namnbyte
F fsn skrev:
orkade inte traggla igenom allt så det kanske är besvarat redan. Din attityd till andra människors oavlönade jobb är ytterst irriterande, jag antar att du är fullständigt normaliserad av ditt jobb inom skyddad statlig verksamhet och i princip inte fungerar i normala situationer.

Har du funderat på att ditt slöseri med andras tid genom att ta slentrianmässigt bara mata på med offerter betalas av nån annan?

Eftersom du uppenbarligen har haft rätt specifika krav på ursprungsland på hårdvaran, betalningsplan och säkert en massa andra generella krav så är jag förvånad att du inte inledde med en frågeformulär som sorterade ut de leverantörer du kunde acceptera. Samma sak med din egen bakgrundskontroll på företaget, varför gjorde du inte det jobbet INNAN du tog in offert?
Både håller med och inte håller med. Visst hans arbetsflöde hade kunnat optimeras, kanske var det redan optimerat med viss filtrering baserat på hårdvara osv vilket inte har delgivits oss, vem vet..

Men å andra sidan har jag läst om Så Många missnöjda solcellsbeställare där lite allt möjligt blivit fel eller gått sönder under installation. Jag är mycket tveksam på att trådskaparen kommer bli en utav dessa, just pga ett mycket bra förarbete innan det satsades på något.

Solceller är i min mening fortfarande en ung marknad, mycket som förändras och svagt med seniora installatörer eller tillverkare. Som konsument är det bästa man kan göra, inom en så ung marknad, att göra just som trådskaparen gjort. Även om förarbetet eventuellt hade kunnat optimerats ytterligare.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
namnbyte namnbyte skrev:
Både håller med och inte håller med. Visst hans arbetsflöde hade kunnat optimeras, kanske var det redan optimerat med viss filtrering baserat på hårdvara osv vilket inte har delgivits oss, vem vet..

Men å andra sidan har jag läst om Så Många missnöjda solcellsbeställare där lite allt möjligt blivit fel eller gått sönder under installation. Jag är mycket tveksam på att trådskaparen kommer bli en utav dessa, just pga ett mycket bra förarbete innan det satsades på något.

Solceller är i min mening fortfarande en ung marknad, mycket som förändras och svagt med seniora installatörer eller tillverkare. Som konsument är det bästa man kan göra, inom en så ung marknad, att göra just som trådskaparen gjort. Även om förarbetet eventuellt hade kunnat optimerats ytterligare.
Alla vet att solcellsbranchen är infekterad av diversearbetare och gold diggers. Inget av det jag skrev hade äventyrat kvalitén på leveransen, bara tidigare sorterat ut de som aldrig hade varit aktuella för leverans. Inom offentlig upphandling så är offertformen och uppfyllande av vissa grundläggande krav extremt tydligt och vanligt och jag förstår inte varför inte TS begagnade sig av ett sånt förfarande. Men jobbar man på statlig myndighet så är man väl generellt upplärd att andras pengar kan man vaska bäst fan man vill.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F
M mortimer skrev:
@fsn: vi lever i ett fritt land(änsålänge) så det är helt ok om du vill känna så. Det du skriver tillför dessvärre inget till tråden som är till nytta för någon annan som ska installera solpaneler. Jag räknar kallt med att det finns de härinne likt dig bland alla som skriver, så det är inget konstigt.
Då saknar du uppenbart förmågan att läsa om du anser att det inte finns nåt att ta till sig i det jag skrev. Läs igen och tänk efter.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då saknar du uppenbart förmågan att läsa om du anser att det inte finns nåt att ta till sig i det jag skrev. Läs igen och tänk efter.
Ok
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En fråga, är det orginal tak från när huset byggdes?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P På grön kvist skrev:
En fråga, är det orginal tak från när huset byggdes?
Taket är i bra skick. Hurså?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Taket är i bra skick. Hurså?
Betongpannor som är närmare 60år och i bra skick?
 
  • Gilla
Raecer11 och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som tidsplanen håller för min del gällande montage. MEN jag ropar inte hej innan montörerna står på uppfarten och satt första kroken på taket.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Glömde ropa Hej häromdagen, men alla krokarna sitter nu på plats och för morgondagen är det skenorna som ska på plats.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Imorgon återstår det sista; hiva upp panelerna och hänga upp växelriktaren. Allt annat är klart och förberett.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Allt har rullat på bra denna veckan och montörerna har legat i. Men de små detaljerna tar tid, mer än vad jag själv kanske kunde räknat. Jag räknade med att de borde klara det på 4 dagar (gissade på två montörer på plats) men kommer bli 5 dagar och då säkert 90mantimmar. Kommer inte ihåg hur mycket kostnaden var för arbete men 1000kr/mantimme så "spricker" installatörens kalkyl.

De jobbar lite extra imorgon så får vi hoppas de blur klara.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Sådär. Montörerna kom vud 07.30 idag och lämnade vid 11.30. Nu är allt montage klart och återstår bara att elektriker ska komma för driftsätta om drygt 1v. Sedan handläggning från nätägaren på ca 1v.

Finns par detaljer som ska reklameras men annars vad jag kunnat se och följa så har de varit noga och gjort ett gediget arbete.

Jag har inte på något sätt varit en enkel kund för de.
 
  • Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
Såhär har det blivit änsålänge.
Inväntar elektriker som ska driftsätta. Det som inte är återställt ovanför växelriktaren i garagets innertak bad jag medvetet montörerna lämna så. Vi fick förstäkra väggen bakom växelriktaren med 21mm konstruktionsplywood och utanpå det minerit/cembrit skiva då infästningshål i SMAs konsol inte stämmer med cc60

I dagarna så ska jag kontrollmäta avståndet mot "sidonocken" på ytan där det sitter 8st paneler, lite smått tveksam om där är 30cm som No go zone

https://drive.google.com/drive/folders/1wZQjZLBSXn6Ftgk98jqcM2n7defxgBgZ?usp=share_link
 
  • Gilla
Stefan.o
  • Laddar…
Så nära som det är för mig nu har det inte varit sedan jag började min resa..
Elektriker kommer nästa vecka har jag fått besked om.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Det har tydligen blivit någon form av "missförstånd", eller att jag uppfattade beskedet felaktigt först. Tydligen kommer elektriker först nästa vecka. Denna veckan var ju kort med tanke på Nationaldag och klämdag. Elektrikern åker hela vägen från Ljungsbro/Linköping ner till skåne och då kan jag på sätt o vis förstå att man vill göra mer än ett (1) jobb här i skåne när man ändå åker 80mil ToR.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.