Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Egentligen var det så att jag var på en lift utbildning i förra veckan och kurshållaren kom med dessa argument. Men jag kommer inte skaffa något annat än diesel så länge de finns att köpa och så länge dieseln är rimlig att betala för:crysmile:
Det finns en stor hake i det. En dieselbil drar omkring 5 liter per mil och dieseln kommer snart kosta 200 kr/liter. Det har min kompis räknat ut. Tyvärr mörkas sanningen... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en stor hake i det. En dieselbil drar omkring 5 liter per mil och dieseln kommer snart kosta 200 kr/liter. Det har min kompis räknat ut. Tyvärr mörkas sanningen... ;)
Då får man köpa en berlingo, den drar 0,6 l milen med släp och 0,5 utan släp. Behöver inte ens vara rädd om den heller.

Men att vara bunden till bara diesel låter som det är tråkigt ändå. Bensin funkar med och el funkar faktiskt med.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en stor hake i det. En dieselbil drar omkring 5 liter per mil och dieseln kommer snart kosta 200 kr/liter. Det har min kompis räknat ut. Tyvärr mörkas sanningen... ;)
Det var en törstig rackare. ;)
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Nu ska du inte vara oförskämd mot @Fairlanes kompis! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
ja det lika med liftar och andra transportmedel kan hyras vid behov som inte motiverar ägande
Nu var det en liftutbildning genom jobbet så för att få köra dessa på arbetstid måste man ha liftkort
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en stor hake i det. En dieselbil drar omkring 5 liter per mil och dieseln kommer snart kosta 200 kr/liter. Det har min kompis räknat ut. Tyvärr mörkas sanningen... ;)
Säkerligen. Problemet är att jag inte tror på att du har några kompisar eftersom du hänger så mycket här
 
R Rkarlsson skrev:
Då får man köpa en berlingo, den drar 0,6 l milen med släp och 0,5 utan släp. Behöver inte ens vara rädd om den heller.

Men att vara bunden till bara diesel låter som det är tråkigt ändå. Bensin funkar med och el funkar faktiskt med.
El behöver man men att sätta upp elbilsladdare räcker för mig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Detta var norrut på E6 i Göteborg, MER Stigs Center, Max, Coop Bäckebol och slutligen OK/Q8 vid McDonalds (nära IKEA).
IKEA bäckebol har 16st 200kW laddare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P para skrev:
IKEA bäckebol har 16st 200kW laddare.
Jo, men försök att köra förbi laddare när frugan är stressad över att det "bara är sex mil kvar i batteriet".

Poängen var att man inte kan lita på att laddarna fungerar (fortfarande).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men försök att köra förbi laddare när frugan är stressad över att det "bara är sex mil kvar i batteriet".

Poängen var att man inte kan lita på att laddarna fungerar (fortfarande).
Är hon så nervös kanske ni ska köpa en Tesla istället.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen var att man inte kan lita på att laddarna fungerar (fortfarande).
Det finns väl en massa olika problem med laddnätverk och sånt.
En del är väl "barnsjukdomar", en del handlar om att vi har att göra en omställning, inte minst i hjärnan.
Det går säkert att hitta paralleller med när vi gick över från häst och vagn till fossilbränsledrivna fordon.
 
P Putte 9497 skrev:
El behöver man men att sätta upp elbilsladdare räcker för mig.
Hur menar du med "el behöver man" ?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men försök att köra förbi laddare när frugan är stressad över att det "bara är sex mil kvar i batteriet".

Poängen var att man inte kan lita på att laddarna fungerar (fortfarande).
Det är kanske en god idé att köra bilen ner till noll några gånger för att kalibrera om räckviddsångesten?
 
Problemet är väl att om man kör ner till noll och blir stående längs vägen blir det en dyr affär? Ska man köra ner till noll behöver man göra det så man kan ladda när det blir tomt, och hur gör man det?

Men en bränslebil kan man i alla fall ha med sig en reservdunk och köra vidare om man av nån anledning vill prova att köra tills tanken är tom.
 
Fairlane
Kör man ner till noll med en bränslebil så innebär det en promenad till macken och köpa en dunk plus bränsle, för den absoluta majoriteten. Ytterst få kör nog med en extradunk i bilen.

Alternativt ringer man bärgare, vilket kan vara gratis om man har en försäkring som täcker det.

Kör man tomt på en elbil så är det väl bärgare som gäller också, inte så stor skillnad.

Sen är det nog ändå rätt ovanligt att köra tills det är helt stopp, oavsett om man kör på el eller bränsle.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.