11 445 läst · 21 svar
11k läst
21 svar
Vad är detta för träd och hur får jag det att sluta skjuta rotskott?
Trädet(?):
Skjuter skott i hela gräsmattan:
De skjuter upp ifrån rätt grova rötter som tycks ha spridit sig som en väv bara någon decimeter under jorden.
Vad är det för växt, och finns det något sätt lugna denna hysteriska skottsättning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjuter skott i hela gräsmattan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De skjuter upp ifrån rätt grova rötter som tycks ha spridit sig som en väv bara någon decimeter under jorden.
Vad är det för växt, och finns det något sätt lugna denna hysteriska skottsättning?
Rönnsumak Rhus typhina är det och du kan inte göra något för att trädet skall sluta med sin rotskott.
Mycket vackert, exotiskt lockande träd som man ska avstå från att ha i sin trädgård just pga det @Abies koreana skriver.
Vår tanke är att ha ängsgräs / ängsblom på den här sidan, så robot går tyvärr bort.Hep skrev:
Men det är alltså ingen skada skedd ifall jag manuellt rycker dem med jämna mellanrum? Det gör inte trädet mer aggressivt så att säga?
Ingen skada mer än att du behöver vara ganska ihärdig. Om du tycker det är ok eller inte vet du om ett tag.ulfben skrev:
Hej.
Vi har samma träd i trädgården, och rötterna sprider sig mycket. Rotskott har jag plockat hela våren, men jag tror också att alla rötter som trädet skjuter utåt under gräsmattans yta inte gynnar gräsmattan eller andra plantor när rötterna kommer dit.
Min kära hustru sa, vi kan ta bort det för att låta rötterna dö, OM de gör det? Kanske fortsätter de att bilda nya skott till nästa vår?
Läste på nätet att det är mycket invasivt och giftigt.
En annan planta som sprider rötter tät under ytan, är bambus.
För att begränsa rotspridningen, måste jag skära av dom med vinkelslip med stor skiva för kakel eller sten.
Sen slita upp rötterna.
Man gör ofta fel med att plantera, inte inhemska buskar och träd i trädgårdarna tror jag.
Vi har samma träd i trädgården, och rötterna sprider sig mycket. Rotskott har jag plockat hela våren, men jag tror också att alla rötter som trädet skjuter utåt under gräsmattans yta inte gynnar gräsmattan eller andra plantor när rötterna kommer dit.
Min kära hustru sa, vi kan ta bort det för att låta rötterna dö, OM de gör det? Kanske fortsätter de att bilda nya skott till nästa vår?
Läste på nätet att det är mycket invasivt och giftigt.
En annan planta som sprider rötter tät under ytan, är bambus.
För att begränsa rotspridningen, måste jag skära av dom med vinkelslip med stor skiva för kakel eller sten.
Sen slita upp rötterna.
Man gör ofta fel med att plantera, inte inhemska buskar och träd i trädgårdarna tror jag.
Ett så stort och etablerat träd är det inte någon risk att tar skada av att klippa rotskott.
Det är bara att klippa, klippa och klippa.
Rönnsumak är väldigt vackra, i mitt tycke, och väl värda besväret att behöva klippa lite rotskott...
Det är bara att klippa, klippa och klippa.
Rönnsumak är väldigt vackra, i mitt tycke, och väl värda besväret att behöva klippa lite rotskott...
Rönnsumak, vacker men lika invasiv som Parkslide. Tog oss fem år att bli av med rotskotten efter vi tagit ner trädet.ulfben skrev: