MultiMan MultiMan skrev:
Väldigt svårt att förstå hur du tänker faktiskt. Är klipparen sönder lagar man den, låter laga den eller ringer till någon som klipper gräsmattor mot betalning.

Damm på ett golv dammsuger man upp eller borstar bort, sedan gärna våttorka. Har du aldrig gjort det?

Du verkar se problem i det mesta.
Jo jag vet hur man löser det men kunskap hur man själv lagar trasig gräsklippare saknas och körkort för transport till reparatör saknas också. Vad gäller golven så blir de ej rena på en våttorkning utan de lär behövas minst 4-5 torkningar om ens det räcker för att torkvattnet ej ska bli smutsigt.
 
MultiMan
"eller ringer till någon som klipper gräsmattor mot betalning"
 
  • Gilla
big mike och 13 till
  • Laddar…
Du ser problem med precis allt du.
Hyr eller köp en gräsklippare. Det är lixom inte ens ett litet problem. Eller hyr in tjänsten.

Kanske enklast att fråga den som var intresserad om de vill ge det mäklaren värderade den till som huset står idag, så slipper du göra något alls.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 13 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Själva kontraktet med den exakta köpesumman har ej hittats än men kommer letas fram innan försäljning. Så ökningen från strax under 1 miljon till mellan 4,5-5 miljoner kr är kanske inte så stor egentligen.
Uppgiften om faktisk köpesumma finns hos lantmäteriet.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Uppgiften om faktisk köpesumma finns hos lantmäteriet.
Ja det gör det nog men vore ändå kul, spännande och intressant att finna köpekontraktet ändå
 
7ender 7ender skrev:
Är det bara ditt antagande att banken vill driva på arvskiftet? Jag känner inte igen det. Och jag har hört om dödsbon som varit aktiva under många år för att det varit fördelaktigt att behålla tillgångarna i dödsboet.

Är ingen expert, men tror du kan behålla fastigheten i dödsboet tills du är redo att sälja. Och vänta med att lösa lånet på 700’. Då kanske du kan, om du vill, ta ut en del av de 1-1,5 milj av bankmedel i ett sk partiellt arvskifte, så fort bouppteckningen är registrerad.
Det finns nog en risk att banken kräver in lånet, om man inte skiftar eller säljer.

Strikt formellt har jag för mig att man inte får behålla ett dödsbo, som dödsbo såvida det inte finns en tvist om arvsskiftet. Vilket det ju knappast gör med en ensam arvinge. I praktiken vet jag att det inte är något problem att ha ett dödsbo oskiftat i tiotals år, även med en ensam arvinge, finns eller fanns iallafall förr skattemässiga fördelar med det.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Väldigt svårt att förstå hur du tänker faktiskt. Är klipparen sönder lagar man den, låter laga den eller ringer till någon som klipper gräsmattor mot betalning.

Damm på ett golv dammsuger man upp eller borstar bort, sedan gärna våttorka. Har du aldrig gjort det?

Du verkar se problem i det mesta.
Det verkar ju saknas det mesta hos TS, kunskap, intresse, ekonomi och vilja. Sälj bara rakt av för det är ju inte så att du kommer gå back är mitt råd.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 17 till
  • Laddar…
Men försök att fräscha upp huset inför försäljning. Jag menar inte att du skall "fuskrenovera" så man lurar spekulanter, men städa, eller ta in en städfirma, fräscha upp en del ytskikt med lite färg osv.

För många år sedan var vi på en visning, ett dödsbo sålde.

Huset var totalbelamrat med skräp och illaluktande sopor, gammal odiskad disk i köket. En obäddad säng där den avlidne hade bott, med en handikappstoa/potta bredvid sängen. Såg ut som de bara burit ut liket och började sälja huset. Flera rum gick inte att gå in i, det var en vägg av bråte när man öppnade dörren till de rummen.

Mäklaren stod utanför och vägrade gå in i huset. En spekulant frågade om priset som var i högsta laget, minst sagt. Mäklaren berättar då att det är 3 dödsbodelägare, och det enda de är överens om överhvudtaget om någonting överhuvudtaget här i livet är att de vill ha det här priset vid försäljning. Men "kom gärna med bud". Inte direkt mer frestande att köpa när man får höra att säljarna är struliga, jag såg en lång räcka med konflikter framför mig.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
vcx och 10 till
  • Laddar…
Att måla enstaka rum kan snarare lyfta fram hur sunkigt resten är. Röja och städa är lämpligt, det betalar sig. Men i övrigt är det nog svårt att räkna hem. Men tanke på hur driftig TS är låter det dessutom som fullständigt omöjligt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
JFrisk och 22 till
  • Laddar…
Hej
TS, hur gammal är du? Inte för det spelar mig någon roll, men ju yngre desto mindre erfarenhet gissar jag.
Hade jag fått ett hus när jag var 20 vettefaen hur jag hade gjort, idag 59 år gammal vet jag exakt vad just jag hade gjort.
Fundera över alla råd här och försök värdera dessa.
Mina 50 cent är att städa städa städa.
Byt mäklare
Flytta till huset så du kan städa varje dag.
Ta en en del av pengarna och ta körkort och använd Caddyn
Sjävklart säljer du med friskrivningsklasul, du vill inte ha strul efteråt.
Efter försäljning köper du en lägenhet.
Tålamod är ett förträffligt verktyg som jag använt hela livet, men inte förstått att det är det jag haft hela livet, andra skulle sagt jag var tjurig :)
Räkna pengarna och försök använda dessa efter bästa förmåga, är du osäker sikta in dig på en mindre/billigare lägenhet så du blir trygg i dina val.
Min uppfattning är att du sitter bra till och kommer få en bra start i livet och du spelar dina kort efter bästa förmåga.

Lycka till
/Workingclasshero
 
  • Gilla
vcx och 19 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns nog en risk att banken kräver in lånet, om man inte skiftar eller säljer.

Strikt formellt har jag för mig att man inte får behålla ett dödsbo, som dödsbo såvida det inte finns en tvist om arvsskiftet. Vilket det ju knappast gör med en ensam arvinge. I praktiken vet jag att det inte är något problem att ha ett dödsbo oskiftat i tiotals år, även med en ensam arvinge, finns eller fanns iallafall förr skattemässiga fördelar med det.
Hade det funnits flera arvingar hade det ju kunna gått att fabricera en arvstvist och således dragit ut på tiden innan arvskifte kunnat ske.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
TS, hur gammal är du? Inte för det spelar mig någon roll, men ju yngre desto mindre erfarenhet gissar jag.
Hade jag fått ett hus när jag var 20 vettefaen hur jag hade gjort, idag 59 år gammal vet jag exakt vad just jag hade gjort.
Fundera över alla råd här och försök värdera dessa.
Mina 50 cent är att städa städa städa.
Byt mäklare
Flytta till huset så du kan städa varje dag.
Ta en en del av pengarna och ta körkort och använd Caddyn
Sjävklart säljer du med friskrivningsklasul, du vill inte ha strul efteråt.
Efter försäljning köper du en lägenhet.
Tålamod är ett förträffligt verktyg som jag använt hela livet, men inte förstått att det är det jag haft hela livet, andra skulle sagt jag var tjurig :)
Räkna pengarna och försök använda dessa efter bästa förmåga, är du osäker sikta in dig på en mindre/billigare lägenhet så du blir trygg i dina val.
Min uppfattning är att du sitter bra till och kommer få en bra start i livet och du spelar dina kort efter bästa förmåga.

Lycka till
/Workingclasshero
Min ålder är satt till 34 enligt passet och det är så längesedan jag föddes.
 
H hempularen skrev:
Men försök att fräscha upp huset inför försäljning. Jag menar inte att du skall "fuskrenovera" så man lurar spekulanter, men städa, eller ta in en städfirma, fräscha upp en del ytskikt med lite färg osv.

För många år sedan var vi på en visning, ett dödsbo sålde.

Huset var totalbelamrat med skräp och illaluktande sopor, gammal odiskad disk i köket. En obäddad säng där den avlidne hade bott, med en handikappstoa/potta bredvid sängen. Såg ut som de bara burit ut liket och började sälja huset. Flera rum gick inte att gå in i, det var en vägg av bråte när man öppnade dörren till de rummen.
Ungefär så är husets skick idag. Dock är allt uppställt bråte på den övre våningen ditsläpat av mig personligen från undervåningen och består i v-rummet av möbler så som bord, stolar, fotöljer, soffor osv. samt en jädra massa lampor. Sopsäckar fulla med pappas kläder finns 8-10 st vilka fyller ett helt sovrum. I ett sovrum står den säg där han hittades död obäddad i det skick hans kropp lämnade den. I ett annat mindre sovrum står flera olika skåp och massvis av annat bråte. Hallen är också full av bråte. Det mesta av detta stod i huller om buller i källaren vid tidpunkten då pappa avled i april i år. Vid flera olika tillfällen har jag spenderat runt 7-9 timmar i huset och burit upp allt till övervåningen helt själv upp och ner för trappan. Mellan två-fyra dagar är jag på plats i huset och röjer. Verkstad, garage, vind och trädgård har jag ej börjat röja än vilket blir till att snart ta tag i då jag först fått bort mycket av som nu belamrar den övre våningen. I verkstaden i källaren finns bl. a. en äldre svarv årsmodell 1950-tal som väger ton som en av de större pjäserna.
 
M MGA89 skrev:
Men är det ens värt att städa om köparen endå väljer att blåsa ut huset och totalrenovera?
Nej skulle jag säga. Säljs det som ett renoveringsobjekt skulle jag avtala bort normal flyttstädning.

Sen är det en annan sak om det ser alldeles överdjävligt och avskräckande ut så bör man nog åtgärda det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kontakta en kunnig snickare, för ett omdöme. Går huset att bo i, skador, är det värre eller bättre än det ser ut osv. Ofta kan slitna ytskikt ge ett fruktansvärt intryck, men huset är i bra skick under. ”Kläderna gör mannen” så att säga. Du verkar sakna kunskaper att bedöma detta själv, och behöver hjälp. Framför allt så att du inte blir lurad av en mäklare (som kanske vill sälja snabbt till lågt pris för snabb vinst, sälja till bekanta renoverare, eller köpa själv via bulvan. Man vet aldrig!)

köp sen en säng och en portabel spis med ugn och flytta in. Städa (eller ta in firma) och rensa. Sälj prylar, och när det är klart, typ runt sensommarn nångång. Då kontaktar du ett par mäklare. Har svårt att tro att 300000-700000 plus lösöresförsäljning inte skulle täcka drift och underhåll. Här hemma skulle det betyda 11 års driftkostnad! (El, VA, försäkringar ca 5000/mån spritt över året med senaste vinterns elpriser…) så några månader bör du ju överleva!!! :)

mycket kan ju köpas med hemleverans så du behöver ju ingen bil.

och framför allt - det är helt okej att fråga om hjälp!! Många (män) vill klara sig på egen hand och har svårt att medge att de inte kan. Men släpp stoltheten, kontakta vänner och bekanta som har hus. Föräldrarnas bekanta kanske rent av? Eller grannarna som vill köpa. Sätt dig ner och diskutera lite med dom. Låt ingen köra över dig, och dubbelkolla alla ”fakta” du får presenterat för dig, men ta emot, och be om, hjälp när du behöver!! Det kommer att spara dig mycket möda och hår-slit genom resten av livet.
 
  • Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.