D Dilato skrev:
Jamen dåså, då finns det inget att göra åt saken, dom får stå där dom står...:whistle:
Nej det är inget alternativ utan först samlar jag ihop det jag själv vill behålla varefter det som går att sälja säljs via nätet, därefter hämtar second hand-butiker de dem vill ha för att till sist antingen hyra en lastbil, be någon agera chaufför och åka till miljöåtervinningen eller hyra en container och slänga det som återstår. Alternativt ta hjälp av någon app som hyr ut arbetskraft där man kan be folk om hjälp att transportera bort återstående saker för en mindre summa.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
MultiMan
M MGA89 skrev:
Nej det kan jag knappast tro då inventarierna har ett lågt värde.
Vad kan du om värde på gamla maskiner som svarven du pratade om. t ex? Det kan finnas massor av pengar i gamla saker som de utan kunskap i ämnet tror är skräp. T o m gamla kaffe- eller oboyburkar kan kosta hundratals kronor. Gamla julgransfötter i glas kan kosta flera tusen beroende på märke och modell.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
På följande länk står det att det kan vara aktuellt med att åberopa friskrivningsklausul på både dödsbon och äldre fastigheter. Varför bör jag inte använda denna klausul i mitt fall som någon påpekade tidigare i tråden att jag ej behövde?

[länk]
Jag tycker du bör diskutera med mäklaren om det är en bra klausul att ha med eller inte.
Spontant tycker jag den verkar onödig, då jag inte kan se hur något kan klassas som "dolt fel" på detta hus och då behövs ju inte klausulen. Klausulen kanske avskräcker någon/några potentiella köpare och vad jag förstår brukar den klausulen ge ett lägre pris, vilket är rimligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad kan du om värde på gamla maskiner som svarven du pratade om. t ex? Det kan finnas massor av pengar i gamla saker som de utan kunskap i ämnet tror är skräp. T o m gamla kaffe- eller oboyburkar kan kosta hundratals kronor. Gamla tyska julgransfötter i glas kan kosta flera tusen.
Nej det har jag ingen aning om men det skulle väl vara den och fordonen som är värda mest förutom själva fastigheten. Dock tas nog värderingshjälp in utifrån för verkstad och garage.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker du bör diskutera med mäklaren om det är en bra klausul att ha med eller inte.
Spontant tycker jag den verkar onödig, då jag inte kan se hur något kan klassas som "dolt fel" på detta hus och då behövs ju inte klausulen. Klausulen kanske avskräcker någon/några potentiella köpare och vad jag förstår brukar den klausulen ge ett lägre pris, vilket är rimligt.
Så klusulen kan sänka huset värde från dessa 4,5-5 miljoner till ett lägre värde?
 
7ender
M MGA89 skrev:
Vad jag förstår från att ha läst på så vill banker i fall av ensam arvinge oftast skifta arvet så fort som efter att bouppteckning är registrerad. Men jag kan ju ha fattat fel.
Så kan det vara. Jag har bara erfarenhet av dödsbo med flera delägare. Kanske går att resonera med banken?
 
Unikt namn
M MGA89 skrev:
Ja men det kostar ju också pengar. Vad gäller verkstad och garage tänker jag ta hjälp utifrån för att bli av med det som finns där efter jag plockat det jag själv vill behålla.
Det finns god kunskap här på forumet vad olika verkstadsmaskiner kan tänkas vara värda. Lägg upp en tråd så får du nog bra värderingsråd. Maskiner med bra pris försvinner nog hyggligt fort från blocket.

Spekulanter på en svarv på 1ton förväntar sig normalt sett inte hemleverans.

Gissar att allt känns överjävligt och tungt, och det är inte så enkelt att ensam röja ett dödsbo fullt av bråte och minnen från den avlidne.

Men du behöver nog försöka strukturera upp de olika insatserna om du ska komma någon vart själv. Inte bara flytta runt skräp mellan våningsplanen, utan fokusera på att få bort allt från fastigheten, framförallt det som är trasigt.

Även fundera om det är värt insatsen att gå bananas på blocket med allt lösöre eller om du bara ringa en av alla firmor som hanterar dödsbo som hämtar rubbet.

Varför folk nämner städning, gräsklippning och bortforslande av skräp är för att det är "enkla" saker att göra själv som sparar fina pengar för en student.
Till skillnad från olika renoveringsinsatser, som kräver både tid verktyg och viss kunskap.

Grannar är slutligen en fin resurs när man är husägare, gå över och förklara läget (farsan dött, ingen bil etc) så kan du nog få lite hjälp. Tex låna en fungerande gräsklippare, kanske hjälp att skjutsa en släpvagn med skit till åvc eller bara ett lyssnande öra.

Kavla upp armarna och lycka till! :strong:
Plan B kan ju vara att sälja i befintligt skick ink alla inventarier, men det kommer då givetvis vara en sämre affär för dig.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Har du några bilder på huset?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Har du några bilder på huset?
Ja det finns men som jag är osäker på om jag vill lägga upp här.
 
  • Gilla
INTP
  • Laddar…
Ok, du lär ju få bättre svar med dom i vart fall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag sitter lite i samma båt, dock inte samma värde du anger.
Jag kommer inte göra något allt utan lämna det som det är köparen får tömma fastigheten.

Friskrivningsklausul kan man väl alltid sälja med oavsett om man gör det efter arv eller på dödsboet?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Jag sitter lite i samma båt, dock inte samma värde du anger.
Jag kommer inte göra något allt utan lämna det som det är köparen får tömma fastigheten.

Friskrivningsklausul kan man väl alltid sälja med oavsett om man gör det efter arv eller på dödsboet?
Friskrivningsklausul kan man söker använda när som men värdet sjunker ju då.
 
K Kane skrev:
Finns väl inga hyresvärdar som har det kravet. Var har du fått det i från?
TS skriver väl att han inte tillåts att äga en annat fastighet och behålla sitt hyreskontrakt? Eller missförstår jag?
 
nimhed nimhed skrev:
TS skriver väl att han inte tillåts att äga en annat fastighet och behålla sitt hyreskontrakt? Eller missförstår jag?
Precis så endast sex månader får man behålla båda samtidigt innan en av dem måste bort. Min mamma vägrar stå som ägare på huset så den möjligheten faller bort.
 
M MGA89 skrev:
Friskrivningsklausul kan man söker använda när som men värdet sjunker ju då.
Den blir ju inte sämre värd för det.
Värdet är vad ni kommer överens om.
Om det ändå är ett renoveringsobjekt så spelar det nog ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.