M
Märkligt att man inte har dagspris på elen på ladd stolparna. Jag "betalar" - 11,6öre/kWh just nu men Gbg energi tar 6-7kr/kWh för att "ladda på stan". Är det brist på konkurrens?
 
Ja, de har säkert bundna avtal på något vis, laddoperatörerna, men det är ändå irriterande att priset är så oelastiskt, särskilt nedåt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
engs
En fördel är att folk som lastar släp med negativt kultryck kommer rensa ut sig själva. Med hjälp av släp-handske mot hakan som en uppercut från Ingemar Johansson

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, de har säkert bundna avtal på något vis, laddoperatörerna, men det är ändå irriterande att priset är så oelastiskt, särskilt nedåt.
Såg att elli / VAG’s laddkort med diverse olika namn för deras bilmärken, sannolikt kommer få drastiskt ökade priser. Hade ökat med en 40% för ionity i Tyskland och en 20-30% på övriga. Så troligen får man samma ökning här från första juni tror jag.

 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kan du dela detta med 4 för att få fram vilken energi du får ut till bilens framdrivning. ::rofl:
Jo, men om den nu pumpar 40 liter i minuten och bilen drar 0,65 liter milen (som min bil) så blir det i alla fall 60 mils räckvidd i minuten, eller en mil i sekunden.

Såg nån rubrik häromdagen om nån ny bil som drar 0,2 liter milen (men vet inte om det var bensin eller diesel, artikeln låg bakom betalvägg).

På samma sätt som det sker utveckling när det gäller batterier för elbilar (för att öka räckvidden) så sker det även utveckling av bränslebilars motorer för att få ner förbrukningen (kanske inte primärt för att öka räckvidden, men minska bränslekostnaden).
 
G
M Markarbetaren skrev:
Märkligt att man inte har dagspris på elen på ladd stolparna. Jag "betalar" - 11,6öre/kWh just nu men Gbg energi tar 6-7kr/kWh för att "ladda på stan". Är det brist på konkurrens?
Infrastrukturen, marken, underhåll osv kostar nog en hel del som måste betalas.
 
Attitudeswe
G OMathson skrev:
Infrastrukturen, marken, underhåll osv kostar nog en hel del som måste betalas.
Bensinmacken klarar sig ju med 5% vinstpåslag. Varför skall laddoperatören ha 400%?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
G
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bensinmacken klarar sig ju med 5% vinstpåslag. Varför skall laddoperatören ha 400%?
Ingen korv;). Jag har ingen aning men de fasta kostnaderna är väl högst i början och konkurrensen har väl inte riktigt börjat ännu. Blir nog billigare att snabbladda på sikt.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M
G OMathson skrev:
Infrastrukturen, marken, underhåll osv kostar nog en hel del som måste betalas.
Fast historiken säger att när elpriset låg på kronan kostade det runt 2-2,5kr att ladda på 22kW. Sedan drog elpriset iväg till 2kr och då kostade det 5kr. Nu kostar elen i SE3 runt 35öre i snitt för Maj men det kostar ändå +5kr att ladda. En mack som hade krängt diesel för 28kr idag hade kursat inom en månad.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Såg att elli / VAG’s laddkort med diverse olika namn för deras bilmärken, sannolikt kommer få drastiskt ökade priser. Hade ökat med en 40% för ionity i Tyskland och en 20-30% på övriga. Så troligen får man samma ökning här från första juni tror jag.
Jag såg också det, tror dock att analysen är rätt klen. Följer det svenska och tyska elpriset vara dra så nära, om inte, varför skulle laddpriserna vara så nära knutna varandra?

Jag hoppas att vi kommer till ett läge med mer dynamisk prissättning som skiljer över dygnet likväl som det följer prisvariationerna över tid. Det kanske inte lönar sig för laddarnas ägare, men lite roligare prismix än att man ska få välja mellan en rätt hög månadsavgift och ett hyfsat rörligt pris och ett högt rörligt pris.
 
Mikael_L
Jag tror att det framförallt kommer bli billigare att ladda när det kommer laddställen där det primära inte är att tjäna på laddningen utan det som kunden gör under tiden.
Jag tänker närmast på matställen, som kunder kommer att välja för att de samtidigt kan ladda där hyggligt smidigt.

Men det går att tänka sig andra ställen också.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Räckvidden kommer nog inte att fortsätta öka så mycket bland long rangebilarna. Med mer utbyggda snabbladdningsnätverk minskar behoven.

Det kommer finnas specialmodeller med mycket stora batterier, tex dragbilar och arbetsfordon.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det framförallt kommer bli billigare att ladda när det kommer laddställen där det primära inte är att tjäna på laddningen utan det som kunden gör under tiden.
Är inte många laddställen sådana redan? Ionity gör förvisso sitt yttersta för att finnas på ställen där det bara finns Statoil att handla på, men många andra är ju vid snabbmatshak.

Jag vet inte vad man tjänar på laddningen, men snabbmat för en familj går väl gärna på 3–400 eller mer. Lika mycket som en fulladdad bil. Jag har svårt att tro att man kan öka marginalerna så mycket på det förra att det ger någon större effekt på det senare.

Man kan absolut tjäna på samlokalisering, men jag tror inte man ska överdriva möjligheterna att priserna pressas för det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Porsche verkar ju jobba åt längre räckvidder, deras kommande batterier ska kunna ge upp till 130 mils räckvidd. [länk]
Det blir ju även en avvägning mellan räckvidd och vikt. När det gäller ID4 skulle jag gärna se att den var lättare. Sedan fick den gärna ha längre räckvidd också. Men om räckvidden kommer upp till 130 mil så skulle jag hellre se att man minskade på vikten i stället. Vi får hoppas att det kommer dit.
 
@
A Avemo skrev:
Det blir ju även en avvägning mellan räckvidd och vikt. När det gäller ID4 skulle jag gärna se att den var lättare. Sedan fick den gärna ha längre räckvidd också. Men om räckvidden kommer upp till 130 mil så skulle jag hellre se att man minskade på vikten i stället. Vi får hoppas att det kommer dit.
Varför ska räckvidden vara 130 mil? Hur många kör 130 mil sträck?! Har haft elbil i 1.5 år nu och vågar påstå att räckvidden skulle kunna vara kortare! Efter 3 timmar är det läge att ta en kort paus (varför man då också kan ladda bilen). Det väsentliga är att det finns tillräckligt många snabbladdare - vilket det idag gör på de flesta sträckor.

Men ska man ha en ren elbil så bör man ha möjlighet att ladda hemma. Annars tror jag att det är svårt att få det att fungera.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.