Återvinning av solceller finns det projekt för i Sverige. Jag är med och stöder ett som en grupp på KTH fått pengar för från Vinnova för att utveckla.

De har tagit fram en teknik för att enklare kunna separera och återvinna plast, glas, metall osv från de uttjänta panelerna.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du får läsa på lite om vad en "Interpellation" är, det är INTE en debatt.
Och dina siffror är med all säkerhet friserade med tanke på källan.
Jag tror trots allt att Riksdagen har något högre tillförlitlighet än en lobbyorganisation.
Svensk politisk dokument om vindkraft, miljö, interpellation till klimatminister, mikroplaster, debatt, offentlig handling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaja, vad du än vill kalla det.

M-politikern skriver att "uppskattningar har gjorts" och redogör inte för vem som gjort dessa uppskattningar och ställer sedan två frågor, som inte direkt har att göra med mängden plast att göra.
Ministern svarar efter ett par repliker att de siffror den svenska myndigheten Naturvårdsverket har inte visar på just vindkraften som något större utsläppare av plast.

Klistrar in vad ministern säger som slutord i interpellationsdebatten.

Däremot tycker jag inte att vi ska dra väldigt stora slutsatser av ganska spekulativa analyser där man mer eller mindre gissar hur mycket slitage det blir och drar slutsatser utifrån det. Jag tycker att det är bättre att vi låter våra experter göra bedömningen av vilka de stora källorna till plastnedskräpning och mikroplaster är och kommer med förslag på vad vi ska göra åt dem.

Om man skulle komma fram till att vindkraft är en väldigt stor källa till mikroplaster kommer vi självfallet att väga in det också, men det är inget som jag har hört från våra myndigheter. Jag har tydligt läst upp vilka de stora källorna är, enligt våra bästa experter, och jag tycker att det är dessa röster vi ska lyssna på. Det är också vad regeringen gör.
 
Redigerat:
D
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Jaja, vad du än vill kalla det.

M-politikern skriver att "uppskattningar har gjorts" och redogör inte för vem som gjort dessa uppskattningar och ställer sedan två frågor, som inte direkt har att göra med mängden plast att göra.
Ministern svarar efter ett par repliker att de siffror den svenska myndigheten Naturvårdsverket har inte visar på just vindkraften som något större utsläppare av plast.

Klistrar in vad ministern säger som slutord i interpellationsdebatten.
.. och efter som det redan positionerats, interpellationen kommer alltså från vår största fossilkramarorganisation, trovärdigheten är negativ, alla påståenden måste betraktas som lobbyism om det inte är ordentligt belagda, cirkulera, inget att se!
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Så trots förtida skrotning har de hållt 5-10år längre än ett vindkraftverk?
Självklart skrotas det oerhört mycket mer båtar än vindkraftsvingar, i sig ointressant, frågan är var på miljöförstöringsskalan skrotning av glasfiberprodukter befinner sig, dvs vad är den totala skadan av denna sophanteringsbrist jämfört med de andra bristerna vi har, verkar som att trådens samlade kompetens är alldeles för låg för att kunna förstå detta.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Unikt namn
raveper raveper skrev:
Kan man inte bara göra nya vindkrafts vingar genom att återanvända de gamla?
Vingbladen slits och vittrar sönder av påfrestningen att snurra runt i flera hundra kilometer i timman i väder och vind. De ersätts när de inte går att lappa och laga längre, efter en 10-15år.

Glasfiber är även ett material som är svårt att återvinna, och det brinner inte heller.
Så i princip är det deponi/soptipp som gäller för vingbladen, om det inte dykt upp något nytt innovativt sätt på sistone.

Det borde vara hur enkelt som helst att presentera väga för hur mycket eller lite plast vingbladen släpper under sin livscykel.
Att det är svårt att hitta data måste ju bero på att den inte tillgängliggörs av vingbladsproducenterna. Varför de inte delar med sig kan man ju spekulera i.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
En person påstår detta, jag ser ingen mer fakta bakom påståendet...
Nä det är lite svårt att hitta data.
10% påståendet går eventuellt att härleda till ett "leserinlägg" i en den norska tidningen Fjordenes Tidene ( betalvägg), men en sparad PDF finnes här.

Matematiken verkar vara en killgissning baserat på 15års erfarenhet inom båt/varv-industri och hur båtpropellrar vittrar sönder där. Uppåt 50% av vikten av en båtpropeller försvinner tydligen inom ungefär samma tidsspann.

Förhållandena som diskuteras är norska havskusten, så förhållandena är eventuellt mer påfrestande än svenska sådana.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nä det är lite svårt att hitta data.
10% påståendet går eventuellt att härleda till ett "leserinlägg" i en den norska tidningen Fjordenes Tidene ( betalvägg), men en sparad PDF finnes här.

Matematiken verkar vara en killgissning baserat på 15års erfarenhet inom båt/varv-industri och hur båtpropellrar vittrar sönder där. Uppåt 50% av vikten av en båtpropeller försvinner tydligen inom ungefär samma tidsspann.

Förhållandena som diskuteras är norska havskusten, så förhållandena är eventuellt mer påfrestande än svenska sådana.
Min norska är knagglig så jag tog mig friheten att låta google translate översätta stycket om 50% viktförlust:
Jag har lång erfarenhet från sjöfartsbranschen och där ser vi 15-20 åringar då och då
båtar där vikten på ett propellerblad nästan halveras på grund av kavitation.
Drabbas en vindkraftsvinge av kavitation?
 
Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
Min norska är knagglig så jag tog mig friheten att låta google translate översätta stycket om 50% viktförlust:


Drabbas en vindkraftsvinge av kavitation?
Om det är kavitation, kollisionen med regn, isbildning eller någon annan kraft som fysiskt sliter ut vingbladen hittar jag ingen pålitlig källa till. Jag har inte tillräckligt med akademisk utbildning för att avgöra detta heller.

Men den norska vindkraftsproducenten DNV påstås forskas i hur man kan minska vingbladens obalans pga skador och viktförlust, så materialförlust verkar ju vara ett påtagligt problem åtminstonde.

Är det någon som har källan bakom naturvårdsverkets uppskattning av 650kg om året eller vad det nu var?
 
Kavitation sker såvitt jag vet främst i vatten och drabbar impellrar.
Så att dra en direkt parallell mellan impellrar och vindkraftvingar blir lite långsökt.

Det var inte naturvårdsverkets uppskattning, de har inte med den på listan över stora utsläppare av plast, om det är för att de inte släpper ut plast eller att man inte vetat om att man ska mäta det kan jag inte svara på.

Men siffrorna som presenteras hittade jag lite mer om här:
https://www.nyteknik.se/nyheter/sant-och-osant-om-vindkraft/445887 (tyvärr betallänk)

Klipper ut ett litet citat:
Men siffran 207 kilo per turbin är en obehörig uppskattning gjord av en privatperson och står i skarp kontrast till de siffror som branschen själv använder. Vindparksägaren Fred Olsen Renewables har gjort en beräkning som visar att rotorblad som utsätts för stark erosion maximalt släpper 0,2 kg mikroplast om året. Antar vi att alla norska vindturbiner är utsatt för sådan stark erosion betyder det 0,7 ton om året.

Men det är inte alla turbiner som är lika utsatta för erosion och enligt den danska turbinproducenten Vestas är det maximala slitaget per blad ännu mindre än vad Fred Olsen bedömer: Vestas uppskattning ligger på 50 gram per blad per år, i huvudsak i form av färg och inte plast.
Här finns en länkarna från texten ovan, dessvärre bara ett inlägg i debatten.
Men jag tror dock det finns ett visst intresse av vindkraftägare att veta hur deras egendom slits.
https://www.firda.no/mikroplast-fra-vindkraft/o/5-15-975957

Länken till Vestas rapport är dessvärre död.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Kavitation sker såvitt jag vet främst i vatten och drabbar impellrar.
Så att dra en direkt parallell mellan impellrar och vindkraftvingar blir lite långsökt.

Det var inte naturvårdsverkets uppskattning, de har inte med den på listan över stora utsläppare av plast, om det är för att de inte släpper ut plast eller att man inte vetat om att man ska mäta det kan jag inte svara på.

Men siffrorna som presenteras hittade jag lite mer om här:
[länk] (tyvärr betallänk)

Klipper ut ett litet citat:

Här finns en länkarna från texten ovan, dessvärre bara ett inlägg i debatten.
Men jag tror dock det finns ett visst intresse av vindkraftägare att veta hur deras egendom slits.
[länk]

Länken till Vestas rapport är dessvärre död.
Åh nej, ännu en politiker som ljuger i energifrågan för att skydda och framhålla de klassiska energikällorna och misstänkliggöra utveckling, vad är det som händer!?
 
D djac skrev:
Självklart skrotas det oerhört mycket mer båtar än vindkraftsvingar, i sig ointressant, frågan är var på miljöförstöringsskalan skrotning av glasfiberprodukter befinner sig, dvs vad är den totala skadan av denna sophanteringsbrist jämfört med de andra bristerna vi har, verkar som att trådens samlade kompetens är alldeles för låg för att kunna förstå detta.
Är det så självklart? Vi kan väl kika på Sverige;
Det verkar skrotas runt 500 båtar per år i landet ( Källa; https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/hundratals-batar-har-skrotats-i-ar) med maxvikt 3 ton. Detta skulle innebära ca. 1500ton sammanlagt. Nu är inte alla båtar gjorda av glasfiber (eller väger 3 ton) och de som är det består ju även av andra material men vi räknar kallt med 1500ton per år.

Sedan kan vi kika lite översiktligt på vindkraftverken.
Ett blad väger 11,3 ton x 3st = 33,9 ton / verk (Källa; https://statkraftvind.se/vindkraftsfakta/faq/)

2020 byggdes 357 vindkraftverk x33,9ton = 12 102,3ton
2021 byggdes 493 vindkraftverk x33,9ton = 16 712 ton
2022 byggdes 456 vindkraftverk x33,9ton = 15 458,4

Utbyggnaden av vindkraften lär ju också fortsätta i samma takt om inte mer ett tag till så om 25år har vi uppskattningsvis minst 12-17ton vingar att ta hand om varje år. Eller ungefär 10ggr så mycket som båtskrotet...

Jag tvivlar på att andel båtar kommer öka lika mycket som vindkraftverk.

Och visst är kan man ställa detta mot andra miljöproblem, men det var detta som kom upp till diskussion just nu.
 
S Styrman_jansson skrev:
Är det så självklart? Vi kan väl kika på Sverige;
Det verkar skrotas runt 500 båtar per år i landet ( Källa; [länk]) med maxvikt 3 ton. Detta skulle innebära ca. 1500ton sammanlagt. Nu är inte alla båtar gjorda av glasfiber (eller väger 3 ton) och de som är det består ju även av andra material men vi räknar kallt med 1500ton per år.

Sedan kan vi kika lite översiktligt på vindkraftverken.
Ett blad väger 11,3 ton x 3st = 33,9 ton / verk (Källa; [länk])

2020 byggdes 357 vindkraftverk x33,9ton = 12 102,3ton
2021 byggdes 493 vindkraftverk x33,9ton = 16 712 ton
2022 byggdes 456 vindkraftverk x33,9ton = 15 458,4

Utbyggnaden av vindkraften lär ju också fortsätta i samma takt om inte mer ett tag till så om 25år har vi uppskattningsvis minst 12-17ton vingar att ta hand om varje år. Eller ungefär 10ggr så mycket som båtskrotet...

Jag tvivlar på att andel båtar kommer öka lika mycket som vindkraftverk.

Och visst är kan man ställa detta mot andra miljöproblem, men det var detta som kom upp till diskussion just nu.
många båtar i sverige sänks med eller står nån stans för att kostnaden är för stor att skrota dom
 
P
M maria01 skrev:
dom flesta

[länk]

har själv vart nere på uppstälnings platser i medelhavet med 1000 tals båtar som bara har 30 år gamla som är helt slut av bara solen
De båtarna var skadade av en orkan, inte ålder eller sol...du får nog hitta mer relevanta bilder till dina inlägg.
Uppenbarligen har du väldigt begränsade kunskaper om båtar och båtägande då du tror att man låter 1000-tals båtar uppta några uppställningsplater gratis nära Medelhavets hamnar.
 
Redigerat:
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nä det är lite svårt att hitta data.
10% påståendet går eventuellt att härleda till ett "leserinlägg" i en den norska tidningen Fjordenes Tidene ( betalvägg), men en sparad PDF finnes här.

Matematiken verkar vara en killgissning baserat på 15års erfarenhet inom båt/varv-industri och hur båtpropellrar vittrar sönder där. Uppåt 50% av vikten av en båtpropeller försvinner tydligen inom ungefär samma tidsspann.

Förhållandena som diskuteras är norska havskusten, så förhållandena är eventuellt mer påfrestande än svenska sådana.
Då måste det vara extremt okunniga båtägare som inte har offeranoder nära sina propellrar.
Inte en chans att 50% av en propeller skulle kunna försvinna pga. kavitation utan att man långt före bytt ut den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
många båtar i sverige sänks med eller står nån stans för att kostnaden är för stor att skrota dom
Svammel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.