pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det är en mix. Tyskland (vi tar dem som exempel) har denna elmixen:
[länk]

Notera hur importen av el går mot noll när elpriserna igår på dagen i SE3 var som lägst. När det blåser sjunker elpriserna i SE3 över hela delen av dygnet där det blåser. Notera också hur stort Tyskland är, de har solpaneler spridda över hela landet.

Om du då jämför med Nederländerna som hade det disigt igår:
[länk]

De hade inte samma topp mitt på dagen, men de kör inte ens alla paneler en solig dag för att de kan inte ta emot all el till nätet.
Igår kl 13:00 så exporterade SE4 både till Tyksland och Polen. Så vi hade högre priser.
idag i SE 4 går det till 4öre under 1 timme för att sedan studsa upp.

Jag har märkt att Vind påvärkar priset här i SE4 mer än solcellerna ute i Europa samt om det är helg eller helgdag.

Håller endast koll på SE4, och ser inte lika många dippar här. Som tur är har jag räknat snitt på 50öre på såld el som ser ut att hålla med råge i min kalkyl.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Håller endast koll på SE4, och ser inte lika många dippar här. Som tur är har jag räknat snitt på 50öre på såld el som ser ut att hålla med råge i min kalkyl.
Instämmer. I min ursprungliga kalkyl hade jag 1,25kr/kWh (el, skatt, överföring o moms). Hittills i år ligger mitt köppris på 1,96kr baserat på ovan. Så även med årets lägre priser så ser kalkylen lovande ut i SE4
.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
M milu02 skrev:
Instämmer. I min ursprungliga kalkyl hade jag 1,25kr/kWh (el, skatt, överföring o moms). Hittills i år ligger mitt köppris på 1,96kr baserat på ovan. Så även med årets lägre priser så ser kalkylen lovande ut i SE4
.
Det låter vättigt!
Jag har 80+75,65 = 155,45 öre förbrukat och moms. Har tyvär EON. (ser ut att stämma med Termins priserna för 2024/2025). Men Nättnyttan och +10öre hjälper kakylen om jag inte hade räknat med.

Kan tilläga att grannarna nu fått ofter på 160-170k för 20 paneler. Där skulle jag dock inte kunna räkna hem det.
 
  • Wow
Mickebus
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Det låter vättigt!
Jag har 80+75,65 = 155,45 öre förbrukat och moms. Har tyvär EON. (ser ut att stämma med Termins priserna för 2024/2025). Men Nättnyttan och +10öre hjälper kakylen om jag inte hade räknat med.

Kan tilläga att grannarna nu fått ofter på 160-170k för 20 paneler. Där skulle jag dock inte kunna räkna hem det.
Jag beställde tre offerter, det slutade med att jag fick en. De två andra bolagen brydde sig inte ens om att skicka en offert. De verkar ha tillräckligt mycket att göra ändå. Men jag kan inte räkna hem detta då jag bor i SE3. Hade man bott i SE4 så hade det nog gått att räkna hem. Men det förutsätter att det inte blir ännu fler solpaneler över tid...
 
Clarken37 skrev:
Och "lösningen" är att köpa in solpaneler från världens värsta förorenare i Kina? Samma land som 2022 gav grönt ljus till 2 nya kolkraftverk I VECKAN? Samma land som är "eviga vänner" med Putin och köper all hans olja och gas så att han kan fortsätta mörda Ukrainare? Samma vansinniga kommunistdiktatur som had slav och barnarbetare som bygger solceller?

Är det verkligen att "vara en del av lösningen" att pumpa i pengar i detta land (och göra sig beroende av det)?
Ja jäklar vilken retorik. Men verkligen beundransvärt om du verkligen står för dessa argument i all din konsumtion...men misstänker att det bara passar sig just här och nu. BS i dess värsta form.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag beställde tre offerter, det slutade med att jag fick en. De två andra bolagen brydde sig inte ens om att skicka en offert. De verkar ha tillräckligt mycket att göra ändå. Men jag kan inte räkna hem detta då jag bor i SE3. Hade man bott i SE4 så hade det nog gått att räkna hem. Men det förutsätter att det inte blir ännu fler solpaneler över tid...
Ja det verkar ju som man måste göra ganska stor skillnad mellan SE3 och SE4. Frågan är om man kan skönja några tendenser för SE4 de närmaste åren. Jag ser inget uppenbart...

Vad gäller branschen i stort så verkar det gå fort, för att inte säga väl fort... Elsäkerhetsverket överväger att förbjuda Svea Solar från att installera solceller:

"Sveriges största installatör av solceller i Sverige – Svea Solar – riskerar nu förbud mot att installera solceller. Bakom det eventuella förbudet står Elsäkerhetsverket, som har fått in ett antal anmälningar om allvarliga tillbud. Det handlar exempelvis om en kund fick ström genom kroppen när denne skulle duscha, efter att Svea Solar kopplat bort den så kallade PEN-ledaren. Vid ett annat tillfälle fick en extern besiktningsman ström genom kroppen när denne skulle inspektera en färdig installation. Dessutom har det inträffat flera olyckor där bolagets anställda fått ström genom kroppen i samband med installationsarbete. Även Arbetsmiljöverket har tidigare haft starka åsikter om bolagets arbete med fallrisker.

Elsäkerhetsverket anser att incidenterna är så allvarliga att Svea Solar nu riskerar förbud mot att installera solceller – om man inte snarast gör förbättringar."

Nu är jag ingen större tillskyndare för ESV, men här verkar de onekligen ha en poäng. :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det verkar ju som man måste göra ganska stor skillnad mellan SE3 och SE4. Frågan är om man kan skönja några tendenser för SE4 de närmaste åren. Jag ser inget uppenbart...

Vad gäller branschen i stort så verkar det gå fort, för att inte säga väl fort... Elsäkerhetsverket överväger att förbjuda Svea Solar från att installera solceller:

"Sveriges största installatör av solceller i Sverige – Svea Solar – riskerar nu förbud mot att installera solceller. Bakom det eventuella förbudet står Elsäkerhetsverket, som har fått in ett antal anmälningar om allvarliga tillbud. Det handlar exempelvis om en kund fick ström genom kroppen när denne skulle duscha, efter att Svea Solar kopplat bort den så kallade PEN-ledaren. Vid ett annat tillfälle fick en extern besiktningsman ström genom kroppen när denne skulle inspektera en färdig installation. Dessutom har det inträffat flera olyckor där bolagets anställda fått ström genom kroppen i samband med installationsarbete. Även Arbetsmiljöverket har tidigare haft starka åsikter om bolagets arbete med fallrisker.

Elsäkerhetsverket anser att incidenterna är så allvarliga att Svea Solar nu riskerar förbud mot att installera solceller – om man inte snarast gör förbättringar."

Nu är jag ingen större tillskyndare för ESV, men här verkar de onekligen ha en poäng. :)
Och de var de enda som gav mig en offert...
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och de var de enda som gav mig en offert...
Bäst du slår till fort, snart kanske de inte får sätta upp längre!
 
  • Haha
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Bäst du slår till fort, snart kanske de inte får sätta upp längre!
Kan Svea installera innan årsskiftet eller hinner de få ett installationsförbud före tro..
 
Hej,

Idag berättar Sveriges radio om den så kallade Nils Holgersson-rapportens redovisning; Så mycket höjdes elnätsavgifterna – ”inte rimligt”
https://sverigesradio.se/artikel/sa-mycket-hojdes-elnatsavgifterna-inte-rimligt
  • De avgifter vi svenskar betalar för elnätet, alltså överföringen av el, har höjts med nästan tio procent i snitt, visar Nils Holgersson-rapporten.
  • I vissa kommuner har kostnaderna för rapportens typfastighet höjts med mellan 20 och 30 procent. ”Det är för dåligt liksom, för mig var det bara märkligt”, säger Karl Trollborg utanför Stockholm, som reagerat på att han fick två höjningar på elnätspriset på ett år av Eon.
  • Av de största elnätsbolagen är Eon det bolag som höjt priserna mest under året. ”När elpriset stiger så går våra kostnader upp och det är av den anledningen vi höjt elnätspriserna”, säger Gustav Wengen, avdelningschef på Eon energidistribution till Ekot.

Här hittar ni den så kallade Nils Holgersson-rapporten från Hyresgästföreningen, Riksbyggen, HSB, Sveriges Allmännytta, organisationen Bostadsrätterna. https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2023/el-2023/

Elnätsbolagen har ensamrätt (Nätkoncession) att distribuera el till kunder inom ett område
https://ei.se/bransch/koncessioner/natkoncession-for-omrade

”Elnäten drivs som naturligt monopol och du kan inte välja fritt vilket elnätsföretag du vill ha. Anledningen till att elnätsföretagen har ett naturligt monopol är att det inte är samhällsekonomiskt motiverat att bygga och underhålla parallella elnät inom ett och samma område. Elnätsföretagens intäkter regleras genom att Ei sätter ett tak för företagets totala intäkter. Reglering av nätverksamheten innebär att Ei granskar skäligheten i el- och elnätsföretagens avgifter för överföring och anslutning av el. Ei granskar att företagen inte tar ut för höga avgifter från sina kunder genom att för varje elnätsföretag i förhand fastställa en intäktsram för en fyraårsperiod som avgifterna högst kan uppgå till. Priserna för elnät (tarifferna) ska vara utformade så att elnätsföretagets intäkter från nätverksamheten är skäliga i förhållande till förutsättningarna att bedriva nätverksamhet och elnätsföretagets sätt att bedriva nätverksamhet.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet

De senaste åren har elmarknaden förändrats. Vi har t.ex. givits en möjlighet att själv producera el (t.ex. via solceller). De eventuella kostnader som då uppkommer (och som redan finns) skall fördelas mellan de som använder elnäten.

Rimligen så kommer de nätförstärkningar som krävs för solcellsinstallationer även de att synas i form av ökande elnätskostnader.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Rimligen så kommer de nätförstärkningar som krävs för solcellsinstallationer även de att synas i form av ökande elnätskostnader.
Ja, det är sannolikt en riktigt smutsig härva, att solceller nu kommer att användas som argument för att ytterligare öka debiteringen tvivlar jag inte på, att detta sedan i nästan alla fall rör sig om eftersatt underhåll och löpande uppgraderingar, kan man nu mörka. Mjölkningen är fullständig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det är sannolikt en riktigt smutsig härva, att solceller nu kommer att användas som argument för att ytterligare öka debiteringen tvivlar jag inte på, att detta sedan i nästan alla fall rör sig om eftersatt underhåll och löpande uppgraderingar, kan man nu mörka. Mjölkningen är fullständig.
Men enligt det senaste beslutet rörande nätavgifterna så skall de differentieras utifrån kostnad, vilket gör att de utan solceller rimligen bör undantas de kostnader som orsakas av ökade solcellsinstallationer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men enligt det senaste beslutet rörande nätavgifterna så skall de differentieras utifrån kostnad, vilket gör att de utan solceller rimligen bör undantas de kostnader som orsakas av ökade solcellsinstallationer.
Ja precis, det har gått hela varvet och lögnerna är nu fullt sanktionerade, man kan accelerera samhällsmjölkningen, stötande.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det är sannolikt en riktigt smutsig härva, att solceller nu kommer att användas som argument för att ytterligare öka debiteringen tvivlar jag inte på, att detta sedan i nästan alla fall rör sig om eftersatt underhåll och löpande uppgraderingar, kan man nu mörka. Mjölkningen är fullständig.
Hej djac

Ska jag tolka ditt inlägg så att det förändrade användningssättet av distributionsnätet från elkunder som installationer solceller innebär (med t.ex. dubbel effektriktning och ökad belastning) för ett redan byggt elnät, beror på dåligt underhåll från elnätsägare?


Kan du ge belägg (gärna med länkar) för det du påstår?
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Ska jag tolka ditt inlägg så att det förändrade användningssättet av distributionsnätet från elkunder som installationer solceller innebär (med t.ex. dubbel effektriktning och ökad belastning) för ett redan byggt elnät, beror på dåligt underhåll från elnätsägare?


Kan du ge belägg (gärna med länkar) för det du påstår?
Detta är en sång som elnätsägarna har sjungit sedan de fick näten av oss, det har handlat om underhåll för att minska risken för avbrott, ja i stort sett varje gång de har varit nära att behöva nalla på vinsten så har det varit rubriker om att eftersom de behöver investera vill de ha mer pengar. Där jag bor så är utvecklingen tex sådan att det har pågått en omvandling från fritidsboenden till permanentboenden, ofta blir en sommarstuga två villor och detta ändrar ju såklart elbehoven. Eon har ständigt varit efter i utbyggnaden och det har varit mycket lokalt gnäll, småpillande och man har till varje pris försökt undvika att bygga ut på ett seriöst sätt (samma tvekan inför att debitera har vi aldrig sett), jag är ganska säker på att man nu kommer använda solceller som argument för att ta ut mer i nätavgifter, när det självklart handlar om ett långvarigt och invant missbruk av sin monopolställning.

Det positiva för alla är att kanske, kanske, kan lite av de här kommande högre intäkterna användas till något bra för alla.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.