P
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Jaja, vad du än vill kalla det.

M-politikern skriver att "uppskattningar har gjorts" och redogör inte för vem som gjort dessa uppskattningar och ställer sedan två frågor, som inte direkt har att göra med mängden plast att göra.
Ministern svarar efter ett par repliker att de siffror den svenska myndigheten Naturvårdsverket har inte visar på just vindkraften som något större utsläppare av plast.

Klistrar in vad ministern säger som slutord i interpellationsdebatten.
Från Riksdagen.se :


Text om interpellationer i riksdagen, frågor till ministrar, debatter, svarstider och procedurer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså en interpellation är INTE någon debatt, det är den formella frågan till en minister.
Att svaret på interpellationen kan leda till en debatt är något helt annat.
 
P Peter787 skrev:
Från Riksdagen.se :


[bild]

Alltså en interpellation är INTE någon debatt, det är den formella frågan till en minister.
Att svaret på interpellationen kan leda till en debatt är något helt annat.
Whatever, hur är det med siffrorna, har du grävt fram dem än?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Whatever, hur är det med siffrorna, har du grävt fram dem än?
Jag litar på Riksdagen, åtminstone mer än på en norsk lobbyorganisation.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Är det så självklart? Vi kan väl kika på Sverige;
Det verkar skrotas runt 500 båtar per år i landet ( Källa; [länk]) med maxvikt 3 ton. Detta skulle innebära ca. 1500ton sammanlagt. Nu är inte alla båtar gjorda av glasfiber (eller väger 3 ton) och de som är det består ju även av andra material men vi räknar kallt med 1500ton per år.

Sedan kan vi kika lite översiktligt på vindkraftverken.
Ett blad väger 11,3 ton x 3st = 33,9 ton / verk (Källa; [länk])

2020 byggdes 357 vindkraftverk x33,9ton = 12 102,3ton
2021 byggdes 493 vindkraftverk x33,9ton = 16 712 ton
2022 byggdes 456 vindkraftverk x33,9ton = 15 458,4

Utbyggnaden av vindkraften lär ju också fortsätta i samma takt om inte mer ett tag till så om 25år har vi uppskattningsvis minst 12-17ton vingar att ta hand om varje år. Eller ungefär 10ggr så mycket som båtskrotet...
25
Jag tvivlar på att andel båtar kommer öka lika mycket som vindkraftverk.

Och visst är kan man ställa detta mot andra miljöproblem, men det var detta som kom upp till diskussion just nu.
Nja, jag tror du börjar i fel ände, siffran som du plockar ur artikeln verkar inte relevant, om man läser artikeln. Däremot uppskattas det att det finns 864.200 båtar i Sverige, med en nyförsäljning av ca 25.000 per år (plastbåtar har sålts i många år, att det då bara skulle försvinna 500 per år verkar orimligt, det hade snabbt blivit problem med båtplatser. Gör man ett grovt förenklat överslag så håller båtarna då ca 35år, det är ju länge, men det lär försvinna ett stort antal varje år.

Sen var min reflektion inte för Sverige, jag tror de flesta som rest en del kan se att det finns länder där ration plastbåtar, av diverse storlek, vs vindkraftverk ser lite annorlunda ut. Men den gissningen är helt anekdotisk och subjektiv, har inte fakta för detta.
 
P Peter787 skrev:
Jag litar på Riksdagen, åtminstone mer än på en norsk lobbyorganisation.
Du menar alltså att du litar mer på vad en politiker påstår utan källhänvisningar, än vad öppen information som vem som helst har möjligheter att motbevisa?
Ja du...
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar alltså att du litar mer på vad en politiker påstår utan källhänvisningar, än vad öppen information som vem som helst har möjligheter att motbevisa?
Ja du...
Du kan ju börja med att bevisa din siffra.
En lobbyorganisation med en klar agenda att skydda sina uppdragsgivare räknas inte som en seriös källa, bara så att du vet.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D
P Peter787 skrev:
Du kan ju börja med att bevisa din siffra.
En lobbyorganisation med en klar agenda att skydda sina uppdragsgivare räknas inte som en seriös källa, bara så att du vet.
Och din källa är inte en organisation integrerad i lobbyismen.. haha? Att saker skulle bli sanna bara för att de sägs i plenisalen blir nog svårt att övertyga folk om,.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du kan ju börja med att bevisa din siffra.
En lobbyorganisation med en klar agenda att skydda sina uppdragsgivare räknas inte som en seriös källa, bara så att du vet.
Jag har åtminstone en källa, du har ett påstående av en politiker...

Men kan du presentera någon form av seriös forskning inom området som motbevisar det hela så slänger jag gärna ett öga på den!
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
De båtarna var skadade av en orkan, inte ålder eller sol...du får nog hitta mer relevanta bilder till dina inlägg.
Uppenbarligen har du väldigt begränsade kunskaper om båtar och båtägande då du tror att man låter 1000-tals båtar uppta några uppställningsplater gratis nära Medelhavets hamnar.
P Peter787 skrev:
Jag litar på Riksdagen, åtminstone mer än på en norsk lobbyorganisation.
litar på Riksdagen vilket svammel
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Unikt namn
P Peter787 skrev:
Då måste det vara extremt okunniga båtägare som inte har offeranoder nära sina propellrar.
Inte en chans att 50% av en propeller skulle kunna försvinna pga. kavitation utan att man långt före bytt ut den.
Jag skulle tro att erfarenheten om 50% kommer från yrkestrafik och inte någon semesterjolle i en sjö.
Byter man varje år och ca 3,3% av massan försvunnit så blir det ju 50% på en 15års period.
Det är nog få båtar som körs med propellrar där 50% av materialet är borta.
 
P
M maria01 skrev:
litar på Riksdagen vilket svammel
Snacka om att byta ämne...
 
Krilleman
Ta bort subventioneringen på "grön"-el så vi får sanningsenliga priser på riktigt så har vi facit!

Då kan vi jämföra med alla energislag på lika villkor.

  • Solel (Bra när solen lyser, men dock för få timmar för breddgraden i Svea Rike)
  • Vindkraft (Miljövidrigt så det heter duga!)
  • Vattenkraft (Svartlistad av EU numera!)
  • Oljekraft (Karlshamn tex)
  • Värmekraftverk (Sk. sopeldning - 90% av all "återvunnen" plast eldas, tex i Västerås!)
  • Kärnkraft


Oerhört enkelt med lika villkor, men subventioneringen på sk "grön" el slaktar fakta.

Elberoendet om ett par år kommer skapa kaos i Svea Rike.

Vi närmar oss mot samma prisnivå som Baltikum hade i vintras (22/23) i närtid.
Tragiskt!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ta bort subventioneringen på "grön"-el så vi får sanningsenliga priser på riktigt så har vi facit!

Då kan vi jämföra med alla energislag på lika villkor.

  • Solel (Bra när solen lyser, men dock för få timmar för breddgraden i Svea Rike)
  • Vindkraft (Miljövidrigt så det heter duga!)
  • Vattenkraft (Svartlistad av EU numera!)
  • Oljekraft (Karlshamn tex)
  • Värmekraftverk (Sk. sopeldning - 90% av all "återvunnen" plast eldas, tex i Västerås!)
  • Kärnkraft


Oerhört enkelt med lika villkor, men subventioneringen på sk "grön" el slaktar fakta.

Elberoendet om ett par år kommer skapa kaos i Svea Rike.

Vi närmar oss mot samma prisnivå som Baltikum hade i vintras (22/23) i närtid.
Tragiskt!
Har du en tidsmaskin?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Tidsmaskin?
Nej absolut inte.

Men just energifrågor ligger väldigt varmt om hjärtat och jag har varit rätt ute förut i min profetia, med facit i hand.

[länk]

Sunt förnuft kommer man långt på, om man tänker på saken två gånger.
Ja, ibland träffar även en blind fluga rätt…sällan två gånger dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.