Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är minst två år sedan. Fakturan är betald.Att åtgärda problemet är alldeles för kostsamt för entreprenören. Så jag är övertygad om att de kommer att nobba iskallt.
Då hade jag fräst upp gräsmattan och lagt om den och förklarat för "nätägaren" att: ni har lagt er kabel på fel djup, gör om gör rätt!!
Men jag är väl inte riktigt navlad....
 
A AndersS skrev:
Att göra det riktigt med tätning är anpassad utifrån nätmarkering med söktråd utanför fastigheterna, där det är större längder och omfattning, dvs du signalsätter i FOS/brunn och kan sedan sätta ut ett helt område i allmänmar, gator, vägar, etc. För villafastighet viks söktråden upp vid anslutning mot huset och avslutas vid fastighetsgräns och inte lika känslig för signaldämpning, men inte alls fel att göra det ordentligt om man någon gång skulle behöva göra en utsättning.
Man började senare även göra GPS-inmätning på villa fastigheter.
Vissa fiber operatörer har även inskrivet i avtal som gjordes vid beställning/leverans att fastighetsägaren också ska dokumentera var fiber ligger nedgrävd. Själv har jag foton med inritad fiberdragning som dokument.
Spänningsfallet generellt över tråden är nog mycket större än eventuella skarvar.
 
hsd
Nu är det inte frågan om några strömmar i söktråden, däremot om det skulle uppstå ett totalt avbrott pca. oxidation efter 30 år sp kanske det inre går att visa fiberförläggningen efter avbrottet
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Spänningsfallet generellt över tråden är nog mycket större än eventuella skarvar.
Men blir Inte bättre med dåliga skarvar i större "markeringsnät". Är vad jag skrivit tidigare, men för enskilda fastigheter minimal med normallängd på 5-15m, törs påstå obefintlig, därav är inte gel så viktig där.
I större nät och närtid klarar man sig rätt bra i gatumiljö, man ser skuren asfalt. Men när det blir andra arbeten och kanske fullbredsasfaltering blir en möjlighet till utsättning en viktig del, tillsammans med dokumentering. I våra kvarter pågår nu ventilbyten för vatten och med största sannolikhet full återställning av asfalt.....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Då hade jag fräst upp gräsmattan och lagt om den och förklarat för "nätägaren" att: ni har lagt er kabel på fel djup, gör om gör rätt!!
Men jag är väl inte riktigt navlad....
Tja jag tror att de bara skulle skratta
M maxmsm skrev:
Då hade jag fräst upp gräsmattan och lagt om den och förklarat för "nätägaren" att: ni har lagt er kabel på fel djup, gör om gör rätt!!
Men jag är väl inte riktigt navlad....
Klart man gräva upp hela marken. Klart att man kan fakturera den som grävt ner fibern. Det är bara att köra på.
Dock är risken överhängande att du själv kommer få stå för återställningen. Visst du kan kan stämma dessa. Kanske får du rätt och du kan skratta.... Eller så får du inte rätt... Då står du där med en uppgrävd gräsmatta och skulder till juristen.. För det är inte säkert att du kan övertyga rätten om att det är så viktigt att man gräver ner kablarna så djupt som standard säger. För du måste försöka övertyga rätten om att du lider av problemet. Det finns inget lagkrav vad jag vet.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja jag tror att de bara skulle skratta

Klart man gräva upp hela marken. Klart att man kan fakturera den som grävt ner fibern. Det är bara att köra på.
Dock är risken överhängande att du själv kommer få stå för återställningen. Visst du kan kan stämma dessa. Kanske får du rätt och du kan skratta.... Eller så får du inte rätt... Då står du där med en uppgrävd gräsmatta och skulder till juristen.. För det är inte säkert att du kan övertyga rätten om att det är så viktigt att man gräver ner kablarna så djupt som standard säger. För du måste försöka övertyga rätten om att du lider av problemet. Det finns inget lagkrav vad jag vet.
Jobbar du med att lägga fiber?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men blir Inte bättre med dåliga skarvar i större "markeringsnät". Är vad jag skrivit tidigare, men för enskilda fastigheter minimal med normallängd på 5-15m, törs påstå obefintlig, därav är inte gel så viktig där.
I större nät och närtid klarar man sig rätt bra i gatumiljö, man ser skuren asfalt. Men när det blir andra arbeten och kanske fullbredsasfaltering blir en möjlighet till utsättning en viktig del, tillsammans med dokumentering. I våra kvarter pågår nu ventilbyten för vatten och med största sannolikhet full återställning av asfalt.....
Dåliga skarvar är förvisso aldrig bra..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Då hade jag fräst upp gräsmattan och lagt om den och förklarat för "nätägaren" att: ni har lagt er kabel på fel djup, gör om gör rätt!!
Men jag är väl inte riktigt navlad....
Nu är det väl inte säkert att det är nätägaren som har grävt ner fibern. Om det är inne på den egna tomten så kan det ju vara förra fastighetsägaren som har "grävt själv" eftersom det har varit vanligt att grävning från tomtgräns fram till husvägg inte har ingått utan varit en tilläggstjänst till installationen.
 
  • Gilla
Snickarlarsson och 5 till
  • Laddar…
Tips och råd från någon som grävt av kabel: kolla ALLTID med Ledningskollen.se först! Det är gratis! De kommer ut och markerar så man kan gräva säkert. Sen är det tyvärr så att det finns fler hd-domar som anger att det inte finns något "lägsta djup" att lägga kabeln på eller att det måste ligga varsel-tråd ovan kabeln, utan som markägare är man alltid skyldig att kolla vart/om det går några kablar där man tänker gräva. Gräver du av kontakta ledningsägaren omgående. Det verkar som ni klarat er med hårsmån :) kolla med Ledningskollen som sagt. Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jobbar du med att lägga fiber?
Nej.
Är du jurist?
 
  • Gilla
least
  • Laddar…
S Sletsch skrev:
Tips och råd från någon som grävt av kabel: kolla ALLTID med Ledningskollen.se först! Det är gratis! De kommer ut och markerar så man kan gräva säkert. Sen är det tyvärr så att det finns fler hd-domar som anger att det inte finns något "lägsta djup" att lägga kabeln på eller att det måste ligga varsel-tråd ovan kabeln, utan som markägare är man alltid skyldig att kolla vart/om det går några kablar där man tänker gräva. Gräver du av kontakta ledningsägaren omgående. Det verkar som ni klarat er med hårsmån :) kolla med Ledningskollen som sagt. Lycka till!
Frågan är finns dragningar gjorda på tomtmark?
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
H henning.andersson skrev:
Nu är det väl inte säkert att det är nätägaren som har grävt ner fibern. Om det är inne på den egna tomten så kan det ju vara förra fastighetsägaren som har "grävt själv" eftersom det har varit vanligt att grävning från tomtgräns fram till husvägg inte har ingått utan varit en tilläggstjänst till installationen.
Givet förra ägarens fixa-själv-attityd så är detta inte alls omöjligt. Vi har fått ett antal överraskningar de senaste 1,5 åren ;)
 
  • Gilla
Snickarlarsson
  • Laddar…
Då tar vi det här från det juridiska perspektivet.
Enligt Jordabalken tillhör den ledning som ligger nergrävd på fastigheten fastighetsägaren. Det är ett så kallat byggnadstillbehör.
I vissa fall är det, som någon skrev, fastighetsägaren själv som grävt ner slangen, operatören som äger områdesnätet har då bara tillhandahållit materialet (slang och söktråd).
Det finns regler för hur djupt en fiber ska förläggas, dock inte tvingande, men det gäller inte på tomtmark, där är det fastighetsägarens ansvar.
Fiber på tomtmark dokumenteras heller inte av operatörerna så Ledningskollen är sällan till någon hjälp där, fastighetsägaren måste själv dokumentera förläggningen.
Om en fastighetsägare gräver av sin egen fiber är det operatören som kommer ut och lagar. Slangen kan visserligen fastighetsägaren själv laga om dom vill men det är operatören som blåser i ny fiber från skåp/brunn in i fastigheten, svetsar den nya fibern inomhus och ser till att det fungerar.
Sen skickar operatören en faktura till den som skadat fibern.
Gällande skarvningen av söktråden är det rätt enkelt, tvinna ihop den igen bara.
Svårigheten ligger i att den normalt är inplastad i märkbandet (är i modern tid grön färg på), är den inte det och ligger oskyddad kommer tidens tand att gnaga av den om man inte skarvar med nytt märkband.
Å andra sidan är det, som någon annan skrev, inte jättesvårt att hitta sträckningen igen om man dokumenterat var man skarvade.
Men, återigen, det är fastighetsägarens ansvar och ingen annans.
 
K
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är finns dragningar gjorda på tomtmark?
Nej inte som standard skulle jag säga. Tror det beror på nätägaren. I förra kåken jag bodde fick jag själv gräva ned kabeln enligt anvisning. Det var ingen som dubbelkollade vart den gick eller hur djupt den låg. Anmäler man via ledningskollen och de inte får fram underlag kan man beställa hem en som mäter in vart kabeln går. Det blir dock till en kostnad men är väl värt pengarna kontra kostnaden för att nätägaren måste reparera den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Caroline f skrev:
Vi gräver gångar i trädgården och har helt plötsligt upptäckt att en kabel gått sönder Det är en smal kabel som gått sönder. Vi tror att det är telekabel? Bredvid finns en gul plastkabel, tjockare, som inte gått sönder. Är det fiber?
Vi är inte ens 10 cm ner i marken. Ska verkligen telekabel resp fiber ligga så ytligt?

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Vi har nu samma problem efter att vi hade värre problem där vår avloppsrör blev krossade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.