Fairlane
Det är väl lite svårare att skylta med ett pris på en laddstation än på en bensinstation då folk har olika avtal. På bensinstationen kostar bränslet lika mycket för samtliga kunder, sen har man kanske någon form av återbäring i efterhand på några ören. Jag har tolkat det som att skillnaden är bra mycket större för laddstationer.

Själv tankar man bensin/e85/diesel hos den kedja jag föredrar. Bryr mig inte om ifall grannen är 10 öre billigare per liter. Skulle det vara halva priset hos grannen (vilket verkar vara möjligt hos en laddstation med "rätt" avtal?) så tar jag den såklart, men så brukar det inte se ut. på bensinen brukar det väl kunna skilja 10 öre/liter ~0,5%. Känns som det kvittar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ett pris borde visas som gäller utan något abonnemang med rabatt.
Sedan bör den med abonnemang kunna se i en app vad priset blir.
Nästan som med dagens bränslepris på mackar, men det mognar säkert med tiden.
 
  • Gilla
Elin Lindberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nu snabbladdar jag inte så ofta. Men jag har inget abonnemang och ingen tagg. Det har alltid gått att betala antingen med kort direkt på laddaren eller med en app till telefonen. Priset finns inte alltid angivet i tryck på maskinen. Men man kan alltid se det. Och det varierar en hel del beroende på vad man har för abonnemang. Varför man inte alltid kan betala med kort direkt på automaten är för mig en gåta.
Det är väl på g genom lagstiftning om något år. Tror det kommer bli mer som bensinmackarna framöver.
Om folk kan vägra abonnemang bara så löser det sig självt
 
Fairlane
A AndersS skrev:
Ett pris borde visas som gäller utan något abonnemang med rabatt.
Sedan bör den med abonnemang kunna se i en app vad priset blir.
Nästan som med dagens bränslepris på mackar, men det mognar säkert med tiden.
Ja, jag har för dålig koll kan jag villigt erkänna. När det gäller bensin så vet jag ju att jag får tillbaks 10-15 öre per liter om jag använder rätt kort. För någon som tankar mer kanske det blir 25 öre rabatt, men för laddning kan det väl skilja rejält?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl lite svårare att skylta med ett pris på en laddstation än på en bensinstation då folk har olika avtal. På bensinstationen kostar bränslet lika mycket för samtliga kunder, sen har man kanske någon form av återbäring i efterhand på några ören. Jag har tolkat det som att skillnaden är bra mycket större för laddstationer.
Det är väl också ett problem som förhoppningsvis avtar med tiden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så då är vi överens.
Inga snabbladdningsplatser som enbart handikappade får stå på utan enbart platser anpassade till handikappade som alla får nyttja(y)

Jag svarade på ett meddelande där snabbladdare nämndes...;)
Ja lite =)
Jag står fast vid att är det en rullstoll i rutan och det skulle vara enda laddaren utanför där du vill så får du leta upp nästa närmsta laddare om det så är multiladdare med all världens kräm i ;)

Men de får man väl hoppas att den som sätter stolparna tänker lite längre så folk kan ladda.
 
N Nerre skrev:
Nu var ju abonnemang bara en av grejerna jag räknade upp, det andra exemplet var taggar. Om man inte har en tagg till laddnätverket kan man väl inte ladda där även om de skulle ha lägre pris?
Sorry, missade att du räknade upp flera saker. Var man kan ladda tror jag många elbilsförare ser som ett begränsat problem. Någon enstaka gång råkar man ut för ett nytt nätverk och laddar då ner en app till. Det är ett omak, men inte mer än så.

N Nerre skrev:
Sen slår det mig ju att laddstationer skyltar inte öppet med priset på samma sätt som bensinstationer (som har en stor skylt så man ser på långt håll var det är billigast att tanka om det ligger 3 mackar vid samma korsning).
Ja, det är konstigt att de inte är öppnare än de är med pris. Ibland är det knepigt så tillvida att samma station har olika pris beroende på vilken laddare man använder. En 250 kW-laddare kan vara dyrare per kW än en 50 kW-laddare på samma ställe, där det också kan finnas AC-laddare som är ännu billigare. Något ställe kan ta betalt per min. istället för per kW, eller en kombination av tids- och effektpris.

Tittar man på Tesla har de därtill hög- och lågpris beroende på tid på dygnet.

Så det är ofta lite mer komplicerat än ett orabatterat pris per liter för vanlig soppa.

Nedan lite exempel, delvis obegripliga, men alla väl förklarade för den som lärt sig titta.
Skärmavbildning av ChargeFinder-app som visar elbilsladdstationer och deras status i Norrköping, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från ChargeFinder-appen som visar laddstationer, priser och tillgänglighet i Norrköping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De här två Eon-laddarna ligger bredvid varandra. Den långsammare är dyrare än den snabbare.

Skärmavbildning av ChargeFinder-app som visar laddstationer, priser, och tillgänglighet för Tesla Supercharger i Edsbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teslaladdare med olika pris olika tider. Dock samma pris för 150- som 250-laddarna.

Skärmavbild av laddningsstation för elbil, tillgänglighetsstatus, priser, och ytterligare information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från ChargeFinder-appen visar laddstation i Nyköping, laddningstyper, priser, tillgänglighet och tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ChargeFinder-app med information om laddstation för elbil, tillgänglighet och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre olika laddhastigheter, tre olika priser på samma ställe.

Skärmavbild av ChargeFinder-appen som visar tillgängligheten hos laddstationer för elbilar i Nyköping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kombination av effekt- och tidstaxa
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Varför man inte alltid kan betala med kort direkt på automaten är för mig en gåta.
Det är för att det är relativt dyrt för dem per transaktion med betalkort jämfört med egen betalning och att betalterminaler för utomhusbruk historiskt varit dyra i drift då de inte hållit särskilt väl.

Med dyrare laddning och blipp istället för de gamla chippbetalterminalerna blir dock båda argumenten allt sämre. Möjlighet till kortbetalning är ett rimligt användarkrav.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja se en utbyggnad med kortterminaler men däremot automatisk betalning där laddaren identifierar bilen.
 
W witten skrev:
Jag skulle inte vilja se en utbyggnad med kortterminaler men däremot automatisk betalning där laddaren identifierar bilen.
Har inte Tesla patent på det?

Edit: kanske inte om det bygger på skyltigenkänning...
 
Oklart vem som har patent och hur heltäckande det är, men fler än Tesla har autoigenkänning. Tror rent av att det finns ett gemensamt protokoll för det.


Edit: ISO 15118 på gång, som är något annat än Teslas lösning, men ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har inte Tesla patent på det?

Edit: kanske inte om det bygger på skyltigenkänning...
Jag skulle inte vilja ha ett system där kostnaden debiterades baserat på skyltavläsning. Det är inte säkert nog.
 
A Avemo skrev:
Jag skulle inte vilja ha ett system där kostnaden debiterades baserat på skyltavläsning. Det är inte säkert nog.
Jag gillar det när det gäller parkeringar. Jag har sparat tusenlappar på att systemet missar avläsningarna.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oklart vem som har patent och hur heltäckande det är, men fler än Tesla har autoigenkänning. Tror rent av att det finns ett gemensamt protokoll för det.


Edit: ISO 15118 på gång, som är något annat än Teslas lösning, men ändå.
Det heter Plug and Charge och autentiseringen sker jgenom laddkabeln, även Mercedes har detta på vissa modeller. Säkert andra tillverkare också
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har inte Tesla patent på det?

Edit: kanske inte om det bygger på skyltigenkänning...
Det tror jag inte de har, möjligen att lösningen är proprietär och instängd bakom deras servrar. Tesla brukar ju annars släppa sina patent fria för att inte hindra omställningen. Men de var ju så tidiga att de har en egen lösning och inte plug & charge som standarden numera heter. Men det är väl bara mjukvara och protokoll som skiljer. Man registrerar sitt betalkort på bilens skärm en gång, sen är det bara att tuta och köra.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.