Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Tidigare ägare har bytt till större fönster, de är bredare än vad orginal fönsterna var (som tyvärr är kasserade). Vet inte exakt hur de gjort, sitter fogskum lite överallt så svårt att se. Vi hade tänkt byta till orginaldimensionerna vilket innebär minska bredden med ca 10cm.

Vi kommer sätta in 70 reglar i varje fack, och sen köra ytterligare 70 utvändigt för tilläggsisoleringen som fästs i befintliga reglar/moduler. Samtliga med cc 60 avstånd. Enl. en byggnadsingenjör jag konsulterat ska det räcka för att bära upp det vi ska göra med taket: stående reglar under varje takfot och förstärkning horizontellt upptill i modulerna. Detta ska räcka för att ta lasten av taket från panelen, så panelen inte längre är bärande.
Det låter som att det kommer bli mycket stabilare än innan
 
  • Gilla
Tinker_cat
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Precis, 45x70.
Befintlig vägg idag är ca 45-50x90 reglar, några av de tvärgående under fönstrena är ruttna, har köpt hem nya specialsågade 90 reglar att byta ut dem till.

Ytterväggen idag går i lod med husgrunden, dvs obefintlig överhäng av fasaden.

Tanken var att sätta 45x70 utanpå befintlig vägg och därmed skapa ett överhäng. Dvs skruva in i befintliga reglar utifrån genom den nya regeln. De nya reglarna skulle isf hänga på sidan, och inte ha syll eller grund direkt under sig.
Vad är det för dimension på den stående panelen som man ser sitter på insidan? Bär den takstolarnas underram?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Visst, men ni förstod inte hur det var konstruerat och borde ringt någon med mer kunskap.

Ändå bra att du startar tråden så att andra kanske inte gör samma misstag.

Ingen kommer ihåg en fegis! Stoppa undan pekfingret nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
MultiMan MultiMan skrev:
Visst, men ni förstod inte hur det var konstruerat och borde ringt någon med mer kunskap.

Ändå bra att du startar tråden så att andra kanske inte gör samma misstag.
Hur många ringer en byggnadsingenjör när de byter ytterpanel?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Hej!
Skulle "bara" byta panel och tilläggsisolera lite "snabbt". Visste att några reglar var ruttna och lite av isoleringen möglig. Så vän]
Men du har väl minst tre st reglar som går rakt ner till syllen? Varför inte bara peta in 3 stående reglar ovanför dom, som stöttar hammarbandet? ( efter att du jackat upp det till rätt nivå såklart)
Eventuellt lägga mellan en regel under hammarbandet, ifall du är orolig över skarven.

Hus under renovering, fasaden saknar panel, exponerar isoleringsmaterial, grönt gräs, blå himmel, två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Men du har väl minst tre st reglar som går rakt ner till syllen? Varför inte bara peta in 3 stående reglar ovanför dom, som stöttar hammarbandet? ( efter att du jackat upp det till rätt nivå såklart)
Eventuellt lägga mellan en regel under hammarbandet, ifall du är orolig över skarven.

[bild]
Grejen är det är att det visade sig att det inte är ett hammarband, dvs det finns inget. Det var panelen som agerade hammarband. Men typ det du beskriver är det vi gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det handlar väl mer om att få tag i ”rätt” person och inte vilken utbildning man har. ALLA som vet hur detta är uppbyggt hade ju kunnat svara på frågan. När vet man att man har fått rätt svar? Inom bygg finns det alltid 100 sätt att lösa det på.

Jag är väldigt teknisk av mig och förstår hur krafter och dylikt påverkar varandra. Jag inser problemet som uppstått.

Men jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att panel som mest troligt behöver bytas ut emellanåt också är bärande till en takstol. Verkar vara ett idiotiskt sätt att bygga på.

Men man lär sig saker hela tiden.

Steg ett nu borde vara att säkra att det inte sjunker framöver er.
Steg två borde vara att lyfta hammarbanden
Steg tre säkra för framtiden så att man kan komma åt och byta panel vid behov
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur många ringer en byggnadsingenjör när de byter ytterpanel?
Precis så! Det är ju naturligtvis helt orimligt. En husägare i en oattraktiv del av landet hade betalt byggnadsingenjören halva husets värde för att kunna byta panel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Det är ett modulhus från 50-talet.
Det enda som är gjort på bilden är att panelen tagits bort, och de fiberplattor/isoleringsskivor som suttit löst har tagits bort (de flesta ramlade ut av sig själv).

Panelen har varit så pass dålig att den går att smula med fingrarna, och flera av fiberplattorna är murkna och mögliga, och har inte ens haft kontakt med regelverket längre.

Tanken var bara att byta panelen och slänga på 70 reglar med mer isolering bakom, samt byta de befintliga reglar som är ruttna.

Men jag antar från ditt inlägg att det är en dålig idé och att nya panelen bör placeras så som den gamla satt?
Och att samtliga fiberplattor, även de som legat löst, bör placeras tillbaka?
Jag har ett Hulfredshus byggt 1969 det är byggt med bärande 60 cm modul-skivor

Modulskivorna är bärande c:a 10-12 cm tjocka. Ytterst är det något som liknar tretex c:a 15 mm, sedan fiber/pressad träspån, och sedan en fiberskiva/träspånskiva. Mycket udda konstruktion. Jag öppnade upp ytterväggen för att sätta en dörr, enligt Hulfredshus originalritningar som jag har skall man då sätta in en stålbalk.

De bärande innerväggarna är också lite speciella, kommer inte ihåg namnet men de är c:a 70-100 mm tjocka och består av 12 mm spånskiva-50 mm veckat papper-12 mm spånskiva. Det veckade pappret går som remsor uppifrån och ner med 50 mm veckat papper och sedan 50 mm luft. Tanken är att elledningarna som kommer uppifrån taket enkelt kan matas ner i väggen i de luftstråk som erhålls i väggen. Hade jag inte haft originalritningarna på huset skulle jag aldrig kunna tro att detta är en bärande vägg (fast man ser det på vinden hur takstollarna är stöttade på mitten).

Det ser tyvärr ut som om du tagit bort en bärande vägg.... sätt omedelbart stöttor och kontakta en konstruktör.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Pratade ni med en utbildad byggnadsingenjör?
Jag är utbildad byggnadsingenjör (och jobbar som konstruktör). Men utbildningen går inte igenom alla gamla byggmetoder (finns både bra och dåliga konstruktioner som inte längre används), inte alla nu aktuella heller även om en be del berörs. I mitt jobb som konstruktör har jag inte heller stött på denna väggkonstruktion, helt enkelt för att vi inte främst jobbar med att bygga om gamla villor utan ritar konstruktioner för nyproduktion (främst lite större byggen dessutom med annat tänk än småhusfabrikerna).

Jag kände igen denna konstruktionen för att jag har nästan likadana bärande moduler som hjärtvägg i vårt hus från -62. Vi har dock plankvägg med utanpåliggande isolering och tegelfasad som yttervägg.

Jag hade troligen inte heller gissat att någon skulle få för sig att bygga med moduler likt dessa där panelen utgör del av bärande stommen.

Kanske att mina mer erfarna kollegor eller en konstruktör/besiktningsman/snickare med rätt många år under bältet hade förstått denna väggs konstruktion i ett tidigare skede dock.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag har ett Hulfredshus byggt 1969 det är byggt med bärande 60 cm modul-skivor

Modulskivorna är bärande c:a 10-12 cm tjocka. Ytterst är det något som liknar tretex c:a 15 mm, sedan fiber/pressad träspån, och sedan en fiberskiva/träspånskiva. Mycket udda konstruktion. Jag öppnade upp ytterväggen för att sätta en dörr, enligt Hulfredshus originalritningar som jag har skall man då sätta in en stålbalk.

De bärande innerväggarna är också lite speciella, kommer inte ihåg namnet men de är c:a 70-100 mm tjocka och består av 12 mm spånskiva-50 mm veckat papper-12 mm spånskiva. Det veckade pappret går som remsor uppifrån och ner med 50 mm veckat papper och sedan 50 mm luft. Tanken är att elledningarna som kommer uppifrån taket enkelt kan matas ner i väggen i de luftstråk som erhålls i väggen. Hade jag inte haft originalritningarna på huset skulle jag aldrig kunna tro att detta är en bärande vägg (fast man ser det på vinden hur takstollarna är stöttade på mitten).

Det ser tyvärr ut som om du tagit bort en bärande vägg.... sätt omedelbart stöttor och kontakta en konstruktör.
Precis som du säger, det syns inte och man kan inte anta enl. gällande byggstandard. Var en byggare som föreslog att vi skulle slå ut ena väggen (edit: innervägg alltså, och precis som i ditt fall supertunn och ser verkligen inte bärande ut) för att få ett större vardagsrum. Efter denna erfarenhet så kan jag säga att alla de tankarna stryktes direkt. Här flyttas ingenting.

Men åtgärd är redan gjord, som jag skrivit om några ggr i tråden. Det har skapats ett riktigt hammarband och förstärkning nedåt i konstruktionen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om du har bilder på hut det blev innan panelen får du gärna visa hur det blev
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du har bilder på hut det blev innan panelen får du gärna visa hur det blev
Hoppas inte taket rasade ner på ts huvud. Den där bilden du frågar efter hade varit intressant att se!
 
Bättre sent än aldrig! Jodå, huset står än, tagit tid att bearbetat traumat bara 😅

Såhär blev det:
Vi tryckte upp en liggande 120 regel mot det som visade sig vara inte ett hammarband, och fäste underifrån.

Sedan mätte vi avståndet från underkant till väggmodulen på kanterna där taket fortfarande var rakt, och kapade till 120 reglar därefter. Dessa 120 reglar slogs in från sidan vid varje golvbjälke, som de även fästes i. De hamnade på den sida av bjälken de hade mest stöd underifrån i konstruktionen. Vi gick från sidorna in mot mitten, och taket reste sig vartefter. Så vi lyckades att få upp det de ca 5cm det sjunkigt.

Därefter förstärkte vi väggmodulerna med 70 reglar. Väggen är byggd med 90 reglar, men den byggnadskonstruktör vi pratade med avrådde oss från att slå in reglar hela vägen, då dessa kan trycka på insidan av väggen och orsaka problem där. Därav användes 70 reglar för att ha en luftspalt innåt i väggen. Vi satte in reglarna med jämnt avstånd i modulerna så ingenting skulle vara mindre än cc60.

Takutsprång under konstruktion, trävägg med balkar, isolering, avloppsrör, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under renovering, träbeklädnad, tegeltak, byggställning, isoleringsmaterial synligt, spill från arbete på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst ner vid syllen satte vi in det vi kunde (syns ej på bilden), det är ca 3,5-4 cm djupt till första golvbjälken så klyvde reglar till specialmått.

Reglarna som var dåliga fick sitta kvar, då innepanelen (antagligen också bärande) är fäst i den. Vi skrapade bort det som vittrat sönder, och förstärkte så gott vi kunde.

Ny och gammal träpanel på husvägg, renovering pågår, fönster ovanför, viss skada synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter tog det en hel dag att peta in isolering överallt, allt är specialmått.

Utanpå detta tilläggsisolerade vi 70 som planerat, vilket definitivt behövdes nu då det är väldigt mycket reglar i väggen.

Planen detta år var bara att göra denna vägg som var värst. Högst oklart i nuläget hur vi ska göra med de andra väggarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
EddieHansson
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Bättre sent än aldrig! Jodå, huset står än, tagit tid att bearbetat traumat bara 😅

Såhär blev det:
Vi tryckte upp en liggande 120 regel mot det som visade sig vara inte ett hammarband, och fäste underifrån.

Sedan mätte vi avståndet från underkant till väggmodulen på kanterna där taket fortfarande var rakt, och kapade till 120 reglar därefter. Dessa 120 reglar slogs in från sidan vid varje golvbjälke, som de även fästes i. De hamnade på den sida av bjälken de hade mest stöd underifrån i konstruktionen. Vi gick från sidorna in mot mitten, och taket reste sig vartefter. Så vi lyckades att få upp det de ca 5cm det sjunkigt.

Därefter förstärkte vi väggmodulerna med 70 reglar. Väggen är byggd med 90 reglar, men den byggnadskonstruktör vi pratade med avrådde oss från att slå in reglar hela vägen, då dessa kan trycka på insidan av väggen och orsaka problem där. Därav användes 70 reglar för att ha en luftspalt innåt i väggen. Vi satte in reglarna med jämnt avstånd i modulerna så ingenting skulle vara mindre än cc60.

[bild]

[bild]

Längst ner vid syllen satte vi in det vi kunde (syns ej på bilden), det är ca 3,5-4 cm djupt till första golvbjälken så klyvde reglar till specialmått.

Reglarna som var dåliga fick sitta kvar, då innepanelen (antagligen också bärande) är fäst i den. Vi skrapade bort det som vittrat sönder, och förstärkte så gott vi kunde.

[bild]

Därefter tog det en hel dag att peta in isolering överallt, allt är specialmått.

Utanpå detta tilläggsisolerade vi 70 som planerat, vilket definitivt behövdes nu då det är väldigt mycket reglar i väggen.

Planen detta år var bara att göra denna vägg som var värst. Högst oklart i nuläget hur vi ska göra med de andra väggarna.
Bra jobbat och tack för återkopplingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Högst oklart i nuläget hur vi ska göra med de andra väggarna.
Ni gör väl likadant? Nu vet du ju hur man gör.

I övrigt kan jag bara säga: bra jobbat och värdefullt med återkoppling och bilder. Nu kan nästa glada rivare av bärande panel se hur man ska göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.