P Peter787 skrev:
En skillnad är livslängden, jag har själv en segelbåt tillverkad i glasfiberarmerad polyester 1975, så gamla vindsnurreblad kommer aldrig att användas, de kommer att var nergrävda långt innan.
Man får börja plocka ner turbinbladen för årligt underhåll precis som du gör med båten så kanske de håller lika länge....
 
P
M maxmsm skrev:
Man får börja plocka ner turbinbladen för årligt underhåll precis som du gör med båten så kanske de håller lika länge....
Min båt är inte 50+ meter lång tillverkad i moderna material, dessutom utsätts den inte för de fysiska belastningar ett vindsnurreblad utsätts för, tack och lov.
Jag har sett hur en några år gammal extrem tävlingssegelbåt ser ut, skulle aldrig köpa en one-off racer, de har en väldigt kort livslängd.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag tror trots allt att Riksdagen har något högre tillförlitlighet än en lobbyorganisation.
Det beror helt och hållet på vilka som har majoritet...
 
Turbinblaaden är i
Unikt namn Unikt namn skrev:
Glasfiber är även ett material som är svårt att återvinna, och det brinner inte heller.
Så i princip är det deponi/soptipp som gäller för vingbladen, om det inte dykt upp något nytt innovativt sätt på sistone.
Turbinbladen är inte gjorda av glasfiber, de är byggda av glasfiberarmerad plast vilket är en ganska stor skillnad, beroende på vilken plast de är gjorda av så borde det gå att dela dem i mindre bitar och återvinna glaset.
En liten synpunkt till alla, det heter inte mikroplaster, det heter mikropolymerer....
 
Redigerat:
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men den norska vindkraftsproducenten DNV påstås forskas i hur man kan minska vingbladens obalans pga skador och viktförlust, så materialförlust verkar ju vara ett påtagligt problem åtminstonde.
Är du säker på att DNV är en norsk vindkraftsproducent?

https://www.dnv.com/se/index.html

Från Wiki:
"Det Norske Veritas, som förkortas DNV, är ett norskt företag som verkar i klassning av fartyg och certifiering av bland annat ledningssystemen ISO 9001, ISO 14001, BF9K och OHSAS 18001. Företaget är ett världsledande klassningssällskap, grundat 1864. Förutom att arbeta med fartyg har man konsultverksamhet inom industri- och energibranscherna."
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
Greger_08
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
De flesta skor jag har är också av naturmaterial.
Även sulorna?
 
M maxmsm skrev:
Även sulorna?
Ja, Gummi eller läder.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja, Gummi eller läder.
Jag är ganska säker på att miljötomtarna räknar in slitaget på dina gummisulor(naturgummi?) till utsläppet av mikroplaster(mikropolymerer).
 
M maxmsm skrev:
Jag är ganska säker på att miljötomtarna räknar in slitaget på dina gummisulor(naturgummi?) till utsläppet av mikroplaster(mikropolymerer).
Dainitesulor, vulkaniserat naturgummi. Fast nu är det högsäsong för lädersula!
 
Som med allt som växer i antal och populäritet så tar det lite tid innan man löser avfallsproblemen.

De flesta av världens oljeplattformar har helt sonika sänkts i havet när de är uttjänta.

Vindturbinblad kommer inte att vara ett problem!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Som med allt som växer i antal och populäritet så tar det lite tid innan man löser avfallsproblemen.

De flesta av världens oljeplattformar har helt sonika sänkts i havet när de är uttjänta.

Vindturbinblad kommer inte att vara ett problem!
Precis!
Kommande generationer kommer att ha rika källor av material att gräva upp för användning.
https://cen.acs.org/environment/recycling/companies-recycle-wind-turbine-blades/100/i27

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Precis!
Kommande generationer kommer att ha rika källor av material att gräva upp för användning.
[länk]

/Höghus
Bara det att bilden är från USA där de gräver ner nästan allt avfall.
I Sverige är det mer eller mindre förbjudet, Så helt irrelevant för hur vi ska hantera svensk vindkraft.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bara det att bilden är från USA där de gräver ner nästan allt avfall.
I Sverige är det mer eller mindre förbjudet, Så helt irrelevant för hur vi ska hantera svensk vindkraft.
Precis. Tack vare att så få i världen återvinner kommer det att vara en riklig råvarutillgång i framtiden.

/Höghus
 
D
M maxmsm skrev:
Jag är ganska säker på att miljötomtarna räknar in slitaget på dina gummisulor(naturgummi?) till utsläppet av mikroplaster(mikropolymerer).
Med miljötomtar så antar jag att du menar alla de som har relevant kunskap i ämnet och det låter som att enfald är att föredra?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.