Temperaturlogger, mäter och loggar temperaturer till din PC
där köpte jag min "centralenhet"
sen så har jag samplat gratis ds:are från maxim
jag tänkte stoppa in ds:arna i samma dykrör som dom vanliga termometrarna
jag ska göra egna dykrör som når in ungefär 1/4 av tankdiametern, dom rinkaby hade var för korta. jag har lyckats testköra givarna och det verkar funka. sen så får jag väl så småningom försöka få till nåt så man kan kolla tempen via internet, jag har inga större kunskaper om sådant, men kanske någon här kan hjälpa om det kör ihop sej
 
Jag tänkte börja med loggning (har en jordvärmepump som jag på sikt vill logga).

Jag har idag en utomhus och en sensor i köket för vp, kan jag få ut data från de på ett enkelt sätt eller ska jag sätta upp egna sensorer där också?

Jag funderar på att köpa 1-wire weather station kittet från aagelectronica, det kostar $130 inkl frakt för en DSR9490R och en kombinerad anemometer / temp sensor.

Någon som har erfarenhet vad det gäller bästa stället att beställa från när det gäller fördyrande omständigheter?
 
jag loggar en del temperaturer och en elmätare med en ds9490 och ds18s20 sensorer, och räknare:
Temperature in Lars Värmepump

Ska man handla från ett land utanför Europa så måste man betala tullavgifter och moms, så ett enkelt sätt brukar vara att be säljaren sätta värdet under $10, men då blir ju det försäkrade värdet därefter om paketet skulle gå sönder...

Nackdelen är ju kabeldragningen om man inte använder en 1-wire hub, att få till alla sensorer i en lång kedja utan långa grenar kräver lite planering, och jag är inte på långa vägar färdig än...
 
Benring skrev:
Så nu håller jag och en kille till att utveckla "1-wire wireless" och det går frammåt.
Då kommer man bara sätta upp "noder" som sköter allt utan "wire" :)

/B

Hur går det?
 
Det går bra:)

Utvecklar mjukvaran i PC nu.
 
Finns det nån här som har provat att köra 1-wire på en PLC. Jag har mjukvara till Siemens s7 200 och programeringverktyget som heter microwin. Det vore intressant ifall nån har testat detta. Jag har en plc med bara en serieport skulle ha en med två så man kan ligga online med datorn samtidigt som man läser bussen med den andra
 
Finns det några rekomendationer hur man bör dra sin slinga? Är det till exempel OK att dra slingan bredvid utanpåliggande elkablar. Tänkte nämligen dra slingan bredvid elkablarna när de passerar bjälklagen mellan våningarna.
Jag tänkte använda mig av fyrtrådig telekabel för inomhusbruk.
Förövrigt består systemet av en PC med win98 + Logtemp samt USB adaptern från Hobbyboards. Anliggningsgivare monterat på tillopp och retur på radiotorkretsen. Har även fått in en givare i fjärvärmens rumsgivare. Har även en utegivare temporärt så skall få en bättre placering när den permanentas. Nu är det dags att dra kabel till en givare på varje våning samt kallvinden. Därav frågan rörande kabeldragning.
 
Är det någon som har förslag på en 1-wire hub? Det bli rmånga meter kabel om man skall gå igenom hela huset och mäta rum, panna ventilation m.m.
 
Så här ser min "1-wirehub" ut
 
  • DSC_3728.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den en enkel paralellkoppling av givarna du gör? Hur många kan du koppla in på en "hub" utan att förstärka signalen?
 
Ja precis, parallellkoppling.

Jag är osäker på hur många enheter man kan ansluta på detta vis. Jag har läst att om man har väldigt varierande längder på de olika segmenten kan man råka ut för impedansmismatch, timingproblem mm. Då kan man dock använda en 1-wireswitch (t.ex DS2409) som isolerar de olika segmenten ifrån varann.

Jag kör 7 st tempgivare och några räknare på 0.2 - 20 meters segment (CAT5e) och har inte stött på några bekymmer med ren parallellkoppling.

Mer om hur man bygger 1-wirenät finns att läsa på http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/148
 
Till loggningsdator så har jag titta på Gumstix, jag har tittat på Pico ITX. Men av en slump råkade jag hitta Fox board förra veckan http://www.acmesystems.it.
Jag blev såld direkt. Låg strömförbrukning, dubbla USB 1 portar, ethernet, lediga io-portar om man vill bygga lite eget. Jag köpte den från http://www.lawicel-shop.se/shop/, inklusive en Tux-låda ;-).
Jag hämtade den på posten igår, och idag istallerade jag php, SQlite och owfs. Eftersom jag inte är en linuxkille så tog det lite tid men det gick ändå bra tycker jag.

Just innan middagen fick jag igång allt så att jag kunde surfa till den och få kontakt med 1-trådsnätet (9490 + 18s20).
Men jag har något strul för temperaturen blir 85 garder hela tiden, men det skall nog lösa sig såsmåningom. (samma prylar har jag tidigare kört från .Net utan problem)
Jag passade också på att göra min första php-sida någonsin, hela tre rader lång :-D

Jag får väl skriva lite mer då/om jag kommit längre...

En glad Spik idag

(Tuxlådan nedan)
 
  • tuxserver.jpg
Brannmark skrev:
Någon som vet om det finns någon 1-wire givare som skulle klara av att mäta rökgas temperatur?
Det borde gå att fixa med en k-givare från Kjell & Co http://www.kjell.com/?item=39501&path= tillsammans med en DS2760...

///Peter!
 
Hej
Varför inte använda en Lambda givare för mätning av förbränning och reglera detta

//Cb
 
pethson skrev:
Det borde gå att fixa med en k-givare från Kjell & Co [länk] tillsammans med en DS2760...
Hur skulle man göra då? Ansluta DS2760 på något vis till k-givaren (hur?) och läsa ampere-värdena från DS2760, och så kalibrera lite och hitta någon funktion för ström -> temperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.