S Skatudden skrev:
Var försiktig . En nära anhörig dog i asbestcancer (mesothaleom i lungsäcken). Kopplingen till asbest var troligen att hen bara hade sovit i trettio år intill ett pannrum från 1943 fullt med såna där vita asbestklädda rör som på bilderna i den här artikeln. Bättre att sanera bort ski*ten först!
Asbesten är närmast rören, utanpå asbesten lindar man gasbinda eller liknande, å sen målas det utanpå. Så det är omöjligt att någon asbest frigörs från rörisoleringen så länge som ingen bearbetar isoleringen.
 
  • Gilla
Skatudden och 6 till
  • Laddar…
Jag kan även avslöja, att det i vissa kommuner fanns/finns vattenrör som är gjorda av eternit. I dagsläget är antagligen de flesta utbytta. Jag jobbade själv några år på en fabrik som tillverkade dessa rör, därför vet jag.
 
Det som avgör vilka som drabbas av olika cancerfromer är nog mest genetiskt. Inte att man vistats nära asbest. Dylika paralleller är ju alltid lätt att ta efteråt men skulle man undersöka alla cancerfall som ev kan vara absestrelaterade så tror jag man får en väldigt trubbig bild av verkligheten som man antagligen inte kan dra nå slutsatser av alls.........Asbestnojjan har tyvärr tagit helt fel proportioner. Man har liksom bestämt sig för att stämpla det som livsfarligt ända ner på enstaka partikelnivåer........Sen varför inte andra ämnen kan klassas som lika farliga övergår då mitt förstånd. Cigaretter dödar nog mångfalt fler och den vården betalas av samhället utan problem och produkter får säljas.....Lite skenheligt kan man tycka.
 
  • Gilla
Skatudden och 3 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag kan även avslöja, att det i vissa kommuner fanns/finns vattenrör som är gjorda av eternit. I dagsläget är antagligen de flesta utbytta. Jag jobbade själv några år på en fabrik som tillverkade dessa rör, därför vet jag.
Finns fortfarande skapligt mycket rör av den typen kvar.........Men den ofantligt lilla halt av asbest som kan bryta sig loss ur övrigt material är så försvinnande liten att det inte påverkar mer än den asbest man kan hitta helt naturligt i omgivningen som ju också kan påverka.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Asbesten är närmast rören, utanpå asbesten lindar man gasbinda eller liknande, å sen målas det utanpå.
Om den ens finns där överhuvudtaget. Mitt pannrum såg sju resor värre ut än TS. Hade saneringsfirma här inför renovering, men de hittade ingen asbest.
Därav min uppfattning att steg 1 är att ta reda på om det ens förekommer asbest i TS anläggning.
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Skummat igenom tråden så ber om ursäkt om jag missat något.

Du kan möjligtvis inte hävda att vissa av dessa krökar med potentiell asbest är fjärrvärmeleverantörens och sanering/kostnad bör således hamna på dom?

Iallafall här så görs det skillnad på vem som äger rören och eventuella kostnader hamnar således på olika plånböcker. Du äger samtliga rör som går från central till element/golvvärme osv medans det är leverantören som äger de huvudsakliga in-/utgående rör till centralen, om du kan hävda att det är dessa rör det handlar om så bör således kostnaden hamna på deras bord.

När du sen har saneringsfirma på plats så ber du om att även ta hand om resterande rör, som du betalar för.

Vi hade rör gick kors och tvärs genom hela källaren som fjärrvärmeleverantören stod för sanering av när vi la om detta, fjärrvärmen kom ifrån grannhuset in till oss och sen vidare till nästa granne ifrån vårat hus på motsatt sida. Var aldrig något snack om saken, utan dom sa själva att dom tog kostnaden då det var deras rör.
 
N navelludd skrev:
Du kan möjligtvis inte hävda att vissa av dessa krökar med potentiell asbest är fjärrvärmeleverantörens och sanering/kostnad bör således hamna på dom?
De rör som hänvisas till ingår i husets värmedistribution. Fjärrvärmeinstallationen är installerad 1985 och har ingen isolering med misstänkt asbest.
Installatören som ska byta fjärrvärmemätare ska inte hantera rör med misstänkt asbest utan anmärkningen från denne avser att området på väg till och vid arbetsplatsen kan vara kontaminerade utifrån skadad isolering på de gamla rören.
Skadorna är nu åtgärdade och området avstädat av mej personligen. Detta har avrapporterats till fjärrvärmeleverantör respektive deras UE. Se inlägg 106
Fått respons från installatören som efterfrågar intyg från saneringsfirma och jag har meddelat att eftersom ingen firma anlitats så kan heller inget intyg lämnas.
Ingen ytterligare kommunikation efter detta.
 
L Liljeros skrev:
För att förtydliga så är man som chef juridiskt ansvarig för sina anställdas arbetsmiljö, dvs om dom på något sätt skadas på jobbet och det görs en bedömning att du slarvat så kan du också dömmas.

Asbest är farligt, det är inget att orda om oavsett hur mycket trådar här säger att det inte är nån fara att bara kapa lite här och där. Det är såpass farligt att man valde att förbjuda det i sin helhet. Risken ökar med exponeringen och all form av vistelse i miljöer där asbest KAN förekomma ökar således risken. Skadad isolering som kan vara asbest är således en risk att det yr runt asbestfibrer i rummet, inte mycket men det förekommer troligtvis då jag gissar på att utrymmet troligtvis inte är ventilerat med en kraftig frånluftsfläkt. Personen som synat kan inte göra bedömningen om det var för 40 år sen eller igår som röret stöttes i bara att så är faktumet.

Jag gissar på att dom har någon form av checklista där skadad äldre rörisolering troligtvis är en punkt, kravet dom då ställer är att det ska åtgärdas och att dom får ett intyg. Intyget läggs sedan i nån form av arkiv och den chefen/arbetsledaren har ryggen fri…

Det kan tyckas överdrivet men med ökad exponering om det så bara är 2 ggr per år så ökar risken, hur många av er skulle vara villig att få en ökad risk för lungsäckscancer kanske endast med 0,5% bara för att kunna göra ert jobb?
Rör med Asbets .det fanns oftast i böjar. Enklast är att plasta in röret och kapa bort det
Och det fungerar med ett enkelt mikroskop 300 x för kunna se asbetsfibern

Nån annan otäckt.. på min grundskola i gymnastiksalen där fanns nån värmeväxlare.. där stutsa in bollar . Som skada rör som innehöll asbets kommunen tejpa böjarna !
Asbets kan va en mjuk fiber men även hård .kan finnas i limm under inlagda golv eller som lim bakom kakel i typ badrum
Jag tror att vi alla som är lite äldre har utsatts för asbets
Men glöm inte bort att kvartsdammet som finns i alla städer är skadligt och det finns många radonhus .som hyresvärdar mörkar
 
Du får väl skicka in något för ett asbestprov från de avstädade området. Och visa upp testintyget ( som ju då bör vara negativt) . Går väl att fånga lite damm med en tejdbit eller så.
 
M m_gadd skrev:
Du får väl skicka in något för ett asbestprov från de avstädade området. Och visa upp testintyget ( som ju då bör vara negativt) . Går väl att fånga lite damm med en tejdbit eller så.
Det skulle vara en möjlighet men osäker om det skulle förändra något. Bevisvärdet för testet bygger på att provet utförts korrekt och eftersom jag är part i målet finns risken att det inte bedöms som objektivt.

Jag har inte hört något från FJV-leverantören eller ue som skall utföra mätarbytet sedan jag meddelade att jag åtgärdat påpekade brister på egen hand.
Osäker hur jag ska tolka tystnaden.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nånstans asbets finns inte överallt..svårt att fejka
 
Nu har jag fått återkoppling i ärendet efter att jag meddelat att sanering var gjord i egen regi. Tyvärr visade gjord provtagning att det fanns spår av asbest i den ena av de två dammproven.
Någon som har en idé hur jag ska hantera detta eller är det bara krypa till korset?
Kan jag göra ny egen städning och hävda att sanering är gjord?
Skulle det stärka min position om jag skickar in egen provtagning efter städningen?

Nedan är svaret som jag fått:

Text om genomförd provtagning för asbest, positivt provsvar, åtgärdsbehov och bifogad checklista för sanering.

Analysresultat av dammprov; första provet innehåller asbest, andra visar inget asbest. Laboratoriemetod angiven.

Dokument om sanering och hantering av asbest med instruktioner för att förhindra spridning av asbestfibrer och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk checklista för asbestsanering. Information om plats, metod, säkerhetsåtgärder och avslutande provtagning visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Svensk text om åtgärder för asbest, provsvar, sanering och checklista för åtgärder.
  • Textdokument på svenska om instruktioner för sanering av asbest och åtgärder vid förekomst av brutet asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om asbestsanering, säkerhetsinstruktioner, isoleringsskador, saneringsföretag och utvärderingsmetoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick provtagningen till? Fick du själv ta tejpprover som det nämns i texten? Eller skickade de någon som tog proverna?

Tänker att om du städar enl. deras instruktioner, och för säkerhets skull skickar in egna prover först för analys. Typ klipp tejpproverna till hälften, skicka in ena halvan själv för analys.
 
H hempularen skrev:
Hur gick provtagningen till? Fick du själv ta tejpprover som det nämns i texten? Eller skickade de någon som tog proverna?

Tänker att om du städar enl. deras instruktioner, och för säkerhets skull skickar in egna prover först för analys. Typ klipp tejpproverna till hälften, skicka in ena halvan själv för analys.
Det är också min fundering om jag kan lita på att provtagningen gjordes korrekt vid undercentralen eller om man "provocerade fram" ett positivt prov.
Vän av ordning kan tycka det är bevisat att det finns asbest i utrymmet och jag borde acceptera kravet.
Min inställning är att man alltid måste värdera risk mot kostnad och att vi har olika uppfattningar där.
Min omedelbara tanke är att göra kompletterande städning då jag tydligen slarvade förut.
Svårt att värdera egen provtagning då det är svårt att bevisa ursprunget av mina inskickade dammprover.
 
börjar kännas mer som en sakfråga och att de satt sig på tvären just för att "kund" ifrågasatt nåt som de flesta är livrädda för. De är nog vana med att alla gör som de säger och glatt betalar. Får de bara sen ett intyg på saneringen så är alla nöjda och glada trots att man säkert även då kan leta fram nå spår för det. Nu när de satt sig på tvären så lär de väl bara acceptera intyg från egna köpta tjänster........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.