pacman42 pacman42 skrev:
Notera dock att två sekunder är mer än de flesta håller på motorvägarna runt våra större städer...
Visst är det så, men sen är det inte ovanligt med "multidoff" heller... I alla fall inte om man får tro Vägens Hjältar. Oftast går det dock naturligtvis bra...

Jag försöker faktiskt hålla tre sekunder men exempelvis på uppsalavägen i "normaltät" trafik är det ganska svårt. Dock kan jag bli ganska galen på en helt omotiverad rövsniffare som ligger någon sekund bakom mig på en i övrigt nästan öde "motorväg" i Norrland. Men det kanske är en elbil som vill parasitera på mitt baksug. :thinking::p
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Du får läsa om de jag skrev.
En snabbladdningsplats ska inte vara en handikappsplats.
Och hade du varit med i diskussionen från början så handlade nämnda plats om en slöladdare.
Självklart kan man ha snabbladdare även med handikapp om det är vid ett matställe. Så länge det finns fler platser.
Tillgängligheten gäller även handikappade, och med tanke på hur hetsiga diskussionerna är för att någon laddar till 100% på en sån så måste det finnas.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Men det kanske är en elbil som vill parasitera på mitt baksug. :thinking::p
Går det tyngre för en själv ifall någon lägger sig tätt bakom? :thinking:

Det är en ärligt ställd fråga för att jag inte vet, men är nyfiken ... :geek:
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Går det tyngre för en själv ifall någon lägger sig tätt bakom? :thinking:

Det är en ärligt ställd fråga för att jag inte vet, men är nyfiken ... :geek:
Nä men den bakom kan bygga upp lite mer speed och ta dig på rakan, känsligt för Markus Ericsson just nu... :(
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Går det tyngre för en själv ifall någon lägger sig tätt bakom? :thinking:
Bara om det är en elbil. :p
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är en ärligt ställd fråga för att jag inte vet, men är nyfiken ... :geek:
Inte jag heller vet säkert. Men en aning borde det väl påverka?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte jag heller vet säkert. Men en aning borde det väl påverka?
En något haltande jämförelse. Om du i hård vind ställer dig i lä av någon. Blåser det då hårdare på den personen?

Det går inte tyngre för bilen framför att man ligger nära bakom. Jag har hört beskrivas system för lastbilar där det skulle finnas kommunikation mellan fordon så att man kan ligga nära och den bakomvarande automatiskt bromsar samtidigt som den framför. Om det finns färdigt eller bara som prototyper vet jag inte. Men det blir en besparing att ligga nära. För egen del håller jag gärna avståndet lite längre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
man kan fråga sig om man verkligen förbättrar tillgängligheten såhär. Polishuset på Kungsholmsgatan verkar vara ett skyddsobjekt, så man kan inte se med en vanlig karttjänst hur det ser ut på andra sidan gatan då den är blurrad. Men om vi antar att den här handikapplatsen (som numera är en laddplats) är den närmsta som finns till Norrmalmspolisens (ja, den ligger på Kungsholmen, skyll inte på mig) poliskontor – är det då skäligt att vika den för elbilar? Samma fråga kan säkert ställas även på andra platser, men för mig var det första gången jag såg något sådant.
Att citera sig själv är en särskild nivå av egocentrism, men nu har jag i alla fall kollat upp saken ovan.

Det finns ett par handikapplatser på andra sidan gatan också, närmare polisstationen (och ingången till Kronobergshäktet tror jag; har dock aldrig haft något ärende dit, så är inte helt säker), så ur det perspektivet blir försämringen marginell, om ens märkbar.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
I teorin skulle det kunna gå någon promille tyngre om någon ligger tätt bakom, detta om virvlarna/turbulensen störs. I praktiken, nej.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Men droppform ger väl lägsta luftmotståndet.
Så med lite tur så kanske bilen bakom ger lite av det luftflödet åt bilen framför ... :thinking:
Tabell över olika föremåls luftmotståndskoefficienter (Cw), sedda från sidan och framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I teorin skulle det kunna gå någon promille tyngre om någon ligger tätt bakom, detta om virvlarna/turbulensen störs. I praktiken, nej.
En bil bakom som fyller "wake" bör väl minska baktrycket och sänka motståndet, delad börda
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men droppform ger väl lägsta luftmotståndet.
Så med lite tur så kanske bilen bakom ger lite av det luftflödet åt bilen framför ... :thinking:
[bild]
Detta var grunden till UrSaaben från 1946
Svart klassisk bil med strömlinjeformad design i en utställningslokal, utsmyckad fönsterdesign, unikt bakparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har fullständigt glömts bort med dagens kylskåpsformade SUV modeller
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men droppform ger väl lägsta luftmotståndet.
Så med lite tur så kanske bilen bakom ger lite av det luftflödet åt bilen framför ... :thinking:
[bild]
Tror det ett tag var populärt att marknadsföra cw värdet, va det på 80 talet? Nu verkar det blivit populärt igen på elbilar men ingen i marknadsföringen säger att cw är en funktion av frontytans area så att en lägre mindre bil med högre cw ofta har lägre luftmotstånd än en högre större med lägre cw.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En bil bakom som fyller "wake" bör väl minska baktrycket och sänka motståndet, delad börda
Lite av grejen med "bump drafting" som de gillar i ovalracing, även bilen framför får lite lägre luftmotstånd.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det är därför jag kör med takboxen bak o fram. Lägre förbrukning och den blir mycket tystare.

Helt otroligt dumt att de har gjort takboxar spetsiga..
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Och hade du varit med i diskussionen från början så handlade nämnda plats om en slöladdare.
Självklart kan man ha snabbladdare även med handikapp om det är vid ett matställe. Så länge det finns fler platser.
Tillgängligheten gäller även handikappade, och med tanke på hur hetsiga diskussionerna är för att någon laddar till 100% på en sån så måste det finnas.
Så då är vi överens.
Inga snabbladdningsplatser som enbart handikappade får stå på utan enbart platser anpassade till handikappade som alla får nyttja(y)

Jag svarade på ett meddelande där snabbladdare nämndes...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.