Mikael_L
N Nerre skrev:
Jösses, 150 000 om året i värdeminskning alltså? De är nästan mer än vad nån av mina bilar hittills kostat i inköp (den dyraste betalade jag 180 000 för och den kör jag fortfarande, 6 år senare).
Ja jösses, 150', det har jag aldrig köpt en bil för.
Jag brukar få 5-10st av den sort jag köper för 150'.

(men jag äger och kör troligen dessa inte lika länge och långt som dig, jag är en typisk sista ägare av bilar, och kan vägen till bilskroten numera)
 
P Putte 9497 skrev:
Treriksröset kanske var att ta i.

Men tänk att man vill åka på skidsemester till Åre en vecka med familjen, hur funkar det med en Tesla?
Med tanke på hur många som åker elbil till Åre så funkar det nog utan några som helst problem, speciellt om man kör Tesla. Själv har jag ingen Tesla, men det fungerar fantastiskt bra att åka till Trysil, Branäs och Hafjell med den. Med en Tesla har du det absolut bästa nätverket att ladda din bil.
Men om du äntligen skall åka till Åre så räcker det troligen att ladda en gång på resan om du åker Tesla. förutsätter att du startar vid Stockholm C så är det 61mil, alla Stockholmare skall ju åka till Åre så jag förutsätter att du också skall det, räcker med en laddning halvvägs, eller två stopp så är du i Åre. Sedan finns det alltid möjligheter att ladda då du är framme.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jösses, 150', det har jag aldrig köpt en bil för.
Jag brukar få 5-10st av den sort jag köper för 150'.

(men jag äger och kör troligen dessa inte lika länge och långt som dig, jag är en typisk sista ägare av bilar, och kan vägen till bilskroten numera)
Verkligen. Men jag köpte den som sagt begagnad så tidigare ägare tog smällen. Han köpte en ny likadan igen :surprised:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jösses, 150', det har jag aldrig köpt en bil för.
Jag brukar få 5-10st av den sort jag köper för 150'.

(men jag äger och kör troligen dessa inte lika länge och långt som dig, jag är en typisk sista ägare av bilar, och kan vägen till bilskroten numera)
Men är dessa bilar under 16 år o under 18000 mil
 
P Putte 9497 skrev:
Treriksröset kanske var att ta i.

Men tänk att man vill åka på skidsemester till Åre en vecka med familjen, hur funkar det med en Tesla?
Du skriver tänk, åker ni varje år eller är det bara ett hypotetiskt scenario?

Vi kom fram till att 98% av vara resor kommer vara under 30mil så det är inga problem för oss.

Skulle aldrig bila till Åre efter gjort det en gång, tog 14 timmar med 2 matraster! Men hypotetisk är det inga problem med laddningen ditt och tar inte så mycket längre tid ändå.

Skulle flygga till Trondheim och tagit tåg/buss ditt som skåning.
 
  • Resplan med elbilsrutt, laddningsstopp och tidsangivelser över Baltiska havet, totalt 1091 km.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Inte lätt när det mörkas, men vi får se om 10 år när ni sitter fast i era elbilar som inte går att sälja


Nissan leaf 2012... nästan 19k mil
Betyder det att jag måste sälja... eller att den hur man än räknar är bättre för miljön nu...
Snälla svara snabbt för jag kör bilen dagligen.
Ska ut o köra idag så vill ju gärna veta innan jag åker.

Eller att batteriet redan är trasigt:thinking:

När jag tänker efter så kanske ska ställa den mitt på gårdsplanen så den inte står bredvid sin kompis nissan leaf 2017 med 15k mil på mätaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Argastesnickaren och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jösses, 150', det har jag aldrig köpt en bil för.
Jag brukar få 5-10st av den sort jag köper för 150'.

(men jag äger och kör troligen dessa inte lika länge och långt som dig, jag är en typisk sista ägare av bilar, och kan vägen till bilskroten numera)
Har man inte tid o lust att meka och/eller ha ständiga verkstadsbesök så köper man inte så billiga bilar.

Jag hade sådana skruttbilar förr, det är sååå skönt att ha en bil som endast behöver ett servicebesök någon gång om året. :)

Jag lägger hellre pengarna på värdeminskning än reparationer och reservdelar…
 
Redigerat:
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Har man inte tid o lust att meka och/eller ha ständiga verkstadsbesök så köper man inte så billiga bilar.

Jag hade sådana skruttbilar förr, det är sååå skönt att ha en bil som endast behöver ett servicebesök någon gång om året. :)

Jag lägger hellre pengarna på värdeminskning än reparationer och reservdelar…
Det gäller ju att välja noggrant, helst inte ha bråttom vid köp.
Skippa "statusbilar", som alltid ger lite bil och mycket problem för låga pengar, utan välj tråkiga saker som Mazda osv.
Sen får man inte vara rädd för att skrota snabbt om det blir så.
Rekordet var nog en Renault som jag köpte för ca 5', och den hamnade på skroten innan ens ett halvår gått.
Då hade redan minst 10 saker pajat, kupevärmen, motorhuven gick inte att få upp, något skramlade där bak när jag körde (det sista som kom innan jag skrotade, så jag iddes inte ens böja mig ner och kolla).
Renault var inget bra gammelbilsköp, helt enkelt.
Japanska bilar av några märken och Opel, har nog varit mina mest lyckade gammelbilsköp. En del rullade nog över 5000 problemfria och billiga mil.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gäller ju att välja noggrant, helst inte ha bråttom vid köp.
Skippa "statusbilar", som alltid ger lite bil och mycket problem för låga pengar, utan välj tråkiga saker som Mazda osv.
Sen får man inte vara rädd för att skrota snabbt om det blir så.
Rekordet var nog en Renault som jag köpte för ca 5', och den hamnade på skroten innan ens ett halvår gått.
Då hade redan minst 10 saker pajat, kupevärmen, motorhuven gick inte att få upp, något skramlade där bak när jag körde (det sista som kom innan jag skrotade, så jag iddes inte ens böja mig ner och kolla).
Renault var inget bra gammelbilsköp, helt enkelt.
Japanska bilar av några märken och Opel, har nog varit mina mest lyckade gammelbilsköp. En del rullade nog över 5000 problemfria och billiga mil.
Jag hade en gammal Volvo i 5000 kr klassen som jag körde 10 000 mil med bara oljebyte och lite slitdelar som avgassystem.
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gäller ju att välja noggrant, helst inte ha bråttom vid köp.
Skippa "statusbilar", som alltid ger lite bil och mycket problem för låga pengar, utan välj tråkiga saker som Mazda osv.
Sen får man inte vara rädd för att skrota snabbt om det blir så.
Rekordet var nog en Renault som jag köpte för ca 5', och den hamnade på skroten innan ens ett halvår gått.
Då hade redan minst 10 saker pajat, kupevärmen, motorhuven gick inte att få upp, något skramlade där bak när jag körde (det sista som kom innan jag skrotade, så jag iddes inte ens böja mig ner och kolla).
Renault var inget bra gammelbilsköp, helt enkelt.
Japanska bilar av några märken och Opel, har nog varit mina mest lyckade gammelbilsköp. En del rullade nog över 5000 problemfria och billiga mil.
Med gamla bilar kan det mesta hända, jag har varit där och saknar det inte. :)
Har väl blivit bekväm av mig. :)
 
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Med gamla bilar kan det mesta hända, jag har varit där och saknar det inte. :)
Har väl blivit bekväm av mig. :)
Jag har också blivit bekvämare av mig.
Bilarna har nog blivit lite bättre också.

Men jag köper lite dyrare och nyare, och meckar mindre själv. Men byta något med bromsarna eller en styr eller spindelled och sånt är ju ofta ganska ok, och om allt går riktigt bra kan det t.o.m vara lite kul.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har också blivit bekvämare av mig.
Bilarna har nog blivit lite bättre också.

Men jag köper lite dyrare och nyare, och meckar mindre själv. Men byta något med bromsarna eller en styr eller spindelled och sånt är ju ofta ganska ok, och om allt går riktigt bra kan det t.o.m vara lite kul.
Ja, bromsbyte gjorde jag också på bilar som var fräscha. Mest för att verkstäderna tar hemult mycket betalt för så enkla jobb. Och Autodoc har otroligt billiga originaldelar.
Numera har bilarna jag skaffar garantitiden kvar så det blir inga sådana extra kostnader.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jösses, 150', det har jag aldrig köpt en bil för.
Jag brukar få 5-10st av den sort jag köper för 150'.

(men jag äger och kör troligen dessa inte lika länge och långt som dig, jag är en typisk sista ägare av bilar, och kan vägen till bilskroten numera)
Jag har också varit sista ägare av mina bilar, men jag har alltså ägt de flesta av dem i över 10 år.

Första bilen var en årsmodell -70 som jag troligen köpte -87 eller -88, den skrotades -89 tror jag (jag minns att det var ett år innan den skulle klassas som veteranbil enligt den tidens regler). Men å andra sidan gav jag bara 3000 för den och det var all rost som gjorde att jag inte orkade fixa till den (hade hunnit med att helrenovera motorn på grund av rasad oljepump, men rosten blev för mycket och jag skulle in i lumpen).

Andra bilen minns jag inte exakt årsmodell och åren, jag misstänker att jag köpte den -92 eller -93 (för jag köpte den för en del av försäkringspengar (invaliditetsersättning) jag fick ut på -91). Jag har för mig det var en -91:a, som skrotades -03 eller -04 (då hade jag misskött servicen rätt rejält så motorn rasade). Jag minns tyvärr inte vad jag gav för den, men gissa på runt 150 000.

Tredje bilen gav jag 120 000 för, det var en årsmodell -01 och jag köpte den begagnad, där var jag lite noggrannare med service (servade den själv enligt serviceplanen). Den fick nåt skumt fel på ECU som verkstaden inte kunde lösa, så det gick bli skroten där till slut (trots att jag hade lagt rätt mycket pengar på reparationer sista åren, vid en punktering på motorvägen slog avgassystemet i backen och slets loss). Jag tror att jag skrotade den efter att ha köpt nuvarande bilen (årsmodell -15) 2017.
 
P Putte 9497 skrev:
Treriksröset kanske var att ta i.

Men tänk att man vill åka på skidsemester till Åre en vecka med familjen, hur funkar det med en Tesla?
Funkar kalasbra. Bättre än Bmw 535'an med xdrive som annars körts.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag hade en gammal Volvo i 5000 kr klassen som jag körde 10 000 mil med bara oljebyte och lite slitdelar som avgassystem.
Jag gissar att den drar runt 1 liter per mil.
Vilket då bara i bränsle ligger på runt 200k
Så man får inte glömma den posten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.