AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

När vi byggde trädäcket och landgången upp till entrén var tanken att sätta en glasskiva över ljusbrunnen till källarfönstret. Det var innan jag hade kollat priset för den typen av golvglas avsett för utomhusbruk. I dagarna kom ett mycket billigare (ja, faktiskt gratis!) galler på plats istället. Tack för det!

Bortsett från priset på glaset har jag i omgångar varit fundersam på om det skulle bli halt och varje gång kommit fram till att ja, det kommer det att bli. Så detta är en bra lösning för både plånbok och lårbenshalsen.
Vad fick du för pris?
Själv har jag ett glas som ser ut att vara ungefär 50% större än dit, baserat på höftskott.
Det fick jag för 3.6kkr två år sedan.

Men ja, halt absolut, fördelen är väl att man drar sig för att gå på glas. :)

Oavsett så är ju lösningen klockren, speciellt om du har fått det gratis. Du kan ju byta ut den mot glas om andan faller på om några år.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Minns inte exakt pris, tror att själva glaset utan infästning skulle gå på 8000 eller så.
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Jag har ett tillkännagivande att göra. Om man blandar en Huel Shake och dricker i källarförrådet samtidigt som man "städar", och sen glömmer den nästan tomma shaken på hyllan där, så kommer det att lukta skit efter några veckor... herre jävlars.

Person förbereder måltidsersättning, häller pulver i shaker, köksbakgrund, Huel-produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Har en luft/vattenvärmepump med utomhus del som står placerad precis vid ett framtida ventilationshål från en dusch.

Det är ju varm och fin men fuktig luft, är det en bra eller dålig idé att blåsa ut denna bakom utomhusenheten?
 
Tur man har några dagar ledigt...

Före
Tomt med presenning, komposteringslådor, soptunnor, trädgård och hus i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Stor hög med mörk jord, bostadshus i bakgrunden, solig dag, gröna avfallskärl, asfalterad yta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Har en luft/vattenvärmepump med utomhus del som står placerad precis vid ett framtida ventilationshål från en dusch.

Det är ju varm och fin men fuktig luft, är det en bra eller dålig idé att blåsa ut denna bakom utomhusenheten?
Vet inte men låter dåligt ur synpunkten att det finns risk för rost. Dessutom kan det säkert tränga in i utedelen och nå elektriska delar som man inte vill ska bli fuktiga. Rena gissningar nu då.
 
Lite så tänker jag också, å andra sidan är det ju grejor som är byggda för att stå utomhus. Med det i tanken är frågan om man gör en ”värmevinst” genom att suga in den varmare luften.

Purre Purre skrev:
Vet inte men låter dåligt ur synpunkten att det finns risk för rost. Dessutom kan det säkert tränga in i utedelen och nå elektriska delar som man inte vill ska bli fuktiga. Rena gissningar nu då.
 
Jag har uppenbarligen tappat stinget lite och har missat att ta före-bilder på flera av projekten. Men jag hittade en bild från 3 år sedan när jag senast fixade i rummet.

Kontorsutrymme med djurmönstrad tapet, inomhusväxter, spegel, förvaringsmöbler och organisatoriska lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi behöver bättre (säkrare) förvaring och på sikt ska hela toaletten göras om, men det fick bli ett dagsprojekt att ta toaletten ett steg i den tänkte riktningen. Handfatet satt tidigare på väggen till höger i bild, men ser lite av det. Följden blev att det inte gick att ha lådor eller luckor på skåpen, och det behöver vi.

Badrum med djurmönstrad tapet, fristående handfat, tegelgolv, trädetaljer och prydnadsväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Botten består av IKEA skåp, det ena fanns redan hemma och var tillgängligt och färdigt med lådor, så det var en smidig lösning. Det är möjligen någon centimeter högt, men blev totalt sett riktigt bra, speciellt med tanke på att det var ett snabbt projekt som jag avslutade samma dag som jag började.

Och ja, jag ska fixa någon form av täckskiva. Så nästan avslutade ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Passade även på att nästan avsluta ett annat projekt, men här har det faktiskt inte varit möjligt att fixa det under vintersäsong. Men kanske under förra sommaren, eller sommaren innan dess.

Trädäck i solljus nära lila blommor och grönska i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det saknades en (!) planka i trädäcket, men nu är den på plats (dock ej skruvad, vi vill väl inte utmana världen för mycket?!)
 
  • Gilla
jenjaev och 3 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Har en luft/vattenvärmepump med utomhus del som står placerad precis vid ett framtida ventilationshål från en dusch.

Det är ju varm och fin men fuktig luft, är det en bra eller dålig idé att blåsa ut denna bakom utomhusenheten?
Den kanske kan rosta är det enda jag kan komma på? Känns som ett litet expertiment, du får berätta hur det utfaller :)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den kanske kan rosta är det enda jag kan komma på? Känns som ett litet expertiment, du får berätta hur det utfaller :)
Skulle tro att det blir en del kondens på värmeväxlaren på vintern, dock skulle jag också tro att den varma luften kommer vara bra för verkningsgraden.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den kanske kan rosta är det enda jag kan komma på? Känns som ett litet expertiment, du får berätta hur det utfaller :)
Vi får se om jag vågar testa!
 
B Bastiann skrev:
Skulle tro att det blir en del kondens på värmeväxlaren på vintern, dock skulle jag också tro att den varma luften kommer vara bra för verkningsgraden.
Lite så tänker jag också, och kondens blir det ju ändå under perioder. Men frågan är om det innebär ökad risk för exempelvis rost, eller under vintern is-skador om man blåser ut fuktig luft.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Denna gången, då kom jag ihop att ta före-bilder!

Golvet i vardagsrummet är fortfarande original-oljat, och framförallt i köket har det fått en hel del stryk. Såhär ser det ut före...

Trägolv i ett rum med skuggor, köksskåp och eluttag synliga. Ljust och rymligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gjort samma process i det mindre gästrummet/kontoret, men detta rummet är större. Som tur är gör jag bara köksdelen idag... fram med slipklossen.

Trägolv perspektiv, oputsat, dammkorn, texturlinjer, skarvar mellan plankor, vägglister, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättat och nu ska det bara torka, imorgon blir det olja!

Brun trätextur, golvplankor, slitna, horisontell orientering, ingen synlig föremål, tom yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.