Ska man vara egoist så välkomnar jag som precis nyligen fyndat en större BRF lägenhet till ungefär 2/3 av priset som gällde för bara 12mån sen denna tvärnit av byggandet.
Befolkningen fortsätter ju att öka i en aldrig tidigare skådad takt, alla måste ha någonstans att bo....

Skämt å sido... Vi har ju levt med ett enormt underskott av tillgänglighet på bostadsmarknaden ganska länge redan, att byggandet av nya bostäder nu nästan helt avstannat blir problematiskt ur många aspekter.

Det enda positiva jag personligen ser med det är att lurendrejare till hantverkare nu måste slåss om jobben och många som bedrivit rena skumrask-verksamheter nu verkar falla en efter en på löpande band.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Fadai
De måste återinföra stödet till byggandet av hyresrätter, läget är katastrofalt. Finns goda exempel på att det går att bygga billigt, men branschen verkar inte vara intresserad. Bostad åt alla är ju hela samhällets ansvar.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Fadai Fadai skrev:
De måste återinföra stödet till byggandet av hyresrätter, läget är katastrofalt. Finns goda exempel på att det går att bygga billigt, men branschen verkar inte vara intresserad. Bostad åt alla är ju hela samhällets ansvar.
Ca. 60-75% av kostaden i ett nybygge är arbetskraft, om de inte 3D-printar höghus eller byter ut alla mot rumäner eller robotar utan att tumma på kvalité och stabilitet har jag svårt att se hur det skall gå till att få till utan att hyresvärden tar ut skyhöga hyror vilket de älskar att göra.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klart det måste bli skyhöga hyror för lägenheter i hus som har uppförts i spekulationsssyfte, d v s att hyra ut dem. Inget konstigt och helt normalt att det är dyrt att bo i nybyggen.
 
  • Gilla
Spoz och 6 till
  • Laddar…
E
Vi byggde förra året och har fått ökade räntekostnader med ca 8000 kr per månad sedan dess (kalkylerad ränta 1.3%). Hade vi vetat vad som skulle komma hade vi också avvaktat.
 
Fadai Fadai skrev:
De måste återinföra stödet till byggandet av hyresrätter, läget är katastrofalt.
Vad menar du @Fadai
Skulle ökad skatt och statligt stöd till byggande av hyresrätter förbättra tillgången på bostäder eller menar du att byggbranschen behöver ännu ett stöd för att kunna upprätthålla prisnivån?
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Att varenda bostad ska vara fullt tillgänglig är ju inget som gör byggandet billigare heller. Man kan tycka att det borde räcka med en viss andel när man bygger flerfamiljshus
 
  • Gilla
Anna Martinsson1 och 8 till
  • Laddar…
Stöd är helt fel väg att gå. Istället bör myndigheterna börja gräva där de står istället för att peka finger och göra ännu en utredning som inte leder någon vart.

Byggandet lider sedan mycket lång tid tillbaka av för omfattande, krångligt, och icke harmoniserade regelverk gör byggprocesserna långsamma och medför onödigt höga byggnadskostnader.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 9 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Vi byggde förra året och har fått ökade räntekostnader med ca 8000 kr per månad sedan dess (kalkylerad ränta 1.3%). Hade vi vetat vad som skulle komma hade vi också avvaktat.
Du menar väl inte att ni kalkylerat en nyproduktion utifrån att räntan aldrig skulle bli högre än 1,3% ?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M
Fadai Fadai skrev:
De måste återinföra stödet till byggandet av hyresrätter, läget är katastrofalt. Finns goda exempel på att det går att bygga billigt, men branschen verkar inte vara intresserad. Bostad åt alla är ju hela samhällets ansvar.
Varför måste man det? Branschen bygger väl det som ger bäst avkastning att hyra ut, att bygga något annat vore galenskap!

Varför skall de som inte betalar för sig själva tvunget bo i nybyggda bostäder medans vi som gör rätt för oss skall bo i gamla?
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
E
mexitegel mexitegel skrev:
Du menar väl inte att ni kalkylerat en nyproduktion utifrån att räntan aldrig skulle bli högre än 1,3% ?
...

Som ränteläget såg ut då, så skulle räntan bli 1.3%. Klart att den kan bli högre, men med minusränta och nollränta under lång tid så såg ju läget lite annorlunda ut.
 
Problemet är att ingen vill ha billiga bostäder. Byggarna vill ha marginaler och kommunerna vill ha nettoskattebetalare. Finns inte marknaden så blir det stopp...
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
...

Som ränteläget såg ut då, så skulle räntan bli 1.3%. Klart att den kan bli högre, men med minusränta och nollränta under lång tid så såg ju läget lite annorlunda ut.
Eller gjorde det egentligen det?

Kalkylen var 6% (och länge 7%). Det är den man ska ha utgått från.

8.000 dyrare dock inga extrema summor. Det finns de i min bekantskapskrets som har 20.000 mer i ränta nu....

Med den låga räntan har det nästan varit billigare att bo i ett stort hus jämfört med en lägenhet. Det kunde man nästan räknat ut var för bra för att vara sant...
 
  • Gilla
KML88 och 3 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Ska man vara egoist så välkomnar jag som precis nyligen fyndat en större BRF lägenhet till ungefär 2/3 av priset som gällde för bara 12mån sen denna tvärnit av byggandet.
Befolkningen fortsätter ju att öka i en aldrig tidigare skådad takt, alla måste ha någonstans att bo....

Skämt å sido... Vi har ju levt med ett enormt underskott av tillgänglighet på bostadsmarknaden ganska länge redan, att byggandet av nya bostäder nu nästan helt avstannat blir problematiskt ur många aspekter.

Det enda positiva jag personligen ser med det är att lurendrejare till hantverkare nu måste slåss om jobben och många som bedrivit rena skumrask-verksamheter nu verkar falla en efter en på löpande band.
Samtidigt säger vissa att lägenheter inte alls gått ner i pris....
Jag tror mer på din historia än alla som "grannen fick all time high!!!"

Håller med dig vad gäller hantverkare. De som jag har haft här och som varit duktiga är fortfarande fullbokade ett halvår fram. Det är "bus och bygg ab" som lider mest...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.