A AndersS skrev:
Tycker man det är "kul" med en elbil och kan få ihop en bra ekonomisk kalkyl, så är man säkert villig till olika kompromisser. När jag följer utvecklingen är det utifrån transport med vissa krav, som jämförs med dagens lösning.
Det blir ju en kompromiss hur man än gör. Det är ingenting unikt för en elbil. På långresor är det fortfarande sämre med elbil än med bränsledriven bil. Men den har många andra fördelar. En bränsledriven bil är precis lika mycket kompromiss som en elbil. Men det är en kompromiss som passar den som ofta åker långt bättre.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, tyvärr. En del med elbilskörandet är att man måste göra lite andra kompromisser än med avgasbil. Då är det rimligt att diskutera hur de ser ut.
Detta ämne (och en del andra i andra trådar) är ju med så mycket ideologiska drivkrafter och personliga åsikter att det är väl lätt att argumentationsmässigt halka ner i diket.

Visst är det OK att diskutera de saker som man kan drabbas av, de kompromisser som kan behöva göras (vare sig det är ICE eller EV man pekar på).
Men det blir ju väldigt lätt att man råkar börja ifrågasätta den andra personens krav på sin bil.
Och den dikeskörningen får man akta sig för.

Det är ju lätt att börja fundera på personers krav och preferenser i allt möjligt, jag kanske undrar lite varför någon prompt ska köpa isf hyra slalomskidor bara får att åka en vecka varannat år, eller tvärtom, varför inte köpa om man åker på tre skidsemestrar om året.
Eller varför man bara måste ha ett fullt set med 12 st globalknivar för att man lagar mat några ggr i veckan.

Men ofta bryr vi oss inte om att pådyvla andra våra åsikter här, eller ifrågasätta varför man kan se detta som ett behov. Men när det kommer till EV vs ICE så verkar det ha blivit bra mycket mer prestige och bråk om det hela, och påhittade svårigheter och brister och påhittade behov eller att behoven inte finns - egentligen.

Om jag tar Nerre som exempel (ursäkta Nerre), så har ju Nerre väldigt tydligt klargjort sina behov och krav på bilen, och många andra, mig inräknad, har ju både ifrågasatt dessa, lagt fram tankar och lösningar osv.
Jag slutade för rätt länge sedan att ifrågasätta Nerres behov, det har ju luftats lite tankar och alternativ, och Nerre framhåller ju sina åsikter, då måste de ju vara sanna, något annat kan jag ju inte tänka.
Och då har ju Nerre helt rätt, det finns ingen möjlig EV för Nerre idag. Kanske i framtiden, men inte idag.
Och då får man ju bara acceptera detta, både jag och Nerre.

Om jag tar djac som exempel (ursäkta djac) så framhåller ju ofta djac alla fördelar med elbilen så totalt oförblommat, och verkar vägra att gå med på att en del finner laddstopp som problematiska, eller att det inte finns lämpliga laddare var som helst.
Jag accepterar fullt ut att detta är som djac ser på saken, och jag är fullt nöjd med detta, jag håller inte med om allt, men jag har ingen rätt att ifrågasätta att det funkar bra för djac, för det är ju hur det är i hans verklighet.


Att vi sen kan diskutera hur man överkommer en del svårigheter med sitt bilval är ju bra. Men det får inte ske genom att underkänna andra personers åsikt om vad de behöver, eller hur de tycker det funkar.

edit: Jag själv är inte utan skuld, även om jag nu kastade stenen ... :oops:
 
  • Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
Väl skrivet, @Mikael_L! Det är lätt att hamna i ett slags sälj-mode som ingen här är betjänt av eller har bett om. Och @AndersS hade därtill uttryckligen bett att få slippa det när jag ändå svarade.

Ska jag försvara mig (och det tänker jag göra trots att jag tycker att jag har ganska fel), så är det lätt att ta den position jag tog när man tycker att motargumenten är svaga – även om de grundar sig i olika personliga preferenser snarare än missförstånd.
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ibland funderar jag faktiskt över varför jag alls påpekar någon endaste fördel med elbil.
Om jag skulle vara rent egoistisk så skulle jag bara sucka och oja mig, och försöka bromsa elbilsförsäljningen så mycket det går.
Ty så länge EV inte är majoriteten av fordonsflottan är risken för en riktad skatt mot EV lägre.

Åtminstone har jag upptäckt detta mönster förut, att när de som bestämmer och stiftar lagar upptäcker att något har blivit väldigt populärt och stort, för att folk "tjänar" * pengar på det, så kommer straffskatterna som ett brev på posten.


* med "tjänar" menar jag väl "förlorar mindre" för det mesta ...
 
  • Gilla
  • Älska
karny889 och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta ämne (och en del andra i andra trådar) är ju med så mycket ideologiska drivkrafter och personliga åsikter att det är väl lätt att argumentationsmässigt halka ner i diket.

Visst är det OK att diskutera de saker som man kan drabbas av, de kompromisser som kan behöva göras (vare sig det är ICE eller EV man pekar på).
Men det blir ju väldigt lätt att man råkar börja ifrågasätta den andra personens krav på sin bil.
Och den dikeskörningen får man akta sig för.

Det är ju lätt att börja fundera på personers krav och preferenser i allt möjligt, jag kanske undrar lite varför någon prompt ska köpa isf hyra slalomskidor bara får att åka en vecka varannat år, eller tvärtom, varför inte köpa om man åker på tre skidsemestrar om året.
Eller varför man bara måste ha ett fullt set med 12 st globalknivar för att man lagar mat några ggr i veckan.

Men ofta bryr vi oss inte om att pådyvla andra våra åsikter här, eller ifrågasätta varför man kan se detta som ett behov. Men när det kommer till EV vs ICE så verkar det ha blivit bra mycket mer prestige och bråk om det hela, och påhittade svårigheter och brister och påhittade behov eller att behoven inte finns - egentligen.

Om jag tar Nerre som exempel (ursäkta Nerre), så har ju Nerre väldigt tydligt klargjort sina behov och krav på bilen, och många andra, mig inräknad, har ju både ifrågasatt dessa, lagt fram tankar och lösningar osv.
Jag slutade för rätt länge sedan att ifrågasätta Nerres behov, det har ju luftats lite tankar och alternativ, och Nerre framhåller ju sina åsikter, då måste de ju vara sanna, något annat kan jag ju inte tänka.
Och då har ju Nerre helt rätt, det finns ingen möjlig EV för Nerre idag. Kanske i framtiden, men inte idag.
Och då får man ju bara acceptera detta, både jag och Nerre.

Om jag tar djac som exempel (ursäkta djac) så framhåller ju ofta djac alla fördelar med elbilen så totalt oförblommat, och verkar vägra att gå med på att en del finner laddstopp som problematiska, eller att det inte finns lämpliga laddare var som helst.
Jag accepterar fullt ut att detta är som djac ser på saken, och jag är fullt nöjd med detta, jag håller inte med om allt, men jag har ingen rätt att ifrågasätta att det funkar bra för djac, för det är ju hur det är i hans verklighet.


Att vi sen kan diskutera hur man överkommer en del svårigheter med sitt bilval är ju bra. Men det får inte ske genom att underkänna andra personers åsikt om vad de behöver, eller hur de tycker det funkar.

edit: Jag själv är inte utan skuld, även om jag nu kastade stenen ... :oops:
Haha, jag tackar för analysen, jätteroligt (även om andra blir arga av feedback) att få en utifrånbild hur man uppfattas, speciellt när det inte riktigt stämmer med vad man egentligen tycker, man får inse sina begränsningar i kommunikation helt enkelt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Njet, där har jag en annan åsikt, tror att jag kommer få mina krav uppfyllda men inte idag med en rimlig prisbild. Tycker man det är "kul" med en elbil och kan få ihop en bra ekonomisk kalkyl, så är man säkert villig till olika kompromisser. När jag följer utvecklingen är det utifrån transport med vissa krav, som jämförs med dagens lösning.;)
Så idag blir ett byte till elbil en lösning med sämre funktionalitet och orimlig ekonomisk kalkyl för ett byte.
De 40 milen är fram/tillbaka vintertid till fritidshuset utan laddmöjlighet på destination, att på den resan behöva hitta en ledig laddare på hemresan i någon tätort på vägen och sedan sitta där och "häcka" i 15-20 min är en utopi på en resa som normalt tar knappt två timmar.
När jag kommenterar så kommer det ur ren pragmatism, i stora penseldrag så undrar jag om det verkligen kommer utvecklas mot extrema räckvidder i bilarna, när laddnätverket blir allt mer finmaskigt, jag gissar att det kommer bli allt mindre intressant med tyngre och dyrare batterilösningar vs fler laddare, personlig gissning, och då kanske dina krav aldrig uppfylls, samtidigt som fossilt fasas ut.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Det blir ju en kompromiss hur man än gör. Det är ingenting unikt för en elbil. På långresor är det fortfarande sämre med elbil än med bränsledriven bil. Men den har många andra fördelar. En bränsledriven bil är precis lika mycket kompromiss som en elbil. Men det är en kompromiss som passar den som ofta åker långt bättre.
Den stora försäljningen av EV är väl bevis på detta.

Dessa EV-köpare är alla som sett ICE som en sämre kompromiss, där får man kompromissa med att lite då och då ta en avstickare till macken (om man annars bara kör mellan t.ex. jobbet och hemmet) och kompromissa med hur det dränerar plånboken.
Jag ser det också som en kompromiss att ICE bullrar mer, luktar mer, och kräver mer underhåll.

Men nu med EV så kompromissar jag med kort praktiskt räckvidd (som är mitt absolut största problem) och att jag ofta kör lite långsammare än jag egentligen önskar (detta pga räckvidden då), sen tycker jag inte att jag kompromissar något mer. Skulle jag lagt typ 150' mer så hade jag kunnat haft 40kWh batteri och knappt känt av kompromisser alls. Men drygt dubbla priset på bilen (begagnad) tycker jag var tungt att ta, jämfört med att snabbladda några enstaka ggr per år, och köra lite långsammare.
Men jag kör ju inte långkörningar, annars hade jag haft helt andra problem såklart.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Man kan ju tänka sig en lösning där man hyr ett batterisläp för långfärden, eller att dyrare släp/husvagnar kommer med ett batteri som går att anslutas till bilen under färd.

Om behovet av att sträckköra 100+ mil finns hos tillräckligt stor del av befolkningen så kommer marknaden rimligtvis hitta en lösning.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
När jag kommenterar så kommer det ur ren pragmatism, i stora penseldrag så undrar jag om det verkligen kommer utvecklas mot extrema räckvidder i bilarna, när laddnätverket blir allt mer finmaskigt, jag gissar att det kommer bli allt mindre intressant med tyngre och dyrare batterilösningar vs fler laddare, personlig gissning, och då kanske dina krav aldrig uppfylls, samtidigt som fossilt fasas ut.
Både du och jag verkar ha förmågan att se vartåt vindarna blåser ( i alla fall när skiftet gått så långt att det börjar bli tydligt).
Så vi båda är ju på det klara och övertygade om att eran med bränslemotorbilar är på väg att ta slut, och då kan man ju snabbt börja göra goda gissningar om vissa andra samhällsförändringar - att det blir färre tankställen och fler laddställen är ju den helt uppenbara följden.

Sen kan man ju gissa lite mer, men då blir det lite mer osäkert.
Kommer det komma annat flytande bränsle som ersättare?
Blir det i så fall en framtida kombo av detta och EV (lite beroende på behoven)

Kommer laddställen hamna på helt andra ställen? (jag tror det, mackarna blir alltmer kolvsäljarställen, nu börjar det vara dags att ta steget fullt ut, det blir restauranger och lite andra ställen där det händer saker, som kommer stå för laddställen)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
när de som bestämmer och stiftar lagar upptäcker att något har blivit väldigt populärt och stort, för att folk "tjänar" * pengar på det, så kommer straffskatterna som ett brev på posten.
Här ska vi nog inte se det som straffskatt, utan som ett sätt för staten att fortsätta dra in lika mycket pengar som nu.

Energiskatten på el är förvisso en straffskatt som införts på helt ologisk grund av ekonomiskt okunniga politiker (och säkert ett antal ekonomiskt kunniga som bara kompromissade), men en km-skatt skulle ju exempelvis inte finnas för att pungslå just elbilism, utan all bilism (om vi antar att den som dagens bränsleskatter skulle vara högre än vad motsvarande kostnader för vägnätet är).
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ju tänka sig en lösning där man hyr ett batterisläp för långfärden, eller att dyrare släp/husvagnar kommer med ett batteri som går att anslutas till bilen under färd.

Om behovet av att sträckköra 100+ mil finns hos tillräckligt stor del av befolkningen så kommer marknaden rimligtvis hitta en lösning.
Lösningen kommer att vara snabbladdningsnätverk med hög kapacitet och tillgänglighet. Det kommer i sin tur att driva batteristorleken nedåt. Jag tror vi nått peak battery.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Haha, jag tackar för analysen, jätteroligt (även om andra blir arga av feedback) att få en utifrånbild hur man uppfattas, speciellt när det inte riktigt stämmer med vad man egentligen tycker, man får inse sina begränsningar i kommunikation helt enkelt.
Jag målar ju naturligtvis ganska svartvitt, det är ju ett sånt inlägg, det tappar kraft om jag skulle hålla på med gråskalor.
Och det drabbade ju förstås även Nerre, även där målade jag svart/vitt.

Jag högg bara två användare som berättat en hel del om sina åsikter i frågan, och dessutom inte vinglar så väldigt mycket i gråskalan.

Jag får väl be om ursäkt en gång till.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland funderar jag faktiskt över varför jag alls påpekar någon endaste fördel med elbil.
Om jag skulle vara rent egoistisk så skulle jag bara sucka och oja mig, och försöka bromsa elbilsförsäljningen så mycket det går.
Ty så länge EV inte är majoriteten av fordonsflottan är risken för en riktad skatt mot EV lägre.

Åtminstone har jag upptäckt detta mönster förut, att när de som bestämmer och stiftar lagar upptäcker att något har blivit väldigt populärt och stort, för att folk "tjänar" * pengar på det, så kommer straffskatterna som ett brev på posten.


* med "tjänar" menar jag väl "förlorar mindre" för det mesta ...
Och sen blir det mer kö vid snabbladdare och mer ont om destinationsladdare ju fler som köper elbil… Och högre efterfrågan = högre priser + inte minst begpriser. Du har en poäng här, vi kanske bör börja dissa elbilar istället för att hålla nere efterfrågan, undvika extraskatter osv?
:cool:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska jag försvara mig (och det tänker jag göra trots att jag tycker att jag har ganska fel), så är det lätt att ta den position jag tog när man tycker att motargumenten är svaga – även om de grundar sig i olika personliga preferenser snarare än missförstånd.
En annan sak är ju att folk som diskuterar finns över hela skalan, från extrema elbilshatare till extrema elbilsfrälsta. Men det blir då lätt så att de som befinner sig någorlunda i mitten av skalan hamnar på endera sidan av en gräns i mitten och klumpas ihop med alla på den sidan av skalan.

Det innebär då att såna som jag, som har svårt att hitta en elbil till vettigt pris som funkar praktiskt ofta klumpas ihop med de som tycker att en bil måste ha en brummande V8 för att vara en bil.

För min handlar detta med laddstopp om att idag så försöker vi på de flesta helgresor att undvika att stanna och äta på vägen. Vi åker antingen efter att ha ätit middag hemma på fredag kväll eller efter att ha ätit frukost lördag morgon. Hemresa sker ganska ofta sent på lördagskvällen eller direkt efter frukost söndag morgon.

Nu åker vi dock inte 40 mil dessa resor, men det kan bli 40 mil ToR och dåligt med möjlighet till destinationsladdning. De flesta av de släktingar vi hälsar på bor i lägenhet. Eventuellt skulle vi kunna ladda från ett vanligt 10 A-uttag hos nån av dem, men på den korta tid vi står där hinner man inte få så mycket el.

Semestern är en annan femma, där händer det rätt ofta att vi stannar och äter på vägen. Men för att få med semesterpackningen vill vi ha en kombi. Visst finns alternativet att hyra, men det gäller då att bagaget har rätt mått eftersom vår packning inte är en massa lösa saker som går att packa in hur som helst.

Jag har några bilder på hur vi packade vår Zafira för en massa år sen, jag har tänkt posta dem förut för att visa hur packningen är optimerad men har inte orkat rota fram var jag hade dem nånstans. Vi packar i princip på samma sätt i Octavian, men en del av utrustningen är utbytt numera. Men klappboxarna, kylväskan och de två resväskorna är grundstommen i packningen, de måste kunna pusslas in.
 
  • Röd bil med öppen baklucka som visar ett tomt bagageutrymme med en fotboll och röd tröja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd bilpackad med resväska och låda i bagageutrymmet, gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd bil packad med bagage, resväska och lådor, två personer i framsätena, redo för resa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bagageutrymme i bil fullpackat med resväskor, kylbox, och annat resgodis, redo för resa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilens bagagelucka öppen, innehåller sovsäck, blå behållare, packat för camping. Röd bil, grönt gräs bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
witten och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och gratis laddställen försvinner alltmer. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.