N noone70 skrev:
Hur kan det vara så att ett växthus inte kan räknas som direkt kopplat till jordbruket?
Det kan det. På samma sätt som vi diskuterade hönshus/hönseri ovan kan dock växthusnäringen bli för stor och betraktas som självständig.

Tänk dig en plantskola, där man driver upp blommor för försäljning. Den bedrivs i växthus men är sannolikt inte att betrakta som en del av ett lantbruk. Därför blir det bygglov.

En jordgubbsodling på friland som för sin egen verksamhet har ett växthus för att driva fram nya plantor: inget bygglov krävs.

N noone70 skrev:
Nu har frun nämligen kommit på att vi ska ha ett tunnelväxthus(ca 30-40 kvm) för att börja odla i. Jag har ingen lust att lägga ner 20-30 tusen på bara bygglovet för att få upp ett växthus som kostar lika mycket
Det här är så liten verksamhet att den knappast kan betraktas dom självständig. Å andra sidan är det tveksamt om det är näringsverksamhet heller, utan bara hobby.

Men på samma sätt som man kommer undan med att bygga ett hönshus utan att sälja några ägg lär ni kunna bygga ett hönshus utan att sälja några tomater.
 
Claes Sörmland
Där står ju uttryckligen att växthus inte räknas med.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan det. På samma sätt som vi diskuterade hönshus/hönseri ovan kan dock växthusnäringen bli för stor och betraktas som självständig.

Tänk dig en plantskola, där man driver upp blommor för försäljning. Den bedrivs i växthus men är sannolikt inte att betrakta som en del av ett lantbruk. Därför blir det bygglov.

En jordgubbsodling på friland som för sin egen verksamhet har ett växthus för att driva fram nya plantor: inget bygglov krävs.


Det här är så liten verksamhet att den knappast kan betraktas dom självständig. Å andra sidan är det tveksamt om det är näringsverksamhet heller, utan bara hobby.

Men på samma sätt som man kommer undan med att bygga ett hönshus utan att sälja några ägg lär ni kunna bygga ett hönshus utan att sälja några tomater.
Det är bara en liten del i verksamheten, det kommer vara flera bäckar små och sen… någonstans måste man ju börja, nästan all sådan här verksamhet är ju liten till att börja med.
Men våra planer är tillräckligt för att skatteverket ska anse att vi har/kommer ha en näringsverksamhet.

vi kommer ha vedförsäljning(redan startat), biodling(redan startat), äggproduktion, grönsaksodling, uppfödning av alpackor osv osv…
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där står ju uttryckligen att växthus inte räknas med.
Ja, men varför… men fick det förklarat
 
N noone70 skrev:
Det är bara en liten del i verksamheten, det kommer vara flera bäckar små och sen… någonstans måste man ju börja, nästan all sådan här verksamhet är ju liten till att börja med.
Men våra planer är tillräckligt för att skatteverket ska anse att vi har/kommer ha en näringsverksamhet.

vi kommer ha vedförsäljning(redan startat), biodling(redan startat), äggproduktion, grönsaksodling, uppfödning av alpackor osv osv…
Att ni har en näringsverksamhet i form sv jordbruk som är spretigt är inget problem i sig, det är ju så jordbruk drevs förr och i viss mån än idag.

Det är när en verksamhetsgren fullständigt dominerar eller är så stor att den är att betrakta som ett eget företag som det är ett problem.

Ett växthus som ni arbetar i en timme då och då blandat med flera andra gröna näringar: inga problem.

En växthusanläggning med ett par–tre anställda: kanske självständig.

Som med hönseriet tidigare skulle jag inte oroa mig. Ni verkar bygga upp ett småskaligt jordbruk med lite av varje i. Det är helt inom reglerna för att få använda lantbrukets bygglovsbefrielse.

Edit: Skatteverket anser för övrigt att ni redan genom att äga en lantbruksfastighet driver näringsverksamhet. Det följer med den typen av fastighetsägande.

Jag har exempelvis en mindre skogsfastighet. Genom den ses jag som näringsidkare vare sig jag avverkar någon skog eller ej.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Edit: Skatteverket anser för övrigt att ni redan genom att äga en lantbruksfastighet driver näringsverksamhet. Det följer med den typen av fastighetsägande.

Jag har exempelvis en mindre skogsfastighet. Genom den ses jag som näringsidkare vare sig jag avverkar någon skog eller ej.
Vi är momsregistrerade (eller vad det nu kallas) det blir man inte per automagi. Enligt min kamrat(som oxå är vår redovisningskonsult) som har många bönder som klienter så kan skatteverket vara riktigt kinkiga innan man blir det om man inte har bra på fötterna när man startar ny lantbruks verksamhet.
Så den biten har jag(läs min kamrat :rofl:) bra koll på
 
Är de så kinkiga? Det räcker väl i princip att troliggöra att man kommer ha löpande intäkter.

Sverige må vara ett genomreglerat samhälle på många sätt, men det är ändå relativt enkelt att starta och driva företag. Om man kan göa det med vinst eller ”under skatter digna ned” är en annan sak.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är de så kinkiga? Det räcker väl i princip att troliggöra att man kommer ha löpande intäkter.

Sverige må vara ett genomreglerat samhälle på många sätt, men det är ändå relativt enkelt att starta och driva företag. Om man kan göa det med vinst eller ”under skatter digna ned” är en annan sak.
För oss gick det otroligt enkelt, vi bara ansökte
Men i viss fall vill de tydligen ha in affärsplaner osv
 
N noone70 skrev:
[länk]

”Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader. (jfr prop. 1947:131 sid. 166)”
Det måste ju då rimligtvis vara så att det inte är generellt undantag från bygglov för dessa utan att det beror på vilken typ av jordbruk man bedriver? För en skogsägare skulle ett växthus kunna vara bygglovsbefriat om det behövs för att driva upp nya plantor, för en jordgubbsodlare eller grönsaksodlare för att förlänga säsongen. Särskilt i det senare fallet är det ju själva jordbruksmarken man sätter växthusen på i syfte att öka utfallet, inte att göra någon förädling.

Nyckeln är "som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk".
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Det måste ju då rimligtvis vara så att det inte är generellt undantag från bygglov för dessa utan att det beror på vilken typ av jordbruk man bedriver?
Ja, det är så klart, inte fritt fram för lantbruket att bygga vad som helst.
 
C cpalm skrev:
Ja, det är så klart, inte fritt fram för lantbruket att bygga vad som helst.
Fast nu svarade du tvärtom. Jag var kanske otydlig. Det står ju alltså i texten att dessa byggnader kräver bygglov men jag tänker att de orden jag citerar innebär att man slipper bygglov om de är en direkt del av själva jordbruket.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast nu svarade du tvärtom. Jag var kanske otydlig. Det står ju alltså i texten att dessa byggnader kräver bygglov men jag tänker att de orden jag citerar innebär att man slipper bygglov om de är en direkt del av själva jordbruket.
Du har helt rätt
Men tyvärr finns det handläggare på kommunen som läser växthus eller sågverk och sen mer eller mindre ignorerar andemeningen i texten
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Det står ju alltså i texten att dessa byggnader kräver bygglov men jag tänker att de orden jag citerar innebär att man slipper bygglov om de är en direkt del av själva jordbruket.
Aaa, du menar så. Jo, till syvende och sist är ju lagen skriven så att det är ändamålet som formellt gör det bygglovsfritt.

Men jag tror man får vara lite försiktig med tolkningarna, det är en knepig gråzon. Jag gissar att det inte nödvändigtvis är prövat om t.ex. växthus för framställning av plantor för utsättning på friland är okej, om nu ren växthusodling inte är det. Generellt sett tror jag också kommunerna undviker att mucka med traktens lantbrukare.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ni tittar för trångt på saken. Huset ligger utanför detaljplanerat område och troligtvis utanför samlad bebyggelse. Då får man uppföra komplementbyggnader utan bygglov, och utan bygganmälan. Det finns inte ens krav på maxyta så länge de inte dominerar huset.
Så sätter ni växthuset i närheten av bostadshuset, då är det antingen ekononibyggnad eller komplementbyggnad. Båda kan man bygga ytan kontakt med kommunen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.