Keiller Keiller skrev:
Grejen med den riktiga Raketosten var att den gick att skära i skivor med det medföljande snöret. Den nya sorten är bara vanlig mjukost i tub som egentligen inte borde få säljas som Raketost.
Detta snöre blev ju efter ett tag lite sunkigt, men det gick att byta ut mot nytt liknande med lite pill, och höll man även insidan av locket så rent man kunde, så var den ost helt okej, fast konsistensen var lite "knepig", men på semestern förr, när man campade eller bodde i stuga, fungerade den, den behövde ju inte ett kylskåp.
 
Maria T Maria T skrev:
Partnern och jag har en återkommande diskussion huruvida Pommac, Champis och Trocadero smakar ungefär likadant; jag gillar alla tre och kan tänka mig köpa dem medan han bara gillar Trocadero och tycker de andra är äckliga. Märkligt.
Portello då? Är det också ungefär samma sak?
 
FreddeLind FreddeLind skrev:
Saknar att man kunde sköta räkningar och ta ut pengar hos lantbrevbärare. Att strunta i och låsa ytterdörren, bara gå hem till folk utan speciell anledning. Känns som det var ett tryggare, enklare samhälle förr. Det har jag glömt bort hur det var.
Och att det bara var finansvalpar och skrytmånsar som hade mobil.
Jag brukade som 4 åring ta ut 5 hundra mot check på posten när mamma behövde kontanter. Nu kände alla på posten min mamma och mig det var lite speciellt så kanske inte alla 4 åringar fick ut pengar på check!?!
 
  • Gilla
FreddeLind
  • Laddar…
Maria T
Henningelvis Henningelvis skrev:
Portello då? Är det också ungefär samma sak?
Minns inte hur den smakar, har nog inte druckit sen pappa köpte blandad drickaback.
Vore roligt att hitta den igen och testa!
 
Lill72 Lill72 skrev:
Minns att man kunde byta kylklampar i kiosken på campingen men det kanske man gör fortfarande.
Det kan man än idag.
Vissa "vanliga" affärer har under sommaren speciella frysboxar för byte av kylklampar.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Partnern och jag har en återkommande diskussion huruvida Pommac, Champis och Trocadero smakar ungefär likadant; jag gillar alla tre och kan tänka mig köpa dem medan han bara gillar Trocadero och tycker de andra är äckliga. Märkligt.
Tycker också bäst om Trocadero, misstänker att det är för att den innehåller koffein.
 
Saknar läsken San São, den påminde lite grann om Trocadero fast mycket godare.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Lill72 Lill72 skrev:
Saknar läsken San São, den påminde lite grann om Trocadero fast mycket godare.
Den har jag missat helt, exotiskt namn.
 
Mikael_L
Kommer ni ihåg dessa?
Två gamla, smutsiga tangentbord med PS/2-kontakter, märkta AST och COMPAQ, ligger överlappande på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte inte på märkena Compaq och AST då, utan tangentbordskontakt PS/2 och 5-pol DIN (AT).

Nu kastar jag i alla fall dessa tangentbord, inser ju ganska lätt att jag aldrig någonsin mer kommer hålla på med så gamla datorer

Får se om det även dyker upp någon mus med Dsub9-kontakt, vad det lider.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kommer ni ihåg dessa?
[bild]

Jag tänkte inte på märkena Compaq och AST då, utan tangentbordskontakt PS/2 och 5-pol DIN (AT).

Nu kastar jag i alla fall dessa tangentbord, inser ju ganska lätt att jag aldrig någonsin mer kommer hålla på med så gamla datorer

Får se om det även dyker upp någon mus med Dsub9-kontakt, vad det lider.
Kolla gärna med Tekniska museet om de är intresserade innan du slänger.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Får se om det även dyker upp någon mus med Dsub9-kontakt, vad det lider.
Bärgade faktiskt en ur en hög gammalt bös som åkte ur huset på jobbet härförleden.
 
Jag tror läsken smakade bättre förr när de innehöll nu förbjudna smak- och färgämnen. Trocaderon t.ex var nästan brandgul förr, mot dagens mer kissfärgade.

Mormor bodde bara ett stenkast från Sollefteå bryggeri och det var ju kul att som liten gosse kila dit och hämta en dricka. Där fanns sorter som inte fanns på hemorten där Apotekarnes utbud var allenarådande. Rio blodapelsin (illröd), Portello (inte så god) och nyss nämnda Trocadero. Favoritdrickan var dock Syd Apelsin.
Gammal reklamtavla för "SYD apelsin", grönt och svart rutigt med skador och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

God smak och härligt orange i färgen som apelsinskal.

Vasa bryggeri gör en del gamla sorter men de är inte riktigt lika goda som jag minns att drickorna var för 50 år sen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Minns att kapsylerna på läsken förr hade kork inuti och att man öppnade den genom att ta tag i en flärp och dra runt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lill72 Lill72 skrev:
Minns att kapsylerna på läsken förr hade kork inuti och att man öppnade den genom att ta tag i en flärp och dra runt.
Ibland med blodvite, minns jag också ... nu ... ;)
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Minns att kapsylerna på läsken förr hade kork inuti och att man öppnade den genom att ta tag i en flärp och dra runt.
Javisst! Och då såg de ut lite som dåtidens backspeglar, ni vet de här som satt på framskärmarna på bilarna förr. Så då brukade jag tejpa fast dem på köksbordet med den funktionen när jag var liten och lekte bil.
 
  • Gilla
dof och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.