Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tycker det har varit rätt hård ton.
Där man nästan idiotförklarat Ts. Det är helt onödigt och jag är inte så säker på att andra verkligen gjort annorlunda.
Jag själv hade inte haft en tanke på träpanelen var bärande...
Många har stöttat och gett råd hur man ska lösa problematiken. Det är den delen av bygga hus jag gillar....
Jag funderar på om väggen fick en bärande funktion när en del av väggen smulades sönder.
Men jag killgissar lite även jag.
Vi kan däremot konstatera att man ska inte sätta ett slutdatum eller sluttid
Jag tror att huset kommer bli bättre byggt när ni är klara. Sätt ingen byggplast bara. Det passar inte i gamla hus och blir det inte tätt så....

Du tror att bränt barn skyr elden? Nix så är det inte. Du är snart igång med nya projekt.
Du har lärt dig mycket nytt.

Gamla hus är inte panik. Gamla hus tar bara lite längre tid! Och många roliga överraskningar
Jo tackar ja, roliga överaskningar :crysmile:
Jag har försökt fokusera på stödet, tycker ändå det varit mycket konkret och hälpsamt.

Hah ja, inte kan man vara tidsoptimist när man bygger inte. Hoppas att någon mer får nytta av vad jag delat med mig av så de slipper uppleva samma sak.

Ingen byggplast (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det här är varför man älskar gamla hyss f'låt hus:cool:
 
  • Haha
Tinker_cat
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren skrev:
Märklig konstruktion. Panelen verkar ju bära ca 180cm av taket. Går det inte att fälla in reglar såhär?
[bild]

Men ser ju konstigt ut att det inte är något stöd så fasaden kan tryckas inåt.
Eller hur! Det verkar alla rörande överens om iaf, konstig konstruktion.

Det är något sådant det kommer bli, men väggen (reglarna) måste styrkas upp också för att ta lasten. Imorgon har iaf alla brädgårdar öppet igen, så då blir det lite mer material som behövs för att åtgärda.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Man lär sig av att göra fel. Detta kunde väl som sagt ingen förutse. Och NÅGOT var ju tvunget att göras ändå.
Nej, se det som en lärdomsupplevelse, något du gör för att klättra upp ett steg på kunskapstrappan. Eller som jag brukar peppa yngste sonen med, när han kör fast med skolarbetet:
We do not do these things because they’re easy,
but because they’re HARD.
John F. Kennedy
Tack, och du har rätt. Men just nu är ångesten starkare än resonemanget, men det sjunker nog in snart. Gråa hår hör ju till visdom, fick båda samtidigt :crysmile:
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
Har huset rasat samman ännu? Eller har det krängt av sig all panel och gör lång näsa?
Då behöver du inte oroa dig!
Hus älskar att hitta på små hyss men inte så de själva brakar samman

Ågren ska du inte bjuda över!
Allt kommer lösa sig. Det allra värsta som kan hända är att det tar lite längre tid och kostat mer pengar! Men det går att åtgärda tänk på en sak När panelen sitter uppe! Då kan du vara nöjd med dig själv
Du är snart där!
Vilken resa!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Tack, och du har rätt. Men just nu är ångesten starkare än resonemanget, men det sjunker nog in snart. Gråa hår hör ju till visdom, fick båda samtidigt :crysmile:
jag fick bara gråa hår:p
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har huset rasat samman ännu? Eller har det krängt av sig all panel och gör lång näsa?
Då behöver du inte oroa dig!
Hus älskar att hitta på små hyss men inte så de själva brakar samman

Ågren ska du inte bjuda över!
Allt kommer lösa sig. Det allra värsta som kan hända är att det tar lite längre tid och kostat mer pengar! Men det går att åtgärda tänk på en sak När panelen sitter uppe! Då kan du vara nöjd med dig själv
Du är snart där!
Vilken resa!
Än så länge står det, men jag blir nervösare för varje timme och varja gång jag hör ett konstigt ljud :D Imorgon har iaf brädgården öppet igen så kan fixa lite mer reglar. Sen får jag ha is i magen tills på tisdag då en snäll släkting som är byggare kommer över för att förmodligen sucka högljutt åt mitt lilla experiment. Vi är överens om att inte röra något tills dess så jag inte sätter någon regel där han inte vill ha den och den får kastas i onödan.

Brukar försöka tänka på det, att det blir bara mer tid och pengar. Worst case tom canvas och jag kan förbättra planlösningen :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Allt är möjligt för den som tror.
Det omöjliga tar bara lite längre tid.
Vi har alla varit där — nya och oerfarna och ställda inför oväntade överraskningar.
Man växer med uppgiften.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ja då har man lärt sig något nytt. Visste inte att det fanns hus där fasaden utgjorde en bärande del. Har alltid tänkt man byggde rejälare för och överdimensionerade etc men det här framstår ju inte som en jättebra konstruktionslösning egentligen, men det kanske finns någon merit som jag missar. Men om man vill byta panel på ett sånt här hus utan att det sätter sig, bör man då alltså byta en planka åt gången? Låter som att det i så fall blir väligt bökigt med papp och sånt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
We do not do these things because they’re easy,
but because they’re HARD.
John F. Kennedy
En variant av citatet jag brukar föredra och som är mer korrekt i det här fallet är
"We do not do these things because they are easy, but because we THOUGHT they would be easy"
-Okänd
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Av vad jag kan förstå av takstolaritningen så håller panelen upp taktassarna. Det är helt makalöst dåligt att inte staga upp även tassen med en regelbit.
Men som det ser ut borde det vara fullt möjligt att skära ur isoleringsskivan som är där nu och staga uppvarje taktass.
Mäter man längst ut mot gaveln borde det måttet vara den längd som behöva på att klossar. Sen får man nog lyfta en del för att få i klossarna mitt på sträckan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har man ett ett hus från 50-60 tal som fabrikproducerats, t.ex. Standardhus/Hultsfredshus ska man vara vaksam då de konstruerade och byggde med konstruktioner där hela väggen blev bärande t.ex. deras fiberplankväggar.
Här kan man inte bara förändra väggen genom att sätta in större fönster, byta till fönster mot dörr, nytt fönster, etc, utan att behöva bygga om och förstärka. (gäller även reglade väggar men de har oftast en konstruktion i grunden som klarar taklasten)
Minna jag rätt var det ett sådant ts har från 50-talet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Blackfield skrev:
Ja då har man lärt sig något nytt. Visste inte att det fanns hus där fasaden utgjorde en bärande del. Har alltid tänkt man byggde rejälare för och överdimensionerade etc men det här framstår ju inte som en jättebra konstruktionslösning egentligen, men det kanske finns någon merit som jag missar. Men om man vill byta panel på ett sånt här hus utan att det sätter sig, bör man då alltså byta en planka åt gången? Låter som att det i så fall blir väligt bökigt med papp och sånt.
Ja, det var nog nytt för många.
Det var en annan här i tråden som beskrev hur de gjort, att det tagit en sektion/modul i taket och ersatt med lösa reglar. Tillslut har du en nyreglad sida som man kan isolera och dra papp/duk på som vanligt.
Tar man en planka i taget sitter man i samma sits nästa gång panelen ska bytas igen. Långsiktigt är det nog bättre att ersätta panelen med någon annan bärande konstruktion.

I vårat fall ska vi skapa ett riktigt hammarband och avlasta nedåt under varje takstol, och sen stärka upp hela väggen med nya reglar med cc 60.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En bekant med liknande hus bytte ett stort fönsterparti och ändrade format/storlek. Där gjorde man arbetet med att regla upp en ny vägg. Satte först stämp, rev väggen och reglade ny vägg.
Men ändrar du inget med dina fönster, så räcker det "säkert" med att regla på 45*70 mm där du får göra ordentlig infästning i befintlig syll för den utanpå liggande reglingen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En bekant med liknande hus bytte ett stort fönsterparti och ändrade format/storlek. Där gjorde man arbetet med att regla upp en ny vägg. Satte först stämp, rev väggen och reglade ny vägg.
Men ändrar du inget med dina fönster, så räcker det "säkert" med att regla på 45*70 mm där du får göra ordentlig infästning i befintlig syll för den utanpå liggande reglingen.
Tidigare ägare har bytt till större fönster, de är bredare än vad orginal fönsterna var (som tyvärr är kasserade). Vet inte exakt hur de gjort, sitter fogskum lite överallt så svårt att se. Vi hade tänkt byta till orginaldimensionerna vilket innebär minska bredden med ca 10cm.

Vi kommer sätta in 70 reglar i varje fack, och sen köra ytterligare 70 utvändigt för tilläggsisoleringen som fästs i befintliga reglar/moduler. Samtliga med cc 60 avstånd. Enl. en byggnadsingenjör jag konsulterat ska det räcka för att bära upp det vi ska göra med taket: stående reglar under varje takfot och förstärkning horizontellt upptill i modulerna. Detta ska räcka för att ta lasten av taket från panelen, så panelen inte längre är bärande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.