Jag var lite orolig för att lång slang tar tryck, kompromissade på 15m då (hade velat ha 20m). Men det verkar gå bra och allt fungerar som det ska och utan tryckförlust mot tidigare slang.
Fördel med M22 är ju enkelheten att koppla vidare. Nästa gång det blir taktvätt så köper jag bara en 15m och ett skarvstycke, tryck och volym kommer oavsett räcka för ett sånt jobb.
 
Ja att tvätta taket kanske vore en idé, har jag aldrig egentligen gjort, men man kan ju också skarva slangen med en adapter. Kan se det kunde vara trevligt sätt att rensa rännorna på.

Den här tvätten är nästan 100kg så det är ju inget man vill kånka runt på ens med hjul.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
S
Det är tydligen inte vinter längre.

Släpvagn med reservhjul, domkraft, och luftpump vid pågående däckbyte på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handpump ansluten till bilsläpvagnshjul på stenläggning, pumpar luft, underhåll, reservhjul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Försöker göra plats för nya verktyg
Verktyg på arbetsbänk, hantverksloppis, prislappar, hammare, ratchet set, skruvdragare, boxar, kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
En brygga leder ut i lugnt hav under klar himmel vid en sandig strand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiftnyckel och tigersåg räckte i år!
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
ullberg
Har köpt nya badrumsmöbler men en öppen hylla fanns inte i sortimentet och en stomme behöver specialmått - dags att plocka fram lite verktyg!

Utomhusverkstad med blå Festool verktyg, bord, sladdar och verktygslådor utanför en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också insett att minnet verkar vara bra men kort - tänkte det var ett bra tillfälle att lyxa till med en nya klingor till sänk- & bordssåg, borde ju finnas. Visade sig att jag hade en ny till sänksågen - inget konstigt där.

Lite mer oroväckande var att jag hittade en sex-sju stycken till bordssågen jag köpt under åren, varav fyra oanvända fintandade. Med mitt användande kommer jag nog vare sig behöva köpa eller slipa under min livstid…

Tekniska handböcker på grus, skugga, soligt, utomhus, blå slang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Träkonstruktion och svart presenning intill en stor sten, utomhusmiljö, byggprojekt eller förråd med verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träterrass med pool, glasräcke, dörr till förvaringsutrymme, och klippa i förgrunden. Sunny weather.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träterrass under konstruktion intill klippa, med verktyg och gröna växter i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusträdäck under konstruktion med verktyg, nära pool, intill en stor klippa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått klart luckan jag postade bilder på härom veckan.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 26 till
  • Laddar…
Bläh
Trädgårdsredskap och utrustning på grus, inklusive röjsåg, bränsleflaska och skyddshandskar. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jag har lagat handbromsen på sonens eldrivna mopedbil. Konstruktionerna är ju inte gjorda för svenskt klimat...

Det jävlades multum, men nu är det gjort. Passade på att laga några andra saker i den också, när jag behövde lugna ned mig mellan varven.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Köpte ett set med plåtverktyg för att knacka plåt, men kvalitén var inte så värst bra. Polerat upp anläggningsytorna så det inte ska märka det man jobbar på. Får se hur det håller i användning sen. Man kan se exempel på originalfinish i bakgrunden.

Röd verktygslåda med olika sorters hammare och verktyg för metallarbete eller smide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Börjat laga en ganska så trött Trapper kanadensare. Relingen är förstärkt med skum och dubbla lager laminat på denna modellen, men laminatlagren hade delaminerat och dessutom så fanns det en massa andra skador i relingen och stävarna. Dessutom så satt det en mycket korkat placerad låsögla på akterdäck.

Jag började med att pilla in glasfibermatta i den delaminerade skarven. Glasfibrerna suger åt sig polyester mycket effektivt så att fogen fylls på djupet. Mattan bidrar också till att förstärka fogen då polyester i sig inte är så bra på att fylla ut.
Gul kanot på gräs, otaliga tänger och skruvmejslar utspridda längs kanotens kant. Reparationsarbete eller konstinstallation?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hiskelig massa limklämmor håller ihop relingen medan polyester härdar.

Sedan var det dags att laga alla andra skador. Skador slipas ur med lågvarvig vinkelslip och 40-papper. Omkringliggande gelcoat ruggas upp på samma vis. En massa små glasfiberbitar klipps till. Det är ett elände att göra det senare med kladdiga handskar, så lika bra att fixa det nu.

Sedan är det bara att börja plasta.
Gul kanot ligger på gräs, med presenningar och annan kanot i bakgrunden. Skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen då den gamla öglan. Här var det hål rakt igenom. Då behövs stöd under. En träkloss med brun packtejp på blir bra. Polyester fäster inte på packtejp.
Närbild av en kanotprow i trä, med slitage och reparationsställen, utomhus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför ska det inte sitta en ögla här då? Jo, av samma skäl som det är skitkorkat med stävöglor på båtar. Öglan sitter på en utsatt plats och bryter lätt sönder omkringliggande laminat när den belastas snett. Som när en kanot lastas upp och ner på ett släp eller takräcke. Eller när en båt kör mot en brygga med stäven. Sätter man låsöglan på någon skyddad men lättåtkomlig plats inne i skrovet istället så slipper man dessutom få låset fullt med vatten (och is på hösten) och man slipper ligga och sträcka sig neråt för att låsa upp låset på båten.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Klippte 1/3 av tujahäcken innan barnen spårade ur och fick avbryta.

Första körningen med lidls teleskopiska häcksax och jag är grymt imponerad då den kostade 500kr.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Jag har gett UPP med mitt nyinköpta verktyg:devilish:
FffA ( Fy fan för Alm)
Gårdagens inköp blev ett resultat av att Almen knäckte tidigare klyvyxa, och då det är snudd på omöjligt att hitta rätt skaft så fick pängarna gå till denna gåbetyxa. Denna klump ger jag upp med. Men efter ca fyra timmar blev högen godkänd ändå.
Och gamla yxan sitter kvar i väntan på att en prins kommer en dag och drar ur yxan or det bastanta stycket.
Vedkapplats med yxa, sågade vedträn, vedstapel, såg, handske och vedklyv i ett skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Slitit ut två tigersågsblad och brutit av en liten blomspade. 3/4 av de grova synliga rötterna kapade. I sinom tid ska det nog gå att lyfta bort den. Sen planteras nått roligare.
Trädgårdsverktyg, stubbe, avhuggna grenar, grävt hål, grönt gräs, utomhus, dagtid, skyffel, yxa, såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Slitit ut två tigersågsblad och brutit av en liten blomspade. 3/4 av de grova synliga rötterna kapade. I sinom tid ska det nog gå att lyfta bort den. Sen planteras nått roligare.
[bild]
En värmlänning utan motorsåg!? Du måste vara unik ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.