Enligt Aftonbladet så spöar Tesla model Y skiten ur VW ID.4 (betalartikel):
- https://www.aftonbladet.se/bil/a/15wvxq/elbilstest-vw-id-4-pro-performance-4motion-mot-tesla-model-y

Och ändå är inte ID.4 en dålig bil enligt testet. Detta stämmer med den känsla jag fått när jag tittat på och åkt i dessa bilarna. Ett intressant citat också:

Båda bilarna har kring 75 kilowattimmars batteri och räckvidden är officiellt dryga 50 mil. Båda bilarna har också värmepump som standard som effektivt kan värme kupén när det är kallt ute.

I varmt vårväder imponerar ID.4 4Motion med förbrukning på 1,68 kilowattimmar/mil, något lägre än officiella siffran.

Samtidigt är Teslan ännu bättre med sina 1,46 kilowattimmar per mil under vår vecka. Utklassning! Jag har aldrig kört en snålare elsuv.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt Aftonbladet så spöar Tesla model Y skiten ur VW ID.4 (betalartikel):
- [länk]

Och ändå är inte ID.4 en dålig bil enligt testet. Detta stämmer med den känsla jag fått när jag tittat på och åkt i dessa bilarna. Ett intressant citat också:
Just detta med förbrukningen tycker jag att det talas för lite om, räckvidden beror ju ganska mycket på detta, detta är första varma perioden som jag har min M3 och siffrorna är låga, runt och ibland under det som nämns i din text, under vintern snittade jag 1,78.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja varför skulle inte rörelsehindrade ha laddplats om folk vill ha omställning? Handikapp betyder större plats. Och handikapp betyder inte rullstoll. Min mor har handikapptillstånd och är gående.

Är platsen en snabbladdare då ?
Löjligaste jag hört om.
Alla laddare ska vara tillgängliga dem som behöver ladda.
Ingen ska stå still för att den är reserverad för rörelsehindrade. Absolut att man bygger ( läs ska) ha några större platser för dem med släp, bredare bilar, rörelsehindrade mm men är alla upptagna så får de vänta som alla andra.
Däremot ska inte en vanlig liten bil ta den stora platsen om andra är lediga.

Sammanfattat öppen för alla men anpassat där vissa
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, någon puckel är det inte, men det finns brytpunkter för när luftmotståndets kurva knäcks. Jag har uppenbarligen en sådan runt 70km/h någonstans. Bilen ökar nämligen elförbrukningen (relativt sett) mer mellan 70-väg och 80-väg än mellan 80-väg och 90-väg. Igår hade jag motvind, så jag låg nog på knappt 70 inklusive vinden när jag körde 65. Gissningsvis så har detta med turbulens att göra. Jag tycker mig se ytterligare en knäckpunkt runt 105 (100-110 beroende på vindriktning).

Eftersom det är en elmotor som går på likström så har jag svårt att tro att det är dess effektivitet som är avgörande för dessa upplevda brytpunkter.
Nej det finns ingen brytpunkt. Det är exponentiell ökning då luftmotståndet ökar med hastigheten i kvadrat. Vid lägre hastigheter har luftmotståndet lägre inverkan på totala energiförbrukningen. Du har rullmotstånd i däck, förluster i drivlinan. Mm.
Enkel fysik.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu finns ju batteriladdare inte bara i bilar.
Om man pratar med en ingenjör så är det säkert självklart, men de flesta människor är inte ingenjörer.

I folkmun kallas en batteriladdare för batteriladdare och de sköter batteriladdningen.
I en bil så kallas laddaren för ”Battery Managing System”. Men i ”folkmun” är det en batteriladdare eftersom den kontrollerar batteriladdningen.

Så, det är som vanligt en gråskala vi lever i. :)
Men nu rör det sig inte om en batteriladdare.
Inse att detta är ny teknik som du tydligen inte behärskar utan försöker endast hitta långsökta kopplingar i stället för att medge att du har fel.
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 5 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej det finns ingen brytpunkt. Det är exponentiell ökning då luftmotståndet ökar med hastigheten i kvadrat. Vid lägre hastigheter har luftmotståndet lägre inverkan på totala energiförbrukningen. Du har rullmotstånd i däck, förluster i drivlinan. Mm.
Enkel fysik.
Det trodde jag också fram till dess att jag identifierade fenomenet. Någonting är det som händer i alla fall...
 
Nissens
GoC GoC skrev:
Men nu rör det sig inte om en batteriladdare.
Inse att detta är ny teknik som du tydligen inte behärskar utan försöker endast hitta långsökta kopplingar i stället för att medge att du har fel.
Ok, det finns ingen batteriladdare, ändå laddas batterierna.
Du tror att jag inte begriper hur det ligger till. Jag kan från en säker lälla säga att du har fel.
BMS är inte ens ett namn, det är en förkortning. Oavsett, så hanterar BMS både laddning och urladdning så det är mer komplext än en batteriladdare. Det känns ändå mer rätt att kalla logiken som kontrollerar batteriladdningen för laddare. Det man kallar laddbox och snabbladdare levererar bara elenergi, de har ingen kontroll över laddningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det trodde jag också fram till dess att jag identifierade fenomenet. Någonting är det som händer i alla fall...
Jag tror mer det är vinden som spelar dig ett spratt. 5m/s motvind motsvarar teoretiskt 18km/tim hastighetsökning. På samma vis sjunker förbrukningen vid medvind.
Allt blir så radikalt märkbart när man kör elbil pga den höga verkningsgraden
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, det finns ingen batteriladdare, ändå laddas batterierna.
Du tror att jag inte begriper hur det ligger till. Jag kan från en säker lälla säga att du har fel.
BMS är inte ens ett namn, det är en förkortning. Oavsett, så hanterar BMS både laddning och urladdning så det är mer komplext än en batteriladdare. Det känns ändå mer rätt att kalla logiken som kontrollerar batteriladdningen för laddare. Det man kallar laddbox och snabbladdare levererar bara elenergi, de har ingen kontroll över laddningen.
Jag ger mig, ingen idé att försöka förklara för världens största besserwisser
Hade du läst tidigare så skrev jag även att BMS INTE är en laddare OCH skrev ut det kompletta namnet.
Men vi tar om det
En supercharger/snabbladdare är en ointelligent laddare som laddar batterierna med högspänt likström. Den blir intelligent då man ansluter den till bilen och BMS kommunicerar med laddaren och bestämmer hur stor effekt den för stunden skall skicka till bilens batteri.
En wallbox är inget annat än ett vägguttag, med skyddsutrustning som t.ex jordfelsbrytare, kontaktor mm
Det matar bilens interna laddare som omvandlar AC till DC som i sin tur fyller på bilen batteri.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag ger mig, ingen idé att försöka förklara för världens största besserwisser
Hade du läst tidigare så skrev jag även att BMS INTE är en laddare OCH skrev ut det kompletta namnet.
Men vi tar om det
En supercharger/snabbladdare är en ointelligent laddare som laddar batterierna med högspänt likström. Den blir intelligent då man ansluter den till bilen och BMS kommunicerar med laddaren och bestämmer hur stor effekt den för stunden skall skicka till bilens batteri.
En wallbox är inget annat än ett vägguttag, med skyddsutrustning som t.ex jordfelsbrytare, kontaktor mm
Det matar bilens interna laddare som omvandlar AC till DC som i sin tur fyller på bilen batteri.
Det är precis samma laddningsförfarande på en snabbladdare för elbilar som hos laddaren hos en smartphone. Det vi kallar för laddare är transformatordelen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är precis samma laddningsförfarande på en snabbladdare för elbilar som hos laddaren hos en smartphone. Det vi kallar för laddare är transformatordelen.
…exakt och likriktare. Även telefonen har ett BMS, dock inte lika avancerat som i elbilen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hann inte få full laddning när jag var ute och gjorde ärenden med min laddhybrid igår. Den förväntade räckvidden var några kilometer kortare än sträckan hem. Jag gav mig dock f-n på att få batteriet att räcka utan att köra allt för långsamt. Jag ställde in 65km/h istället för 70km/h och batteriet räckte hem trots kraftig motvind. Det hade aldrig gått i 70km/h. Sträckan var dessutom bara 14 km...

Jag har tidigare noterat att bilen har högt luftmotstånd och att det "slår till" runt 70km/h. Nu vet jag...
Har minnen från en föreläsning i flödesmekanik på KTH för drygt 20 år sedan att det finns ett sånt tröskelvärde för bilars luftmotstånd. Kommer tyvärr inte ihåg mer...
 
W witten skrev:
Har minnen från en föreläsning i flödesmekanik på KTH för drygt 20 år sedan att det finns ett sånt tröskelvärde för bilars luftmotstånd. Kommer tyvärr inte ihåg mer...
Är så klart helt beroende på karossform och turbulensen som bildas bakom bilen och bromsar dess framfart. Är väl samma baksug som du kan ligga tätt bakom en lastbil och verkligen snålköra.
 
A Alexn72 skrev:
Löjligaste jag hört om.
Alla laddare ska vara tillgängliga dem som behöver ladda.
Ingen ska stå still för att den är reserverad för rörelsehindrade. Absolut att man bygger ( läs ska) ha några större platser för dem med släp, bredare bilar, rörelsehindrade mm men är alla upptagna så får de vänta som alla andra.
Däremot ska inte en vanlig liten bil ta den stora platsen om andra är lediga.

Sammanfattat öppen för alla men anpassat där vissa
Ah. Så du menar att handikapp inte skall ha för sin plats? Förutsätter såklart att de sätter stolpar till andra med. Men står den specifikt på en handikapp så är det upp till dig utan tillstånd att bara respektera det och acceptera att just den laddstolpen är inte till för dig.

De med handikapptillstånd ska INTE drabbas av att inte kunna parkera sitt fordon för att du är lat. Den rullstolen är fan helig i alla punkter.

Alla laddare som syns tex i eons app är inte till för alla, även brfs laddare som de skaffat via eon är med, vilket är förvirrande. Men de som är i vårt område har inte vi som inte bor där med att göra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är så klart helt beroende på karossform och turbulensen som bildas bakom bilen och bromsar dess framfart. Är väl samma baksug som du kan ligga tätt bakom en lastbil och verkligen snålköra.
Det sistnämnda är sjukt effektivt.

Edit: med SUV, med en sedan så ger det inte alls lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.