Claes Sörmland
E enoch85 skrev:
Känns som att du är liite äldre än mig. Vi 80-talister har inte upplevt den krisen du pratar om. Jag ägde iaf inget hus 1992. ;)
Var tvungen att kolla, mitt första bolån i slutet av 90-talet och det var som jag minns det, den underligt låga räntan kom först nyligen när hela världen blev galen och började trycka pengar, inte minst USA och EU:

Graf som visar historiska listräntor för olika löptider hos Nordea mellan 2005 och 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.nordea.se/Images/154-302454/bolanerantor-2005-2023-2305-2.png
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var tvungen att kolla, mitt första bolån i slutet av 90-talet och det var som jag minns det, den underligt låga räntan kom först nyligen när hela världen blev galen och började trycka pengar, inte minst USA och EU:

[bild]

[länk]
De allra flesta 80-talister var uppemot 30 när de låga räntorna var en realitet. Argumentet ”vi som 80-talister förstod inget annat” är ju att omyndigförklara sig själv totalt
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Clarken37 skrev:
De allra flesta 80-talister var uppemot 30 när de låga räntorna var en realitet. Argumentet ”vi som 80-talister förstod inget annat” är ju att omyndigförklara sig själv totalt
Född 1995 så har man nog ett bättre case, då har hela ens vuxna liv varit ett lågränteliv.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
M
E enoch85 skrev:
Känns som att du är liite äldre än mig. Vi 80-talister har inte upplevt den krisen du pratar om. Jag ägde iaf inget hus 1992. ;)
Jag pratar inte om någon speciell kris, en ränta för bolån kring 5% är normalt, det är de senaste 15 åren som har varit helt galna. Det blir inget bra i längden när man kör med planhushållning och inte låter marknaden bestämma priset och utbudet på varor oavsett om det är galoscher eller pengar som är varan. För låg ränta ger investeringar i olönsamma saker, för hög ger inga investeringar alls.

Däremot så har takten i räntehöjningarna varit extrem det senaste året, att få fyrdubblad ränta på ett år är nog väldigt ovanligt.
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
nej tvärtom finns inga exempel på det. Tittar du på scbs statistik verkar det vars omöjligt att bygga bostäder under minst 30k per kvm. Miljöregler, bullerregler, handikappaanpssning etc gör det omöjligt tillsammans med höga bygglöner.
Haha höga bygglöner, det var roligt.
 
Byggbranchen är oerhört konservativ, det har i princip inte skett någon produktionseffektivisering sedan modulhusen introducerades för 50 år sedan.

Lönekostnaden är den avgjort största posten i en produktionskalkyl och naturligt därför den som behöver minskas mest per producerad enhet. Man har pressat denna genom att ta in billigare arbetskraft men för att pressa vidare krävs genomgående förändrade roller, effektivare arbetsmetoder, mer standardisering och högre grad av automatisering. Det är exakt samma förvandling som andra branscher redan genomgått.

Konsekvensen blir att arbetskraften behöver bli mer kvalificerad genom högre utbildning än idag för att vara ”byggnadsarbetare”. Först då börjar det bli relevant att prata om högre löner.

Jag har svårt att ta det seriöst att en byggnadsarbetare tjänar dåligt, när till exempel en sjuksköterska som studerat minst 3 år på högskola, ofta längre, har i princip samma lön.
 
  • Gilla
OverAndOut och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Byggbranchen är oerhört konservativ, det har i princip inte skett någon produktionseffektivisering sedan modulhusen introducerades för 50 år sedan.

Lönekostnaden är den avgjort största posten i en produktionskalkyl och naturligt därför den som behöver minskas mest per producerad enhet. Man har pressat denna genom att ta in billigare arbetskraft men för att pressa vidare krävs genomgående förändrade roller, effektivare arbetsmetoder, mer standardisering och högre grad av automatisering. Det är exakt samma förvandling som andra branscher redan genomgått.

Konsekvensen blir att arbetskraften behöver bli mer kvalificerad genom högre utbildning än idag för att vara ”byggnadsarbetare”. Först då börjar det bli relevant att prata om högre löner.

Jag har svårt att ta det seriöst att en byggnadsarbetare tjänar dåligt, när till exempel en sjuksköterska som studerat minst 3 år på högskola, ofta längre, har i princip samma lön.
Finns det exempel på effektivisering av flerfamiljshusbyggande någonstans i världen. Kan det vara så att om vi vill att husen ser ut som hus gör idag så är det svårt att effektivisera?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är högst troligt en av orsakerna i kombination med för små volymer vilket gör automatisering för massproduktion mindre lönsam. Men det verkar osannolikt att det ändå inte skulle gå att effektivisera arbetstiden avsevärt mer än idag.

Men minst lika troligt är att det är så stora marginaler i branschen som helhet att incitamenten inte är tillräckliga.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
När det förs en galen politik av Riksbanken där man chockhöjer räntorna för att bekämpa en till 100% importerad inflation, som inte påverkas ett dugg av deras räntehöjningar, då vore det rimligare att kalla in Riksbanken på ett krismöte istället för byggbranschen. Men det vågar man ju inte, för vi 'måste bekämpa inflationen'.
Som det är nu har bränslepriserna gått ner med 30% sen valet, och elpriset likaså, men de prissänkningarna som det skulle kunna lett till, bromsas nu istället av de höjda räntorna.

Sen finns det ju alltid förståsigpåare som påpekar att räntorna varit högre. Och absolut har dom det. Vi hade 18% ränta på krediten på 80-talet.

Men nu är det ju trots allt så att den förra riksbankschefen, visserligen totalt inkompetent även han, utlovade låga räntor under överskådlig tid framåt.
Då kan man inte förvänta sig att vanliga husköpare ska kunna sia om nåt helt annat. I synnerhet som Riksbanken alltid påpekar att dom ska stå för 'en stabil' penningpolitik. Nu har dom precis tvärtom ryckts med i en masspsykos som verkar gå ut på att krascha hela västvärldens ekonomier.
 
  • Gilla
321Martin och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är högst troligt en av orsakerna i kombination med för små volymer vilket gör automatisering för massproduktion mindre lönsam. Men det verkar osannolikt att det ändå inte skulle gå att effektivisera arbetstiden avsevärt mer än idag.

Men minst lika troligt är att det är så stora marginaler i branschen som helhet att incitamenten inte är tillräckliga.
Det skulle gå att effektivisera arbetstiden oändligt mycket jämfört med hur det ser ut nu. Många byggen styrs av unga oerfarna projektledare som krånglar till processerna helt i onödan. Jobb får göras om, yrkesgrupper får stå och vänta på grund av dålig planering osv.
Gång på gång sägs det att 'nu måste ni komma på torsdag och lägga taket'. Sen när man då kommer dit på torsdagen så är inte takstolarna uppe än.
Såna där exempel finns hur många som helst.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Säkerligen så, men det är fortfarande samma process och metoder mer eller mindre även för erfarna projektledare. Samma gamla kostigar trampas fortfarande.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
A
I Ingvar 58 skrev:
När det förs en galen politik av Riksbanken där man chockhöjer räntorna för att bekämpa en till 100% importerad inflation, som inte påverkas ett dugg av deras räntehöjningar, då vore det rimligare att kalla in Riksbanken på ett krismöte istället för byggbranschen. Men det vågar man ju inte, för vi 'måste bekämpa inflationen'.
Som det är nu har bränslepriserna gått ner med 30% sen valet, och elpriset likaså, men de prissänkningarna som det skulle kunna lett till, bromsas nu istället av de höjda räntorna.

Sen finns det ju alltid förståsigpåare som påpekar att räntorna varit högre. Och absolut har dom det. Vi hade 18% ränta på krediten på 80-talet.

Men nu är det ju trots allt så att den förra riksbankschefen, visserligen totalt inkompetent även han, utlovade låga räntor under överskådlig tid framåt.
Då kan man inte förvänta sig att vanliga husköpare ska kunna sia om nåt helt annat. I synnerhet som Riksbanken alltid påpekar att dom ska stå för 'en stabil' penningpolitik. Nu har dom precis tvärtom ryckts med i en masspsykos som verkar gå ut på att krascha hela västvärldens ekonomier.
Kronan har sjunkit som en sten det senaste året vilket förvärrar inflationen. Om RB inte höjt räntan alls hade nog en euro kostat upp emot 20 sek idag och vi hade haft 20% inflation. Total katastrof

Ingves sa vid VARJE möte att folk INTE skulle belåna sig för mycket och påminde om att räntorna någon gång kommer komma tillbaka. Du omyndigförklarar folk rejält
 
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Det är högst troligt en av orsakerna i kombination med för små volymer vilket gör automatisering för massproduktion mindre lönsam. Men det verkar osannolikt att det ändå inte skulle gå att effektivisera arbetstiden avsevärt mer än idag.

Men minst lika troligt är att det är så stora marginaler i branschen som helhet att incitamenten inte är tillräckliga.
Tog in 5 offerter på golvslipning nyligen. Den billigaste firman i Sthlm av dessa tog 750 kr i timmen plus servicebil 750 per dag.

När jag försökte pruta fick jag ett hånskratt. ”Vi har hur mycket jobb som helst, om något kan vi höja priserna mer” var svaret.

knappast kris för hantverkarna…Konkurrensen är obefintlig åtminstone i Stockholm.

sverige är sjukt. Sveriges bäst betalda kirurg har inte i närheten nog bra nettolön för att betala en snickare att bygga veranda. Han tjänar enormt på att ta tjänstledigt och snickra själv. Snickaren får inget jobb och vårdöerna (där folk redan dör) växer
 
  • Gilla
ajn82 och 6 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Kronan har sjunkit som en sten det senaste året vilket förvärrar inflationen. Om RB inte höjt räntan alls hade nog en euro kostat upp emot 20 sek idag och vi hade haft 20% inflation. Total katastrof
Nja, i maj 2019 kostade en Euro 10.74, och i år 11,37. Så jag vill inte kalla det för att den har sjunkit som en sten. Och att räntehöjningarna skulle haft en betydande nytta i det fallet är ju bara en gissning.

Trots en något lägre krona så har bränslepriset fallit långt mer. Så man ska inte överdriva effekterna. Dessutom är Sverige ett exportberoende land, och exportbolagen tjänar bra med pengar nu.

Nej, den inhemska inflationen hålls nu igång av räntehöjningarna, som leder till högre hyror, transporter och ett allmänt högre prisläge.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.