Huddingebo Huddingebo skrev:
Bostadspriserna fortsätter upp – här steg de mest - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Snart brakar helvetet lös! :crysmile:
Lite märkligt är det, för det har ju blivit ganska svettiga månadskostnader. Kollade på en genomsnittlig villa i Huddinge just nu, den 36:e i Hemnets lista sorterad på pris.

35387kr i månaden med ränta, amorteringar och en väldigt låg driftskostnad. Men före skattereduktion för räntan. Och då behöver man lägga drygt 1,1Mkr i kontantinsats samt ytterligare drygt en kvarts miljon för lagfart och pantbrev.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Lite märkligt är det, för det har ju blivit ganska svettiga månadskostnader. Kollade på en genomsnittlig villa i Huddinge just nu, den 36:e i Hemnets lista sorterad på pris.

35387kr i månaden med ränta, amorteringar och en väldigt låg driftskostnad. Men före skattereduktion för räntan. Och då behöver man lägga drygt 1,1Mkr i kontantinsats samt ytterligare drygt en kvarts miljon för lagfart och pantbrev.
Blev lite nyfiken och kollade på nr 36. Och de blev denna för mig.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...2520&utm_source=hemnet.se&utm_medium=referral
Lagfart 112k Pantbrev 42k. Ganska långt från en kvarts miljon.
Lånar man 6370750 kr som dom har i sitt exempel så blir det man betalar per månad 26374 kr. Och då är +10618 kr av det sparande.

Det är 13k per skalle. Låter väl inte så farligt. Speciellt inte när man beaktar att 5k av det är sparande. Kostnaden är 8k.

Sedan kan det ju vara så att en köpare går in med mer kontantinsats. Finns sådana som inte lånar alls.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Blev lite nyfiken och kollade på nr 36. Och de blev denna för mig.
[länk]
Lagfart 112k Pantbrev 42k. Ganska långt från en kvarts miljon.
Lånar man 6370750 kr som dom har i sitt exempel så blir det man betalar per månad 26374 kr. Och då är +10618 kr av det sparande.

Det är 13k per skalle. Låter väl inte så farligt. Speciellt inte när man beaktar att 5k av det är sparande. Kostnaden är 8k.

Sedan kan det ju vara så att en köpare går in med mer kontantinsats. Finns sådana som inte lånar alls.
Jag tycker väl drygt 26k netto varje månad är ganska svettigt. Sedan har man angett driftkostnaden till 1449kr i månaden, och lämnat sådant som fastighetsskatt, värme, försäkring, V/A och sopor utanför kalkylen. Det är åtminstone 5k till i månaden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Jag tycker väl drygt 26k netto varje månad är ganska svettigt. Sedan har man angett driftkostnaden till 1449kr i månaden, och lämnat sådant som fastighetsskatt, värme, försäkring, V/A och sopor utanför kalkylen. Det är åtminstone 5k till i månaden.
Dom har med Renhållning, Vatten avlopp och försäkring. Men har slarvat bort uppvärmning. Den finns omnämnd men dom har missat att lägga till det.
Fastighetsavgift skall ju med i kalkylen, men är inte med i driftskostnad.
Det blir väl ungefär 1k till per skalle.

Mja, om det är mycket eller lite beror väl på. Du lär knappast komma billigare undan om du köper tomt och anlitar byggare för att bygga ett hus. Det lär snarare bli klart dyrare.
 
Swetrot Swetrot skrev:
Lite märkligt är det, för det har ju blivit ganska svettiga månadskostnader. Kollade på en genomsnittlig villa i Huddinge just nu, den 36:e i Hemnets lista sorterad på pris.

35387kr i månaden med ränta, amorteringar och en väldigt låg driftskostnad. Men före skattereduktion för räntan. Och då behöver man lägga drygt 1,1Mkr i kontantinsats samt ytterligare drygt en kvarts miljon för lagfart och pantbrev.
Tror många köpare av villor har varit inne på bostadsmarknaden en tid.
Mins bara alla olyckskorpar i våras som talade om att ett totalras är närstående.
Bubbla, -50%, krasch osv.
Undrar fortfarande hur de kom fram till de dystopiska förutsägelserna...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror många köpare av villor har varit inne på bostadsmarknaden en tid.
Mins bara alla olyckskorpar i våras som talade om att ett totalras är närstående.
Bubbla, -50%, krasch osv.
Undrar fortfarande hur de kom fram till de dystopiska förutsägelserna...
Vi har väl inte facit ännu…?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi har väl inte facit ännu…?
Så har det låtit länge....
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så har det låtit länge....
Riskerna är definitivt kvar, men det krävs nog just att ekonomin i allmänhet får sig en rejäl törn, om exempelvis arbetslösheten bland tjänstemän i storstad skulle öka signifikant så många hushåll får leva på en lön en längre tid.

Med tanke på bristen på bostäder i storstäderna tänker jag att intresset kvarstår för att lägga halva årslönen på bostad. I de regioner där samma halva årslön räcker till att betala hela huset spelar det inte lika stor roll för de flesta…

(Tror kanske inte riktigt på ”krasch” heller, utan mer en rejäl sättning där en mindre grupp husägare får sälja till priser som ”kraschar” deras ekonomi.)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det finns tre starka anledningar till att priserna inte kan sjunka allt för dramatiskt.

Bostadsbrist. Fortfarande är den ett faktum och med tvärnit i byggandet så kommer den bestå väldigt länge nu.
Det är en post man gärna prioriterar högt att inte vara bostadslös.

Arbetslöshet. Den är låg och fortfarande har vi ingen större våg av varsel.

Inflationen. Oavsett mångmiljonvillor och extrema storstadspriser så är svensken skuldsatt till 650 kkr per person (scb -22)

Räntan ökar men inkomster har också ökat och i kombination med låg arbetslöshet så har många kunna fått upp lönerna och bytt jobb eller befattning.

Har man inte extrema lån så håller man emot räntekostnad ganska bra med två inkomster som ökar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det finns tre starka anledningar till att priserna inte kan sjunka allt för dramatiskt.

Bostadsbrist. Fortfarande är den ett faktum och med tvärnit i byggandet så kommer den bestå väldigt länge nu.
Det är en post man gärna prioriterar högt att inte vara bostadslös.

Arbetslöshet. Den är låg och fortfarande har vi ingen större våg av varsel.

Inflationen. Oavsett mångmiljonvillor och extrema storstadspriser så är svensken skuldsatt till 650 kkr per person (scb -22)

Räntan ökar men inkomster har också ökat och i kombination med låg arbetslöshet så har många kunna fått upp lönerna och bytt jobb eller befattning.

Har man inte extrema lån så håller man emot räntekostnad ganska bra med två inkomster som ökar.
Dessutom amorterar inflationen ganska friskt på skulderna just nu.
 
GlennB GlennB skrev:
Men hur många privatleasar egentligen ? väldigt få jag känner iaf, de flesta köper på avbetalning fortfarande.

Räknar man på det är det svårt att få privatleasing at gå ihop.
När min ordinarie pendlare havererade funderade vi på att casha eller leasa. Köpte en 2009:a för 20k, har lagt ca:5k på underhåll. Hållt i drygt ett år nu så det blev billigare än att leasa. Bryr mig inte så mycket hur jag tar mig till/från jobbet. Nöjd med utfall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så har det låtit länge....
Nja, ränterallyt har inte pågått länge…
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så har det låtit länge....
Facit kommer 2024 när en stor del av de bundna lånen löper ut och konsumtionen bromsar ordentligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Facit kommer 2024 när en stor del av de bundna lånen löper ut och konsumtionen bromsar ordentligt.
Tänker lite lika, den värsta tiden ligger framför oss. Många har buffertar och kapital de redan börjat knapra av för att betala sina lånekostnader, och när de börjar ta slut samtidigt som räntorna stiger (eftersläpning pga bundna räntor) ihop med en högre arbetslöshet när konsumtionskraften saggar efter så kan det sätta sig rejält.

Lite snyft-stories får vi nog läsa i blaskorna, om par som köpte sitt drömhus för massor av miljoner de inte hade 2021 och lånade nästan allt - och nu sitter med miljonskulder utan hus kvar. Som på 90-talet. Frågan är väl bara hur ”brett” det blir.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M
Man ser redan nu hur det skitit sig för vissa, eller jag antar att det skitit sig. Det byggs rätt friskt med BR på många ställen, pågående projekt sedan +1 år tillbaka. Jag har följt vissa lite närmare. Flera av dessa sålde slut ganska omgående efter försäljning drog igång. Då var räntan fortfarande låg, bostadspriserna hade inte börjat falla. I vår var det dags för inflyttning, plötsligt är 15-20% av dom helt nybyggda lägenheterna till salu innan nån ens flyttat in.

Mitt scenario är att man köpt i tron om det eviga rallyt ska fortsätta och ränterean varit här för att stanna. Man tecknade sig för flashigt nybygge samtidigt som den nuvarande BR'en stod högt. Idag är räntan betydligt högre, gamla boendet har fått en rejäl värdeminskning, nybildade föreningen tvingas höja avgiften pga. annat ränteläge, ökade kostnader pga. Inflationen osv.

Ska bli spännande att se om dom får samma betalt för sin nya BR eller om dom dragit sig ur och släppt insatsen istället. En sån affär kan ju sluta väldigt tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.