1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Visst är det så, men sen är det inte ovanligt med "multidoff" heller... I alla fall inte om man får tro Vägens Hjältar. Oftast går det dock naturligtvis bra...pacman42 skrev:
Jag försöker faktiskt hålla tre sekunder men exempelvis på uppsalavägen i "normaltät" trafik är det ganska svårt. Dock kan jag bli ganska galen på en helt omotiverad rövsniffare som ligger någon sekund bakom mig på en i övrigt nästan öde "motorväg" i Norrland. Men det kanske är en elbil som vill parasitera på mitt baksug.
Och hade du varit med i diskussionen från början så handlade nämnda plats om en slöladdare.A Alexn72 skrev:
Självklart kan man ha snabbladdare även med handikapp om det är vid ett matställe. Så länge det finns fler platser.
Tillgängligheten gäller även handikappade, och med tanke på hur hetsiga diskussionerna är för att någon laddar till 100% på en sån så måste det finnas.
En något haltande jämförelse. Om du i hård vind ställer dig i lä av någon. Blåser det då hårdare på den personen?Alfredo skrev:
Det går inte tyngre för bilen framför att man ligger nära bakom. Jag har hört beskrivas system för lastbilar där det skulle finnas kommunikation mellan fordon så att man kan ligga nära och den bakomvarande automatiskt bromsar samtidigt som den framför. Om det finns färdigt eller bara som prototyper vet jag inte. Men det blir en besparing att ligga nära. För egen del håller jag gärna avståndet lite längre.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Att citera sig själv är en särskild nivå av egocentrism, men nu har jag i alla fall kollat upp saken ovan.Nötegårdsgubben skrev:man kan fråga sig om man verkligen förbättrar tillgängligheten såhär. Polishuset på Kungsholmsgatan verkar vara ett skyddsobjekt, så man kan inte se med en vanlig karttjänst hur det ser ut på andra sidan gatan då den är blurrad. Men om vi antar att den här handikapplatsen (som numera är en laddplats) är den närmsta som finns till Norrmalmspolisens (ja, den ligger på Kungsholmen, skyll inte på mig) poliskontor – är det då skäligt att vika den för elbilar? Samma fråga kan säkert ställas även på andra platser, men för mig var det första gången jag såg något sådant.
Det finns ett par handikapplatser på andra sidan gatan också, närmare polisstationen (och ingången till Kronobergshäktet tror jag; har dock aldrig haft något ärende dit, så är inte helt säker), så ur det perspektivet blir försämringen marginell, om ens märkbar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tror det ett tag var populärt att marknadsföra cw värdet, va det på 80 talet? Nu verkar det blivit populärt igen på elbilar men ingen i marknadsföringen säger att cw är en funktion av frontytans area så att en lägre mindre bil med högre cw ofta har lägre luftmotstånd än en högre större med lägre cw.Mikael_L skrev:
Det är därför jag kör med takboxen bak o fram. Lägre förbrukning och den blir mycket tystare.
Helt otroligt dumt att de har gjort takboxar spetsiga..
Helt otroligt dumt att de har gjort takboxar spetsiga..
Så då är vi överens.R Rkarlsson skrev:Och hade du varit med i diskussionen från början så handlade nämnda plats om en slöladdare.
Självklart kan man ha snabbladdare även med handikapp om det är vid ett matställe. Så länge det finns fler platser.
Tillgängligheten gäller även handikappade, och med tanke på hur hetsiga diskussionerna är för att någon laddar till 100% på en sån så måste det finnas.
Inga snabbladdningsplatser som enbart handikappade får stå på utan enbart platser anpassade till handikappade som alla får nyttja
Jag svarade på ett meddelande där snabbladdare nämndes...