B
M MGA89 skrev:
Vad gäller att klippa gräset, som någon eller några påpekade bör göras innan försäljning, blir det svårt då en fungerande gräsklippare saknas.
Om du inte ens kan ordna en gräsklippare kanske inte att riva och bygga nytt är ett alternativ..

Mitt råd är att du tömmer huset och tar dit en städfirma och lägger ut huset till försäljning med budgivning med friskrivningsklausul.

Att totalrenovera ett hus är inte gjort i en handvändning och du behöver tid, kunnande och massor av pengar och jävlar anamma.
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 3 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Kontakta en kunnig snickare, för ett omdöme. Går huset att bo i, skador, är det värre eller bättre än det ser ut osv. Ofta kan slitna ytskikt ge ett fruktansvärt intryck, men huset är i bra skick under. ”Kläderna gör mannen” så att säga. Du verkar sakna kunskaper att bedöma detta själv, och behöver hjälp. Framför allt så att du inte blir lurad av en mäklare (som kanske vill sälja snabbt till lågt pris för snabb vinst, sälja till bekanta renoverare, eller köpa själv via bulvan. Man vet aldrig!)

köp sen en säng och en portabel spis med ugn och flytta in. Städa (eller ta in firma) och rensa. Sälj prylar, och när det är klart, typ runt sensommarn nångång. Då kontaktar du ett par mäklare.

mycket kan ju köpas med hemleverans så du behöver ju ingen bil.

och framför allt - det är helt okej att fråga om hjälp!! Många (män) vill klara sig på egen hand och har svårt att medge att de inte kan. Men släpp stoltheten, kontakta vänner och bekanta som har hus. Föräldrarnas bekanta kanske rent av? Eller grannarna som vill köpa. Sätt dig ner och diskutera lite med dom. Låt ingen köra över dig, och dubbelkolla alla ”fakta” du får presenterat för dig, men ta emot, och be om, hjälp när du behöver!! Det kommer att spara dig mycket möda och hår-slit genom resten av livet.
Varför bo i huset fram tills försäljning när det går lika bra och blir billigare att inte bo där?
 
M MGA89 skrev:
Varför bo i huset fram tills försäljning när det går lika bra och blir billigare att inte bo där?
för att städa och rensa. Om du inte vill ta in städfirma. Möbler och lösöre ska ju säljas, du kommer att behöva åka dit varje dag. Varför inte bara flytta in och tjäna mer pengar?!
 
  • Gilla
Fru B och 3 till
  • Laddar…
Det finns företag som köper och transporterar bort hela dödsbons möbler & inventarier.
 
  • Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns företag som köper och transporterar bort hela dödsbons möbler & inventarier.
Ja men det kostar ju också pengar. Vad gäller verkstad och garage tänker jag ta hjälp utifrån för att bli av med det som finns där efter jag plockat det jag själv vill behålla.
 
  • Haha
mattias1343
  • Laddar…
Hade inte kapitalet funnits på banken så hade jag förstått din oror fullt ut. Som de felsat skriver SÄLJ. Du har bra kapital för att fixa till städning, underhåll under tiden, mao du har inte superbråttom. Var inte rädd för utgifterna av sådant du inte kan/vill lösa själv. Du skriver att du har tillgång till 1 kanske 1,5 milj. Lånen är 700K. Dom måste du lösa. Det hade jag gjort så fort det är möjligt. Då har du inga stora problem med banken längre.

Då har du minst 300K kvar. Du har pratat omkostanderför städning mm. Det är ju kaffepengar här. Du sakll dessutom inte ta in en flytt städning i detta läget, utan en Vanlig, om än grov städning. Flyttstädning får du ta in igen. Det är nog inga problem att "dra ut på dödsboet" för att sälja därifrån. men jag tror du får bättre betalt om det är skiftat. En Psykologisk skillnad när man köper av ett dödsbo, och troligen vissa rättigheter för köparen också.

Se till att det finns en viss buffert kvar på kontot för en mer utdragen försäljning och omkostnader över tid.
Så mao passa inte på att börja leva av arvet innan huset är sålt. Om du då har minst 300K så förbered dig mentalt på att 100K går direkt för att snygga till, inte renovera. Då känns det inte så tungt att köpa in en ny gräsklippare för 3-4000:- betala städfirman. Hyra Container, en container för osorterat är svindyrt, men röjningen går snabbt.. Används dom där 100K för att effektivt för att snygga till på ytan, så akn det mycket väl innebära att du får 2-300K mer på försäljning.

Däremot har du inte i närheten av kapital, för att dra igång meningsfull renovering. Hade du haft tillgång till din 1-1,5milj, och inte behövde ta hänsyn till Lån etc så hade det varit ok. men samtidigt, om det kostar 1 milj i renovering för att kanske höja värdet med max 1,5milj om allt går vägen så är det inte värt det enligt min mening. Om man däremot har tid kunskap och intresse att själv förädla så är det ett annat läge. Då går kanske samma renovering på 500K (Tid för hantverkare är ofta en stor del av kostanden).

Ang värdet, så har du fått bra råd. Ta inte mäklarens värdering som sanning, även om han garanterat har mer koll på verkligheten och nuvärdes situationen än du. Vid en försäljning får du veta det riktiga värdet. Om han undervärderat så löser det sig vid budgivning. Eftersom du själv inte är nöjd med hans värdering, så bör du ju inte ge några erbjudanden till grannen baserat på det. Var i så fall öppen, säg att du har fått ett estimat på ca 5 milj. Du tror det är i underkant, så du vill att det går ut på öppna marknaden, om inte grannen vill ge ett högre bud.

Angående hyreslägenheten, sitt lugnt i båten. Så länge du bor kvar i lägenheten så kommer inget hända. Du tror väl inte att din hyresvärd har tillgång till några fastighetsregister och gör datakörning mot sina gamla hyresgäster? Då hade datainspektionen haft något att gotta sig åt:) Detta blir ett problem, om du börjar bo i det andra, någon granne börjar knorra att det bor andra folk i lägenheten elelr den står tom etc. Du fortsätter ju vara skriven i lägenheten. Först om du börjar skriva dig på en annan adress hade jag ens börjat överväga att bli orolig.
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 3 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Ja men det kostar ju också pengar.
Du får ju förhoppningsvis mer betalt för grejerna än det kostar att få bort dom?
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du får ju förhoppningsvis mer betalt för grejerna än det kostar att få bort dom?
Nej det kan jag knappast tro då inventarierna har ett lågt värde.
 
Tycker att denna tråd och TS börjar luta åt ett troll :)
Om min far avled skulle jag vara mer ledsen för dödsfallet, än att ärva 4-5 miljoner.....
 
  • Gilla
  • Älska
mattias1343 och 24 till
  • Laddar…
Gräsklippare hyr man på exempelvis Hygglo för under hundringen/dag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Tycker att denna tråd och TS börjar luta åt ett troll :)
Om min far avled skulle jag vara mer ledsen för dödsfallet, än att ärva 4-5 miljoner.....
Klart att jag saknar min pappa men jag vill även samtidigt ha ut så mycket pengar som. Möjligt går efter honom då jag vet att han också högst troligast skulle velat det.
 
M MGA89 skrev:
Nej det kan jag knappast tro då inventarierna har ett lågt värde.
Jamen dåså, då finns det inget att göra åt saken, dom får stå där dom står...:whistle:
 
  • Gilla
zetamamman och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Gräsklippare hyr man på exempelvis Hygglo för under hundringen/dag.
Ok det låter ju smidigt. Kan man få klipparen transporterar till och från bostaden också?
 
nimhed nimhed skrev:
Såklart, jag läste lite för snabbt och okoncentrerat. Dock tycker jag fortsatt det är märkligt att hyresvärden kan kräva att man inte har ett fritidshus.
Finns väl inga hyresvärdar som har det kravet. Var har du fått det i från?
 
M MGA89 skrev:
Ok det låter ju smidigt. Kan man få klipparen transporterar till och från bostaden också?
Beroende på uthyrare så finns ofta den möjligheten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.