F
C Canutos skrev:
Det är t.o.m. så att, hur mycket du än hägnar in din tomt och om det t.ex. kommer in en katt och hunden skadar eller dödar den, ja då är du skadeståndsskyldig! Absurt kan tyckas!
Inte i praktiken

Kan du inte leta upp lite domslut där det utdömts skadestånd till i första hand inbrottstjuvar i hemmiljö där dom blivit bitna eller attackerade av hund eller andra husdjur.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
Bara för skojs skull så tog jag och packade upp min nya Gardena, och mätte...
Rakt i sidoled är det 8 cm mellan klipparens yttersida och själva kniven. Framifrån är det 19,5 cm in till kniven. En kniv som dessutom sticker ut c:a 0,5 cm från hjulen som dom sitter i...

Kötta sönder någons tår???
Nä!!! Tror inte det.
Möjligtvis en hand, men då måste man låta klipparen köra över nästan hela handen inte "köttandet" börjar...
 
  • Mätmätare framför svart yta med skruvar; skala visar centimeter och inches, troligtvis mätning av utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband ligger över svart objekt, kanske elektronisk enhet eller högtalare, mäter bredd, inomhus, detaljerad, verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som justerar en grå ratt på en svart enhet, kanske en del av en maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Alla känner vi väl till klassikern om inbrottstjuven som ramlar i trappan eller slinter i snön på din tomt.
Jo, alla refererar till den, men ingen kan visa nån källinfo eller länk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
L lat skrev:
Jo, alla refererar till den, men ingen kan visa nån källinfo eller länk.
Det beror på att det inte är sant. Enda sättet för en inbrottstjuv att få nåt skadestånd är om fastighetsägaren gör åtgärder för att aktivt skada en potentiell inbrottstjuv. Jag antar att en slipad advokat hade kunnat mjölka ut 4-5000kr i skadestånd ur Kevin i Home Alone om han varit i Sverige och om han varit straffmyndig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jo, alla refererar till den, men ingen kan visa nån källinfo eller länk.
Jag har visat länk på just det.
Det var en myt...
Det har även framkommit att snubbla må en matt kant är en myt

Kanske det här inlägget är en myt
 
F fsn skrev:
Det beror på att det inte är sant. Enda sättet för en inbrottstjuv att få nåt skadestånd är om fastighetsägaren gör åtgärder för att aktivt skada en potentiell inbrottstjuv. Jag antar att en slipad advokat hade kunnat mjölka ut 4-5000kr i skadestånd ur Kevin i Home Alone om han varit i Sverige och om han varit straffmyndig.
Så enkelt är det. Snubblar han på din matta så är det hans fel. Om du puttar honom så han snubblar då är det ditt fel.
Men då pratar vi inte om en matta längre. Utan Home Alone varning.
Det finns fler än jag som behöver öva läsförståelsen eller vad säger du:p
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Även om folk visar bilder på sina klippare... Så undrar jag över de som skadats. Jag är övertygad om att skadan finns. Men hur såg den klipparen ut? Kan det vara så att säkerheten blivit bättre? Framför allt på dyrare maskiner. Att Julas eller Biltemas ser annorlunda?
Sen en stor vuxenfot har lite längre räckvidd. Men barn brukar inte ha stora vuxenfötter.
Folk kan ha modifierat klipparen....
 
F Falckman skrev:
Som sagt, skadeståndslagen 6:1. Skadestånd kan jämkas om den som lider skadan anses ha bidragit till dess uppkomst. Det strikta skadeståndsansvaret för hundägare gäller ändå, även om det satts upp skyltar som varnar för hunden. Möjligen om det finns någon ansvarsbefrielse p.g.a. skyddsobjekt eller liknande, typ som att staten inte behöver betala ersättning om ett kärnkraftverk flyger i luften Vad vi tycker är inte så relevant när det kommer till vad lagen faktiskt säger, även om jag också kan tycka att någons hem bör vara dennes borg.
De områden jag snackar om är inga skyddsobjekt, det är företag/fabriker.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så enkelt är det. Snubblar han på din matta så är det hans fel. Om du puttar honom så han snubblar då är det ditt fel.
Men då pratar vi inte om en matta längre. Utan Home Alone varning.
Det finns fler än jag som behöver öva läsförståelsen eller vad säger du:p
Du får faktiskt ta och putta tjuven, så länge det är mot utgången och den har gjort inbrott. Sen om den dumme fan snubblar på din matta är ju bara otur.
Bättre dock om man kan att hålla fast och försöka ringa polisen. Sen kan man hålla hårt så det gör ont med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du får faktiskt ta och putta tjuven, så länge det är mot utgången och den har gjort inbrott. Sen om den dumme fan snubblar på din matta är ju bara otur.
Bättre dock om man kan att hålla fast och försöka ringa polisen. Sen kan man hålla hårt så det gör ont med.
Hur gick det med han som sköt ett par inkräktare?
Han blev dömd i tingsrätten men blev det bättre i hovrätten?
Har glömt hur det gick.
 
G gaidin skrev:
Hur gick det med han som sköt ett par inkräktare?
Han blev dömd i tingsrätten men blev det bättre i hovrätten?
Har glömt hur det gick.
Menar du han i helsingborg?
Tingsrätten dömde till 4 år och hovrätten sänkte till 2 år. När han borde blivit friad.
69-åringen sköt ihjäl två bröder – får sänkt fängelsestraff (aftonbladet.se)

Finns en till.
Gårdsägare i Rättvik sköt ihjäl inkräktare: Hade gjort igen (expressen.se)

Rätt konstiga domar ändå. De får en indikation på att man som brottsoffer ska riskera livet innan man får försvara sig.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Bara för skojs skull så tog jag och packade upp min nya Gardena, och mätte...
Rakt i sidoled är det 8 cm mellan klipparens yttersida och själva kniven. Framifrån är det 19,5 cm in till kniven. En kniv som dessutom sticker ut c:a 0,5 cm från hjulen som dom sitter i...

Kötta sönder någons tår???
Nä!!! Tror inte det.
Möjligtvis en hand, men då måste man låta klipparen köra över nästan hela handen inte "köttandet" börjar...
Intressant bild. Jag funderade på det där när jag satt i en park där kommunens robotgräsklippare kör runt. Jag satt liksom med händerna bakom mig och fingrarna rakt bakåt.

Så här i efterhand känns det som rätt val att jag stängde av den när den kom för nära ...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Tror nog att grannen har vissa åsikter om TS försökt låsa in barnen när gräsklipparen är ute.
 
  • Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De områden jag snackar om är inga skyddsobjekt, det är företag/fabriker.
Ja men så länge ingen speciallagstiftning eller dylikt gäller så är det skadeståndslagen 6:1 som torde vara det aktuella lagrummet. D.v.s. det strikta skadeståndsansvaret för hundägare gäller, men eventuellt skadestånd kan (mest troligt) jämkas i enlighet med 6:1 skadeståndslagen då inbrottstjuven får ansetts ha medverkat till den uppkomna skadan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A andyv skrev:
Tror nog att grannen har vissa åsikter om TS försökt låsa in barnen när gräsklipparen är ute.
Kan man inte sätta staket runt klipparen får man sätta staket runt barnen... safety first
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.