useless useless skrev:
Vem ska jag stämma om jag själv grävt ner fibern för grunt på min egen tomt?
Din fråga är useless
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lagen säger fackmannamässigt, jag vet.
Men i ett fall som detta kan det vara.så att det krävdes för mycket för att lägga kabeln på rätt djup. Jag misstänker att man tar hänsyn till sådana saker när man i en rättegång funderar på fackmannamässigt. Det är skillnad att bygga ett badrum och lägga en kabel. Det är inte alltid det går att uppnå rätt djup utan att det blir för mycket arbete.
Säg att man stöter på ett rejält berg, en bit ner inne på tomten. Att börja spränga är inte rimligt med tanke på att det är tomtmark. troligtvis ingen trafik.
Men när man kommer ut på allmän mark så blir kraven annorlunda.
Så skulle troligtvis en domstol tänka.
Precis, man måste utgå från förutsättningarna i varje fall.

Om TS bor på toppen av ett berg lär hen inte ha någon framgång.

Medan om det med deras handgrävning enkelt gick att nå det djup som kabeln ligger på är läget ett annat. Se bilderna i trådstarten, de gräver alltså gångar på cirka 5 cm och man ser jord och grus under. Det förefaller vara en väl ytlig förläggning.

Eller om man hamnar på en bergskam så borde det gå att göra en annan sträckning förbi. Nej ingen sprängning för fiber.

Om TS är välbekant med sin egen tomt så vet hen nog intuitivt om entreprenören bara slarvat eller om det verkligen finns berg överallt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jocu skrev:
vart på hemsidan anges lagkraven för förläggning?
Jag hittar bara anvisningar…
Jordbalken gäller..
Testa du kräv vad du vill, du kommer aldrig komma någon vart med det.
Skriver du egenskap av certifierad fibergrävare med koll på läget, eller är du bara en pajas med kaxig attityd? Krav ställs på både leverantörer och deras underleverantörer, vilka krav som gäller står där. Lagen reglerar ev. tvister och brott genom juridisk process.
 
A AndersS skrev:
Och hur ska du undvika och kunna välja om det till nästan 100% bara finns en fiberägare som bygger fiber i området.;)
"Tänkte inte på det" som uppfinnaren i Sundbyberg brukade säga.
Men gräva själv på egen fastighet går bra.
Har tänkt en hel del på det, och gjort en hel del också. Man startar en ekonomisk förening som driver grävarbetet. Man behöver inte kunna allt om grävning om man anlitar seriösa grävare, helst från området som ska grävas. Att hitta bra nätleverantör kan vara svårare men ofta har kommunen ett nätbolag. Upplägget kallas byalagsmodellen men fungerar lika bra i stan
 
S Sir Duke skrev:
Precis, man måste utgå från förutsättningarna i varje fall.

Om TS bor på toppen av ett berg lär hen inte ha någon framgång.

Medan om det med deras handgrävning enkelt gick att nå det djup som kabeln ligger på är läget ett annat. Se bilderna i trådstarten, de gräver alltså gångar på cirka 5 cm och man ser jord och grus under. Det förefaller vara en väl ytlig förläggning.

Eller om man hamnar på en bergskam så borde det gå att göra en annan sträckning förbi. Nej ingen sprängning för fiber.

Om TS är välbekant med sin egen tomt så vet hen nog intuitivt om entreprenören bara slarvat eller om det verkligen finns berg överallt.
Min poäng var just det att man inte kategoriskt kan säga att det ska vara fackmannamässigt.
 
X xyphax skrev:
Skriver du egenskap av certifierad fibergrävare med koll på läget, eller är du bara en pajas med kaxig attityd? Krav ställs på både leverantörer och deras underleverantörer, vilka krav som gäller står där. Lagen reglerar ev. tvister och brott genom juridisk process.
Det är skillnad på vad som står i lagen och vad som är bransch regler.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min poäng var just det att man inte kategoriskt kan säga att det ska vara fackmannamässigt.
Jo, lagen säger arr kunden har rätt till ett fackmässigt utfört arbete.

Men. Man ska ta hänsyn till relevanta omständigheter. Det kan vara ett berg till exempel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har svårt att se proffs förlägga kabeln så grunt.. jag misstänker att man ofta grävmaskin.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är skillnad på vad som står i lagen och vad som är bransch regler.
Vilken tur att du förklarade det för mig, särskrivet och allt, du verkar kunnig!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Din fråga är useless
Fast det är ju ganska vanligt att fastighetsägaren själv får gräva ner sista biten fram till huset. Vet vi att det inte är så i TS fall?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Byggahus_Jonas skrev:
Har tänkt en hel del på det, och gjort en hel del också. Man startar en ekonomisk förening som driver grävarbetet. Man behöver inte kunna allt om grävning om man anlitar seriösa grävare, helst från området som ska grävas. Att hitta bra nätleverantör kan vara svårare men ofta har kommunen ett nätbolag. Upplägget kallas byalagsmodellen men fungerar lika bra i stan
Det är idag i princip färdigbyggt i tätorterna gällande stamnät och det finns då en fiberägare, jag utgår nu från merparten av tätorterna då kan kan finnas enstaka undantag.
Byalagsmodellen kom till på landsbygden, utifrån namnet, när ingen fiberoperatör var intresserad av att bygga där och att landsbygdsfiber även till viss del finansierades av bidrag. Så det är två olika modeller beroende av finansiering.
Sedan började t.ex. IP Only (idag Globel Connect) runt 2016-17 visa stort intresse av landsbygd och "mutade" in område utifrån att bidrag endast gavs till en operatör inom ett definierat område.
Men det går alltid att pröva, men jag har svårt att se hur det ska lyckas inom tätorter än mindre i stad.
Även jag har haft lite insyn i branschen
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det är ju ganska vanligt att fastighetsägaren själv får gräva ner sista biten fram till huset. Vet vi att det inte är så i TS fall?
Vi vet inte det, då ts inte bodde i fastigheten och gissar på att det är mera än 5 år sedan installationen gjordes.
Så bra notering(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som extra notering på utfört arbete. Beroende av fiberoperatör och entreprenör kan det finnas olika krav på dokumentering. Ett exempel jag vet har tillämpats för att säkra kvalité och kunna dokumentera.
  • Vid projektering av fastighet tas en kartbild fram och där ritas grävning in, tillsammans med foton som mera detaljerat visar hur det ska utföras, samt inritad om det på fastigheten finns ledningar som bara fastighetsägaren känner till.
  • Vid grävning ska utförande ta foton på utfört arbete både vid grävning och återställning, allt läggs upp löpande i molntjänst.
Problem som dyker upp är om fiberägare/entreprenör tillåter kedjegrävare eller fiberplogning där det inte går att se att duct har lagts på rätt djup, samt hur märkband hamnar. Fastighetsägaren uppskattar (vill) oftast det då det blir mindre påverkan på fastigheten, men är betydligt svårare att fastställa förläggning av duct. Fiberägare/entreprenör får i regel arbetet utfört snabbare och till lägre kostnad.
Så "pest eller kolera" beroende av syfte och vem man frågar.
 
A AndersS skrev:
Är det länge sedan ni fick fiber?
Vissa operatörer har 5 års garanti från utförande entreprenör.
Normalt djup på villafastighet är 30cm.
Orange märkband är ok och används även till fiber, signaltråden kan man enkelt laga med lite tråd och skarvhylsa, vilket ska göras även om ni bara täcker igen.
Kontakta gärna er leverantör.
Ser inget behov av att kontakta försäkringsbolag, ser inget syfte.
När jag fick fiber indraget låg det på 25 cm, ringde då bolaget jag beställt fibrer ifrån och hon sa klart och tydligt att fibern måste ner till 40 cm om det inte är något berg eller annat som hindrar djupet
 
Konstantin K Konstantin K skrev:
När jag fick fiber indraget låg det på 25 cm, ringde då bolaget jag beställt fibrer ifrån och hon sa klart och tydligt att fibern måste ner till 40 cm om det inte är något berg eller annat som hindrar djupet
Varje fiberägare väljer själv, så man kan välja 40 cm eller 90 cm, osv.
Använder man info som säger att man följer Robust fiber så ska det vara minst 30 cm. Så 40 cm är då vad er fiberägare har valt och följer då Robust fibers rekommendation om det är en vanlig villafastighet. Hade ni haft skogsfastighet och även åkermark som skulle passeras är det andra nivåer som gäller.;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.