Mikael_L Mikael_L skrev:
En intressant tanke.

Har bilannonser någonsin fokuserat på att bilen blir billig för ägaren?
Man vill kanske inte rikta sig mot fattiga och snåljåpar ...:thinking:
Man vill kanske inte rikta tankarna mot vad bilen kostar över huvud taget, en ny bil, oavsett vilken, är en kostsam affär så man fokuserar säkert gärna på andra aspekter.
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Porsche siktar på att spöa Tesla runt Nürburgring med sin Mission X. 900 Voltsystem gör att man laddar fullt på 11min
Lyxig sportbil, framifrån vinkel, modern design, grå metallic, gul accent, aerodynamisk, blank finish, konceptfordon, stilren bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
En intressant tanke.

Har bilannonser någonsin fokuserat på att bilen blir billig för ägaren?
Man vill kanske inte rikta sig mot fattiga och snåljåpar ...:thinking:
Modern bilreklam har sen länge bara förmedlat en känsla och väldigt lite produktinfo.
Kolla den här Volvo-reklamen från 2014. Man skymtar en XC70 i några scener. ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har bilannonser någonsin fokuserat på att bilen blir billig för ägaren?
För bränslebilar har väl i alla fall låg bränsleförbrukning under en tid varit försäljningsargument?
 
N Nerre skrev:
För bränslebilar har väl i alla fall låg bränsleförbrukning under en tid varit försäljningsargument?
För somliga är det så. Men att döma av bilparken finns det många som inte tycker att det är så viktigt. När det gäller ekonomin är ju bränslekostnaden en relativt större utgift för senare ägare än den första.
 
A Avemo skrev:
För somliga är det så. Men att döma av bilparken finns det många som inte tycker att det är så viktigt.
Nu pratade jag om bilreklam, inte bilköpare.

När en tillverkare släpper en ny riktigt bränslesnål modell brukar det vara det som lyfts fram i reklamen.
 
Vintage Plymouth Belvedere-reklam: bil, text, och en liten kvinna bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Den här Toyota starlet annonsen lyfter fram låg bränsleförbrukning.
(Nåja, har vi snart varit offtopic tillräckligt länge?)
s-l1600.jpg

Jag letade lite mer, och fick känslan att det blir alltmer ovanligt, ja rent osynligt, att skryta om låg bränsleförbrukning ju modernare annonser det är.
 
Redigerat:
Lyfter fram är väl att ta i. Jag ser en bil och en pyramid. Sen finns/fanns det väl krav att informera om genomsnittlig förbrukning, så att det står någonstans i annonsen är ju inte konstigt.

Men räckvidd för elbilar kommer nog under överskådlig tid ses som ett intressantare mått än förbrukning för avgasbilar. Tillräckligt många som ännu inte kör elbil har ju räckviddsångest.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lyfter fram är väl att ta i. Jag ser en bil och en pyramid. Sen finns/fanns det väl krav att informera om genomsnittlig förbrukning, så att det står någonstans i annonsen är ju inte konstigt.

Men räckvidd för elbilar kommer nog under överskådlig tid ses som ett intressantare mått än förbrukning för avgasbilar. Tillräckligt många som ännu inte kör elbil har ju räckviddsångest.
Räckviddsångesten är irrationell och är en del av mytfloran som fossilmänniskorna delar, producerar och drabbas av.
Min kangoo ze 2012, 22 kWh, kommer man bara max 100 km med innan elen är slut.
Icke desto mindre drog jag till Karlstad vid -5C i vintras när min ångest svalnat och nyfikenheten tog över.
Visst, det var ett äventyr men jag kom tillbaka med ett 10 kWh batteri som ska ge mig 50 km till när teknikbitarna faller på plats. Dessutom kan jag alla fungerande laddställen på sträckan numera!

med en modern elbil finns ingen anledning till räckviddsångest.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Då var det dags igen:
Jag får betalt för att ladda min elbil!
(Om man bortser från nätavgiften)
Det är inte för tidigt att köpa elbil.
Det är för sent!
 
Ångest i sig är irrationellt. Likaså vore det irrationellt att vara elbilsfobiker. Men det finns rationella skäl att inte vilja ha en elbil. Det vore dumt att inte erkänna.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
K
Jag har 3.5 mil till mitt jobb. Är lite sugen på att köpa denna: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/vw_golf_citystromer/109191734

Jag kan inte ladda på jobbet. Där kan man tala om räckviddsångest..

Synd att elbilar fortfarande är så dyra. Det är det största hindret för mig .. när det finns elbilar för 10 000 kr så känns det betydlig mer intressant - något jag skrivit många gånger i denna tråd tidigare.
 
K Kallebo skrev:
Jag har 3.5 mil till mitt jobb. Är lite sugen på att köpa denna: [länk]

Jag kan inte ladda på jobbet. Där kan man tala om räckviddsångest..

Synd att elbilar fortfarande är så dyra. Det är det största hindret för mig .. när det finns elbilar för 10 000 kr så känns det betydlig mer intressant - något jag skrivit många gånger i denna tråd tidigare.
Köp den innan Nerre slår till innan dig ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Räknar du med överföringsavgiften?
Skärmdump av ett webbforum, textmarkerat meddelande, dialog om elbil, användarprofil, interaktionsknappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.