Snart brakar det!!!!!!!!! :rofl::crysmile:

”Svensk ekonomi ser oförskämt bra ut”
Litet BNP-fall: Svensk ekonomi går bättre än väntat | SvD

Kan bara säga att det företag jag jobbar på har ökat försäljningsvolymen markant de senaste 2åren, speciellt sista halvåret. Och man anställer folk. Inflationen är mest av godo för inhemsk tillverkningsindustri.
Folk får dyrare att leva pga högre räntor men man har kvar jobbet.
 
B
Huddingebo Huddingebo skrev:
Snart brakar det!!!!!!!!! :rofl::crysmile:

”Svensk ekonomi ser oförskämt bra ut”
Litet BNP-fall: Svensk ekonomi går bättre än väntat | SvD
Om du höjer räntorna till 25% så ökar Sverige BNP ännu mer. Är Sveriges ekonomi bättre eller sämre då?
 
B BTR skrev:
Om du höjer räntorna till 25% så ökar Sverige BNP ännu mer. Är Sveriges ekonomi bättre eller sämre då?
Ja varför höjer man inte ännu mer? :p
Nej vi kommer inte att få se några extrema räntor. Vi har flytande växelkurs idag och ingen riksbank som försöker rädda kronans värde. den tiden kan vi läsa om i historieböckerna.
 
Vad ligger den rörliga räntan på i Sverige?

Igår damp det ner ett brev från Handelsbanken UK om att min bolåneränta här i England höjs till 5.9%. Det pratas om att styrräntan ska upp ytterligare 0.5-1% så 7% ränta på bolånet är ingen omöjlighet på 12 månaders sikt.
 
Swedbank som exempel ligger listränta på 5,44% och snitträntann på 4,26% på rörliga/3 mån

Efter sommaren kommer vi snitta på 5% och lista på 6%
Dvs 3,5% netto efter ränteavdrag.

Historiskt låg och billig ränta med andra ord
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Vad ligger den rörliga räntan på i Sverige?

Igår damp det ner ett brev från Handelsbanken UK om att min bolåneränta här i England höjs till 5.9%. Det pratas om att styrräntan ska upp ytterligare 0.5-1% så 7% ränta på bolånet är ingen omöjlighet på 12 månaders sikt.
Handelsbanken sveriges listränta rörlig (3mån) är 5,44% just nu, på 10 år är den 4,24%

Värt att notera att när jag la om mitt lån senast för 3 år sedan så var 10-årsräntan 1,65%
 
  • Gilla
Britterik
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Handelsbanken sveriges listränta rörlig (3mån) är 5,44% just nu, på 10 år är den 4,24%

Värt att notera att när jag la om mitt lån senast för 3 år sedan så var 10-årsräntan 1,65%
Bara som perspektiv (dvs inte alldeles relevant för den enskilde låntagaren)

Listränta 5,44% och med rabatt 4,70% samtidigt som SBAB ger 3,00% på rent sparkonto utan begränsningar. Så skillnaden är fortfarande 1,70%…
 
Kostnader för sommarens utlandsresa visar iaf att vi har en riktig bananrepublikvaluta. 16k för två dagar på Disneyland Paris bla
 
  • Gilla
  • Wow
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kostnader för sommarens utlandsresa visar iaf att vi har en riktig bananrepublikvaluta. 16k för två dagar på Disneyland Paris bla
Vafalls! Har inte direktör Malmgren ett EUR-konto?
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vafalls! Har inte direktör Malmgren ett EUR-konto?
Jo och dollar. Men de pengarna får nog ligga ett tag till
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo och dollar. Men de pengarna får nog ligga ett tag till
Guldreserven då? Har du bunkrat upp under coronan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Guldreserven då? Har du bunkrat upp under coronan?
Dåligt på den fronten. :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kostnader för sommarens utlandsresa visar iaf att vi har en riktig bananrepublikvaluta. 16k för två dagar på Disneyland Paris bla
Lyxproblem. Semestra hemma eller inte alls.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kostnader för sommarens utlandsresa visar iaf att vi har en riktig bananrepublikvaluta. 16k för två dagar på Disneyland Paris bla
Samma som Norge. Fast deras valuta har rasat betydligt mer än den Svenska… från en högre nivå alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.