M Marcus-AA skrev:
Inte en enda pinal av NMT450-tekniken användes till Net1. Vill du se bilder från en Net1-installation? Det enda gemensamma är frekvensutrymmet.

/M
Ja gärna, har du några bilder å visa upp?
 
M Marcus-AA skrev:
Inte en enda pinal av NMT450-tekniken användes till Net1. Vill du se bilder från en Net1-installation? Det enda gemensamma är frekvensutrymmet.

/M
 
Måste du göra dubbla inlägg varje gång du citerar någon? Grymt irriterande.

/M
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Ja gärna, har du några bilder å visa upp?
Ja, jag skall leta fram.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som har varit otydligt här är att husbyggarfirman alls har pratat med er om fiber. De levererar ju inte en sån tjänst och installerar inte fiberoptiska kablar. Men av de utdrag som du har lagt upp är det i alla fall klart för mig att det ligger på er att hitta en leverantör som kan installera fiber efter att huset är färdigställt. Att fiberinstallation inte ingår i entreprenaden.
Hej Claes - jag hade nästan gett up pa iden om fiber, så såg jag det här på mäklarens webbsida (för de två osålda tomterna). De påstår fortfarande att fiber är möjlig, vilket det absolut inte är enligt Telia. Jag har flera såna här 'bevis' på att säljaren sagt till oss att fiber är möjlig, men att vi bara behöver betala för det. Vad har du för tankar om annonsen som fortfarande säger att fiber är möjligt?

En svensk fastighetsannons online med flikar för fakta, bilder och kontaktinformation.
 
S Sitika Lynch skrev:
Hej Claes - jag hade nästan gett up pa iden om fiber, så såg jag det här på mäklarens webbsida (för de två osålda tomterna). De påstår fortfarande att fiber är möjlig, vilket det absolut inte är enligt Telia. Jag har flera såna här 'bevis' på att säljaren sagt till oss att fiber är möjlig, men att vi bara behöver betala för det. Vad har du för tankar om annonsen som fortfarande säger att fiber är möjligt?

[bild]
Vill du veta vad du ska göra med den felaktiga uppgiften? Kontakta mäklaren.

Han kan lova allt i reklamen för sina tomter. Det hjälper inte dig. Släpp det hela!
 
Redigerat:
P
ja och det kan ju ha funnits en plan för fiber som skulle byggas ut eller som kommer i nåt senare steg när tillräckligt många vill ha uppkopplingar..

Att telia inte idag kan leverera fiber betyder ju inte att det är kört för all framtid

Det kan ju ha funnits en plan som blivit nedlagd pga bristande interesse.. eller att det kostar helt andra pengar att få en anslutning när tåget redan gått..

eller att det kommer en utbyggnad till när det är sålt och avstyckat xx antal tomter till där , vilket kanske tar längre tid nu med krisen och att byggande minskar kanske skjutit planer med fiber på framtiden

hur lång väntetid på fiberuppkoppling ska isåfall anses normal.. ja menar ute vid stugan tog det 5 år från började prata och vi beställde tills vi faktiskt fick fiber.. men fiber var ju på gång hela tiden men masa bakslag med inga bidrag och inga tillstånd för få intresserade bitvis konkurs hos fiberbyggaren osv

tråkigt javisst , men du lär inte komma nånstans med det hela
 
Vill man leta nätägare finns en tjänst baserad på uppgifter insamlade av Post och Telestyrelsen så finns:
https://bredbandskartan.se/
(Ett stickprov visar dock att bredbandskartan angav Telia som nätägare fastän det var en lokal fiberförening. Föreningen anger på sin hemsida att Zmarkets.se har hand om deras efteranslutningar. Röringt, javisst).

Hade jag köpt tomt/byggt hus med möjlighet till fiberanslutning hade jag velat se en ”fiberslang” komma upp ur marken vid tomtgräns eller vid elservis.


Det ger nog bättre odds att få grävt fram fiber till tomten om man vänder sig till fiberföreningen i området än en tjänsteleverantörer som levererar internettjänster i andra nätägares befintliga Öppna Fibernät.
Om det inte finns någon fiberföreningen utan det är ”Telia Öppen Fiber” i området så är det förstås rätt arr ringa Telia.
Eller sköter Telia administration och projektering av efteranslutningar åt fiberföreningen? (Låter lite otroligt, men vad vet jag?).
S Sitika Lynch skrev:
Jag ringde och mailade Telia flera gånger, men svaret var alltid, installation går inte då huset ligger för långt (350m) från samfällighetsföreningen som vi tillhör. Alla övriga hus i föreningen fick sin fiber för några år sedan.
Vad menar du med ”samfällighetsföreningen som vi tillhör” ?
Ni är ju inte anslutna… fiberföreningen som finns 350 meter bort?

Risken är förstås att fiberföreningen väntar på att fler vill ansluta sig innan de börjar gräva…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
blackarrow blackarrow skrev:
Vad menar du med ”samfällighetsföreningen som vi tillhör” ?
Ni är ju inte anslutna… fiberföreningen som finns 350 meter bort?

Risken är förstås att fiberföreningen väntar på att fler vill ansluta sig innan de börjar gräva…
Jag tror inte vi har fått svar på vad samfällighetsföreningen är för något. Men om den skulle förvalta ett fibernät, duct för ett fibernät eller liknande i form av en gemensanhetsanläggning så är det inte föreningen som avgör om de måste ansluta TS eller inte. Det avgöra i så fall av ett myndighetsbeslut från Lantmäteriet som ger ägaren av TS fastighet de rättigheter som listas i beslutet. TS får också en skyldighet att betala det som samfällighetsföreningen uttaxerar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte vi har fått svar på vad samfällighetsföreningen är för något. Men om den skulle förvalta ett fibernät, duct för ett fibernät eller liknande i form av en gemensanhetsanläggning så är det inte föreningen som avgör om de måste ansluta TS eller inte. Det avgöra i så fall av ett myndighetsbeslut från Lantmäteriet som ger ägaren av TS fastighet de rättigheter som listas i beslutet. TS får också en skyldighet att betala det som samfällighetsföreningen uttaxerar.
Det är i så fall mycket ovanligt, den mesta landsbygdsfibern sköts genom fiberföreningar som är ekonomiska föreningar.

/M
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nja, det är till stor del större bolag som äger även de fibernäten också.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, det är till stor del större bolag som äger även de fibernäten också.
Det finns föreningar som har sålt sina nät men det finns också många som drivs vidare i föreningsform, men ytterst sällan som GA, vilket var poängen med inlägget.

/M
 
Mycket jidder om 4G/5G etc, det finns inget alternativ som kan mäta sig med fiber när det gäller tillgänglighet. Punkt.

Jag klarar mig utmärkt med 4G/5G, lite lagg, hög hastighet. Ibland försvinner det i några sekunder. Möten laggar under ens presentation, vissa tjänster måste startas om. Inte alltid någonting som märks när man surfar eller kikar på youtube som laddar en del i förväg, men under livesändningar exempelvis via teams märks det.
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.