tanke på vinkel på fotona på nyheterna, bakgrunder osv. Sedan en kik på vilka fordon som står adresserna. Men jag kan naturligtvis ha helt fel när jag sitter här 50 mil bort och gissar:D
Har inte brytt mig om 230V laddningarna då det bara blir en " never ending story" när den stora "massan" blir elbilsägare.:crysmile: Då blir det nya trådar;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.