J jocke31 skrev:
Och det verkar som om viktgränsen är på gång att höjas för elbilar:
[länk]
Hoppas det faller väl ut! Skulle gärna slippa skaffa BE/B96 för att köra svärfars släp, kanske främst för att då är det bara jag som får köra med släpet då jag anar att min bättre hälft inte har samma intresse.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Är vi så annorlunda än alla andra, själv ingen kombikramare men kan såklart se fördelar med karosstypen, är det för att alla andra vill sitta lite högre, i SUV-modeller?
I många fall verkar det vara en Fix idé att vilja ha kombi. Största nackdelarna med en Crossover som ersätter kombi är att dom ofta har något kortare bagage.

När det gäller luftmotstånd så beror det på utförande. En Tesla Model Y eller Skoda Enyaq coupe typen har högre cupehöjd med sänkt tak bak, vilket ger väldigt bra aerodynamik men samtidigt samma lasthöjd i bagaget som en klassisk kombi.

Crossover är praktiskt då det ger en kortare bil som är enklare att parkera med effektivare packning får man likvärdigt eller bättre utrymme än en motsvarande klassisk kombi/hatchback och samtidigt lättare att kliva in och ut.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
med effektivare packning får man likvärdigt eller bättre utrymme än en motsvarande klassisk kombi/hatchback
En bil har väl den volym för bagage den har? Packa effektivt kan man göra oavsett bilmodell.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hoppas det faller väl ut! Skulle gärna slippa skaffa BE/B96 för att köra svärfars släp, kanske främst för att då är det bara jag som får köra med släpet då jag anar att min bättre hälft inte har samma intresse.
Då kanske vi t o m får hantverkare köra runt med F-150 Lightning framöver…

https://www.dagensps.se/motor/ford-f-150-lightning-ar-en-av-varldens-basta-elbilar/
 
R Rkarlsson skrev:
71,01kr, gick i ca 12,25 mil. Det blir 5,8kr exkl allt. Enl stolpen 3,25kr/kwh. så de kan väl stämma.
Det var dyrt, att få betala 5,8 kr när man redan dragit bort allt, nu börjar det vara hutlöst på riktigt. :crysmile:
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I många fall verkar det vara en Fix idé att vilja ha kombi. Största nackdelarna med en Crossover som ersätter kombi är att dom ofta har något kortare bagage.

När det gäller luftmotstånd så beror det på utförande. En Tesla Model Y eller Skoda Enyaq coupe typen har högre cupehöjd med sänkt tak bak, vilket ger väldigt bra aerodynamik men samtidigt samma lasthöjd i bagaget som en klassisk kombi.

Crossover är praktiskt då det ger en kortare bil som är enklare att parkera med effektivare packning får man likvärdigt eller bättre utrymme än en motsvarande klassisk kombi/hatchback och samtidigt lättare att kliva in och ut.
Nu var det en Cross Country (Volvo) och ingen skillnad där;)
Lite högre, fyrhjulsdrift och annan fjädring. Har sådan fast diesel.:cool:
 
J jocke31 skrev:
Ja, det kan man filosofera över. Har själv haft kombi, och modellen har helt klart sina poänger. Men det är ju i princip bara i Norden som folk är ens måttligt intresserade av kombibilar vilket förstås gör det svårt att motivera nyutveckling på en global marknad.
Kan det bero på klimatet? I andra länder med varmare klimat kör man kanske med bil med flak istället?
 
Alfredo Alfredo skrev:
En bil har väl den volym för bagage den har? Packa effektivt kan man göra oavsett bilmodell.
Syftade på layoutpackning i bilens konstruktion, inte hur man packar bagaget
 
A AndersS skrev:
Nu var det en Cross Country (Volvo) och ingen skillnad där;)
Lite högre, fyrhjulsdrift och annan fjädring. Har sådan fast diesel.:cool:
Volvos CC modeller är ju en höjd kombi, precis som Golf alltrack etc. inte en crossover i den bemärkelse jag tänker på

För mig är crossover inte en bil med speciellt hög markfrigång. Typexempel är Kia Niro, ser ut som en SUV men har bara 16cm markfrigång. Skoda Kamiq klarar sig som SUV utan fyrhjulsdrift eftersom den har över 18cm markrfigång?
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Volvos CC modeller är ju en höjd kombi, precis som Golf alltrack etc. inte en crossover i den bemärkelse jag tänker på

För mig är crossover inte en bil med speciellt hög markfrigång. Typexempel är Kia Niro, ser ut som en SUV men har bara 16cm markfrigång. Skoda Kamiq klarar sig som SUV utan fyrhjulsdrift eftersom den har över 18cm markrfigång?
Jag har haft bägge sorter och gillar nog en högre kombi med lite terrängbling snarare än en suv. Suv blir bara stort och klumpigt, sedan tycker jag komforten blir sämre i en Suv, kanske har med rollvinkeln att göra för man sitter så högt.

En V60 CC med batteridrift hade jag gillat skarpt, eller nya MB C-klass All-terrain med batteridrift. Men det kanske blir svårt att få in batteripaketet i en sån model. Det är ju betydligt lättare när karosserna bygger på höjden.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det var dyrt, att få betala 5,8 kr när man redan dragit bort allt, nu börjar det vara hutlöst på riktigt. :crysmile:
Det är dyrt att eltanka, hutlöst dyrt. Bränsle följer ändå någon trigger, elpriset på stolpjävlarna följer ingenting utan de ligger kvar på samma hutlösa priser sen i vintras. Den i byn kostade 2,5 kr förra året fram till typ oktober november eller vad de var, sen har den legat stadigt på 5,9kr och de sänker inte den trots elpriset är ofantligt billigare än då.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har haft bägge sorter och gillar nog en högre kombi med lite terrängbling snarare än en suv. Suv blir bara stort och klumpigt, sedan tycker jag komforten blir sämre i en Suv, kanske har med rollvinkeln att göra för man sitter så högt.

En V60 CC med batteridrift hade jag gillat skarpt, eller nya MB C-klass All-terrain med batteridrift. Men det kanske blir svårt att få in batteripaketet i en sån model. Det är ju betydligt lättare när karosserna bygger på höjden.
Tyngdpunkt och sätesposition. Sen får man nog jämföra rätt t.ex Golf variant, alltack och Tiguan. Tycker dom är ganska likvärdiga Golf marginellt bättre medans Volvo är betydligt sämre i SUV utförande. (Generellt också iofs)
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Volvos CC modeller är ju en höjd kombi, precis som Golf alltrack etc. inte en crossover i den bemärkelse jag tänker på

För mig är crossover inte en bil med speciellt hög markfrigång. Typexempel är Kia Niro, ser ut som en SUV men har bara 16cm markfrigång. Skoda Kamiq klarar sig som SUV utan fyrhjulsdrift eftersom den har över 18cm markrfigång?
Var tvungen och söka på crossover och fick bl.a. denna lite roliga förklaringen.
"idag är det faktiskt ingen större skillnad på SUV och CUV. En Crossover är ofta något mindre och lättare än en renodlad SUV, men det finns små SUV:ar och stora Crossovers med.";)
Nya modeord och allt för att kunna marknadsföra våra bilar, samma med crosscountry.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var tvungen och söka på crossover och fick bl.a. denna lite roliga förklaringen.
"idag är det faktiskt ingen större skillnad på SUV och CUV. En Crossover är ofta något mindre och lättare än en renodlad SUV, men det finns små SUV:ar och stora Crossovers med.";)
Nya modeord och allt för att kunna marknadsföra våra bilar, samma med crosscountry.
Blandad kompott helt enkelt, så det kommer nog vara lite kaos i benämningarna framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.