E
M MGA89 skrev:
Trots lågt försäljningspris?
Lågt? Du beskrev kåken som ett vrak.
 
A AG A skrev:
Du resonerar som en borskämd, söndercurlad tonåring.
Stackars dig som "bara" fått ärva en villa utanför Stockholm. Nästan värdelös då den enbart är värderad till ynka 4,5-5miljoner. Samt ynka 300.000 efter att lånen är betalda.
Sen tycker man synd om svältande barn i Afrika. När det finns sådana som TS som verkligen har det svårt.
Mer pengar från fastigheten hade inneburit att jag haft mer pengar över att skänka till dessa fattiga barn eller på annat vis hjälpt dem. Hur mycket pengar skänker du själv till u-länder eller hur på annat vis supportar och hjälper du dem?
 
  • Gilla
  • Haha
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Lågt? Du beskrev kåken som ett vrak.
Nja den är ju inte i still med kåken i filmen Drömkåken med Björn Skifs vilket det kanske låter som när jag beskriver men den är ändå ganska sliten. Altanen har både lösa plankor och hål i golvet. Ett staket mot den utvändiga källartrappan i betong är löst att luta sig mot den innebär att vederbörande ramlar ner flera meter. Detta är bara några av de skador som finns på fastigheten.
 
  • Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Mer pengar från fastigheten hade inneburit att jag haft mer pengar över att skänka till dessa fattiga barn eller på annat vis hjälpt dem. Hur mycket pengar skänker du själv till u-länder eller hur på annat vis supportar och hjälper du dem?
Så ditt enda syfte med det här är att kunna skänka så mycket pengar som möjligt till välgörenhet? Det är ju väldigt ädelt av dig i så fall...
 
  • Haha
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Så ditt enda syfte med det här är att kunna skänka så mycket pengar som möjligt till välgörenhet? Det är ju väldigt ädelt av dig i så fall...
Nej det är inte mitt enda syfte men om den ekonomiska möjligheten att skänka pengar finns efter att alla ens nödvändigt behov är uppfyllda och på banken finns så mycket pengar att man klarar sig i flera år framåt så varför då låta bli att hjälpa andra som har det sämre än en själv.

Alla bör kunna vakna upp och känna att de har ett bra liv och har tillgång till allt nödvändigt som de behöver, mår så bra det bara möjligt är och inte lever i en för dem dålig och destruktiv miljö. Kan jag på något vis bidra till att få dessa personer att må bättre och samtidigt göra världen till en än mer sammanhållen och kärleksfull plats så varför ska jag avstå?
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Jag vet att det nämnts att gräsklippare och annat kan hyras i tråden. Vill slå ett slag för hur smidigt det kan vara. Vi bor i Göteborg och använder hygglo rätt flitigt. Det är privatpersoner som hyr ut så det är möjligt att få napp i närområdet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Klart jag kan städa om jag vill men det tar som sagt tid. Jag kan både renovera själv, städa, ta in hantverkare och städare etc. som jag redan skrivit finns ej pengar till större renoveringar samt att när arvet skiftar kan det hända att jag ej får överta lånet som då möte lösas för de pengar som finns. Då finns ännu mindre pengar till renovering. Renoveringar tar alltid tid speciellt om man har begränsat med kunskap. Det lilla jag kommer ha råd att renovera kommer ge en sådan liten värdeökning att det ej är värt det hela. Sedan när renoveringen är klar om något år har marknaden för bostäder kanske sjunkit och då är huset vid den tidpunkten trots renovering värt samma som idag. Därmed är det mer värt att lägga samma tid på att få iväg huset så fort som till så högt pris det går genom städning, urplockning, trädgårdsfix och denna typ av uppfräschning för att sedan plugga klart. De pengar jag får för fastigheten komer ändå räcka till en lgh om tre rum vilket räcker för mig.

Vad gäller hjälp med de jag ej klarar av själv vad gäller tömning av bohaget kommer det givetvis att att fixas hjälp i det läget.

Även om det kanske låter som att jag inte är kapabel till det ena med det tredje så kan jag göra allt jag tar mig för beroende på kunskap och kan alltid lära mig. Men det handlar mer om vad som är mest värt att lägga min tid på och vad det ger i slutändan.

Dessutom att folk kallar mig girig håller jag ej med om. Ju mer ekonomisk frihet man skaffar sig ju mer pengar kan man lägga på andra så som vänner, framtida familj/barn osv. Frivilligarbete samt skänka till välgörenhet kan också göras om man har mycket pengar vilket jag i ett sådant läge är öppen för. Därav bör det ju vara bättre att försöka få så mycket pengar man bara kan för fastigheten. Mer pengar ger att man kan köpa sig mer bekvämlighet i vardagen vilket ger mer tid över till att hjälpa andra genom de jag skrev ovan.
Hur kan du tro att du kan renovera, när du samtidigt säger att du inte klarar av att tömma och städa?

Du är dumsnål (girig), eftersom inte verkar se skillnad på att avstå några få tusenlappar nu, för att istället få många miljoner kronor.

Det här luktar inte troll för mig, utan snarare att det finns en eller flera diagnoser i bakgrunden här.
Även att det tar oerhört lång tid att läsa in en gymnasieexamen antyder det.

Sådana diagnoser som gör det svårt att fatta beslut, sätta igång med saker och att förstå i vilken ordningsföljd saker borde göras, är besvärliga.

Det verkar som om TS skulle behöva hjälp av en God Man eller annan typ av stödperson för att kunna hantera situationen.
 
  • Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Hur kan du tro att du kan renovera, när du samtidigt säger att du inte klarar av att tömma och städa?

Du är dumsnål (girig), eftersom inte verkar se skillnad på att avstå några få tusenlappar nu, för att istället få många miljoner kronor.

Det här luktar inte troll för mig, utan snarare att det finns en eller flera diagnoser i bakgrunden här.
Även att det tar oerhört lång tid att läsa in en gymnasieexamen antyder det.

Sådana diagnoser som gör det svårt att fatta beslut, sätta igång med saker och att förstå i vilken ordningsföljd saker borde göras, är besvärliga.

Det verkar som om TS skulle behöva hjälp av en God Man eller annan typ av stödperson för att kunna hantera situationen.
Jag har inte sagt mig inte kunna tömma, var har jag sagt det i så fall?
 
M MGA89 skrev:
Jag har inte sagt mig inte kunna tömma, var har jag sagt det i så fall?
Nu har du ju fått väldigt mkt tips av flera personer här inne. Har du fått mer klarhet i hur du ska göra? Om jag var du skulle jag ta in så mkt hjälp som möjligt. Rensa upp så huset och tomten är rena. Bara det lär öka värdet på fastigheten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Min pappa avled i april i år efter att ha varit sjuk i flera års tid. Han var även ägare till en större villafastighet i en kommun i södra Stockholm. Som enda barn till mina båda, sedan 1995 skilda och separerade, föräldrar och just nu boende ensam i en hyresrätt är jag nu den som ombesörjer dödsboet efter min pappa. Min mamma är fortfarande vid liv. Förutom villan uppförd 1973-74 på 127 kvm i markplan, 127 kvm biutrymme i källarplan, en större trädgård samt tillhörande garage finns även ett par MC, två bilar vilket den ena är en VW Caddy från 2015 samt en del möbler och inventarier av begränsat värde.

Det enda som har blivit renoverat i huset sedan mina föräldrar köpte 1989 är sovrummen och v-rummet som fått nya golv, ommålade tak samt även ommålade väggar/nya tapeter även hallen har fått ommålade väggar dessa renoveringar skedde mellan 1996-1999. Taket lades om 2012 och det stora badrummet totalrenoverades 2015. Utöver detta är huset i originalskick och mycket utslitet samt nedgånget. En del av stödmur en som håller upp trädgården ut mot gatan rasade ihop 1994 och pappa försökte laga den under sommaren 1996 eller 97 vilket visade sig att han inte klarade av själv varpå han gav upp och muren har sedan dess förblivit i det skick den hade efter den rasat samman. Uppvärmning är dels elradiator i varje rum samt en luftvärmepump från 2021 som sitter monterad i v-rummet på övervåningen.

Stambyte eller omdragning av el har aldrig skett, fönstren är original samt att vinden är oisolerad. Ventilationstypen är självdrag förutom en installerad ventilationsfläkt i det renoverade badrummet. Huset är byggt på berg med lättbetong som grund, stomme samt bjälklag av trä och fasad av kalksandsten (Mexitegel). Vad beträffar källaren så har den en ihållande unken doft som funnits där så länge jag kan minnas så fuktskada är att mistänka utan att veta då tester ej ännu gjorts av någon. Husets vattenmätare var, av kommunen, tänkt att bytas i maj men då huvudkranarna i original från 1970-talet ej kunte stängas av helt sa kommunens person som skulle byta mätaren att jag blir tvungen att kontakta en rörmokare för att byta ut kranarna vilket kan kosta runt 8000 kr (oklart och priset gäller före eller efter ROT) och måste göras före 1 dec. Vad beträffar garageporten har den problem då den är svår att stänga och måste bytas snarast. Garage och verkstadsutrymmen är belamrade med grejer. Övriga rum har också massvis med både och möbler äv lägre värde. I trädgården finns en större skrothög och gräset har en blivit klippt på hela förra sommaren och ej heller nu denna vår. Dels för att pappa ej orkade då han var sjuk och därefter för att jag ej hunnit än.

Häromdagen hade jag en mäklare på plats som kollade på fastigheten för att värdera den och satte ett pris till 4,5-5 miljoner SEK om den skulle säljas nu i befintligt skick. Detta anser jag vara lågt satt men mäklaren sa att det är vad fastigheten är värt med tanke på dess skick. Mäklaren sa också att den som köper fastigheten troligtvis kommer vilja totalrenoverat kåken. På banken finns ett lån på runt 700 000 kr och tillgångar över 1 miljon kr vilka nu används till att betala löpande kostnader så som el, vatten och avlopp osv. RUT och ROT får ej användas till dödsbon och en städfirma skulle kosta utan RUT runt 18000 kr.

Strax måste jag slutföra bouppteckningen och skicka in, ändra lagfarten på huset och därefter kan arvskifte ske. Dock då jag är student och min enda inkomst kommer från CSN kommer det bli svårigheter för mig att få banken att vilja låta mig överta lånet. Tanken från början var att sälja huset och köpa en lägenhet på 3 rum och sedan behålla de pengar som blir över. Men nu när fastigheten har det låga värde den har blir det inte mycket pengar över efter att städfirma, mäklare, skatt samt ny lägenhet är köpt. Detta gör att jag börjar fundera om det kanske finns andra alternativ för att få ut mer pengar från fastigheten vid en försäljning. Dock att ha kvar den en längre period gör att det tickar pengar. Huset har jag heller ej någon vilja att ha kvar och bo i någon längre period. I dagsläget åker jag endast dit över dagen och städar bland tillhörigheterna. Den dagen fastigheten står i mitt namn får jag dessutom bara behålla fastigheten eller hyreslägenheten i sex mån enligt det kommunala bostadsbolagets regler varpå fastigheten därefter måste säljas eller lgh måste sägas upp.

Hur skulle ni gjort för att få så mycket pengar som möjligt i slutändan?
Hej!
Jag skulle till en början kontakta ytterligare en eller två mäklare för att få en bättre uppfattning om husets värde. Värdet ligger även i tomtens storlek och läge i Stockholm. Kanske kan tomten avstyckas och öka i värde?
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Var ligger huset?
 
D Denimhead skrev:
Var ligger huset?
I södra Stockholms län.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
B buggkungen51 skrev:
Hej!
Jag skulle till en början kontakta ytterligare en eller två mäklare för att få en bättre uppfattning om husets värde. Värdet ligger även i tomtens storlek och läge i Stockholm. Kanske kan tomten avstyckas och öka i värde?
Nej ett till hus får ej plats på tomten. Fler mäklare ska tas in för värdering först vill jag få ut sakerna och grovstädat innan.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
D Denimhead skrev:
Nu har du ju fått väldigt mkt tips av flera personer här inne. Har du fått mer klarhet i hur du ska göra? Om jag var du skulle jag ta in så mkt hjälp som möjligt. Rensa upp så huset och tomten är rena. Bara det lär öka värdet på fastigheten.
D Denimhead skrev:
Nu har du ju fått väldigt mkt tips av flera personer här inne. Har du fått mer klarhet i hur du ska göra? Om jag var du skulle jag ta in så mkt hjälp som möjligt. Rensa upp så huset och tomten är rena. Bara det lär öka värdet på fastigheten.
Ja en del klarhet har jag fått men mest bekräftning på det jag redan visst innan. Alltså att bl. a. bäst är att sälja asap, att renovering tar lång tid, att hjälp finns att få osv.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Mer pengar från fastigheten hade inneburit att jag haft mer pengar över att skänka till dessa fattiga barn eller på annat vis hjälpt dem. Hur mycket pengar skänker du själv till u-länder eller hur på annat vis supportar och hjälper du dem?
Jag arbetar heltid och betalar skatt. På detta sätt får hundratusentals ett bekvämt liv i Sverige utan att det i praktiken ställs några krav på dem. Vad gäller att skänka pengar till tredje världen försvinnner 90% på vägen i omkostnader och konsultarvoden och resten blir bara en ursäkt för diktatorn att fortsätta plundra det egna landet.

Du nämnde i ditt första inlägg att en städfirma skulle kosta 18.000 kronor, rätt lätta pengar att tjäna själv. Samla först all bråte som skall slängas och sortera den i kategorier efter hur den lokala återvinningen vill ta emot. Detta sparar oerhört med tid på återvinningen. Hyr sedan en lastbil om du inte kan låna. Släng precis allting på återvinningen eller sälj det som går att sälja på Tradera.

Efter detta köper du städprylar på den lokala Ö&B eftersom de är billigast. Börja med att sopa golven, sedan dammsuger du och till sist våttorkar du. Innan dess röjer du givetvis ur garderober och köksskåp. Lägg en helg så sparar du 18 papp. Kom ihåg att använda lågpris golvmoppar och politiskt inkorrekta rengöringsmedel som Klorin där smutsen sitter hårt, sparar massor med tid.

Måla om de smutsigaste väggarna om det går, vit färg och rollerset på Rusta gör underverk för intrycket. Innan dess kan du torka av tapeter och snickerier. Maska av med tejp på snickerierna och måla sedan om snickerierna med rätt färg om du hinner. Fönsterunderhåll för också mycket. Passa på att knacka till plåtverkstad så de tätar och skrapa och måla om fönstren så ser det mycket bättre ut på visningen.

Skit i stödmuren, för mycket jobb för liten förbättring. Eventuellt kan du blåsa av taket med högtryck för att få bort mossar. Även bra om golvbrunnen fungerar att avfetta och tvätta av garagegolvet. Kolla först så inte golvbrunnen är igensatt med sand. Förekommer ibland för att minska dålig lukt om brunnen inte används.

Sådär, några helgers jobb så är huset i säljbart skick och du slipper bry dig. För du framstår absolut inte som en som skall ha ett nergånget 70-talshus.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.