F
hsd hsd skrev:
Det är helt otroligt hur folk beter sig, det snackas i telefon överallt utan hänsyn till andra, tex systemkön, ica lidl mm, jävligt störande enligt min mening
Och framför allt är det dj..t oförskämt mot kassören att inte avsluta samtalet när man är framme. Telefonkåta har totalt avsaknad av folkvett.& hyfs.
 
  • Gilla
petraa och 7 till
  • Laddar…
B
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det var ju tvärtom. Man ringde på fast lina och fick inget svar. Eller ens en telefonsvarare... Så man kunde inte få tag på dem. ;)
Annars kunde det vara upptaget i evigheter.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Annars kunde det vara upptaget i evigheter.
Just! Ringa till familj med tonårsdotter. Mer eller mindre utsiktslöst. Det var upptaget i timmar. ;)
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Just! Ringa till familj med tonårsdotter. Mer eller mindre utsiktslöst. Det var upptaget i timmar. ;)
Eller så var linjen upptagen då man satt uppkopplad och spelade MUD.
 
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kastar jag i alla fall dessa tangentbord, inser ju ganska lätt att jag aldrig någonsin mer kommer hålla på med så gamla datorer.
Gamla??? Jag har två i drift just nu med dessa anslutningar. Detta inlägg passerar strax en av dem.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T Tovan skrev:
När det nu bara är mobil gnäller han som fasen när man trycker bort honom.
Klart han gnäller om du har mage att vara så oförskämd. :mad:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Champis är äpple och druva, Trocadero är äpple och apelsin, Pommac är äpple och Guldus är bäst.
Pommac är äpple och hallon, faktiskt.
Jag körde ett halv-blindtest förra sommaren efter en diskussion vid glasskiosken om Pommac och champis smakar likadant. Läste vad de var smaksatta med körde sedan test.
Troca var lätt att sätta, de andra gick bra när jag visste vilken smak jag skulle leta efter, annars hade jag nog gått bet.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller så var linjen upptagen då man satt uppkopplad och spelade MUD.
Det var ju då man skaffade ISDN! Hade det ett tag innan det kom vettigare saker. 64kbps och om man lade beslag på båda linorna så hade man 128kbps... vilken skillnad mot de vanliga 56kbps-modemen! Och man fick inte skäll från frugan utan hon kunde alltid ringa ut och få samtal.

Visst, kostade en del men det var det värt :geek:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson
V videopac skrev:
Det var ju då man skaffade ISDN! Hade det ett tag innan det kom vettigare saker. 64kbps och om man lade beslag på båda linorna så hade man 128kbps... vilken skillnad mot de vanliga 56kbps-modemen! Och man fick inte skäll från frugan utan hon kunde alltid ringa ut och få samtal.

Visst, kostade en del men det var det värt :geek:
Gratis var det inte, hade ISDN en tid från jobbet innan jag fick Internet ftån Stjärntv, 256kbps ner, 64 upp. Minns att vissa afficiandos som hade 10Mbps från BBB blockade de som hade för hög ping. 64Kbps var inte snabbt.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gratis var det inte, hade ISDN en tid från jobbet innan jag fick Internet ftån Stjärntv, 256kbps ner, 64 upp. Minns att vissa afficiandos som hade 10Mbps från BBB blockade de som hade för hög ping. 64Kbps var inte snabbt.
Njae, jag vill minnas att ISDN hade ganska bra latens. Här säger man t ex 10ms, vilket inte var dåligt alls på den tiden. Den var betydligt snabbare än modem (man slipper modulera/demodulera, eftersom ISDN var digitalt från början; "Modemet" var egentligen en "codec" enligt den tidens språkbruk.)

ADSL var ett steg tillbaka latensmässigt. Den kunde ofta ligga (betydligt) högre än ISDN.
 
F frasen_36 skrev:
Ja det stämmer, där har vi en annan. Jag tycker smaken har glidit svagt åt det beskare hållet.
Trocadero innehåller koffein, det gör väl inte Pommac eller Champis?
 
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, jag vill minnas att ISDN hade ganska bra latens. Här säger man t ex 10ms, vilket inte var dåligt alls på den tiden. Den var betydligt snabbare än modem (man slipper modulera/demodulera, eftersom ISDN var digitalt från början; "Modemet" var egentligen en "codec" enligt den tidens språkbruk.)

ADSL var ett steg tillbaka latensmässigt. Den kunde ofta ligga (betydligt) högre än ISDN.
Precis så. Samtidigt dög inte 64kbps oavsett latens för de som hade fiber på 10Mbps, dataströmmen var helt enkelt för låg.

Minns inte vilken teknik koaxen som Stjärntv levererade hade, men jag antar att det var ATM LAN emulation i botten och det är långt ifrån direkt utan byggde om dataflödet rejält.
 
Jonas Persson
En anna viktig skillnad när man lämnade de gamla telefonmodemen var att det inte längre var uppringt - pipandet från modemet inte bara lät, utan tog tid, med ISDN och framåt upplevde man det som om att man alltid var uppkopplad.

Här kan någon fylla i, men på andra sidan pölen i USA, debiterade man varje gång man kopplade upp och inte som här hemma där minutavgiften tickade på. Det innebar att de kopplade upp sig på morgonen och lät datorn sedan vara ansluten.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Här kan någon fylla i, men på andra sidan pölen i USA, debiterade man varje gång man kopplade upp och inte som här hemma där minutavgiften tickade på. Det innebar att de kopplade upp sig på morgonen och lät datorn sedan vara ansluten.
Jag tror att ISDN hade någon uppkopplingsavgift också. Min arbetsplats hade ett satellitkontor som var uppkopplat via ISDN. Något gick snett så att det kopplade upp och ned flera gånger i minuten och den räkningen blev inte billig.
 
Snart är väl dessa plexiglasskydd ett minne blott, även om vår lokala ICA-butik har de kvar. Bilden är tyvärr inte så bra. Interiör av affär, personer, skyltar "Håll avståndet tack", parkering utanför, dagstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.