I ditt läge skulle jag som många här redan har skrivit sälja med minimala insatser och utgifter. Grovstädning invändigt och allmän uppröjning av tomten är nog lämpligt men inget mer. Det är sällan jag har sett riktigt risiga hus till salu men det såldes ett som jag minns för knappt två år sedan i Huddinge. Värderingen gav ett spann runt 4,5 MSEK. Det såldes tydligen först 2021-07-14 för 5,1 MSEK och sedan 2021-11-08 för 5,32 MSEK. Skicket som jag minns från bilderna på hemnet var genomuruselt inklusive originalfasaden av eternit. Tomten drygt 1400 m². Det var märkligt att det monterades en ny luft-vatten värmepump som indikerade att någon tänkte bo där. Inte långt senare revs huset. Sedan tog det många månader innan grävmaskinen som rev huset transporterades bort och ytterligare många månader innan en gammal tung lastbil försvann. Efter rivningen har inget hänt där. Jag kör förbi där relativt ofta och brukar undra över historien runt huset och varför inget händer.

Råbocksvägen 14 är adressen https://www.booli.se/slutpriser/rabocksvagen/83012
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
7ender
M MGA89 skrev:
Det beror på. Jag kan ju inte betala av lånet med pengarna på banken före huset är sålt då dem behövs till att betala städfirma, löpande räkningar osv. hinna sälja huset före arvskifte är nog inte möjligt och så fort bouppteckningen är inskickad och registrerad vill nog banken genomföra arvskifte. Då blir det också problem med lånet. Från det att jag äger fastigheten tills de den säljs behöver även pengar finnas till att betala sådant som elräkning etc. En försäljning kan nog tidigast bli av i sep-nov då det tar tid att få huset utstädat och alla prylar borta samt få trädgård och hus i presentabel skick genom att städa och piffa upp det. Pengar på banken är strax över 1 miljon, kanske till och med 1,5 miljoner. Sedan finns fordon som kommer säljas då jag själv saknar körkort.
Är det bara ditt antagande att banken vill driva på arvskiftet? Jag känner inte igen det. Och jag har hört om dödsbon som varit aktiva under många år för att det varit fördelaktigt att behålla tillgångarna i dödsboet.

Är ingen expert, men tror du kan behålla fastigheten i dödsboet tills du är redo att sälja. Och vänta med att lösa lånet på 700’. Då kanske du kan, om du vill, ta ut en del av de 1-1,5 milj av bankmedel i ett sk partiellt arvskifte, så fort bouppteckningen är registrerad.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
I ditt läge skulle jag som många här redan har skrivit sälja med minimala insatser och utgifter. Grovstädning invändigt och allmän uppröjning av tomten är nog lämpligt men inget mer. Det är sällan jag har sett riktigt risiga hus till salu men det såldes ett som jag minns för knappt två år sedan i Huddinge. Värderingen gav ett spann runt 4,5 MSEK. Det såldes tydligen först 2021-07-14 för 5,1 MSEK och sedan 2021-11-08 för 5,32 MSEK. Skicket som jag minns från bilderna på hemnet var genomuruselt inklusive originalfasaden av eternit. Tomten drygt 1400 m². Det var märkligt att det monterades en ny luft-vatten värmepump som indikerade att någon tänkte bo där. Inte långt senare revs huset. Sedan tog det många månader innan grävmaskinen som rev huset transporterades bort och ytterligare många månader innan en gammal tung lastbil försvann. Efter rivningen har inget hänt där. Jag kör förbi där relativt ofta och brukar undra över historien runt huset och varför inget händer.

Råbocksvägen 14 är adressen [länk]
Det där huset var nog mer risigt och nedgånget än detta huset. Dessutom var det ju även betydligt äldre än det hus jag nu äger.
 
7ender 7ender skrev:
Är det bara ditt antagande att banken vill driva på arvskiftet? Jag känner inte igen det. Och jag har hört om dödsbon som varit aktiva under många år för att det varit fördelaktigt att behålla tillgångarna i dödsboet.

Är ingen expert, men tror du kan behålla fastigheten i dödsboet tills du är redo att sälja. Och vänta med att lösa lånet på 700’. Då kanske du kan, om du vill, ta ut en del av de 1-1,5 milj av bankmedel i ett sk partiellt arvskifte, så fort bouppteckningen är registrerad.
Vad jag förstår från att ha läst på så vill banker i fall av ensam arvinge oftast skifta arvet så fort som efter att bouppteckning är registrerad. Men jag kan ju ha fattat fel.
 
Frågan är hur ekonomiskt det är att dra på det hela. TS studerar nu och är varken intresserad av att bebo fastigheten framöver eller intresserad av eller har tid att renovera inför försäljningen. Det kommer dessutom troligtvis bli en rejäl reavinstbeskattning vid försäljningen. Fastighetspriserna har dalat och kommer inte inom det närmaste året vända radikalt. Dessutom kostar huset som det är idag en hel i drift per månad. Vid en försäljning försvinner samtidigt problemet med den nuvarande bostaden. Sälj nu fastigheten som ett dödsbo utan förpliktelser men kolla först med ytterligare ett par mäklare. Röjning av hus och trädgård bör kunna tas upp som avdragsgill försäljningskostnad. Totalt får TS ändå en snygg summa slantar att placera. Arv är trevligt - men ändå inget vi själva har jobbat för och är inte självklart!
 
  • Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Kanske riva huset och bygga nytt innan försäljning?
Det är troligen sämsta alternativet. Det är rätt ovanligt att byggföretag bygger på spekulation. Det vanliga är att någon köper en tomt och låter uppföra ett hus. Och detta av en anledning, det är inte lönsamt att spekulationsbygga.

Under många år har en del privatpersoner tjänat mycket pengar på att köpa en tomt spekulationsbygga, och sälja.

Men vinsten har till största delen bestått i att det tar typ 2 år från tomtköp, till huset är färdigt och sålt. Under den tiden har de allmänna priserna gått upp, och däri ligger det mesta av vinsten. Men det är ingen naturlag att priserna alltid går upp, framförallt inte just nu.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Nej men det kan säga upp mig från lägenheten vid ett visst datum då jag överskrider tidsramarna för hur länge man samtidigt som man bor i en av deras hyreslägenheter dessutom får äga en annan bostad. Det innebär ju att de indirekt tvingar mig att antingen sälja huset eller lämna lägenheten.
Såklart, jag läste lite för snabbt och okoncentrerat. Dock tycker jag fortsatt det är märkligt att hyresvärden kan kräva att man inte har ett fritidshus.
 
yonna yonna skrev:
Frågan är hur ekonomiskt det är att dra på det hela. TS studerar nu och är varken intresserad av att bebo fastigheten framöver eller intresserad av eller har tid att renovera inför försäljningen. Det kommer dessutom troligtvis bli en rejäl reavinstbeskattning vid försäljningen. Fastighetspriserna har dalat och kommer inte inom det närmaste året vända radikalt. Dessutom kostar huset som det är idag en hel i drift per månad. Vid en försäljning försvinner samtidigt problemet med den nuvarande bostaden. Sälj nu fastigheten som ett dödsbo utan förpliktelser men kolla först med ytterligare ett par mäklare. Röjning av hus och trädgård bör kunna tas upp som avdragsgill försäljningskostnad. Totalt får TS ändå en snygg summa slantar att placera. Arv är trevligt - men ändå inget vi själva har jobbat för och är inte självklart!
Enligt den objektsbeskrivning som finns av fastigheten från då mina föräldrar köpte den 1989 begärde förra ägaren en summa av 995.000 SEK för fastigheten i pris. Själva kontraktet med den exakta köpesumman har ej hittats än men kommer letas fram innan försäljning. Så ökningen från strax under 1 miljon till mellan 4,5-5 miljoner kr är kanske inte så stor egentligen.
 
Redigerat:
M MGA89 skrev:
Så ökningen från strax under 1 miljon till mellan 4,5-5 miljoner kr är kanske inte så stor egentligen.
Var lite realistisk! Drygt 4-5 ggr inköpspriset på drygt 30 år för en fastighet som inte underhållits och som kräver 1-2 milj för modernisering bör vara helt OK.
 
  • Gilla
vcx och 16 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Var lite realistisk! Drygt 4-5 ggr inköpspriset på drygt 30 år för en fastighet som inte underhållits och som kräver 1-2 milj för modernisering bör vara helt OK.
Kanske men jag hade förväntat mig mer trotts skicket. När jag kollat runt på nätet efter slutpriser på liknande fastigheter runt om i Stockholms län har det gått för betydligt mer de senaste året. Dock vet jag ej invändigt skick på dessa hus då bilderna ej är kvar på sidorna där slutpriserna redovisas och det ända jag alltså har att gå på är det som står skrivet där samt de bilder som finns på Google Maps.
 
M MGA89 skrev:
Nej men det luktar unket i källare och kan kanske vara hälsovådligt att vistas i längre perioder tänker jag. Dessutom saknas fungerande ugn och spis samt att kostnaderna för fastigheten ökar om jag bosätter mig där.
Riv kåken om den är hälsovådlig, fixar du inte städning kommer dammlagret på garagegolvet kanske öka ytterligare...
 
  • Gilla
Maddur och 1 till
  • Laddar…
Jag tror bara du ska lägga ut den på marknaden, för priset som mäklaren gett. Skulle inte förvåna mig om det blir en budkarusell, då det finns ganska många som går igång på ett sådant objekt, med möjlighet till klipp.

Istället dras man med i en budkarusell som slutar lite för högt.
 
  • Gilla
Bengt Sjöberg
  • Laddar…
Vad gäller att klippa gräset, som någon eller några påpekade bör göras innan försäljning, blir det svårt då en fungerande gräsklippare saknas.
 
  • Haha
big mike och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Väldigt svårt att förstå hur du tänker faktiskt. Är klipparen sönder lagar man den, låter laga den eller ringer till någon som klipper gräsmattor mot betalning.

Damm på ett golv dammsuger man upp eller borstar bort, sedan gärna våttorka. Har du aldrig gjort det?

Du verkar se problem i det mesta.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Serafim Dahl och 59 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.