Ska till och bygga liten altan och kom ihåg att du körde med någon skruv under reglarna för att slippa kontakt mellan ändträ och marksten. Men fått hjärnsläpp och kommer inte ihåg va den kallas! Vad var det för skruv? :)
 
T TriNitro skrev:
Ska till och bygga liten altan och kom ihåg att du körde med någon skruv under reglarna för att slippa kontakt mellan ändträ och marksten. Men fått hjärnsläpp och kommer inte ihåg va den kallas! Vad var det för skruv? :)
Farmarskruv
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Farmarskruv
Just ja, tackar!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Round table”

Tillbaka i ”Snickerboa” efter några intensiva dagar på ”Framsidan”.
Spännande 6-års kalas med en sprallig sexåring. Inget som helst läppdarr när hon provade sin födelsedagspresent!

Ett handledsband med texten "BODYFLIGHT" runt en persons handled mot en bakgrund med matta och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två personer i vindtunnel simulerar fallskärmshoppning, svävande med hjälm och flygdräkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg väldigt roligt ut men som tur är man inte 28 längre, bara i sinnet.

I dag blev underredet klart. Efter en lätt slipning av betongfoten klistrades en 2mm isoleringsmatta från Biltema på hela undersidan. Bra för att jämna ut lite samt håller ihop gjutningen om det skulle spricka framöver.

Grön soptunna med blått skydd på locket, ute på en gräsmatta, omgiven av stenar och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön behållare med reflekterande vattenyta, upphöjd på tegelstenar och bit av gummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön soptunna med reflekterande isoleringsfolie på locket, utomhus på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningsplattan till skivan skruvades fast i hexagonens topp och efter en sista finputs och lite plastprimer blev det svartmålning. Det krävdes tre personer till att få ihop delarna. Tungt är det!

Trätopp med bokstaven "P" i metallbultar på pelare, grön bas, gräsmatta bakgrund, utomhus, grillklot i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart utomhuslampstolpe på rund fot, gräs, barrträd, dagtid, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu står det där och lär inte flytta på sig oavsett hur det kommer att blåsa.

Utomhus terrass med vävda stolar och runt bord, trägolv, grönska, skuggor, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Beemaster och 16 till
  • Laddar…
Det var många skruvar ner från topplattan till underredet. Har du hållfasthetsberäknat antalet skruv!?
Snyggt med svart och att foten går upp i etapper. Smart lock som du hittade. Bra jobbat Dag.
Arne
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
A aglphoto skrev:
Det var många skruvar ner från topplattan till underredet. Har du hållfasthetsberäknat antalet skruv!?
Snyggt med svart och att foten går upp i etapper. Smart lock som du hittade. Bra jobbat Dag.
Arne
Hållfasthetstest brukar jag göra med en ”Pelarborr” men det hanns inte med denna gången. Eftermiddagsfikat skulle serveras.
När det gäller antal skruvar så går jag på känsla. Hellre för många än för få. Det stora plastlocket i botten är fäst på samma sätt i hexagonen.

Slitna nätdelar på grönt underlag, ojämn struktur, skuggor, utomhusljus, möjligtvis båtreparation eller återvinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den totala vikten på bordet är nog runt 100kg.
Dag
 
  • Gilla
Plåtbob och 2 till
  • Laddar…
”Bräda modell större”

Svärsonen har köpt nytt utekök men saknar en STOR kraftig trancherbräda att bereda maten på.
Så en 65cm X 45cm x 4,5cm bräda blir det som säkras mot rörelser med 4 M10 gängstänger i dold montering.
Rediga grejer till rediga biffar!
Dag

Snickeriverkstad, trädelar, verktyg, måttband, digital skjutmått, svarta arbetsbänken med hål, konstruktion pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
”Bräda modell större”

Svärsonen har köpt nytt utekök men saknar en STOR kraftig trancherbräda att bereda maten på.
Så en 65cm X 45cm x 4,5cm bräda blir det som säkras mot rörelser med 4 M10 gängstänger i dold montering.
Rediga grejer till rediga biffar!
Dag

[bild]
Ser fram emot ett vackert slutresultat! Antar du behåller stavarnas längdsidor som skäryta eller kapar du och vänder upp ändträt till skäryta?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Man brukar väl skära på ändträ?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Visst går det att göra den med ändträ upp men i detta fallet blir den stabilare med liggande ek och 4 M10 gängstänger som håller ihop det hela.
Jag har gjort ett antal sådana här stora brädor genom åren och dom håller formen oavsett hur mycket du blöter ner dom.
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ser fram emot ett vackert slutresultat! Antar du behåller stavarnas längdsidor som skäryta eller kapar du och vänder upp ändträt till skäryta?
Längdsidorna blir skärytan. Dom 4 M10 gängstängerna håller allting på plats.
Dag
 
”Den som väntar på något gott, väntar inte för länge”

I februari när jag påbörjade ”Digitalresan” i ”Snickerboa” köpte jag ett Wixey system till Ulmia bordssågen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-134

Till den satsen följde det med två digitalskalor på 800mm. Jag fick bara plats med en på sågen så plötsligt var det en över. För att kunna använda denna till en annan maskin behövdes ännu ett läshuvud. Ett extra läshuvud beställdes hos Swedendro för ca. 350kr. Tyvärr fanns inte just den artikeln i lager hos dom men skulle komma om en månad. Att delen också var restad hos Wixey gjorde inte saken bättre. Men igår kom det ett paket med det efterlängtade läshuvudet och den sista pusselbiten ramlade på plats.

I samma leverans låg också ett litet hjälpmedel för att se till så att prinskorvarna på händerna inte kommer i närkontakt med kap/ger-sågens klinga när man jobbar med mindre bitar.

Verktyg för säkerhet vid sågning, "10 Million Dollar Stick", ergonomisk, skyddar fingrar, bra grepp, gummifötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade pinnen igår med några små bitar i kap/ger-sågen och blev väldigt nöjd. Ett bra grepp och tryck på ämnet med vänsterarmen långt från klingan gjorde att kapningen av mindre bitar kändes väldigt säkert. Dom 250kr som hjälpmedlet kostar är försumbart med tanke på vad det kostar om fingrarna kommer i närkontakt med klingan. Detta lilla hjälpmedel borde alla kap/ger-sågar levereras med. Köp!

Så i dessa ”altanbyggartider” passar denna klassiska slutmening bra. Vi som var med då vet vad jag menar.

Polisman, emblem, "Let's Be Safe Out There", USA-flagga, Sgt. Phil Esterhaus, Hill Street Precinct.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
tensiden och 12 till
  • Laddar…
”Det som göms……………”

Nu är trancherbrädan klar. Denna gången gjorde jag brädan av 55mm ek. Tidtagare har jag alltid använt 25mm plankbitar. Det bjöds på vissa överraskningar med det betydligt grövre virket.

Träplankor med metallskenor på arbetsbänk i snickarverkstad, verktyg i bakgrunden, öppen dörr utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsnideri, verktygsvägg, hantverk, arbetsbänk, borrning, snickeri, träbearbetning, verkstad, kreativt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den eken jag använder är gammal Skärgårdsek. Många kvistskador dök upp på ämnena under arbetets gång. När det var dags att limma ihop dom 10 bitarna var det svårt att få ovansidan utan kvisthål.
Superepoxi löste det problemet. Men nästa bräda som ligger i ”pipe line” görs av tunnare bitar. Man lär sig alltid något nytt!

När jag skulle fräsa spåret för köttsaft på ovansidan dök ett nytt problem upp. Jag hade ingen hålkälsfräs som var tillräckligt stor! Dom jag har passar bara till betydligt mindre brädor. Så det blev ingen fräsning. Men egentligen behövs det inget spår på en sådan stor bräda om nu inte det är en halvgris som skall skäras upp. Naturligtvis kommer jag att komplettera fräsförrådet framöver med några större stål.

Det obligatorisk belastningsprovet förlöpte väl!

Träskiva på arbetsbänk, ölburk i mitten. Bakgrund med verktyg och verkstadsutrustning. Arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ölburk märkt "Arboga" står på ett träbord i en verkstadsliknande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 15 till
  • Laddar…
Trancherbrädan levererad och installerad.

Keramisk grill på terrass, träskärbrädor, köksbänk med ved, kryddväxt, soligt väder, gröna häckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis går det bra att finfördela annat än mat också!

Outdoor bartending setup with alcohol, lime, mint, knife, and glasses on a wooden board.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skål! :beer:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Vadå annat än mat ??
Jag ser bara mat på bilden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.