E Erik_91 skrev:
Sant, men vi kan vända på steken och se detta ur det andra perspektivet också. Nämligen att "jag behöver inte åka buss istället för att ta bilen för jag har planterat lite blommor i trädgården så jag drar redan mitt strå till stacken".
Gäller ju alla saker man gör, så jag förstår inte vad det har för relevans här...
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi hade gärna låtit en stor del av gräsmattan bli "äng". Men om vi låter det växa fritt sätter sig trädplantor i massor och vi har inte längre en "äng" utan "sly". Alltså klipper vi.

Sådde en kvadratmeter blomsteräng i trädgårdslandet häromdagen då jag hade blandade frön över och dessutom tom yta jag inte odlar på. Vet inte om det gör så himla mycket skillnad mot alla andra blommor vi har i trädgården och de 160000m2 raps som blommar utanför knuten just nu. Men visst.
En äng ska också klippas, en gång om året, så nån sly blir det väl inte.

Vad gäller fält med raps så blommar den en kort period, är oftast söndersprutad och alla insekter dödade och den funkar dessutom bara för en liten mängd insekter. En söndersprutad monokultur är ingen ersättning för natur eller en bra trädgård.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gäller ju alla saker man gör, så jag förstår inte vad det har för relevans här...
Njae nu vet jag inte riktigt vad du menar.

Frågan som ni började diskutera är huruvida det är positivt för klimatet att lägga vikt vid varje liten åtgärd som kan räknas som "klimatsmart", oavsett om det ger en stor påverkan eller en obetydlig påverkan. Din synvinkel verkar vara att allt som kan göras ska göras. Min synvinkel är att folk (medvetet eller omedvetet) oftast gör saker som ger obetydlig effekt, och sedan struntar tvärt i att göra saker som ger stor effekt, som att sälja alla sina bilar och enbart åka kollektivt/cykla, just för att man hellre fokuserar på de obetydliga sakerna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Njae nu vet jag inte riktigt vad du menar.

Frågan som ni började diskutera är huruvida det är positivt för klimatet att lägga vikt vid varje liten åtgärd som kan räknas som "klimatsmart", oavsett om det ger en stor påverkan eller en obetydlig påverkan. Din synvinkel verkar vara att allt som kan göras ska göras. Min synvinkel är att folk (medvetet eller omedvetet) oftast gör saker som ger obetydlig effekt, och sedan struntar tvärt i att göra saker som ger stor effekt, som att sälja alla sina bilar och enbart åka kollektivt/cykla, just för att man hellre fokuserar på de obetydliga sakerna.
Nä, skit i allt istället...
 
  • Arg
Erik_91
  • Laddar…
wildeside
Av ren lathet så har jag äng och skog på stort sett hela tomten.
Minimalt med underhåll.
Framför huset har jag gräsmatta typ 40 kvadrat meter som ska klippas med jämna mellanrum för att se vårdat ut som tar mer tid i anspråk en resten av tomten.
Så omedvetet eller speciellt engagerad så har jag blivit en miljötalilban.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
En äng ska också klippas, en gång om året, så nån sly blir det väl inte.

Vad gäller fält med raps så blommar den en kort period, är oftast söndersprutad och alla insekter dödade och den funkar dessutom bara för en liten mängd insekter. En söndersprutad monokultur är ingen ersättning för natur eller en bra trädgård.
Jag ska hälsa den dryga halvmiljonen honungsbin som bor bredvid det. Samma med lärkorna och rådjuren som finns där. Och djurliv måste det finnas eftersom rovfåglarna jagar över åkern dagligen.

Nej men ärligt talat. Jag vet mycket väl om situationen med klimat och miljö och så vidare. Det är dock lite så att man får se på rätt saker. Hade vi skött trädgården som en vanlig villaträdgård hade det absolut varit mindre djurliv. Nu när vi klipper är stora ytor "sällanklippta" och de blommor som finns där kör vi runt så de får blomma klart.

Men faktum är att jag nog inte skall ge mig in i den här diskussionen alls om jag inte har gott om tid eftersom svaren blir för dåligt genomarbetade.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Tack för en väldigt intressant artikel!!!

Som den skadade ingenjör jag är kan jag dock inte låta bli att ifrågasätta några siffror...

Kan det verkligen stämma att man räknar att betong har en livslängd på 10-20 år!?
Inte byter man alla motorvägsbroar vart 10e år...

Hur kan naturgrus (som man bara gräver upp) ha en högre CO2 siffra än stenkross som måste sprängas, transporteras till ett band och sen tuggas sönder av en dieselslukande maskin?
Därefter borde transporter kosta lika mkt CO2.


Uppgifterna ang makadam och naturgrus kommer från Trafikverkets klimatkalkyl. Jag har sökt men hittar inte beräkningarna, så har ställt en fråga till dem. Återkommer när jag får svar. Naturgrus har en naturgrusskatt eftersom det är en ändlig produkt, men borde inte ge koldioxidpåslag.

Andra uppgifter säger att makadamprodukter släpper ut ca 10 kg CO2e/m3 med varierande livslängd, upp till på 40 år. Stenmjöl har t. ex. en livslängd på 15 år.

Livslängden på betong låter låg, och jag hittar inte källan. Jag har själv läst uppgiften i en översikt av olika material. Teknisk livslängd verkar vara 40 år, men jag tror yttre påverkan är inräknad (antagligen i offentlig miljö?) som snöplogning, sättningar och skador. En uppgift i "Klimatkalkyl för landskap" framgår 25 år som utbytestid/referenstid på betongmarkplattor. Där ges å andra sidan all natursten 50 år.

Jag tänker att det viktigaste är att medvetandegöra problematiken och att uppmuntra folk att göra så kloka klimatval det går.

Det finns klimatdeklarationer i miljövarudeklarationen, EPD (Environmental product declaration), för nästan alla material, och kan hittas på www.enirondec.com. Lite trassligt att leta. Norge har en bra site som är lite enklare. www.epd-norge.no
För övrigt kan man hamna rätt om man googlar på EPD tillsammans med materialnamnet.

Man kan också söka på livscykelanalys, LCA (Life cycle assessment)

Jag har även kontaktat Boverket, men de tycks inte inkludera markmaterial i deras Klimatdatabas.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
E Eva a skrev:
Att släcka trädgårdsbelysning och fasadbelysning kl 23 är väldigt viktigt för många nattaktiva insekter och djur. Ljusföroreningar är problematisk. En fladdermus kan sätta i sig tusentals myggor. Som plus drar det mindre energi. Borde vara med på checklistan.
Ja, mycket bra inlägg. Jag tycker man bör sträva efter att minimera trädgårdsbelysningen, ifrågasätta vad som verkligen behövs. Även detta är ett ideal som måste ändras. Lyxiga fräcka trädgårdar är ofta både hårt anlagda, har mycket belysning och för liten del växtlighet.

Vi har även den komplexa frågan med anläggning av pooler. Jag försöker uppmuntra till mindre poolstorlek (och gummiband om man vill motionssimma) till mina kunder. Jag tror även svalkande pooler (utan uppvärmning) är på frammarsch. Så kallade plunge pools behöver inte vara stora. I södra Frankrike blev det nyss förbud att fylla pooler, kanske går vi åt det hållet med torrare klimat. Kanske blir magasinering av regnvatten avgörande. Naturpooler blir också allt mer relevant.
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
Jag måste säga att jag är förbryllad.

Den samlade klimatforskningen verkar mena att vi har passerat "fem i tolv" och att vi inte längre kan undvika framtida temperaturhöjningar med allt vad det innebär av extremklimat, negativa förändringar för flora och fauna och i slutänden sämre levnadsförhållanden för oss själva.

Djur-och växtarter försvinner i rasande takt vilket hotar vår egen överlevnad på sikt.

Ändå är det så otroligt många som — av bekvämlighet/lättja, rädsla eller annat — väljer att blunda för verkligheten.
Om fukt hotar källaren så dräneras det omgående men när planeten hotas resulterar det i ett lamt ifrågasättande eller en gäspning...

Jag är sextio år, har inga barn och kommer därmed inte att få några barnbarn; i bästa fall har jag tjugo år kvar och behöver inte bry mig särskilt mycket om någonting som har med klimatförändringar att göra.
Men jag är på sätt och vis skräckslagen och vill självklart göra det jag kan för att bidra till förbättring. Även om jag inser att mina åtgärder inte kan rädda planeten måste de ha ett — litet — värde. Göra någon skillnad.

Och där kommer vi till det som förbryllar mig: hur kan man strunta i framtiden för sina barn och barnbarn, framtida generationer? Hur kan man om man har trädgård strunta i att plantera växter som gynnar pollinatörer? Hur kan man skapa (fula) "lättskötta" öknar med betongplattor, flintsten och kross som inte gynnar det insektsliv vi behöver för att överleva?

Hushållen står på olika sätt för en betydande del av de utsläpp som skapar våra miljöproblem; om alla tog ansvar för sin del och dessutom försökte förbättra situationen där det går skulle uppförsbacken bli mindre brant. Och våra barn och barnbarn skulle få en bättre chans...

Jag är uppgiven. Jag tror att det är kört på många sätt och framförallt är det djur och växtliv som får ta konsekvenserna både på kort och lång sikt men så småningom får vi själva betala ett pris.

Trots det väljer jag att göra det jag kan för att vända skutan för vad är alternativet? Men jag gör det inte för mänskligheten, jag gör det för djur-och växtliv på en stackars planet som råkat få oss på halsen.

Om någon vill bidra till ett bättre klimat för sina barns och barbarns skull är ju det en acceptabel anledning...

//Ronnie

P S Häromdagen kom en bil ifatt mig vid ett rödljus; jag kände igen modellen, det var en Dodge Ram. Stor, tung, stark och "törstig". Men det som fick mig att reagera var en dekal på bakre kofångaren — en liten klisterlapp över avgasröret där det stod "FUCK YOU GRETA T!"!!!

I bilen satt en man ifyrtioårsåldern som inte bara tyckte att han villhövde en bil som är extremt bidragande till våra klimatproblem — han ville dessutom ge en osmaklig hälsning till en ung kvinna som försöker rädda vår planet för allas skull och som rimligtvis ska leva här när vi är borta.

Måste säga att det känns skruvat på gränsen till sociopati.

Av nyfikenhet googlade jag lite och tydligen är detta den optimala förlängaren, citat från ram.com:

"INGEN KOMPROMISS
Ram är ett varumärke som står för styrka, kraft och förmåga i pickupvärlden. Ram-produkterna utmanar det normala och överträffar vardagen och är byggda med ett mål: inga kompromisser! Enastående prestanda, teknik och säkerhet, samtidigt som den levererar extraordinär komfort, lyx och häpnadsväckande stil. Var unik och välj din best."

I ett test var snittförbrukningen av bränsle 1,4 liter och bedömdes inte gå ner ens vid längre landsvägskörning.

Jag utgår ifrån att man inte har barn eller barnbarn när man väljer att köra en sådan bil... D S
 
  • Gilla
  • Älska
Annia och 26 till
  • Laddar…
M
P Pysslarn skrev:
Jag utgår ifrån att man inte har barn eller barnbarn när man väljer att köra en sådan bil... D S
Eller så kör man runt med väldigt tunga stenar....
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Har man en sådan dekal handlar det nog inte om ett verkligt behov, utan mindervärdeskomplex
 
  • Gilla
Annia och 10 till
  • Laddar…
Världskarta med talbubbla, utsläppspilar från varje land, samt fråga om miljöansvar och självplågeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Annia och 18 till
  • Laddar…
F
tensiden tensiden skrev:
Vi hade gärna låtit en stor del av gräsmattan bli "äng". Men om vi låter det växa fritt sätter sig trädplantor i massor och vi har inte längre en "äng" utan "sly". Alltså klipper vi.

Sådde en kvadratmeter blomsteräng i trädgårdslandet häromdagen då jag hade blandade frön över och dessutom tom yta jag inte odlar på. Vet inte om det gör så himla mycket skillnad mot alla andra blommor vi har i trädgården och de 160000m2 raps som blommar utanför knuten just nu. Men visst.

Vi bor precis vid skogen med mycket mördarsniglar, fästingar och ormar. Klipper så vi får en buffert mot skiten. :crysmile:
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
[bild]
Antar att du inte äger en bil utan åker kollektivt/cyklar överallt?
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
[bild]
Låt mig gissa: Du har två bilar, motorcykel, båt/husvagn, senaste mobiltelefonen, åker på utlandssemester minst en gång om året, och nu försöker döva ditt dåliga samvete med att plantera ett par blommor. :crysmile::crysmile::crysmile:
 
E Erik_91 skrev:
Antar att du inte äger en bil utan åker kollektivt/cyklar överallt?


Låt mig gissa: Du har två bilar, motorcykel, båt/husvagn, senaste mobiltelefonen, åker på utlandssemester minst en gång om året, och nu försöker döva ditt dåliga samvete med att plantera ett par blommor. :crysmile::crysmile::crysmile:
Jag hoppas du inte försörjer dig på att gissa.
 
  • Gilla
  • Haha
Annia och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.