V Vardagsrum skrev:
Ingen erfarenhet än, men hoppas ha snart. Förbereder tomten för kabeldragning, herrejösses vad mycket jobb det blev..

Men hur har du dragit dina öar..? Helt enligt anvisning och lagt slingorna som kommer tillbaka efter ön nära varandra?

Följer den dessa slingor, eller går den runt ön?

Bilder och filmer är uppskattat! Har minst två öar på g här.
Om mindre än 5mm mellan fram-och retur kabel på slingen går roboten över ( inte hinder ) om mer än 10 cm uppfattar roboten det som ett hinder. Måste vara > 1 meter mellan "ön" och huvudslingen enligt manualen.
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
GeH. GeH. skrev:
Om mindre än 5mm mellan fram-och retur kabel på slingen går roboten över ( inte hinder ) om mer än 10 cm uppfattar roboten det som ett hinder. Måste vara > 1 meter mellan "ön" och huvudslingen enligt manualen.
Precis, en till som läser den ser jag! Det var därför jag undrade hur @Daniel Hedberg2 hade lagt den. Om den ligger enligt manualen så är det ju någon felfunktion.

Observera att det är viktigt att se till så att kablarna på väg ut till ön ligger parallellt med varandra och inte korsar varandra. Då blir det knas med magnetfältet.
 
Jag gjorde 3 öar som vanligt, fungerar bra och robot hoppade över de när det dags tillbaka till laddningen, så inga konstiga med det , han kör inte rund dem heller om du släpper 10 cm i denna cirkel runt trädet eller busker .. som dem visade i boken.. sen lägger dem tillsammans fram till kanten
 
  • Det är en oskarp bild av en sida ur en bruksanvisning eller manual med tekniska illustrationer och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ballong på koordinataxel, markerad massa, dimensioner och kraftvektorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Al-Hamdani Al-Hamdani skrev:
Jag gjorde 3 öar som vanligt, fungerar bra och robot hoppade över de när det dags tillbaka till laddningen, så inga konstiga med det , han kör inte rund dem heller om du släpper 10 cm i denna cirkel runt trädet eller busker .. som dem visade i boken.. sen lägger dem tillsammans fram till kanten
Skall man ha mer än 10 cm eller mindre än 5 mm mellan trådarna ut till ön?
 
D Daniel Hedberg2 skrev:
Skall man ha mer än 10 cm eller mindre än 5 mm mellan trådarna ut till ön?
Om roboten ska köra över trådarna så lägges de med fördel ihop så mindre än 10cm är mellan kablarna.
Ska robot blockeras för passage så >10cm.
 
Lycka till att hitta reservdelar senare. Ska man köpa något billigt med kvalité så ska man köra Worx Landroid.
 
R Rolle85 skrev:
Lycka till att hitta reservdelar senare. Ska man köpa något billigt med kvalité så ska man köra Worx Landroid.
Grizzlytools.de har alla delar och servicen i EU.
Men för de pengar jag sparar på en robotgräsklippare så kan jag lägga det antingen på flera reservklippare, eller vänta tills begränsningskabelfria kommer ned i pris.
 
K Krypström skrev:
Grizzlytools.de har alla delar och servicen i EU.
Men för de pengar jag sparar på en robotgräsklippare så kan jag lägga det antingen på flera reservklippare, eller vänta tills begränsningskabelfria kommer ned i pris.
Ja med tanke på ovan lär du få sitta och övervaka den hela tiden…
Ungefär som när Rusta lanserade en robotgräsklippare för några år sen. Skitbilliga men med massa kvalitetsproblem så Rusta slutade sälja dem efter en säsong..
 
V Vardagsrum skrev:
Observera att det är viktigt att se till så att kablarna på väg ut till ön ligger parallellt med varandra och inte korsar varandra. Då blir det knas med magnetfältet.
Nej. Kablarna kan snurra runt varandra hur mycket som helst till en ö. Det viktiga och det som avses med att ”inte korsa” är att man måste hålla rätt riktning på slingan i själva ön. Finns andra bra ritade bilder med exempel på forumet som beskriver det här då det är samma för alla klippare.

Snarare så problemen uppstår för att man lägger slingan med för stort avstånd ut till ön för att man är rädd för att korsa den. Men det är alltså ok så länge man har koll på höger/vänster.
 
K Krypström skrev:
Om roboten ska köra över trådarna så lägges de med fördel ihop så mindre än 10cm är mellan kablarna.
Ska robot blockeras för passage så >10cm.
Men hue bygger man en ö som inte misstas för en väg hem?
 
D Daniel Hedberg2 skrev:
Men hue bygger man en ö som inte misstas för en väg hem?
Klipparens algoritm bör rimligtvis märka att den stöter på två avgränsningskablar, och då köra utåt för att hitta ny riktning. Alternativt följer den avgränsningskabeln som ligger parallellt vid hemgång. Den kör ju medsols för att hitta hem.
 
ja. 5 mm mellan , som min andra bild
 
D Daniel Hedberg2 skrev:
Men hue bygger man en ö som inte misstas för en väg hem?
Jag har lagt begränsningskablarna ut till ön parallellt med ett avstånd mindre än 10 cm. Klipparen skippar öarna på sin väg hem till laddstationen.
 
hej. Har det fungerat bra med 500 meter begränsningskabel? Har su någon produktlänk att rekommendera?

var fick du tag på ett 8Ah ”smartbatteri” ?

Finns det något sätt att få gräsklipparen att arbeta mer än 2 ggr/dag på automatik?

jag vill att den skall klippa en yta på ca 5000 kvm och då behöver den nog köra dygnet runt.


V Vardagsrum skrev:
Tänkte dra igång en tråd här som kommer att vara välbehövlig.

Här diskuterar vi allt gällande robotklippare från Lidl.

Jag införskaffade en PMRA 20-Li A1 idag. Har inte hunnit installera eller testa den än, men kommer att vara sträng mot den när det väl blir dags. De 130m kabel som är max kommer att mångdubblas och de 500m2 den ska klara kommer nog också att dubblas. Tomten den ska jobba på är rätt utmanande också med mycket backar, träd och ojämna partier.

Klipparen kommer att matas med ett 8Ah ”smartbatteri” för maximal klipptid.

Jag mätte resistansen i den medföljande kabeln, den låg på 4.4Ω. Provade sen att koppla in 500m ihoprullad koaxialkabel på 16.6Ω i laddstationen och det blev grönt ljus (y) Sen får vi se om klipparen uppfattar kabeln eller ej.

Någon som köpte idag, eller till och med någon som hunnit prova den? Hur ska den gå hos er och kommer ni att vara snälla eller elaka mot den?

[bild]
 
S Simonso skrev:
hej. Har det fungerat bra med 500 meter begränsningskabel? Har su någon produktlänk att rekommendera?

var fick du tag på ett 8Ah ”smartbatteri” ?

Finns det något sätt att få gräsklipparen att arbeta mer än 2 ggr/dag på automatik?

jag vill att den skall klippa en yta på ca 5000 kvm och då behöver den nog köra dygnet runt.
Två automatik program finns men du kan ju ställa längre timmar.
Dock rent olämpligt att låta den köra efter 22 eller innan 06 om du inte hägnat in finmaskigt pga djurliv.

8ah finns från grizzlytools men de skeppar inte inom EU pga lithium. Kan finnas på Lidl ibland.

Jag anser att upp till 500m kabel bör funka eftersom det är den sträcka du kan programmera i zon programmeringen. Däremot kanske du behöver låg ohmig kabel. Om de har nån begränsning så är det pga motstånd. Den andra modellen som levereras med större batteri är ju samma hårdvara i stort sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.