Tomture61
T TheSwoopis skrev:
Ni bör kolla in denna kanalen:

[länk]

Förstår det som att Luban är hemma på hans föräldrars tomt, han bor några mil därifrån.
Han är ärlig med att det överlag fungerar bra och att han endast tar upp de problem han har.
Har låång ifrån hans arealer :D Har 450 kvm och inga träd som släpper stora grenar heller .
Tar 300 min att klippa med fine cut , den kan reagera på långt ogräs ibland men tar det när den kör åt andra hållet .
Har kört alla uppdateringar (4 st) utan problem .
Klipper 1 ggr / vecka , startar den då manuellt .
Spolar av undersidan + rengör knivarna efter varje klippning (som jag har skött min bensinklippare typ)
 
Redigerat:
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
DataNova har flyttat fram sina preliminära leveransdatum till 3 augusti. Beställer man nu får man sin klippare med andra ord lagom till gräset har tagit fart efter sommarens torka :D
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag har fortfarande inte fått fraktinfo och jag beställde 14/5 så jag är rädd att de fått mycket beställningar och att det dröjer.
 
M Mäcen skrev:
DataNova har flyttat fram sina preliminära leveransdatum till 3 augusti. Beställer man nu får man sin klippare med andra ord lagom till gräset har tagit fart efter sommarens torka :D
Ringde DataNova för att kolla hurvida min beställning låg på de som var på väg in nu i juni och det gör den.
DataNova förväntas få in maskiner denna vecka och nästa men lite oklart om alla är bokade/sålda.
Leveranserna är osäkra vad gäller tidpunkt och antal maskiner men planen är att de ska få in fler under juli månad, därav 3 augusti satt.
DataNova har fått utbildningsmaterial och det är dit man ska vända sig för support/reklamation så sköter de resten. Finns verkstad i Tyskland bla.
Tillverkaren är långsam att svara på frågor men jobbar på att anställa mer folk, det är hårt tryck sa han.
DataNova fick sin demomaskin som provkördes under helgen nu. Utlåtandet var "grym maskin", urstark, robust, lätt att installera och funkar kanon...som en sammafattning.
 
  • Gilla
Adamdenlille och 2 till
  • Laddar…
H Hezzler skrev:
Ringde DataNova för att kolla hurvida min beställning låg på de som var på väg in nu i juni och det gör den.
DataNova förväntas få in maskiner denna vecka och nästa men lite oklart om alla är bokade/sålda.
Leveranserna är osäkra vad gäller tidpunkt och antal maskiner men planen är att de ska få in fler under juli månad, därav 3 augusti satt.
DataNova har fått utbildningsmaterial och det är dit man ska vända sig för support/reklamation så sköter de resten. Finns verkstad i Tyskland bla.
Tillverkaren är långsam att svara på frågor men jobbar på att anställa mer folk, det är hårt tryck sa han.
DataNova fick sin demomaskin som provkördes under helgen nu. Utlåtandet var "grym maskin", urstark, robust, lätt att installera och funkar kanon...som en sammafattning.
Ja, som sagt tror jag leveranserna kommer dröja rejält då de inte ens lyckats leverera till de som köpt en via Kickstarter-projektet. Många får inga svar från deras support och börjar bli irriterade.
Jag hoppas att de får upp tillverkningstakten och bättrar på användarsupporten.
produkten verkar mycket bra.

Ni som har fått er maskin, fungerar maskinen bakom en byggnad av plåt där klipparen inte har direktkontakt med RTK-sändaren och bara går på GPS? Eller behöver man utöka med ytterligare en RTK-sändare på den sida av byggnaden där det är radioskugga? Noggrannheten bakom plåtväggen behöver inte vara på centimeternivå utan räcker bra med decimeternivå.
 
En mycket bra genomgång av Luban:
 
  • Gilla
  • Wow
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Har varit och tittat på en Luba AWD 5000.
Gräsmattan var mycket välklippt men börjar gulna på grund av torkan. Gräset klipptes helt utan problem på nästa hela gräsmattan.

När gräset var grönt var det inga större problem med en backe på ca 30°. Nu när gräset var gult var det ingen idé att försöka att köra upp där.

I en liten slänt på ca 20° gled klipparen ned med lite problem med att hålla kursen. Upp verkar gå bättre. Under den korta stund jag såg klipparen i slänten tyckte jag mig se att om ett hjul börjar slira och klipparen vrider sig hamnar så all drivning på det hjulet som slirar för att räta upp klipparen. Slänten var på en transportsträcka och var avklarad snabbt så det var svårt att hinna med att se vad som hände men det såg ut som om det enbart var drivning på bakhjulen.
Det skulle vara intressant att se hur den beter sig när den klipper där men 20° slänten var välklippt.

Det var lite oroande att hjulen verkade slira så lätt i det torra gräset, men gräset växer inte så mycket när det är torrt och drivningen verkar fungera mycket bättre när gräset är grönt.
 
Tomture61
L LabanW skrev:
Har varit och tittat på en Luba AWD 5000.
Gräsmattan var mycket välklippt men börjar gulna på grund av torkan. Gräset klipptes helt utan problem på nästa hela gräsmattan.

När gräset var grönt var det inga större problem med en backe på ca 30°. Nu när gräset var gult var det ingen idé att försöka att köra upp där.

I en liten slänt på ca 20° gled klipparen ned med lite problem med att hålla kursen. Upp verkar gå bättre. Under den korta stund jag såg klipparen i slänten tyckte jag mig se att om ett hjul börjar slira och klipparen vrider sig hamnar så all drivning på det hjulet som slirar för att räta upp klipparen. Slänten var på en transportsträcka och var avklarad snabbt så det var svårt att hinna med att se vad som hände men det såg ut som om det enbart var drivning på bakhjulen.
Det skulle vara intressant att se hur den beter sig när den klipper där men 20° slänten var välklippt.

Det var lite oroande att hjulen verkade slira så lätt i det torra gräset, men gräset växer inte så mycket när det är torrt och drivningen verkar fungera mycket bättre när gräset är grönt.
Tror nog att vissnat gräs blir halt .
Grönt gräs har större friktion .
Kanske hade funkat bättre med taggar på hjulen :thinking:
 
  • Gilla
LabanW
  • Laddar…
E
Köpte min Gardena Life i April, synd att jag inte såg detta först.

Imponerande!
 
Jag beställde en Luba AWD 5000 24:e maj från den tyska hemsidan, och idag dök den upp. Jag valde en 5000 då den hade kortast leveranstid enligt hemsidan (5-10 dagar stod det) och det tycker jag dom hållit ganska bra.

Jag trodde att jag skulle få något mail direkt från Mammotion när ordern var redo, men allt jag fick var fraktinfo från UPS, avsändaren var dessutom något annat Tyskt företag (VITECH GMBH),

Tyvärr strulade UPS två gånger om, jag skulle ha fått den i fredags och sen i måndags, men den dök upp först idag onsdag. Tanken var att sätta upp och testa under långhelgen. Nu har jag inte hunnit testa något, bara packa upp.

Ska se om jag kan få igång något litet test innan helgen.
 
  • Gilla
rampante och 6 till
  • Laddar…
Finns det fortfarande något erbjudande?
 
O Ogräs skrev:
Finns det fortfarande något erbjudande?
Just nu så får du:

Free Gift
  • 1 x Free RTK Reference Station Power Supply Adapter
  • 1 x Free RTK Reference Station Extension Cable (10m)
Länk till shoppen med erbjudandet: https://bit.ly/3oT28z1
 
Jag tänker beställa en 5000. Om man beställer på deras officiella sida så blir det ca 2800kr(inkl välkomst rabatt) mindre än att beställa ifrån Datanova.
Vart skeppas klipparna ifrån? Finns det risk för att åka på tullavgift och moms?
Om jag har förstått det rätt så kommer Datanova fortfarande att ha hand om service om det skulle vara något strul.
 
Tomture61
T Tibrogizmo skrev:
Jag tänker beställa en 5000. Om man beställer på deras officiella sida så blir det ca 2800kr(inkl välkomst rabatt) mindre än att beställa ifrån Datanova.
Vart skeppas klipparna ifrån? Finns det risk för att åka på tullavgift och moms?
Om jag har förstått det rätt så kommer Datanova fortfarande att ha hand om service om det skulle vara något strul.
Ingen tullavgift/moms . Kollade just detta när jag hoppade på deras deal .
 
  • Gilla
Tibrogizmo
  • Laddar…
T Tibrogizmo skrev:
Jag tänker beställa en 5000. Om man beställer på deras officiella sida så blir det ca 2800kr(inkl välkomst rabatt) mindre än att beställa ifrån Datanova.
Vart skeppas klipparna ifrån? Finns det risk för att åka på tullavgift och moms?
Om jag har förstått det rätt så kommer Datanova fortfarande att ha hand om service om det skulle vara något strul.
Som användaren goir skrev: "Jag trodde att jag skulle få något mail direkt från Mammotion när ordern var redo, men allt jag fick var fraktinfo från UPS, avsändaren var dessutom något annat Tyskt företag (VITECH GMBH),"

Eftersom Luban skickas från ett EU-land, Tyskland i detta fallet, ska ingen tullavgift betalas. Moms är inräknad i priset när du beställer direkt från Mammotions sida.
 
  • Gilla
Tibrogizmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.