M Marcus-AA skrev:
Du är ute och cyklar, helt enkelt.
Det är högst troligt, jag erkänner!

Det finns en massa regler från leverantörer av tjänster som helt i onödan begränsar vad man får göra med den köpta tjänsten, och jag har brutit mot dessa regler flera gånger.

Vad gäller vatten har jag inte sett någon regel som begränsar vad jag får göra med vattnet jag köpt, ge bort det eller sälja det, inte heller någon begränsning i volym.

De flesta reglerna gäller avlopp.

Hypotetiskt:
1. grannen har pool och egen brunn men inte kommunalt vatten.
Han får använda mitt kommunala vatten för att fylla på poolen med slang.
Brott mot någon regel ?

2. Grannen använder egna brunnen och fyller sin pool och brunnen sinar.
Han fyller på sin brunn med mitt kommunala vatten,
Brott mot någon regel ?

Bredband har jag runt år 1999 via wifi-brygga delat med min granne som inte kunde få ADSL anslutet för det var fullt i telestationen. Vi delade på kostnaden för bredbandet. Det var säkert mot reglerna.
 
D Dilato skrev:
Det är högst troligt, jag erkänner!

Det finns en massa regler från leverantörer av tjänster som helt i onödan begränsar vad man får göra med den köpta tjänsten, och jag har brutit mot dessa regler flera gånger.

Vad gäller vatten har jag inte sett någon regel som begränsar vad jag får göra med vattnet jag köpt, ge bort det eller sälja det, inte heller någon begränsning i volym.

De flesta reglerna gäller avlopp.

Hypotetiskt:
1. grannen har pool och egen brunn men inte kommunalt vatten.
Han får använda mitt kommunala vatten för att fylla på poolen med slang.
Brott mot någon regel ?

2. Grannen använder egna brunnen och fyller sin pool och brunnen sinar.
Han fyller på sin brunn med mitt kommunala vatten,
Brott mot någon regel ?

Bredband har jag runt år 1999 via wifi-brygga delat med min granne som inte kunde få ADSL anslutet för det var fullt i telestationen. Vi delade på kostnaden för bredbandet. Det var säkert mot reglerna.

Jag gjorde samma sak, runt 14 meter kabel ut genom fönstret och inte till grannen, perfekt att dela den höga kostnaden på 400kr man hade då för 2Mbit.
Grannen under kunde varken ha telefon eller ADSL så vi delade min.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Jag gjorde samma sak, runt 14 meter kabel ut genom fönstret och inte till grannen, perfekt att dela den höga kostnaden på 400kr man hade då för 2Mbit.
Grannen under kunde varken ha telefon eller ADSL så vi delade min.
Precis, det fanns utrustning för pardelning när det saknades ledig koppartråd och då var det kört med xDSL.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle han behöva bevisa det?
Ja det kan ju vara lite intressant att gräva vidare i. Vi har inte omvänd bevisföring i Sverige i teorin. Men i praktiken så blir det det ändå i många typer av fall. Hur en internetanslutning som är knuten till en viss person använts är just ett sådant fall.

Du är i praxis-mening ansvarig för vad som görs på den internetanslutning som står på ditt namn. Det finns ett fall om fildelning exv. när det inte var stridigt att det funnits andra personer i lägenheten när delningen skett, och försvaret hävdade att det var någon av dem som var ansvariga, men rätten ändå valde att fälla innehavaren av abonnemanget.

Sedan så beror det naturligtvis på vilket brott som skulle vara begånget. Dvs, ju enklare brott desto större sannolikhet att innehavaren trillar dit. Om det exv. skulle röra sig om terroristbrott (förberedelse då typiskt) så kommer man att genomföra en betydligt noggrannare undersökning och naturligtvis gå djupare i bakgrunder osv. Men man kommer som innehavare att nagelfaras oavsett, inte tu tal om den saken.

Så om man är den personlighetstypen som oroar sig för sådana saker, så är det här en sak man bör oroa sig över.

;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men det är ju något jag betalar för så resursen är min att använda utan inskränkning:thinking:
Andra än de som står i avtalet. Och det står alltid i samtliga avtal att du inte får dela anslutningen utanför fastighetsgränsen. (Jaja, man skall aldrig säga aldrig. Eller alltid i det här fallet, men det är åtminstone 99.99% sant iaf.)

Jag har tom vittnat som expert i ett fall där tjänsteleverantören hävdade att den regeln minsann också förbjöd användaren att kontakta utrustning (tänk videokamera eller dylikt) som var monterad på fastigheten från en dator belägen utanför fastigheten?? Det fick vid dock satt 'p' för.

Jag fick förklara att den här klausulen är till just för att ekonomin för nätverket skall gå ihop, dvs att man som grannar inte delar på en anslutning. Inte för att man inte skall kunna kommunicera till fastigheten från en annan via internet.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är högst troligt, jag erkänner!

Det finns en massa regler från leverantörer av tjänster som helt i onödan begränsar vad man får göra med den köpta tjänsten, och jag har brutit mot dessa regler flera gånger.
.
Nu handlar ju inte tråden om vad du kommer undan med, utan att det ifrågasattes om reglerna fanns.

/M
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det görs ingen sådan koll och även om det skulle vara mycket trafik så kan dom inte se att man delar sin internetuppkoppling med någon annan.
Det som gör att det upptäcks är om någon gör något fel och en extern part hör av sig och vill ha kunduppgifter, var vanligare när det laddades ned film att det skickades ett brev.
Visst är de så. om de skulle hitta en användare med väldigt hög förbrukning. Så knackar de givetvis på hos abonnenten. Men troligtvis hittar de inga bevis. De kanske börjar fundera på pm en kabel skulle hänga ut genom fönstret bort till grannen. Men det är svårt att bevisa att man använder nätverkskabeln för att dela internet.
Sen lär de inte komma och knacka på. Utan skicka ett brev.
Närverkskabeln i fönstret? Det var för att driva några lysdioder. ;)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är de så. om de skulle hitta en användare med väldigt hög förbrukning. Så knackar de givetvis på hos abonnenten. Men troligtvis hittar de inga bevis. De kanske börjar fundera på pm en kabel skulle hänga ut genom fönstret bort till grannen. Men det är svårt att bevisa att man använder nätverkskabeln för att dela internet.
Sen lär de inte komma och knacka på. Utan skicka ett brev.
Närverkskabeln i fönstret? Det var för att driva några lysdioder. ;)
Vad menas med hög förbrukning på fiber?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag följer de regler som gäller för abonnemang/tjänster som används.
Vill jag inte acceptera dem får jag avbeställa.
 
S Sitika Lynch skrev:
Hej alla - jag hoppas att ni kan vägleda mig på rätt sätt med avseende på mitt problem. Vi köpte tomt och mark av en mycket känd husbyggare i Sverige (Totaltentrepranad). Den allra första frågan vi ställde (verbalt) var om Fiber kommer att anslutas. De sa, ja, men vi måste betala för det separat och det kommer att kosta runt 25 000 att installera, som det står i produktionskalkylen som skrevs på som en del av kontraktet. Det står att företaget estimerar att Fiber anslutning 25000kr. Vi var ok med detta. De har till och med redan dragit fiber till tomt gränsen, så det har alltid varit en förutsättning att fiber ska finnas. För 6 månader sedan hade vi kick-off möte och säljaren sa åt mig att kontakta Telia för att beställa fiberinstallationen. Jag ringde och mailade Telia flera gånger, men svaret var alltid, installation går inte då huset ligger för långt (350m) från samfällighetsföreningen som vi tillhör. Alla övriga hus i föreningen fick sin fiber för några år sedan. I sex månader ag har lyft fram det här problemet flera gånger och säljaren har varit totalt ointresserad av att lösa detta. I sanning tror jag inte att han har förmågan att lösa det. Vi är nu tre månader kvar till överlåtelse av fastigheten och ingen fiber i sikte. Vårt bästa alternativ är 4G. De sålde tre tomter, vi köpte den i mitten. De andra två köparna, fick vi veta efter att vi skrivit på kontraktet, drog sig ur köpet. Vid den tidpunkten försäkrade säljaren mig att deras anledning till att dra sig ur var ekonomisk. Jag börjar undra om det var fiber relaterat. Vad kan jag göra åt den här situationen? De lovade oss ett hus med fiber, nu känner jag att jag köper ett sommarhus på landet (väldigt dyrt sommarhus, 9mil kr!!). Jag jobbar hemifrån och det kommer inte att vara möjligt från det nya huset på grund av uppkoppling. Båda sidorna av oss är tomterna som byggarbetsplatser... att inte ha fiber nervärderar huset också. Är inte Telia skyldig att förse mig med fiberinstallation då jag tillhör samma samfällighetsförening? Dessutom annonserade säljaren om preliminär fiberanslutning som ingick i priset fram till för en månad sedan när han annonserade de två andra tomterna. Jag har en skärmdump från den. När jag frågade dem om det tog de bort det från sin annons. Vad skulle du göra i min situation? Jag är så upprörd över den här situationen och känner inte till de svenska reglerna så väl. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips om vad jag bör/kan göra. Tack för att du tog dig tid att läsa detta.
 
Ta ett samtal med GA om era tre tomter är medlemmar, och om dom har något förslag på fiberanslutning för er.
Kostnadsmässigt bli det nog mindre kostsamt att ansluta till GA trådlöst. Det trådlösa nätet har under de sista åren utvecklats mycket och den utvecklingen fortsätter.
Ett exempel är det numera sålda företaget Net1 med god täckning nästan i hela riket.
De använde det gamla mobilnätet NMT.
 
  • Gilla
Sitika Lynch
  • Laddar…
S Sven-Olov Olsson skrev:
Ta ett samtal med GA om era tre tomter är medlemmar, och om dom har något förslag på fiberanslutning för er.
Kostnadsmässigt bli det nog mindre kostsamt att ansluta till GA trådlöst. Det trådlösa nätet har under de sista åren utvecklats mycket och den utvecklingen fortsätter.
Ett exempel är det numera sålda företaget Net1 med god täckning nästan i hela riket.
De använde det gamla mobilnätet NMT.
Nmt nätet avecklades innan net1 drog igång?
 
Jo du har rätt i det men, master och mycket av teknisk apparatur finns kvar som Net använde
Hade själv ett fritids abonnemang på Net 1 i många år och alltid kontakt kanske inte perfekt men jag var nöjd.
Frekvensen som net använde var nog samma som NMT gissar jag.
Företaget som tog över har bara företag som kunder och inga privata.
 
S Sven-Olov Olsson skrev:
Jo du har rätt i det men, master och mycket av teknisk apparatur finns kvar som Net använde
Hade själv ett fritids abonnemang på Net 1 i många år och alltid kontakt kanske inte perfekt men jag var nöjd.
Frekvensen som net använde var nog samma som NMT gissar jag.
Företaget som tog över har bara företag som kunder och inga privata.
Inte en enda pinal av NMT450-tekniken användes till Net1. Vill du se bilder från en Net1-installation? Det enda gemensamma är frekvensutrymmet.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.