Kan ju inte förstöra motorsågen genom att kapa rötter ;) Motorsågarna används där de ska.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Fick pausa gårdagens skåpbyggen för att sätta upp de skåp vi köpt färdiga, gick åt lite blandade verktyg för att montera ner detta
Modernt badrum, vit tvättställsskåp, spegelskåp med belysning, kakelväggar, handfat med tvålpump, reflektion av duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och istället montera en lite murrigare variant
Modernt badrum med upplyst spegel, handfat på förvaringsskåp och turkosa handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har det använts allt från rasp och stubby-skruvmejsel till skruvdragare, pelarborr, sticksåg och ”dremelverktyg”

Men på bygga-själv fronten har i alla fall ett av två skåp som ska byggas blivit klart och ligger nu på tork, att olja en MDF/Valchromat slår imho att måla alla dagar i veckan!
Skåp under konstruktion, målartejp, trä, grundfärg, verkstadsområde, utomhus, DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar bli tidigast nästa helg jag blir klar med badrumsbygge & -uppdatering men tidigare i denna tråd kan man redan nu se hur det är tänkt i form av mitt mock-up bygge jag gjorde för några månader sedan…

/U
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Morsdag blev bygga odlingslåda med spalje åt frun. Saknades dock lite virke så morsdag får fortsätta senare i veckan. :)

Träkonstruktion, troligen en bänk, halvfärdig, utomhus, trädäck, trädgård, byggmaterial i bakgrunden, gräsmatta, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mrgerbik och 6 till
  • Laddar…
Blandat bensin till motorsågen i helg, för min Jonsered 451EV som jag renoverade förra året. Vilken bra såg det är med nytt svärd och kedja. Kapade ved för vintern och det gick så bra och snabbt.

En flaska Finlandia Lime vodka, motorolja och mätglas på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orsaken jag ens skriver om det är för att jag tankat E85 i den. Efter jag läst intressanta saker om de som testat med E85 i diverse maskiner som motorsågar och röjsågar. Det funkade helt bra, sågen gick riktigt bra och allt jag behövde var att ställa in förgasaren. Den gick avsevärt svalare än med bensin, bra för maskinens livslängd. Också inga dåliga avgaser som från mackbensin. Som att köra alkylat, men avsevärt billigare + svalare gång.

Det enda negativa är väl att man måste vara noggrann med att tömma sågen tills vintern. Tömma tanken och fylla på med lite alkylat istället och även köra det genom förgasaren. Då är den redo för vinterdvalan.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Blandat bensin till motorsågen i helg, för min Jonsered 451EV som jag renoverade förra året. Vilken bra såg det är med nytt svärd och kedja. Kapade ved för vintern och det gick så bra och snabbt.

[bild]

Orsaken jag ens skriver om det är för att jag tankat E85 i den. Efter jag läst intressanta saker om de som testat med E85 i diverse maskiner som motorsågar och röjsågar. Det funkade helt bra, sågen gick riktigt bra och allt jag behövde var att ställa in förgasaren. Den gick avsevärt svalare än med bensin, bra för maskinens livslängd. Också inga dåliga avgaser som från mackbensin. Som att köra alkylat, men avsevärt billigare + svalare gång.

Det enda negativa är väl att man måste vara noggrann med att tömma sågen tills vintern. Tömma tanken och fylla på med lite alkylat istället och även köra det genom förgasaren. Då är den redo för vinterdvalan.
Du skulle ha haft en flaska Vargtass! :)
 
Ja du jag är inte så stor på starkvaror, fick den där flaskan (eller köpte jag den?) för 12 år sen. Så länge tog det att få slut på den. Aldrig provat en vargtass förut.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T
A Anderscurl skrev:
Kan ju inte förstöra motorsågen genom att kapa rötter ;) Motorsågarna används där de ska.
Det är ju sånt man tar en av fulsågarna till. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Måste hålla med @Anderscurl; motorsåg är inte rätt verktyg när man vet att det tar sekunder innan kedjan är slö av sten och grus. En tigersåg med rivningsblad i bi- eller hårdmetall håller betydligt bättre.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Blev äntligen klar med skottkärran.
Denna skottkärra fick jag med husköpet för 11 år sedan. Den var lika sliten då, men har hållt bra ändå. Jag har under flera år tänkt renovera den.
I vintras sprack däcket på den och det fick mig till att ta tag i att fixa den.
Allt virke som jag använt är återanvänt virke som jag plockat ur en container på jobbet.
Är 90% säker på att det mesta är björk, förutom tvärstaget som är av nått annat träslag. Den ena skalmen kan kanske vara av annat träslag också. :rofl:
Jag har inte målat insidan av baljan.
Allt trä har behandlats med lite linolja.
Rostig skottkärra lutar mot träd vid soptunna, snöfläckig mark, vinterdag, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stående träsak, svart, två långa handtag, stort hjul, robust, utomhus, bakgrund av grönska och soptunnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 40 till
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Blev äntligen klar med skottkärran.
Denna skottkärra fick jag med husköpet för 11 år sedan. Den var lika sliten då, men har hållt bra ändå. Jag har under flera år tänkt renovera den.
I vintras sprack däcket på den och det fick mig till att ta tag i att fixa den.
Allt virke som jag använt är återanvänt virke som jag plockat ur en container på jobbet.
Är 90% säker på att det mesta är björk, förutom tvärstaget som är av nått annat träslag. Den ena skalmen kan kanske vara av annat träslag också. :rofl:
Jag har inte målat insidan av baljan.
Allt trä har behandlats med lite linolja.
[bild][bild]
Riktigt snyggt! :love:
Men hoppas att det inte var björk i skalmarna då det håller dåligt mot fukt&röta. Som är det som riskerar ta skalmarna så småningom just kring de vertikala vagnsbultarnas genomgångshål. Om du oljar regelbundet med grundolja (typen för fönster m.m. som innehåller skydd) kan det kanske hjälpa :)
 
B
Morsan behöver något att ställa nya parasollen i, hennes gamla fot i plast som man fyller med vatten var för snäv.
Hade lite galvat rör och måste såklart prova de nya skivorna som kom med posten idag.
B breakman skrev:
10-pack kapskivor (1mm) och stålborste till vinkelslipen som kom hem förra veckan.

[bild]
Kapade några snitt så jag fick fyra spetsar, knackade ner dessa och svetsade. Ett par 10mm hål i ovankant så det finns en chans att kroka i och dra upp den om den behöver flyttas.

Slitet verktyg i skruvstycke på arbetsbänk med verktyg och saker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Morsan behöver något att ställa nya parasollen i, hennes gamla fot i plast som man fyller med vatten var för snäv.
Hade lite galvat rör och måste såklart prova de nya skivorna som kom med posten idag.


Kapade några snitt så jag fick fyra spetsar, knackade ner dessa och svetsade. Ett par 10mm hål i ovankant så det finns en chans att kroka i och dra upp den om den behöver flyttas.

[bild]
Passa på o gör ett hål lite längre ner också så vattnet har en chans att komma ut, för jag antar att den ska bankas ner i backen?
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Riktigt snyggt! :love:
Men hoppas att det inte var björk i skalmarna då det håller dåligt mot fukt&röta. Som är det som riskerar ta skalmarna så småningom just kring de vertikala vagnsbultarnas genomgångshål. Om du oljar regelbundet med grundolja (typen för fönster m.m. som innehåller skydd) kan det kanske hjälpa :)
Tack. Ja jag hade velat ha bok, men jag har inga bokreglar i rätt längd. Har ett överflöd av korta bokreglar, runt 80 cm långa.
Jag får se hur länge det här håller.
Baljan är rättså rostig så det får bli till att köpa en ny kärra när virket ruttnat.
Jag får kanske ta och vara mer nogran med att ställa in den i redskapsboden efter varje användning, och inte låta den stå framme i ur och skur som jag tidigare gjort. :)
 
B
Lexington Lexington skrev:
Passa på o gör ett hål lite längre ner också så vattnet har en chans att komma ut, för jag antar att den ska bankas ner i backen?
Hmm... Ja det vore ju bra, får bli imorgon (y)
 
Slipat och oljat en skärbräda som ska ges bort som studentpresent.
Skärbräda med vågmönster inne i en mörk bricka på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Emanuel01 och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.